Oppikirjat

Japanin kieli, sen opiskelu, ja keskustelua japaniksi.

Valvoja: MrBrown

nakano
Viesti:

Oppikirjat

ViestiKirjoittaja nakano » Su Elo 09, 2009 16:55

Japaninkielen opiskeluun on monenlaisia oppikirjoja. Toiset ovat tarkoitukseensa huomattavasti parempia kuin toiset, kun taas osa saattaa sisältää vanhentunutta tai nykystandardeista poikkeavaa tietoa. Tämän topiikin tarkoituksena olisi punnita japaninkielen opiskelumateriaalien käyttökelpoisuutta. Minkälaista kirjallista opiskelumateriaalia käytät? Mitä mieltä olet teoksesta: mitä hyvää/huonoa olet siinä havainnut ja tekeekö jokin seikka siitä erityisen hyödyllisen? Kaipaatko tietynlaista oppikirjaa, mutta et ole tietoinen sellaisen olemassa olosta? Täältä voit kysyä, jos etsit tietynlaista teosta tai et ole varma sopisiko tietty kirja sinun käyttötarkoitukseesi.

-------------

Pääsääntöisenä opiskelumateriaalina käytän Japanese for Busy People (3rd Edition) -sarjaa. Johtuen siitä, että yliopistossa käytetään kyseistä kirjaa. Olen vasta lukenut ensimmäisen osan läpi (kana-versio). Kirja on hyvä. Peruslähtökohtana on, että osaa kanamerkit, sillä kirja ei käytä romajia (paitsi romaji-versio). Kanjeja aletaan opettaa vasta kirjasarjan toisessa osassa. Kritiikkinä olen kuullut, että harjoitukset ovat hieman itseään toistavat, mikä kylläkin pitää paikkansa. Joidenkin lukujen lopussa on kertausosio, joka testaa tähän asti opitun kieliopin hallitsemista. Kaikkiin tehtäviin on ratkaisut, joten kirja sopii myös itseopiskeluun. Mielestäni kirja on hyvin jäsennetty ja soveltuu peruskieliopin opiskeluun. Kirjasta on olemassa myös vanhempi painos, mutta se ei ole yhtä järkevästi suunniteltu.

Jos englanninkieli on este, niin Takako Karppisen Japanin kielen alkeet on ainoa suomenkielinen teos, johon olen törmännyt. En ole kovin pitkälle sitä lukenut, mutta vastannee sisällöltään Japanese for Busy People I:stä. Kyseinen kirja on suunniteltu opettajan johdolla oppimiseen, sillä kirjasta ei löydä tehtäviin mallivastauksia. (Korjaus: Nykyään vastaukset löytyvät netistä.)

Jos kulttuuri kiinnostaa, niin Japanin kulttuuri on melko kattava teos. Kyseinen teos on minulla lainassa, enkä ole vielä kauhean pitkälle päässyt.

Sanakirjana minulta löytyy kovakantinen 1999 painettu KODANSHA's furigana Japanese Dictionary (japani-englanti-japani). Japanista englantiin haku vaatii hiraganan ja katakanan osaamista. Kanjien lukemista helpottaa furigana. Sisältää jonkin verran esimerkkilauseita. Kirjasta löytyy myös uudempi pehmeäkantinen painos, mutta molemmat sanakirjat pitää tällöin ostaa erikseen. Muistikuvani on, että uudempaan painokseen on ilmeisesti korjattu joitain vanhassa kirjassa esiintyneitä virheitä.

Ainoana kanjikirjana minulla on P.G. O'Neillin Essential Kanji. Melko hyvä ja edullinen (tosin hinta näyttää nouseen siitä, kun hankin sen) kirja sisältää 2000 kanjimerkkiä. On ja kun lukemiset ovat kirjoitettu romajilla esim. kanji 'yksi' ICHI, ITSU, hito(tsu), hito-. Saisi vain sisältää kokonaisia esimerkkilauseita. Esim. kajin 'yksi' kohdalla käytöstä on annettu seuraava sana: 一つ - hitotsu - one. Kanjeja voi etsiä vetojen lukumäärän perusteella, mikä toimii suhthyvin.

-------------

Jos jollakulla on suositeltavana jotain kattavampaa ja parempaa kanjikirjaa, niin kommentteja sellaisesta mielelläni kuulisin. Päällimmäisenä minulla on ollut mielessä hankkia Kodanshan Kanji Learner's Dictionary, mutta en ole varma, saanko siitä huomattavaa etua muihin kanjikirjoihin nähden. Siitä kyllä löytyy tuo omaperäinen SKIP-systeemin, mikä ilmeisesti helpottaisi kanjien hakua vai onko jollakulla toisenlaista kokemusta asiasta? Kanjikirjoissa on hirveästi valinnanvaraa, mutta kattavan ja hyvän löytäminen onkin sitten hankalampaa.

Toisena teoksena haluaisin jonkin kirjan, jota voisi lukea japaniksi ja samalla oppia pikku hiljaa uusia kanjeja. Manga, edes kaksikielinen, ei missään nimessä sovi omalla kohdallani tähän tarkoitukseen. Kirja saisi samalla opettaa käytettyjen lauseiden kielioppia ja antaa sanoista ja tekstistä englanninkielisen käännöksen. En sitten tiedä, olisiko tuo Yalen Reading Japanese yhtään sinnepäin, mutta sen suurin ongelma lienee ikä. Kyseinen kirja on painettu 1976 ja kuulemma sisältää vanhaa tietoa, eikä hyödynnä Hepburn-järjestelmää. Onko kellään kokemusta tai kuvia kyseisestä teoksesta?

Kolmantena, jokin paksu kielioppiopus voisi olla tarpeen. Netissäkin jonkinmoisia näyttäisi olevan, mutta paperiversiota ehdottomasti kaipaisin. Hakuteoksen tulisi käsittää kaikki japaninkielen osa-alueet ja sen pitäisi soveltua niin aloittelijalle kuin reilusti edistyneille. Esimerkkilauseet ja järkevästi lajiteltu kokonaisuus (verbit, adjektiivit, partikkelit...) olisi tärkeää.
Viimeksi muokannut nakano, Su Elo 16, 2009 08:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SAPULI-DONO
Internetin supersankari
Viesti:

Re: Oppikirjat

ViestiKirjoittaja SAPULI-DONO » Su Elo 09, 2009 20:31

Kanjikirjoista parhain on monen mukaan james heisigin remembering the kanji josta löytyy varmaan lisäinfoo ympäri internettii. meikku kyl suosii kanjidicksii mut sen tyyli taas ei välttämättä sovi kaikille eikä siitä oo paperiversioo. ^o^;

read real japanese fiction on ihan jees kirja jos haluu lukee japsifiktiota mut toisaalta tuskin sopii ainakaan aloittelijoille. vaikeimmat tai tärkeimmät fraasit on käännetty enkuks, kanjeis on ainaki ekal vastaantulokerral furiganat, mukana tulee myös cd jossa samat tarinat on ääneen luettuna. tsekkaa pari esimerkki sivuu tästä ja jos näyttää ihan siansaksalta niin ei varmaan kantsi ostaa. ^_^; tuolla japanshopissa näyttäis olevan muunki tasosii samantyylisii kirjoi niin kantsii varmaan tsekkailla niitäki out.

kielioppiin kannattaa lukee ainaki tae kimin japsityylinen guide jaappanin kieleen mut paperisista kielioppikirjoista ei mul oo mitään tietoo ku oon niin moderni. ^_^;

nakano
Viesti:

ViestiKirjoittaja nakano » Ma Elo 10, 2009 11:02

Heisigin opus voisi soveltua kanjien merkityksen pänttäämiseen. En vain oikein pidä siitä, että ensimmäinen kirja antaa pelkän englanninkielisen käännöksen, eikä kanjien lukutapaa. Olen kyllä myös nähnyt, millainen tuo mainitsemani KODANSHA's Kanji Learner's Dictionary on. Se valitettavasti käyttää romajia, eikä hyödynnä kanjien osalta furiganaa (romaji käännökset kyllä löytyy kanjipareille). Kanjipareja on riittävästi, mutta saisi samalla sisältää kunnon esimerkkilauseita. No, täydellistä englanninkielistä kanjikirjaa ei vielä ole taidettu tehdäkään.

Juuri joku Read Real Japanese Fictionin tapainen voisi olla hyvä. Tosin sanavarastoni suppeuden takia saattaa vielä olla vaikeaa luettavaa (ehkä ensi lukuvuoden jälkeen avautuisi paremmin). Kuitenkin kirjan luvattiin sisältävän kattava sanasto ja ainakin jollain tasolla selityksiä käytetystä kieliopista yms. Ihan hyvä, kun lauseet on käännetty lause lauseelta, niin ei tule kiusausta edes yrittää lukea koko tekstiä englanniksi, jos tarina on hyvä, kuten mangaa lukiessa voi päästä käymään. Suurkiitos kuvasta, se selvensi paljon! Täytyypä samalla katsoa, mitä muuta tarjontaa on olemassa.

MrBrown

ViestiKirjoittaja MrBrown » Ma Elo 10, 2009 14:50

Heisigin kirjat voivat olla hyviä kanjien oppimiseen, mene ja tiedä (en ole lukenut), mutta kannattaa muistaa että Heisigin tarinat eivät kerro merkkien varsinaista etymologiaa; siis sitä miksi merkki on muotoutunut sellaiseksi kuin on historiallisesti, ja mitä merkityksiä merkin osilla on.

Jos oikea etymologia kiinnostaa, voi aloittaa vaikka tällä kirjalla. Vaikka tämäkin kirja mainostaa itseään kanjien oppimisen kannalta, itse pidän sitä paljon hauskempana etymologiasta lukemisen kannalta.

starscream
Viesti:

ViestiKirjoittaja starscream » Ti Elo 11, 2009 21:35

nakano kirjoitti:Päällimmäisenä minulla on ollut mielessä hankkia Kodanshan Kanji Learner's Dictionary, mutta en ole varma, saanko siitä huomattavaa etua muihin kanjikirjoihin nähden. Siitä kyllä löytyy tuo omaperäinen SKIP-systeemin, mikä ilmeisesti helpottaisi kanjien hakua vai onko jollakulla toisenlaista kokemusta asiasta?

Itse luovuin tuon SKIP-systeemin käytöstä melkein välittömästi, koska en koskaan tuntunut löytävän sen perusteella mitään. Sen sijaan tulee käytettyä radical indexiä, tai on-kun indexiä jos kanjin ääntäminen on tiedossa. Niilläkin on pärjännyt tarpeeksi hyvin, niin en ole viitsinyt palata skippiä opettelemaan.

Muuten olen ollut kirjaan ihan tyytyväinen, vaikka jos tietokone on auki niin kirjan sijaan tulee tarkistettua wwwjdicistä.

nakano kirjoitti:Kolmantena, jokin paksu kielioppiopus voisi olla tarpeen. Netissäkin jonkinmoisia näyttäisi olevan, mutta paperiversiota ehdottomasti kaipaisin. Hakuteoksen tulisi käsittää kaikki japaninkielen osa-alueet ja sen pitäisi soveltua niin aloittelijalle kuin reilusti edistyneille. Esimerkkilauseet ja järkevästi lajiteltu kokonaisuus (verbit, adjektiivit, partikkelit...) olisi tärkeää.

Olen käyttänyt kielioppikirjana A Dictionary of Basic Japanese Grammaria.

Hyvät puolet:
*hakuteosmaisesti tärkeimmät kielioppiasiat aakkosjärjestyksessä
*kätevä jonkun tietyn kielioppiasian tarkistamiseen
*paljon esimerkkejä
*kielioppiasiat esitetty ymmärrettävästi, vaikka ei muistaisi/tietäisi mitä mikäkin kieliopillinen termi tarkoittaa
*kirjaan on jatko-osia (intermediate ja advanced)

Huonot puolet:
*ei oikein sovellu alusta loppuun luettavaksi
*esimerkkilauseiden kanjeissa ei furiganoja, romajit on
*ei tarpeeksi kattava, intermediate-kirjaa kaipaa melko nopeasti

Roleplay

ViestiKirjoittaja Roleplay » Ke Elo 12, 2009 17:41

Itsekkin olen muutamaa Japanese for Busy People kokeillut, ihan hyvät kuvat niistä. Sanakirjoja löytyy monenlaisia, yksi jota itse on tullut paljon käytettyä, on Ateenan Suomi-Japani-Suomi 5000 Sanaa ja Sanontaa (Jun Igarashi, Jari Kauppila) taskupainos, ja nimenomaan tämä uusi, paranneltu, käsittääkseni 4. painos(itselläni on 2007 painettu, eli varmaan siitä uudemmat). Vanhemmissahan oli muutamia virheitä, mutta kun tämä painos tuli ostin saman tien itselleni, ja hyväksi olen todennut.

Olen myös monelta kuullut hyvää palautetta noista Kanji de Manga-kirjasarjan kirjoista kanjeja opetteleville. Itse olen vain yhteen perehtynyt, mutta näyttää ihan kätevältä tavalta oppia. Taskukokoisessa kirjassa on joka sivulla yksi sarjakuva, joka sisältää yhden kanjin ja esimerkki tilanteen jossa sitä käytetään. Huomiona myös että kirjan takasivuilla on harjoitustaulukkoja joihin voi uusia kanjeja kirjoitella.

-Roleplay

nakano
Viesti:

ViestiKirjoittaja nakano » To Elo 13, 2009 21:04

Lopulta monen eri vaihtoehdon läpikäymisen jälkeen päädyin tilaamaan sellaisen kanjikirjan kuin NTC's New Japanese-English Character Dictionary (1994). Ymmärtääkseni tämän pohjalta on tehty Kodanshan Kanji Learner's Dictionary, mutta NTC:ssä on noin reilu tuhat kanjimerkkiä enemmän. Koin turvallisimmaksi valita sellaisen teoksen, jossa voi "helposti" etsiä kanjia tuntematta radikaalisysteemiä. Radikaalien mukaan voi kuitenkin halutessaan etsiä.

The New Nelson Japanese-English Character Dictionary olisi ollut kaikista kattavin tarjolla oleva kanjihakuteos, mutta hakusysteemi vaikutti erittäin hankalalta, ainakin Google-booksista näkemieni kuvien perusteella.

Toiseksi paras vaihtoehto olisi ollut The Kanji Dictionary, joka olisi ollut kattavampi kuin NTC, mutta valitettavasti vain lyhennetyssä versiossa on vetojen lukumäärällä haku. Tuossa oli joku oma 79-radikaaliin supistettu hakusysteemi, enkä ollut varma, haluaisinko opetella käyttämään sitä ihan heti. Hyviä arvosteluita näytti kirja saaneen ja pidin mahdollisesta tavasta hakea monen kanjin muodostaman sanan merkitystä ihan minkä tahansa kanjin perusteella. Yleensähän kirjat ovat tehty siten, että täytyy hakea ensimmäisen kanjin perusteella.

Tällaisen kätevän vertailutaulukon löysin, josta näkee isoimpien teosten merkkien ja yhdistelmien lukumäärät sekä hakutavat. Sivulla näytti olevan myös arvosteluita japanin oppikirjoista.

Kielioppikirja saanee odottaa vielä hetken. Tuo starscreamin mainitsema kolmiosainen sarja vaikutti kyllä kattavimmalta ja parhaalta mahdolliselta, mutta melko tyyriiltä. Jos vaikka tulevaisuudessa ilmestyisi opus, joka yhdistäisi kaikki kirjat yhteen osaan. Äskettäinhän vasta (=viime vuonna) tuo Advanced osa ilmestyi. Kiitokset kaikille vastanneille!

HDMika

ViestiKirjoittaja HDMika » Su Elo 16, 2009 00:02

nakano kirjoitti:Jos englanninkieli on este, niin Takako Karppisen Japanin kielen alkeet on ainoa suomenkielinen teos, johon olen törmännyt. En ole kovin pitkälle sitä lukenut, mutta vastannee sisällöltään Japanese for Busy People I:stä. Kyseinen kirja on suunniteltu opettajan johdolla oppimiseen, sillä kirjasta ei löydä tehtäviin mallivastauksia.

Itse olen aloitellut kyseisen kirjan avulla opiskelemaan japania ja vastaukset tuon kirjan tehtäviin voi tulostaa kustantajan sivuilta. Tästä, että ratkaisut löytyvät netistä kustantajan sivuilta, tiedosta saisi kylläkin ilmoittaa siinä kirjasessa, koska en itse ainakaan löytänyt itse kirjasta mitään mainintaa mistä tehtävien ratkaisut löytyvät.

Itsekin sain hieman pähkäillä kirjavalinnan kanssa, kun mieluiten sitä suomeksi opiskelisi, mutta siihen kirjavalintaan ei meinannut löytää ratkaisuja tehtäviin. Lopulta ne kuitenkin löyty ja kirjavalinta oli sen jälkeen melko helppo.

http://www.finnlectura.fi/oheismateriaa ... lkeet.html

Keiko-chan

ViestiKirjoittaja Keiko-chan » Ti Touko 25, 2010 10:30

Japanin kielen alkeet eivät suinkaan ole ainoa Japanin kielen opaskirja. Itse olen löytänyt mm. kirjastoista Japanin kieli- kirjan, Japania matkailijoille, ja kolme erilaista kanjikirjaa. Japanin kieli on vanha, n. 25 vuotta sitten tehty kirja, mutta sisältö on laaja. Aiheet ovat arkipäivän elämä, mm. kaupassa käynti ja koulusta keskusteleminen. Siinä opiskellaan aluksi romanjilla ja siirrytään kirjan edetessä kanoihin ja niistä kanjeihin. Tämä teos on minut ainakin pääpiirteittäin perehdyttänyt japanin kieleen. Lisäksi hyvä nuoremmille japanin kieltä opetteleville sopii hyvin lehtipisteistä saatavia Kanji de manga- sarja. (omistaa 2)

Sitten olen nähnyt lehdestä mainoksen, jossa on uusin Michi- niminen teos, joka perehdyttää lukijan japanin kieleen. Arvatenkaan en ole kyseistä teosta lukenut, mutta vaikuttaa hyvältä ja luotettavalta kirjalta.

Englanninkielisistä opuksista en ole paljoa lukenut, joskus olen joutunut turvautumaan, mitä kirjastosta löytyy.
Mutta mielelläni haluaisin opiskella suomeksi, sillä joidenkin sanojen merkitys voi jäädä epäselviksi englannin puutteen takia...

Isilmírë

ViestiKirjoittaja Isilmírë » To Elo 05, 2010 19:30

Japanin kielen alkeet ja Japanese for Busy People kuulostavat viestienne perusteella sellaisilta kirjoilta, joita voisin seuraavaksi kokeilla. Tähän mennessä on kokemusta vain opuksesta Shin Bunka Shokyuu Nihongo, joka oli oppikirjana Helsingin ammattikorkean ja yliopiston yhteisillä japanin kursseilla. Tykkään kirjasta kyllä kovasti, mutta se ei imo ole paras mahdollinen väline itseopiskeluun - ei edes kurssilla myydyn, yliopiston kielikeskuksen tuottaman "opintomonisteen" eli A4-kokoisen, 81-sivuisen kielioppi- ja sanastoliitteen kera. Siinä kun ei kauheasti selitellä asioita, eikä harjoitustehtäviä myöskään ole liiemmälti tarjolla. Se käynee kuitenkin hyvin lukukirjaksi, jos löydän rinnalle sopivan oppikirjan.
Då flög en vind från havet in med lockande musik,
en mumrik spelar på sin flöjt i sömnig sommarvik.

Palaa sivulle “Japanin kieli”