Kengät

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Kokonhoray

Kengät

ViestiKirjoittaja Kokonhoray » Ma Marras 05, 2007 16:40

Ongelmia kenkien toteutuksessa?

Keskustelua kengistä, bootcovereista ja niiden toteutuksesta yleensäkin.
Materiaalivinkit, tutoriaalit sun muut kenkiin liittyvät kuuluvat siis tänne.

Laittakaa viestiinne kuva tai mahdollisimman tarkka selostus siitä, mitä haluatte saada aikaan.
Muistakaa myös käyttää hakua, ettei useita samoja kysymyksiä tulisi!
Turhat viestit poistetaan täälläkin - mieti siis ajatuksen kanssa mitä kirjoitat.

Kootut tutoriaalit:

Tutoriaali 1
Tutoriaali 2
Tutoriaali 3

Kannattaa muutenkin hyödyntää tuota linkkilistaa, sieltä löytyy paljon hyviä sivuja, joista saa ideoita kenkien toteuttamiseen.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

Ringo-chan

ViestiKirjoittaja Ringo-chan » Pe Marras 09, 2007 17:38

Minulla on pieni ongelma. Minulla on sellaiset saappaat, jotka ajattelin maalata. No,ei siinä mitään mutta ne kengät on vähän kangasmaiset, niin onnistuisiko se. Voin ottaa kuvia jos ei osaa muuten sanoa...

Rimppu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rimppu » Pe Marras 09, 2007 20:12

^ Jos kengät ovat kangasmaiset, onnistuu maalaaminen enemmän kuin hyvin. Suosittelen lämpimästi kangasmaalia.

Mikäli kengät taas ovat esimerkiksi tekonahkaa tai pvc:tä (aidosta nahasta puhumattakaan) en suoisttele kangasmaalia. Kengät näyttävät hyvältä tasan niin kauan, kun ne eivät rypisty/taitu mistään kohtaan (taitteet -> halkeilevaa maalia). Nahkeille materiaaleille on olemasa oma maalinsa, mutten itse ole koskaan moista käyttänyt, joten en valitettavasti osaa sanoa siitä mitään tarkempaa.

Pettupottu

ViestiKirjoittaja Pettupottu » La Marras 10, 2007 11:01

Miten suosittelette kenkien pohjallisten maalaamiseen? Kun niitä Edwardin kenkiä FMA:sta yrittäisin viritellä. (^_^)
-Call me a chibi and die.

Olen signature-virus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä oman allekirjoituksesi perään.

Pem_
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pem_ » La Marras 10, 2007 11:41

Miten voisin tehdä Roxasin kengät? O_o
Olisi ongelmia niissä ja niiden pitäis olla ensi vuoden puolelle valmiit! ^^'
Siis se on Kigndom Heartsista, jos joku nyt ei tiennyt! :)
Akuroku
(~^,^)~

Lirlys

ViestiKirjoittaja Lirlys » La Tammi 05, 2008 04:50

Roxas kirjoitti:Miten voisin tehdä Roxasin kengät? O_o
ois ongelmia niissä.. ja niiden pitäis olla ens vuoden puolelle valmiit! ^^'
siis se on Kigndom Heartsista! jos joku ny ei tiennä! :)

Ps. Kuva olisi aika kiva koska aina löytyy ihmisiä jotka eivät tiedä tarkalleen sarjan hahmoja.

Tässä on muutamia tutoraaleja/muita ohjeita joita vähän muuntelemalla saatat saada ihan hyvin tehtyä nuo Roxaksen kengät

Tutorial
Muita ideoita

Helpompi vaihtoehto olisi, että ostaisit harmaat tennarit joihin lähtisit lisäämään nuo mustat osat ja remmit.
En sitten tiedä kuinka korkea varsi noissa on kun ei ole sellaista kuvaa tässä näytillä, mutta uskoisin perustennareiden riittävän. Ihan pelkkän harmaan värisiä ihan heti tuskin löytyy, joten voit aivan hyvin ostaa valkoiset ja värjätä kankaan harmaaksi. Puhun nyt tälläisistä perusVans mallisista "kumitossuista".

Viimeinen vaihtoehto tietenkin joka mieleeni tulee on, että ostat jostain eBay:sta tai vastaavasta kalliimmalla täydelliset replikat, mutta se on aika kallista ja hankalaa monelle.

Tässä on jotakin keskustelua Roxas cosplaysta. En tiedä onko sinulle siitä hyötyä, mutta kuitenkin.

Kannattaa mm. Cosplay.com:ista katsoa muiden cossaajien tuotoksia ja ottaa vinkkejä, että voi jo vähän sanoa mikä olisi paras tapa lähteä toteuttamaan ja, että ei toista samoja virheitä kuin muut cossaajat.

Amon Rishou

ViestiKirjoittaja Amon Rishou » La Tammi 05, 2008 14:56

Apua! Olen stressannut jo pitkään Manan kengistä! (väri sit valkoiseksi jäi -.-)
Viimeksi muokannut Amon Rishou, To Helmi 14, 2008 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Feath

ViestiKirjoittaja Feath » La Tammi 05, 2008 16:41

Ensimmäinen kuva ei toimi, joten en täsmälleen tiedä minkälaiset kengät on hakusessa... Mutta noita muita kuvia katsellessa ajattelin että kirppareilta ja UFFista ja Kontista voisi löytyä tuollaisia kenkiä? Ne ovat todellakin katsomisen arvoisia paikkoja, itse löysin sellaiset kivat goottityyliset kengät kympillä UFFista, muualla olisivat varmasti maksaneet maltaita... Joten kannattaa vain pitää katse avoinna. Muualta en kyllä tiedä mistä tuollaisia kenkiä saisi, mitä nyt ehkä Nitrobabesta ja Backstreetiltä, mutta nekin ovat tuhottoman kalliita paikkoja...

Editto: Ei toimi ei. :/
Viimeksi muokannut Feath, Su Tammi 06, 2008 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Shine

ViestiKirjoittaja Shine » Su Tammi 06, 2008 13:37

Uskon,että tarkotat tälläisiä kenkiä,neljäs viimeinen kuva,jos linkki toimii ..
http://www.overstuffed-closet.net/malic ... hp?page=10
Tuo siis.
http://www.overstuffed-closet.net/malic ... es/357.jpg

Huuto.netistä voi löytää samantyylisisiä kenkiä,mutta ne on hopeita tai mustia useat o_o.
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=69225546
Tuollaisen itse löysin,mutta ei ole aivan samanlainen -__-.Ohho,ne onkin Amon Rishoun yhdestä linkistä,samanlaiset kengät o_o..

Anteeksi,en osaa muuten auttaa ;I...Kaksi ensimmäistä linkkiä ei varmaan toimi,mutta minulla toimii :p.

Mary Leathert

ViestiKirjoittaja Mary Leathert » To Tammi 31, 2008 21:48

On Traconiin tarkoitus tulla geneerisenä koulutyttönä. Eli en ole mistään varsinaisesta sarjasta.

Asu on muuten ihan kunnossa, mutta mietityttää, että millaiset kengät siihen sopisivat.
Nyt olemassa olevat osat ovat kauluspaita (tod. näk. valkoinen), tummansininen kravatti, vähän polvipituista lyhyempi vekkihame (vaaleansininen mustavalkovaaleanpunaisella ruutukuviolla) ja mustat polvisukat.

Eli millaiset kengät sopivat edellämainittuun asuun, jos haluan sen näyttävän mahdollisimman paljon koulupuvulta?
Ei tarvitse olla ulkokäyttöön sopivat, kun ne voi vaihtaa jalkaan vasta kun tulen sisälle, mutta olen juontamassa yhtä ohjelmaa, enkä viitsisi pilata vaikutelmaa olemalla talvisaappaat jalassa.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Holly

ViestiKirjoittaja Holly » Su Helmi 17, 2008 15:43

Kysymys olisi Sakura Harunon ninjasandaaleista, sarjasta Naruto. Mistä sellaiset saa?? Olen katsonut Blipposta, sieltä löytyi, mutta jotkut ovat sanoneet, ettei kyseisillä kengillä voi kävellä kunnolla. Pitäisikö siis ostaa sandaalit Blipposta vai värkätä omat??? (Ulkomailta en käy tilaamaan)

Rimppu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rimppu » Su Huhti 13, 2008 20:44

Kiitokset Suomen huippumallille, törmäsin JoyBoots.fi -sivustoon ja olin ratketa onnesta. Enää ei tarvitse itkeä jenkkilästä tilattavien kenkien postikuluja! \o/

Lirlys

ViestiKirjoittaja Lirlys » Su Huhti 13, 2008 21:58

Holly kirjoitti:Kysymys olisi Sakura Harunon ninjasandaaleista, sarjasta Naruto. Mistä sellaiset saa?? Olen katsonut Blipposta, sieltä löytyi, mutta jotkut ovat sanoneet, ettei kyseisillä kengillä voi kävellä kunnolla. Pitäisikö siis ostaa sandaalit Blipposta vai värkätä omat??? (Ulkomailta en käy tilaamaan)

Minulla ei ole nyt varmaa tietoa minkälaisista sandaaleista puhut (Hei, oikeasti ihmiset: laittakaa ne kuvat mukaan! Ei se googlettaminen kauaa kestä!), mutta veikkaisin, että tarkoitat nyt tälläisiä sandaaleja joita näkee todella monella Naruto-hahmoista (En siis tiedä oikeasti näistä hahmoista ja niiden puvustuksesta sillä en ole katsonut Narutoa jaksoakaan).
Mutta itse ajattelin, että tuollaiset sandaalit voisi tehdä näin: Ostat ensin omankokoisesi varvas-sandaalit (hieman isommat sillä jalan on kuitenkin tarkoitus pystyä olla kengissä mukavasti) ja poista niistä se muovinen osa joka pitää kenkiä jalassasi ja otat kengistä pelkät pohjat käyttöösi. Pohjista saat pohjat sandaaleille.
Sitten kannattaa päälystää sandaalit oikeanvärisellä kankaalla. Tohveleita ei oikeastaan voi ommella joten kannattaa laittaa kangas kiinni tossuihin esimerkiksi pienillä nauloilla joissa on kuitenkin se pää joka estää kangasta karkaamasta, sekä kuumaliimalla/pikaliimalla (huom. Käytä ensin liimaa kankaan kiinnitykseen ja vahvista lopputulos nauloilla/neuloilla. Vaikka neulat/naulat ovat pieniä saattavat ne silti näkyä tai joissain tapauksessa tulla tohvelien läpi lattiaan tai omaan jalkaasi). Huomaa, että älä laita kangasta kenkien pohjaan sillä se kuluu puhki ja tekee kengistä vielä liukkaammat. Kangas kannattaa leikata tohvelin muotoon + pari senttiä saumanvaraa, että se on helppo asettaa sandaalin päälle. Kiinnitys tapahtuu siis sandaalin sivuilta.
Kun olet päällystänyt sandaalit tulee vuoroon jalkapöydän päälle tuleva kappale joka on yhtä pitkä kuin jalkapöytäsi korkeimalta kohdalta mitattuna jalan sivulta sivulle. Mittaa oma jalkapöytäsi korkeus sen korkeimmalta kohdalta ja lisää muutama sentti saumanvaroihin. Kaitale on leveydeltään sen levyinen kuin on matka on varpaiden alkamiskohdasta nilkanalkamiskohtaasi. Lisää muutama sentti saumanvaroihin. Ompele suorakaiteen muotoinen kaitale ja käännä sen se puollimmainen ulkoreuna ulospäin josta varpaat tulevat esiin ja huolittele muut reunat ja käännä ne reunat sisäänpäin joista kangas kiinnitetään pohjaan.
Älä kiinnitä kaitaletta vielä sandaaleihin sillä muuten nilkkakaitaleen kiinnittäminen toiseen kaitaleeseen olisi erittäin vaikeaa.
Seuraavaksi leikkaa nilkkakaitale. Kaitale on leveudeltään samanverran kuin nilkan ympärysmitta + saumanvarat + väljyyttä, että saat sandaalin jalkaasi. Kaitaleen korkeus on kantapäästä sandaalin varren loppumiskohtaan + lisää myös tähän kaitaleeseen saumavarat + sandaalin varteen tulevaan käännökseen tarvittava vara.
Koska et voi kiinnittää kaitaletta toiseen kaitaleeseen putkilon muotoisena, leikkaa se tähän malliin: klik. Kun olet leikannut kappaleen ja huolitellut sen saumavarat ja taittanut kappaleen yläpäästä pari senttiä ulkopuolelle (Jos ihmettelet näitä ulospäinkäännöksiä, niin katso tämä kuva: klik. Voit myös lisätä nyt nilkkakappaleeseen jonkinmoisen tarra- tai vetoketjusysteemin, että sandaalien jalkaanlaittaminen olisi helpompaa) Niin voit kiinnittää sen toiseen kappaleeseen. Ompele ensin nilkkakappaleesta lyhyet sivut yhteen kappaleen sisäpuolelle ja ompele sitten kappale kiinni näin (anteeksi nämä kammottavat paint-selostuskuvat, mutta en usko, että kovinkaanmoni ottaisi muuten selkoa sepustuksistani).
Kiinnitä sitten äskön ompelemasi kokonaisuus sandaalin sivuille neuloilla/liimalla/miten itse parhaaksi näet

En todellakaan vastaa tämän ohjeen toimivuudesta tai/ja käytännöllisyydestä. Tämä on vain tapa jolla kuvittelin ainakin itse voivani tehdä tuollaiset sandaalit. Jos joku tarvitsee niin voin tehdä tutoraalin ihan kunnon kuvilla koska itse teen tämäntyyppiset kengät ensi Animeconiin ja voin näpsäistä pari kuvaa projektista siinä samalla.
En tiedä jos tämän ohjeen joku toinen versio on jo jossain linkattu johonkin päin foorumia, mutta kirjoitin tämän nyt kuitenkin. Muistaisin ainakin, että jossain päin cosplay.com:ia liikkuu ohjeita Naruto-sandaaleista, mutta tässä kuitenkin jotakin suuntaa antaava sepustusta suomeksi.
Viimeksi muokannut Lirlys, La Touko 10, 2008 01:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

adreena
Viesti:

ViestiKirjoittaja adreena » Su Huhti 13, 2008 23:51

Lirlysin annettua oma näkemyksensä sandaalien teosta, minä päätin antaa toisen.

Pohjaksi kelpaa ihan tavalliset läpökkäät/läpsyttimet/läppöset/turistisandaalit. Jos ei löydy oikeaa väriä, aina voi maalata, koska nuohan tuppaavat olemaan muovia. Sitten vaan oikeanväristä kangasta, ja tarranauhaa. Mittaile matka siitä lipokkaan jalkapöydän yli menevästä osasta nilkkaan, sille korkeudelle kuin haluat sandaalin nilkkaosan yltävän. Sitten mittaa nilkanympärys ja jalkapöydän ympärys läpyttimen kanssa. Nämä mitat mielessä leikkaa kankaasta pala, joka näyttää... miten sen kuvailisi. Kaksi t-kirjainta päällekäin, toinen väärinpäin, mutta pehmeät kaaret. Näiden "kirjainten" "yläviivat" tulisi olla sen verran leveitä että se läpsyn jalkapöydän yli menevä osa peittyy, ja nilkassa on sopivasti korkeutta. En osaa selittää, apua.

Sitten, saumaa reunat ja sillee. Tee nilkkaan tarranauhakiinnitys. Jalan ympäri voit tehdä saman, mutta jos olet valmis uhraamaan teneriffasandaalisi niin voit liimailla kankaan kenkään. Kontaktiliimalla luulisi kestävän hieman kävelyäkin. Tietty liimaamalla voi välttää myös sen kengän pohjan ympäri menevyyden.

Sellaista. Hienosäätöä kannattaa harrastaa, tuo on vaan raaka ohje.

Elyse

ViestiKirjoittaja Elyse » Ti Huhti 15, 2008 20:41

Kuvassa Souseisekin(Rozen Maiden) kengät

Teen Souseisekilleni täysin itse kengät. Voisi kuvitella, että pahvi ei ole paras mahdollinen materiaali kengänpohjaksi, mutta hyvinpä se käy, kun liimaa monen monta kerrosta yhteen. Souseisekin kengäthän ovat aika paksut, joten kestävyyskin on kymmenenziljoonaa kertaa parempi, kuin lättänillä pahvikengillä. Päälliset teen vahvasta kankaasta, jotka sitten päällystän kastanjanruskealla satiinilla. Tsädääm! Uskottavat Souseisekin kengät ovat valmiit. Siinä vinkkiä muille kenkien tekijöille.

Eihän tämä varsinainen kysymys ole, mutta toivon, että se auttaa muita kengän tekijöitä kenkien toteuttamisessa. Ainakin toivon niin.

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”