Maskeeraus

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Truthdel
Viesti:

Maskeeraus

ViestiKirjoittaja Truthdel » Ti Heinä 15, 2008 13:33

Tämä on yksi osa-alue cosplayaamisen maailmassa joka tuntuu monelta välillä unohtuneen.
Maskeeraus on hyvä tehokeino saada hahmo näköisekseen ja jotkin hahmot suorastaan vaativat ja tarvitsevat sitä.
Vaikka hahmo joka oli ns. perushahmo, ilman kummempia naamamaalauksia, on hyvä vähän ehostaa itseään
(ellei omaa jo valmiiksi photoshopattua naamaa).
Tosin kaikki eivät vain voi, aineyliherkkyyden tai kiellon takia, meikata saati maskeerata.

Tämä aihe käsittelee siis maskeerausta ja meikkausta cosplayssa.
Meikkaatko? Maskeeraatko? Tarvitseeko/pitääkö? Miksi? Miten? Millä?

Kaipaatko maskeerausvinkkejä tai neuvoja tuotteista. Oletko onnistunut tekemään täydellisen, hekumaa hipovan meikin ja haluat jakaa sen meidän kanssa? (muista kertoa miten sen teit ja mitä tuotteita käytit).

Tiedätkö sivuston tai lehden jolla on hyvät meikkaus/maskeeraus ohjeet, älä suotta jätä kertomatta.
tutoriaalit tervetulleita.

lisään kaikki vinkit tähän alkuperäiseen viestiin, jotta kaikki näkee samasta paikasta

Itse tilasin juuri Punanaamiosta vedenpitävät maskeeraustuotteet joita tulen tarvitsemaan cospatessani. Tilasin meikkivoiteen ja vedenkestävän mattapuuterin viimeistelemään ja kiinnittämään meikin ettei kesähelteellä pääse "naama valahtamaan".

Myös poikaystävän cospiin iholiimaa ja partakreppiä, ei tosin parran tekoon, vaan kulmakarvojen. Minkäs teet kun ei halua ajella kulmakarvoja eikä siistiä nyppimällä, eikä ne olisi silloin edes oikean väriset. Joten tehdään toisenlainen rarkaisu, iholiimalla tuuheat kulmakarvat kuriin-> antaa kuivua-> maskeeraus päälle-> iholiimaa+ kreppiä tai kulmakarvojen piirto. Tämä on vielä suunnitelma saa nähdä miten käytännössä toimii joten pientä testailua ennen itse tapahtumaa.

Entä mitenkäs teillä?
Viimeksi muokannut Truthdel, Ti Heinä 15, 2008 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
( ^ ,^) <( truthdel.deviantart.com)

Lirlys

Re: Maskeeraus

ViestiKirjoittaja Lirlys » Ti Heinä 15, 2008 13:40

Meinasinkin juuri kirjoittaa kysymykseni tuonne peruukki-osastolle, mutta tänne se kuuluu varmaan vähän paremmin.

Entä sitten kun hahmon hiustenväri on limenvihreä ja omat kulmakarvat ruskeat? Miten saisi sen oikeinvärisen lopputuloksen ilman kestovärjäystä joka pysyy sitten päässä ties kuinka kauan.
Tuossa ylempänä oli jo yksi tapa, mutta harvemmin pilailupuodeissa myydään esimerkiksi pinkkiä partaa ja kulmakarvojen piirto omiensa päälle ei tuo aina sitä näteimpää ratkaisua.
Olen joskus nähnyt ihmiset vain vähän roskemmin maalaavan kulmakarvojensa päälle sillä oikealla värillä, mutta onko keinoa jolla saisi kulmat näyttämään aidommilta ilman pysyvää lopputulosta?
Ideoita kehiin ihmiset : D
Viimeksi muokannut Lirlys, Ti Heinä 15, 2008 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Darth Mauno
Wannabe

ViestiKirjoittaja Darth Mauno » Ti Heinä 15, 2008 13:50

Lirlys kirjoitti:Entä sitten kun hahmon hiustenväri on limen vihreä ja omat kulmakarvat ruskeat?

Itse olen tavannut hankkia Punanaamiosta sopivan sävyistä ihomaalia ja levittänyt sitä sitten joko pensselillä tai ihan vaan sormella omien kulmakarvojeni päälle. Parempiakin ratkaisuja voi hyvinkin olla, mutta itse olen kokenut tuon suurin piirtein toimivaksi.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

Asagi

ViestiKirjoittaja Asagi » Ti Heinä 15, 2008 13:54

Itse juuri yhdessä cossissa peitin kulmakarvat Grimasin kulmakarvavahalla (kuulemma on tasan samaa ainetta kuin arpivaha mutta vaan eri nimellä o_O). Siihen päälle rasvaväri ja kajalilla itse kulmakarvat. Ja jos joku tuota vahaa nyt haluaa kokeilla niin suosittelen että kannattaa kokeilla muutamat kerrat etukäteen. Minulla vähän kesti ensin tajuta että kuinka se vaha ylipäätään toimii ja kuinka sitten tulee siedettävä lopputulos >_>

Scarface

ViestiKirjoittaja Scarface » Ti Heinä 15, 2008 13:56

Itse en meikkaa normaalielämässä juuri ollenkaan, mutta cosplayssa kyllä poikkeuksetta.
Perusmeikkiini kuuluu puuteri tahi meikkivoide, sillä tummat silmänaluset ja punoittava tai kiiltävä iho eivät näytä kovin edustavilta.
Usein tapaan myös korostaa silmiä jollain tavalla, esimerkiksi tummemmalla luomivärillä. Kajalia kuitenkin käytän harvoin jos ollenkaan, sillä liian usein monen cosplayaajan sekoittaa KISS:n jäseniin tai eksyneisiin Tuska-festivaalikävijöihin (kaikella kunnioituksella) levinneen/huonosti tehdyn silmämeikin takia.

Itsellänikin on muuten noihin kulmakarvoihin liittyviä ongelmia tulossa. En ole meikkaamisen ekspertti koska sitä niin harvoin harrastan, joten no, niin, apu olisi kullan arvoista. :D~
Tarvitsin valkeat/hopeanharmaat kulmakarvat seuraavan asuni kanssa ja koska kulmieni luonnollinen väri on melko tumma, niin pohdiskelin tässä, että pelkkä oikean värinen kulmakynä tuskin jättää jälkeensä kovin nättiä tulosta. Onko tuo Maunon mainitsema ihomaali siis ainoa fiksu vaihtoehto vai onnistuisiko lopputulos jotenkin kotikonstein?

Mitä muuten tuumaatte pisamista? Haittaavatko pisamat pisamattomalla hahmolla sisäistä harmoniaanne?
Itselläni nimittäin on läpi vuoden naama täynnä pisamia - paino sanalla täynnä, ei vain muutamaa hassua poskipäissä tahi nenällä.
En kuitenkaan tahdo levittää sentin pakkelikerrosta kasvoilleni peittääkseni noita auringonpilkkuja, joten tähän asti olen tosiaankin pukuillut aina tyytyväisenä pilkkuineni kaikkineni.

Truthdel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Truthdel » Ti Heinä 15, 2008 14:21

Itse juuri googlettelin kulmakarva ohjeita ja cosplay.comista löysin vastaavanlaisen aiheen ja ohjeet.
(Älkää järkyttykö, tämä on ilmeisesti toimiva ja hyväksi havaittu keino, niin omituiselta kuin se aluksi kuulostaakin)
Käänsin ohjeet suomeksi. Olkaa hyvät:
Tarvikkeet:
Liimaa (pva liima, eli valkoinen pesussa lähtevä vesiohenteinen liima, esim erikeeper, kiillto ja casco)
Akryyli maalia (esim. folkart)
Ohut suti

1. Kampaa kulmakarvasi järjestykseen, samansuuntaisesti.

2. Levitä liimaa kulmakarvoille nätisti sutia apuna käyttäen. (voi levittää hieman yli kulmakarvojen että saa varmasti kaikki liimaan).

3. Anna kuivua rauhassa ja jos tarpeen, levitä toinen kerros.

4.Pese suti liimasta ja käytä sitä maalatessasi valitsemallasi värillä kulmasi. Tadaa, mustistakin kulmista valkoiset!

Ennenkuin kukaan alkaa mölistä että hui kamallaa! Liimaa karvoihin ja vielä naamaan, niin lähtee pesussa lämpimän veden ja saippuan avustuksella. Amerikkalaisten koekaniinien(cosplayaajien) testaamana, pysyy koko coni päivän ilman valumista helteessä.

K-chan

ViestiKirjoittaja K-chan » Ti Heinä 15, 2008 15:03

Jos ei halua liimata kulmakarvojaan kannattaa ostaa Maunon mainitsemia ihomaaleja naamiaisliikkeestä. On nimittäin olemassa rasvaliukoisia kasvomaaleja, joiden etu on siinä ettei hienkään pitäisi kuluttaa maalia pois vaikka conpäivä olisi kuinka pitkä ja hikinen tahansa. Itse olen kokenut Grimasin rasvaliukoiset maalit hyviksi: teet vain hyvän meikkipohjan kasvoillesi (rasva, meikkivoide ja puuteri) ja tämän päälle laitat kasvomaalin haluttuun kohtaan. Kiinnittää voit vielä uudella kerroksella puuteria jahka maali on kuivunut. Kulmat kestävät hyvin koko päivän ja illalla ne on helppo hinkata pois kosteusvoiteella.

Monessa mielessä turvallisempi vaihtoehto kuin liima, koska silmiin joutuessa vesiliukoisestakin liimasta on taatusti enemmän haittaa kuin hyötyä. Tiedä sitä millaisia allergisia reaktioitakin liima aiheuttaa paikassa, jonne se ei kuulu...

minori
Viesti:

ViestiKirjoittaja minori » Ti Heinä 15, 2008 21:30

Jos on suhteellisen vaaleat kulmat, niin jotain tahmeaa tai rasvaista alle, kuten vaikkapa hiusgeeliä ja vähän ennen täydellistä jähmettymistä oikeanväristä luomiväriä päälle. Tietenkään tämä ei ole täydellisen peittävä keino, mutta näyttää ainakin kohtalaisen luonnolliselta.

Wemppa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wemppa » Ti Heinä 15, 2008 21:47

Ehdottomasti cospatessa jotain tököttiä naamaan. Itsekään en tosielämässä jaksa muuten meikata, mutta asun kanssa aina ja poikkeuksetta. Tämänkin tavan itse asiassa aloitin kunnolla vasta tuossa neljännen puvun kohdalla kun en aikaisemmin ollut jaksanut/uskaltanut (pelkäsin etten osaa), mutta kun vertaa ennen ja jälkeen -naamoja, niin kyllä se jälkeen näyttää paremmalta. Ja kyllä tämäkin laji on sellainen, että harjoittelemalla oppii.

Olisikos muuten ihmisillä jotain fiksua neuvoa luomien peittämiseen? Siis ei silmäluomien, vaan niiden toisenlaisten. Itsellä kun on tuossa ylähuulessa sellainen aika näkyvä. Tähän asti olen selvinnyt peitepuikko + puuteri -yhdistelmällä, mutta kyllä se silti aina paistaa vähän läpi. Olen miettinyt josko jokin tuhdimpi meikkivoide tms. auttaisi, mutta kun olen ihan nyyppä näiden meikkien kanssa, niin en viitsisi kallista tuotetta ihan turhan takia ostaa. 8|
| writing | to | reach | you |

Rimppu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rimppu » Ti Heinä 15, 2008 22:53

Satuoopperaa maskeeratessani sivelin näyttelijän kulmat viiksivahalla tasaisiksi ja levitin päälle vahvapigmenttistä meikkivoidetta. Päälle ei missään nimessä puuteria, koska se tuo kulmat uudestaan esiin (kiilto peittää paremmin kuin matta). Sitten vain uusia viivoja piirtelemään. Tämä toisin oli lavameikki, joten lähietäisyydeltä ei ehkä se paras vaihtoehto.

Noin yleisesti ottaen se vaha on kuitenkin ihan kätevä keksintö. Hiusvahakin käy, sitä olen koulun tarvikkeiden välittömästä läheisyydestä poistuttuani käyttänyt parien viiksien ja partojen stailaamiseen. Miksei siis kävisi muissakin alkuperäisen virkaveljensä käyttötarkoituksissa.

Kulmien värjäämiseen kannatan minäkin noita rasvaliukoisia maaleja. Grimas on varsin ok, Kryolan enemmän ammattilaisten suosima. En ole opetetuista ennakkoluuloistani johtuen kamalasti päässyt näitä merkkejä keskenään vertailemaan (meille asia esitettiin lähinnä asenteella "Tässä on tämä Grimasin kamalan huono ja tönkkö rasvaväri ja tässä taas Kryolanin taivaallisen helposti levittyvä ja vahvapigmenttinen vastaava."), mutta tässä ketjussa esitettyjen kommenttien perusteella kannattaa ihmeessä kokeilla. Grimasit taitavat olla vähän edullisempiakin.

Ja mitä tulee meikkaamiseen noin yleensä, kyllä, herran tähden. Cosplayatessa tulee joka tapauksessa tallentuneeksi jonkun ihmisen kameralle ja se sievä mattapintainen naama on kivempi muisto kuin hiestä kiiltelevä salamavalon korostama rasvaläikkä. En itse käytä siviileissä meikkiä oikeastaan koskaan (sukujuhlia ja muita edustustilaisuuksia lukuunottamatta), mutta cosplayaamaan ei tulisi ikinä lähdettyä ilman pakkelikerrosta.
Oma vakimaalaukseni on tavallinen perusmeikki varustettuna (hahmon sukupuolesta riippuen) joko poskipunalla tai poskipäitä korostavalla varjostuksella (tahi sitten niillä eeppisillä crossplay -varjostuksilla, joista lisää allekirjoituksen linkissä) sekä jonkinasteisella silmämeikillä. Ja sen silmämeikin arvoa ei pidä lainkaan vähätellä (eikä "silmämeikki" ole sama asia kuin "siis ihan sikkenä kajaalii!!!1"), koska silmät ovat sielun peili/ilmaisevat hahmon luonnetta suunnattoman paljon. Animessakin niillä hipeillä on isot silmät, koska isommilla silmillä on helpompaa ilmaista tunnetiloja. Laittakaa siis silmiinne jotain väriä. Vaikka sitten ihan hentoiset korostukset jollain asteen verran ihoa tummemmalla kynällä/luomivärillä/tmv. Kaivakaa ne silmät ylös naamastanne. (Minulla on pyöreät kasvot ja surullisen pienet karjalaissilmät. Niitä todellakin saa kaivella, mutta kyllä se on sen arvoista.)

Kokeilla kannattaa. Oman naamansa puunaaminen voi olla hyvinkin viihdyttävää ja opettavaista (itse olen oppinut muun muassa, että vaikka kuinka maalaisin itseni tyttömäisesti, näytän transulta ellen taivuta ripsiäni). Ja netistä löytyy tutoriaaleja jos jonkinlaisia, jos vain osaa etsiä.

Lirlys

ViestiKirjoittaja Lirlys » To Heinä 17, 2008 17:14

Ookkei, eli olisi kysymys tekoverestä (Tämä ei nyt ihan tähän aiheeseen mene, mutta tekoverta kun käytetään maskeerauksessa muutenkin, niin menköön~).
Ostin tässä vähän aikaa sitten aprillista pienen tuubin tekoverta ja kun kotona tätä sitten tutkiskelin, huomasin, että "veri" on aika paksua.
Tarkoitus olisi verta roiskia puvulle, joten sen verran nestemmäistä sen pitäisi olla ja sitä se ei ole juuri nyt. Joten miten tekoverta kannattaisi lähteä ohentamaan?
Testailin hieman pienellä määrällä vettä tekoveren ohentamista, mutta en sitten tiedä miten tämä onnistuu suuremmalla määrällä. Veri ohentui kyllä, mutta ei liuennut täydellisesti veteen. Riittäisiköhän jos seosta vain sotkisi aikansa?
Mutta siis kelpaako tähän ihan vain vesi, vai tarvitseeko tähän sen ihmeellisempiä ohennusaineita?
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

BakaNeko
Viesti:

ViestiKirjoittaja BakaNeko » La Heinä 19, 2008 20:23

Tulee nyt hiukan kiire, mutta yritän kuitenkin.

Eli kun pitäisi saada kulmakarvat sinisiksi ja minulla ne on irl hyvin vaaleat. Haluaisin siis kokeilla nuita rasvaliukoisia ihomaaleja, joita mainittiin ylempänä. Tarkoitatteko siis näitä ihomaaleja? Niitä vain levitetään kulmakarvoille? Ja sitä ennen meikkivoidetta/puuteria? Punanaamiossa on niin paljon nuita puutereita sun muita, että voisiko joku ehdottaa niistä jotain hyvää? Itse kun conissa tuppaan hikoilemaan paljon, niin olisi mahtavaa saada puuteri/meikkivoide joka ei lähde hien mukana pois. :D

BakaNeko kirjoitti:Kiitos Truthdel! Hankin tuollaisen vesiliukoisen värin ja tuon fixing powderin, toivotaan että ne ovat hyvät. ^-^
Viimeksi muokannut BakaNeko, Su Heinä 20, 2008 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The last love song on this little planet ❤

Truthdel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Truthdel » La Heinä 19, 2008 21:30

bakaneko, eli rasvapohjaiset ihomaalit on hyvä ratkaisu, luulen että ihan normi vesipohjaisetkin käy jos hankit punanaamiosta vedenkestävän Fixing powderin. Itselläni on kyseinen puuteri, se tosiaan kiinnittä meikin hyvin ja tekee vedenkestävän, väriä puuteri ei anna eikä valkaise mutta tekee mattapinnan kuten normipuuteritkin, suosittelen, iso rasiakin vielä :3

ps, punanaamio toimittaa nopeasti ;D

Jfer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jfer » Ma Heinä 21, 2008 14:43

Lapsehkojen kasvojen meikkaamiseen kaipaisin neuvoja. Animeconissa uusin pari aiempaa cossiani ja haluaisin saada niihin paremmin onnistuneet meikit kuin aiemmin.

1. Chiyo-chan Azumangasta [kuva]
Meikkivoide + puuteri => jo paljon parempi. Niitä ei ollut viimeksi. Silmämeikkinäkin oli pelkkä ripsiväri, mutta ketjun alussa korostetaan, että silmiä kannattaa korostaa ja olen samaa mieltä. Mutta miten korostaa tällaista fiksusti?

2. Edo Cowboy Bebopista [kuva]
Meikkinä tässäkin oli vain ripsiväri + ekana päivänä yläluomella rajaus, joka ei kumminkaan näyttänyt hyvältä. Miten siis korostaisin Edon silmiä? Voisiko saada jotenkin rajauksella näyttämättä kumminkaan tyhmältä?
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

Clarice

ViestiKirjoittaja Clarice » Ma Heinä 28, 2008 22:42

Osaisikohan joku meikkiekspertti auttaa ihonvärin muuttamisessa. Olen luonnostani vaalea/"strawberry blonde" ja ihoni on hyvin vaalea. Seuraavaa asua varten olisi tarkoitus muuttua latinoksi, joten ihonväri pitäisi muuttaa reilusti tummempaan. Miten sen saisi toteutettua luonnollisesti ilman vahamaista lopputulosta, jonka saan reilusta meikkivoitteella läträyksestä. Iho näyttää elottomalta ja samealta. Kampaus tulee olemaan mitäänsanomaton poninhäntä, joten tummanruskea peruukki tai jonkinlainen hiusväri riittää. Iho taitaa olla tulevan asuni suurin ongelma.

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”