Panssarointi

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Kokonhoray

Re: Panssarointi

ViestiKirjoittaja Kokonhoray » La Tammi 31, 2009 15:06

Softis varmasti käy ihan yhtä hyvin. Se tosin on kalliimpaa. Softiksia saa eri paksuisina ja kokoisina levyinä ja sitä voi tilata suoraan esimerkiksi Hobby-Pointista. Softista voi myös lämmön avulla taivutella haluamaansa muotoon.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

Wakerman

ViestiKirjoittaja Wakerman » Ti Helmi 17, 2009 21:19

Pitäisi tehdä tällainen panssari, olsiko mitään vinkkejä, kun en yhtään tiedä...

E: Jos löytyisi joku halpa vinkki niin olisi hyvä....

EgoLogical

ViestiKirjoittaja EgoLogical » La Elo 08, 2009 22:42

Miten mä ainaskin teen mun Halo ODST puvun on ihan Pahvista. En aio jättää sitä pahvina ja maalaa päälle kuin jotkut, mutta pistän sanomalehtee ja liisterii päälle. Suosittelen et teet niin Wakerman. Tee ekaks pahvist, ja sitte pistä liisterii.

Tässä kuvia joistakin, jotka tekivät panssarin PAPERISTA: Se pisti paprun päälle lasikuitua, niin siks se on tommone. Ja tommosen mäki teen ^^
PINEAPPLE SURPRISE!

Juusto
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juusto » Ke Elo 12, 2009 10:16

HilpeäNintendo kirjoitti:Miten mä ainaskin teen mun Halo ODST puvun on ihan Pahvista. En aio jättää sitä pahvina ja maalaa päälle kuin jotkut, mutta pistän sanomalehtee ja liisterii päälle. Suosittelen et teet niin Wakerman. Tee ekaks pahvist, ja sitte pistä liisterii.

Itse toteutin viime Animeconin kypäräni samalla tavalla; pahvista pohja, siihen sanomalehteä ja liisteriä päälle. Siihen kyllä jäi pahvin reunat hyvin paljon näkyviin (kypärässä näkyi "viivoja" niissä kohdissa missä pahvin reuna oli), sanoisin että pahvin päälle kannattaisi laittaa jotain massaa tai yrittää muilla keinoilla "häivyttää" pahvin rajat, jos panssari/mitälie nyt sitten tekeekään on sen muotoinen että ei saa pinnasta täysin sileää.
cheesePLAY -cosplayblog

Lirlys

ViestiKirjoittaja Lirlys » Ke Elo 12, 2009 13:37

Juusto Pääkkönen kirjoitti:..sanoisin että pahvin päälle kannattaisi laittaa jotain massaa tai yrittää muilla keinoilla "häivyttää" pahvin rajat, jos panssari/mitälie nyt sitten tekeekään on sen muotoinen että ei saa pinnasta täysin sileää.

Massaa ei kannata välttämättä käyttää, tekee panssarista turhan painavan. Vedäppä kypärän/panssarin/etc päälle kerros erikeepperiä tai gessoa ja anna kuivua. Näin saat tasaisen pinnan jonka päälle voit sitten vetäistä maalin. Kannattaa myös käyttää näitä vähän 'paksumpia' maaleja jos tuntuu, että tasaista tulosta ei tule nyt niin millään (esim. akryylimaalit on hyviä. Älkää käyttäkö öljymaaleja, ne kuivuvat tuhat ja sata vuotta - oikeasti).
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Juusto
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juusto » Ke Elo 12, 2009 14:12

Lirlys kirjoitti:Massaa ei kannata välttämättä käyttää, tekee panssarista turhan painavan. Vedäppä kypärän/panssarin/etc päälle kerros erikeepperiä tai gessoa ja anna kuivua. Näin saat tasaisen pinnan jonka päälle voit sitten vetäistä maalin. Kannattaa myös käyttää näitä vähän 'paksumpia' maaleja jos tuntuu, että tasaista tulosta ei tule nyt niin millään (esim. akryylimaalit on hyviä. Älkää käyttäkö öljymaaleja, ne kuivuvat tuhat ja sata vuotta - oikeasti).

Kuulostaa ihan hyvältä ohjeelta, mutta ei ainakaan olisi omassa pahvikyhäelmässäni toiminut - pohja oli sen verta muhkurainen, että olisi tarvinnut olla jotain hyvin paksua tököttiä siihen päälle jotta olisi tullut sileäksi. En tiedä gessosta minkälaista se on, mutta pelkkä erikeepperi ei ainakaan olisi riittänyt. Niittien päälle sitä sutaisin jotta eivät olisi niin paljon näkyneet maalin alta, hieman auttoi.
Vähän turha vastaus varmaan, muttt.

Hei, kysyisin vähän tuosta solumuovista miettiessäni yhtä tulevaa pukua. Hieman tutkiskelin netin syövereissä varmistuakseni millaista materiaalia se on, sain käsityksen että pehmeää ja taipuisaa etc. softiksen kaltaista.
Olisiko jotain keinoja, miten muotoillun solumuovin - esim. nyt vaikka olkapanssariksi tehdyn - jotenkin kovetettua? Vastaavanlaisesti kuin esimerkiksi liisterillä/liimalla saadaan sanomalehtikyhäelmistä kovempia ja kestävämpiä, olisiko solumuoville jotain vastaanvanlaista? Vai kovettuuko se esimerkiksi kuumentaessa?
Pahoittelut jos on hankalaselkoinen selitys. v_v'
cheesePLAY -cosplayblog

EgoLogical

ViestiKirjoittaja EgoLogical » Su Elo 16, 2009 18:43

Itse laitan nytten alumiiniteippiä päälle. Se kovettaa koko suojan, ja sitten kun värjää, siihen saa ihan sileän näköisen. Just nyt on saatu panssarista ODST käsivarren suoja tehtyy, shinguardit nyt työn alla, ja vikaks tulee kypärä ^^
PINEAPPLE SURPRISE!

Kaze87
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaze87 » Su Elo 23, 2009 21:43

Jos ensi vuodeksi saisi tämän asun viimein värkättyä.

Pitää vaan hommata softista ja yrittää väkertää nuo olka- ja polvisuojat. Kypärä taitaa jäädä pois kun käsityötaidot on mitä on :P

Yugata Kyoshi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Yugata Kyoshi » Ke Syys 02, 2009 19:18

Juusto Pääkkönen kirjoitti:
HilpeäNintendo kirjoitti:Miten mä ainaskin teen mun Halo ODST puvun on ihan Pahvista. En aio jättää sitä pahvina ja maalaa päälle kuin jotkut, mutta pistän sanomalehtee ja liisterii päälle. Suosittelen et teet niin Wakerman. Tee ekaks pahvist, ja sitte pistä liisterii.

Itse toteutin viime Animeconin kypäräni samalla tavalla; pahvista pohja, siihen sanomalehteä ja liisteriä päälle. Siihen kyllä jäi pahvin reunat hyvin paljon näkyviin (kypärässä näkyi "viivoja" niissä kohdissa missä pahvin reuna oli), sanoisin että pahvin päälle kannattaisi laittaa jotain massaa tai yrittää muilla keinoilla "häivyttää" pahvin rajat, jos panssari/mitälie nyt sitten tekeekään on sen muotoinen että ei saa pinnasta täysin sileää.

PAKKELI! Tämä jumalainen tasoitusaine on paras tapa siistiä paperiliisterimössön jäljiltä jäävät kolot ja paakut.
Itse tein Soran halloween- keybladeen pakkelilla vähän paikkauksia, että lopputulos näyttäisi siistiltä. (kyseessä oli asiakkaan tilaustyö)
~Yugata Kyoshi~

Shewon
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shewon » Ke Joulu 16, 2009 16:18

Hei ihmiset, tarvitsen teitä ja teidän huippuaivojanne avuksi.
Olen tekemässä lähitulevaisuudessa panssarin, mikä pitäisi olla vartaloa myötäilevä. Panssari olisi lantiosta kaulaan ja mukaan kuuluisi siis myös rinnat. Solumuovi ei tässä tapauksessa käy, koska siitä ei saa tehtyä vartaloa myötäilevän, vaan lopputulos olisi jotain ihan muuta, mihin tähtäisin. Ja softis olisi aivan liian pehmeää tätä varten (nimimer. olen kokeillut).
Ihanne materiaalin pitäisi siis olla kestävää ja sen pitäisi myös näyttää panssarilta. Kevyttä ei tarvitse olla, kunhan lopputulos kestää. Onko tällaista ihanne materiaalia olemassa?

Rora

ViestiKirjoittaja Rora » Ke Joulu 16, 2009 20:55

Condraama kirjoitti:Hei ihmiset, tarvitsen teitä ja teidän huippuaivojanne avuksi.
Olen tekemässä lähitulevaisuudessa panssarin, mikä pitäisi olla vartaloa myötäilevä. Panssari olisi lantiosta kaulaan ja mukaan kuuluisi siis myös rinnat. Solumuovi ei tässä tapauksessa käy, koska siitä ei saa tehtyä vartaloa myötäilevän, vaan lopputulos olisi jotain ihan muuta, mihin tähtäisin.

Kyllä solumuovistakin saa tehtyä vaikka mitä ja siitä saa kummasti myös vartaloa myötäilevän, kun sitä vain käsittelee sopivina paloina ja muokkaa haluttuun suuntaan. Esimerkiksi tässä kokonaan solumuovista ja liimasta koottu kokohaarniska. Myös maalipintaa tekee hyvin paljon. Tämä upeus nähtiin tämän vuoden Ropeconissa ja kyllä vaan, siellä on ihminen sisällä, ja kokonaispituutta kertyi reilut 2m.

Kokohaarniska

Huom! Varoitus toisen osapuolen osittaisesta alastomuudesta!

Korru
Viesti:

ViestiKirjoittaja Korru » Ke Tammi 20, 2010 04:21

Solumuovi hommahan näyttää ihan kätevältä, mutta voisimpa silti kysäistä kun olen tässä miettinyt että onko Suomessa vastinetta "Craft foam" tai "Wonderflex" nimisille aineille? http://www.sanakirja.org/search.php?q=craft+foam ei hirveesti auttanut asiaa :D Nämä aineet myös tietääkseni auttaisivat Condraaman ongelmiin :)

Jos vastineita tai itse kyseisiä aineita löytyy niin mistä? Jos ei löydy Suomesta niin tietääkö kukaan luotettavaa nettikauppaa mokomien hankkimiseen? Kysyn siksi koska parhaimmat tutoriaalit ja niissä syntyvät "metalliset" asut mitä olen nähneet ovat hyödyntäneet kyseisiä aineita.
Reality exists beyond your
sight, the dream exists in
our reality, and the truth
is in our heart.

adreena
Viesti:

ViestiKirjoittaja adreena » Ke Tammi 20, 2010 09:20

Korru kirjoitti:Solumuovi hommahan näyttää ihan kätevältä, mutta voisimpa silti kysäistä kun olen tässä miettinyt että onko Suomessa vastinetta "Craft foam" tai "Wonderflex" nimisille aineille? http://www.sanakirja.org/search.php?q=craft+foam ei hirveesti auttanut asiaa :D Nämä aineet myös tietääkseni auttaisivat Condraaman ongelmiin :)

Craft foam on softista. Saa pienissä arkeissa Sinoopereista, isommissa ainakin Hobby Pointista.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

AG

ViestiKirjoittaja AG » Ke Tammi 20, 2010 16:37

adreena kirjoitti:isommissa ainakin Hobby Pointista.

Kuinka isoissa arkeissa tarkalleen? Nettisivuilta löytyy 30x46 kokoisia arkkeja, mutta onko itse liikkeessä sitten isompia?
Tohtorit ne vaan on sitä jotain.

adreena
Viesti:

ViestiKirjoittaja adreena » Ke Tammi 20, 2010 21:38

AG kirjoitti:
adreena kirjoitti:isommissa ainakin Hobby Pointista.

Kuinka isoissa arkeissa tarkalleen? Nettisivuilta löytyy 30x46 kokoisia arkkeja, mutta onko itse liikkeessä sitten isompia?

Tietoni perustuvat kuulopuheisiin, eivät fyysiseen kontaktiin, joten en osaa sanoa kuin että ne ovat isompia kuin pienet. Joku muu osannee vastata tarkempia speksejä.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”