Visual novellit

Keskustelua japanilaisista peleistä, kattaen esimerkiksi konsoli-, tietokone-, kortti- ja lautapelit.

Valvoja: Pelit-aktiivit

Mijaskal

Re: Visual novellit

ViestiKirjoittaja Mijaskal » Ti Syys 20, 2011 00:04

Hei kaikki visual novelien ystävät.

Aloitin juuri pelintekemisen opettelun Kajaanin ammattikorkeakoulussa ja rupesin ekana projektina tekemään omaa visual novelia. Olen myös testaillut valmista ohjelmaa nimeltä Ren'Py jolla voi tehdä oman pelin vaan tekemällä kuvat ja kirjoittamalla skriptitiedoston, joka kertoo miten kuvat näytetään ja mitä hahmot puhuvat.

http://www.renpy.org/

Onko teillä koskaan käynyt mielessä että haluaisitte itse tehdä visual novel -pelin tai tunnetteko ketään joka sellaisia rakentelee?

Suuruudenhulluna ajatuksenani olisi saada jonkinlaista visual novel skeneä aikaan, samaan tyyliin kuin musiikkivideoiden tekijöillä on omat alueensa ja kilpailunsa coneissa, niin miksei visual noveleilla voisi olla?

Shieva
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shieva » Ti Syys 20, 2011 11:35

^Joo, itekin olen tuohon Ren'Pyyn vähän tutustunut ja haaveillut oman visual novelin tekemisestä sen avulla. Ongelmana on vaan se, että en oo vielä kertaakaan pelannut mitään VN:a, joten ehkä pitäis kuitenkin ensin tutustua genreen jollain tavalla. Plus en oo mikään kauhean hyvä piirtämään, joten siinäkin on vähän ongelmia. Mutta jos skeneä syntyy niin luulisin, että itekin innostuisin asiasta vielä enemmän ja lähtisin mukaan. Oma vahvin puoleni on käsikirjoittaminen (ja ohjelmointikin Renpyllä sujuu), tosin vielä ei mitään visual noveliin soveltuvaa ideaa ole valmiina.

Mijaskal

ViestiKirjoittaja Mijaskal » Ke Syys 21, 2011 15:28

Minulla on vähän sama tilanne, eli en ole mitään visual novelia vielä pelannut. Onneksi on tämä ketju niin löytyy ainakin suosituksia :)

Yksi juttu piirtämisen kiertämiseen olisi tietty saada joku piirtämään tai hankkia netistä valokuvia taustoiksi ja hahmokuvia hahmoiksi. Renpyn wikissä oli linkki tällaiseen sivuun, mutta valinnanvaraa ei ainakaan hahmokuvissa ole kovin paljoa. http://wiki.renai.us/wiki/Character_Art

Shieva
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shieva » Ke Syys 21, 2011 16:55

Mijaskal kirjoitti:Minulla on vähän sama tilanne, eli en ole mitään visual novelia vielä pelannut. Onneksi on tämä ketju niin löytyy ainakin suosituksia :)

Yksi juttu piirtämisen kiertämiseen olisi tietty saada joku piirtämään tai hankkia netistä valokuvia taustoiksi ja hahmokuvia hahmoiksi. Renpyn wikissä oli linkki tällaiseen sivuun, mutta valinnanvaraa ei ainakaan hahmokuvissa ole kovin paljoa. http://wiki.renai.us/wiki/Character_Art

Sainkin itseasiassa jo heti eilen värvättyä itselleni piirtäjän 8D Että se ongelma ratkesi sillä. Samalla aloin myös pelata Umineko no naku koro ni:tä. Aiempia kokemuksia oli vain Phoenix Wright-peleistä, joita en ihan täysin visual noveleiksi lukisi. Tänään oonkin ettiny lisää luettavaa.

Edelleenkään ei mitään kunnollista, VN:ksi sopivaa ideaa ole. En ole itse törmännyt pahemmin kuin deittipeleihin ja murhamysteereihin, mutta kumpikaan niistä ei ole ihan mun alaa... Mutta visual novelit on tarinankerronnaltaan hyvin mielenkiintoinen aihealue, paljon erilaisia mahdollisuuksia kuljettaa juonta ja ilmaista asioita kuvien kautta.

Mijaskal

ViestiKirjoittaja Mijaskal » Ti Loka 04, 2011 16:17

Viikonloppuna oli 24 tuntia sarjakuvaa. Osallistuin siihen sarjiskeskuksella helsingissä, mutta teinkin Visual Novelin. Siitä tuli vähän kökkö ja lyhyt, mikä johtui valvomisesta ja yleisestä osaamattomuudesta.

Piirtelin kuvat Gimpillä ja pistin sen kasaan Ren'Py:llä. Sen voi latailla http://www.mediafire.com/?q404lirjjcx06x3 <-tuola ketä kiinnostaa.

Suunnitelmissa on alkanut pyöriä että Desucon Frostbitessä pitäisin lyhyen esitelmän Visual Novelien tekemisestä ja sitten olisi varattu jokin tila missä niitä saisi rakennella ja koittaisin sitten neuvoa ja auttaa ihmisiä niiden tekemisessä.

Mijaskal

ViestiKirjoittaja Mijaskal » Ma Tammi 02, 2012 14:45

Moi Visual Noveleista kiinnostuneet. Suunnittelemani luento varmistui ja koristaa nyt Desucon Frostbiten ohjelmaa:
http://www.desucon.fi/frostbite/ohjelma#opiVN

Nyt on vielä sopivasti pari viikkoa aikaa pistää esitys kasaan. Jos tulee jotain mieleen mitä erityisesti haluaisitte esityksessä nähdä niin kommentoikaa toki tähän tai lähettäkää yksityisviestiä :D

Toivottavasti nähdään conissa o/

Mijaskal

ViestiKirjoittaja Mijaskal » Pe Tammi 20, 2012 01:24

Heipparallaa.

Suuri kiitos kaikille jotka saapuivat luennolle ja työpajaan. Olin varsin ällikällä kiinnostuksen määrästä. Nyt kovasti puuhaan omaa aluetta tänne foorumeille ja ehkä viikonloppuna asia nytkähtää jo eteenpäin.

Jess \o/

Shieva
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shieva » Su Tammi 22, 2012 22:13

Jeps, visual novel-luento ja työpaja Frostbitessa oli tosi informatiivinen ja hyödyllinen. Siellä aloin tehdä tällaista pientä räpellystä, jonka sain tuossa perjantaina valmiiksi. Se plus hieman enemmän selitystä löytyy blogistani.

Hienoa tosiaan, jos saadaan oma alue. Josko joku muukin työpajassa ollut saisi oman tuotoksensa julkaistua. Kiinnostusta tähän tosiaan näytti olevan.

Tristanix

ViestiKirjoittaja Tristanix » Su Maalis 24, 2013 13:04

Pöö! Nostelen tällaista vanhaa topicia näin vaihteeksi. :)

Tähän mennessä olen pelaillut kahta visual novelia. Fate/stay night läpi ja Tsukihimestä tähän mennessä yksi route. Fate on eeppinen kokonaisuus, ja mieltäni lämmittääkin tieto, että Fate/Hollow Ataraxian käännös on muutaman kuukauden päästä valmis. :) Sitä ennen lueskelen Tsukihimen ja Kagetsu Tohyan läpi. Tsukissa tosiaan on vasta Arcueidin routen True Ending hommattu, Good Ending seuraavana vuorossa. (Pää ei kestänyt kuin yhden Endingin eiliselle. :D ) Vähän huomautettavaa endingissä kyllä on:

Spoiler:
Taistelu Roaa vastaan oli aikas laimea. D: Vertailukohtana puistotaistelu Chaosta vastaan, jossa eeppisyys ihan tihkui tekstistä läpi, lopputaistelu Roaa vastaan oli ohi yhdellä tökkäyksellä. Toivottavasti loput routet ja endingit hoitavat asian paremmin.

Visual novelin lukeminen on melkoisen aikaavievää verrattuna animen katseluun, joten varmaan sen takia en ole kovin montaa katsellut. Nyt kun minulla on melkolailla aikaa paneudun varmaan muidenkin yhtiöiden, kuin Type-Moonin tuotoksiin.
Embrace your dreams, and... whatever happens, protect your honor... as SOLDIER!

Matti
Viesti:

ViestiKirjoittaja Matti » To Maalis 28, 2013 23:25

Ihmettelen vaan kun kukaan ei ole vielä maininnut visual novel -sarjaa Da Capo. Okei, niissä on eroge-komponentti, mutta vasta ihan lopussa. Elikkä kyseessä on slice-of-life, päähenkilö on koulupoika jonka lähipiiri koostuu näteistä koulutytöistä, ja lopussa ollaan yhden kanssa sängyssä. No minulla ei ole paljoa kokemusta visual novelleista, mutta jaksoin maksaa ja kahlata läpi Da Capo 2:n. Grafiikka on perusanimetasoa, paitsi vähemmän animoitua (pikemminkin animoimatonta), musiikki on ihan okei, mutta kerronta ja dialogi on parhaimmillaan loistavaa. Kun muutaman kerran kaikki osuu hyvin yhteen, niin itkettää ja naurattaa.

Koko: I want lots of children when I'm married
Yoshiyuki: I'll do my best
Koko: :shock:

Täysi-ikäisten ei tarvitse säikähtää eroge-osuutta. Jos ei tykkää, niin voi hyvin jättää siihen. Oikein hyvä ilmankin.

Palaa sivulle “Pelit”