Peruukeista vol. 3

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Leed

Re: Peruukeista vol. 3

ViestiKirjoittaja Leed » La Touko 01, 2010 21:53

Olen ihan urpo peruukkien kanssa niin täältä tulee simppeleitä kysymyksiä.

Miten peruukkia kannattaisi säilyttää? Minulla on yksi peruukki peruukkipäässä varastossa kun sitä on leikelty ja toinen muovitaskussa missä se toimitettiinkin.
Mietin vain pitäisikö se varastossa oleva peittää jollain, sehän saattaa kerätä pölyä? Mutta muovipussi teki siitä sähköisen -.-'
Ja jos peruukkiin änkee jotain muotoilutuotteita niin tarvitseeko se pestä vai voiko sen säilyttää sellaisenaan?

adreena
Viesti:

ViestiKirjoittaja adreena » La Touko 01, 2010 22:49

Mayordomo kirjoitti:Miten peruukkia kannattaisi säilyttää? Minulla on yksi peruukki peruukkipäässä varastossa kun sitä on leikelty ja toinen muovitaskussa missä se toimitettiinkin.
Mietin vain pitäisikö se varastossa oleva peittää jollain, sehän saattaa kerätä pölyä? Mutta muovipussi teki siitä sähköisen -.-'
Ja jos peruukkiin änkee jotain muotoilutuotteita niin tarvitseeko se pestä vai voiko sen säilyttää sellaisenaan?

Peruukkipää on ihan hyväksyttävä tapa, mutta tosiaan voi kerätä pölyä, ja vähän on inhaa pyyhkiä pölyä pois lakkaa täynnä olevasta peruukista. Ainahan muovi sähköistää, mutta itse olen huomannut että sellaiset ekstrarapisevat pussit kuten Eurokankaan pienemmät pussit eivät ole yhtä pahoja kuin jotkut markettipussit. Kaikkein parhaita ovat huget minigrip-pussit joissa peruukit aika usein tuleekin, ne saa nätisti kiinni ja heti näkee mikä peruukki siellä pussissa on.

Ihanteellista olisi myös laittaa peruukkeihin päälle se verkko, joka monissa on ostettaessa. Pitää tukkaa kasassa paremmin.

Muotoilutuotteet olisi tietenkin ihanteellista pestä pois, mutta jos ei ole mitään suurta kampausta niin oikoo vaan takut pois (jos on pitkä peruukki, tekee myös löyhän letin) ja laittaa säilöön. Hiuslakka ainakin lähtee suurimmaksi osaksi pois oikomisen yhteydessä, varsinkin jos kevyesti pyyhkii peruukkiharjalla. Jos on oikein limainen tukka niin sitten pesee, kuivaa ja oikoo huolella ennen pakkaamista.

Itse tykkään myös uudelleenkäyttää kaikenlaisia pienehköjä pahvilaatikoita peruukeille, joissa on jotain isoja ja helposti hajoavia stailauksia. Vievät tilaa mutta säilyvät paremmin, eikä tarvitse pelätä että joutuu korjaamaan ennen kuin voi laittaa taas päähän.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

NuttyNuti
Viesti:

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » Ke Touko 05, 2010 10:19

Mieleeni tuli kysymys, joka menee pikemminkin estetiikan kuin mitä käytännön säätämisen puolelle.

Mielessäni on kaksi cossihahmoa, joita olen miettinyt cossaavani tulevaisuudessa: Yotsuban Fuuka ja Naruton Shizune. Heistä molemmilla on polkkatukkamittaiset, mustat/tummanruskeat hiukset. Hiusmallit kuitenkin eroavat pikkuisen toisistaan: Fuukan hiukset ovat vähän "villimmät ja vapaammat", kun taas Shizunella on päänmyötäisemmät hiukset, ja lisäksi ne ovat pikkuisen (muutaman hassun sentin?) pidemmät.

Kysymys siis kuuluu: olisiko näitä hahmoja mahdollista/järkevää cossata samalla peruukilla, jos kerran hiusmallit ovat kuitenkin noin lähellä toisiaan? Alkaahan se tukka muutenkin pörhöttämään päivän mittaan, joten kannattaako kiinnittää huomiota noin pieniin yksityiskohtiin? Tuntuisi hassulta hankkia kaksi lähes samanlaista peruukkia. Yksi ratkaisu olisi toki cossata ensin Shizunea, sitten pätkiä ja pörhöttää peruukkia ja jatkaa Fuukana. Se kuitenkin aiheuttaisi sen, etten voisi cossata Shizunea uudestaan ellen hanki uutta peruukkia.

Ajatuksenne asiaan?
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Biitti

ViestiKirjoittaja Biitti » Ke Touko 05, 2010 10:35

NuttyNuti kirjoitti:Kysymys siis kuuluu: olisiko näitä hahmoja mahdollista/järkevää cossata samalla peruukilla, jos kerran hiusmallit ovat kuitenkin noin lähellä toisiaan? Alkaahan se tukka muutenkin pörhöttämään päivän mittaan, joten kannattaako kiinnittää huomiota noin pieniin yksityiskohtiin? Tuntuisi hassulta hankkia kaksi lähes samanlaista peruukkia. Yksi ratkaisu olisi toki cossata ensin Shizunea, sitten pätkiä ja pörhöttää peruukkia ja jatkaa Fuukana. Se kuitenkin aiheuttaisi sen, etten voisi cossata Shizunea uudestaan ellen hanki uutta peruukkia.

Ajatuksenne asiaan?

Kyllä minä ainakin lähtisin cossimaan samalla peruukilla. Olen itse käyttänyt yhtä peruukkia jo kahdesti kahteen melko erilaiseenkin hiustyyliin ja kolmaskin taitaa kyseiselle peruukille olla luvassa. Peruukit ovat siitä hieno keksintö, että kunhan niiden muokkaamiseen käyttää helposti pois pestäviä aineita (eli ei liimaa) niin niitä voi uusiokäyttää vaikka ja mihin jos vain on jaksamista pestä ja muokata uudelleen. Kunhan siis muistaa pestä vain viileällä tai korkeintaan kädenlämpöisellä vedellä. Eri juttu jos peruukki on heat resistant, silloin voi vähän ruveta uskaliaammaksi.

Kuidunlaatu saattaa ehkä vain hiukan kärsiä jos peruukkia käsittelee uudestaan ja uudestaan, mutta sinun ongelmasi muokkaus on kyllä niin minimaalinen, etten uskoisi sen olevan homma eikä mikään. Hiukan vain lakkaa kuitukerrosten väliin, niin peruukki pörhistyy Fuukan malliin ihan kivasti ja kyseisellä nostatuksella hyvällä tuurilla peruukki saattaa jopa näyttää sen parin hassun sentin verran lyhyemmältä.

NuttyNuti
Viesti:

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » Ke Touko 05, 2010 20:02

Kiitos vastauksesta! Tai sitten voisi vedota siihen, että Fuuka ei nyt ole jaksanut tasata latvojaan.

Huomasin tosin sen seikan, että polkkatukissa on ikävä kyllä muitakin eroja, kun katsoo kampauksia sivulta: Näistä kahdesta kuvasta näkee, että Shizunen otsatukkaa vierustavat hiukset ovat pidemmät kuin takahiukset, you see when seeing the pictures. Fuukalla on taas asia suorastaan päin vastoin. Tepsiikö lakka myös tuollaiseen kikkailuun hiusten pituuksien kanssa?
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Daiki

ViestiKirjoittaja Daiki » Pe Touko 07, 2010 14:10

NuttyNuti kirjoitti:Kiitos vastauksesta! Tai sitten voisi vedota siihen, että Fuuka ei nyt ole jaksanut tasata latvojaan.

Huomasin tosin sen seikan, että polkkatukissa on ikävä kyllä muitakin eroja, kun katsoo kampauksia sivulta: Näistä kahdesta kuvasta näkee, että Shizunen otsatukkaa vierustavat hiukset ovat pidemmät kuin takahiukset, you see when seeing the pictures. Fuukalla on taas asia suorastaan päin vastoin. Tepsiikö lakka myös tuollaiseen kikkailuun hiusten pituuksien kanssa?

Minusta onnistuisi lakalla temppuilu tarpeeksi kätevästi. Shizunen hiukset kun voisi takaa lakalla kääntää sisemmäksi kasvojen suuntaan, jolloin näyttäisi lyhyemmältä ilman kummempia leikkauksia. Jos haluaa paremman lopputuloksen niin voihan sitä muutamia hius suortuvia leikata lyhyemmäksi jotka eivät loppujenlopuksi peruukkia sen suuremmin muuta.

saino

ViestiKirjoittaja saino » Pe Touko 07, 2010 18:44

Kun peruukkien säilyttämisestä äsken puhuttiin, niin rupesin pohtimaan itse saamiani ohjeita. Minulle sanottiin että pitkää (1 m) peruukkia ei saa taitella, se voi mennä mutkalle siitä kohtaa, olen siis roikottanut omaani vuoden verran huoneeni perällä. Tuleeko peruukkiin oikeasti taitoksia tai jotain jos liian pieneksi tungettuna säilyttää?

...muuten, jos kiharaista peruukkia harjaa, mitä käy kiharoille? Ainakaan korkkiruuvikiharoita ei taida pystyä harjaamaan, taitaisivat äkkiä mennä pilalle. Eikö kiharainen peruukki sitten mene tosi nopeasti kauheaksi takkukasaksi? (unelmissani siintää historiallinen eeppinen nuttura-kihara-viritelmä)
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Biitti

ViestiKirjoittaja Biitti » Pe Touko 07, 2010 19:07

saino kirjoitti:Kun peruukkien säilyttämisestä äsken puhuttiin, niin rupesin pohtimaan itse saamiani ohjeita. Minulle sanottiin että pitkää (1 m) peruukkia ei saa taitella, se voi mennä mutkalle siitä kohtaa, olen siis roikottanut omaani vuoden verran huoneeni perällä. Tuleeko peruukkiin oikeasti taitoksia tai jotain jos liian pieneksi tungettuna säilyttää?

...muuten, jos kiharaista peruukkia harjaa, mitä käy kiharoille? Ainakaan korkkiruuvikiharoita ei taida pystyä harjaamaan, taitaisivat äkkiä mennä pilalle. Eikö kiharainen peruukki sitten mene tosi nopeasti kauheaksi takkukasaksi? (unelmissani siintää historiallinen eeppinen nuttura-kihara-viritelmä)

Minä en ole ainakaan kuullut mistään tuon tapaisestakaan, että peruukka ei saisi taitella. Itselläni ei tosin noin isoa peruukkia ole, mutta itse olen kuullut ohjeita että pitkiä peruukkeja kannattaa säilyttää ponnarein sidottuna (ajatelkaa tähän Aladdinin Jasminen hiustyyliä niin varmaan tajuatte mitä tarkoitan), silloin kuidut eivät ainakaan sekoitu keskenään ja peruukki on vähemmän takussa kun sen ottaa pois pussista.

Kiharaiset ja jopa laineisetkin peruukit voivat menettää muotonsa jos niitä kampaa, niiden takkuuntumisesta suoriin peruukkeihin nähden en osaa sanoa. Kannattaakin varmaan etsiskellä parit kiharrustutot netistä, jos joku päivä tulee tilanne että peruukin kiharat ovatkin muuttuneet laineiksi.

Avalonicia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Avalonicia » Pe Touko 07, 2010 23:43

saino kirjoitti:Kun peruukkien säilyttämisestä äsken puhuttiin, niin rupesin pohtimaan itse saamiani ohjeita. Minulle sanottiin että pitkää (1 m) peruukkia ei saa taitella, se voi mennä mutkalle siitä kohtaa, olen siis roikottanut omaani vuoden verran huoneeni perällä. Tuleeko peruukkiin oikeasti taitoksia tai jotain jos liian pieneksi tungettuna säilyttää?

En ole itsekään kuullut tuollaisesta mitään, mutta nyt järkeillessäni saattaapi tuo olla osittain totta. Omat hieman pidemmät peruukkini muokkautuvat aina pusseissaan, mutta vain hetkellisesti. Eli toisin sanoen ne palautuvat itsekseen entiseen muotoonsa kunhan pääsevät peruukkipäähän. Voisi olettaa, että jonkinlainen lämmönlähde peruukkien lähettyvällä vaikuttaisi myös tuohon, peruukit kun muokkautuvat lämmön avulla, mutta en sitten tiedä nouseeko lämpötila tarpeeksi esimerkiksi patterin lähettyvillä. En kyllä itse olisi peruukkia säilyttämässä täysillä paahtavan patterin vieressä.

Mutta jotten ihan eksyisi aiheesta, pitkät peruukit on parhainta säilyttää letitettyinä. Kolme tai neljä lettiä ja pussiin löyhänä lenkkinä niin luulisi onnistuvat pidemmänkin peruukin säilytys.
~ lj & dA & ihQ ~

Lirlys

ViestiKirjoittaja Lirlys » Su Touko 09, 2010 19:58

Itse lisäisin vielä tuohon Avalonican kommenttiin, että ei tosissaan kannata säilyttää peruukkeja peruukkipäässä jos se ei aivan välttämättä ole tarpeen (eli peruukkia olisi muokattu niin, että se on mahdotonta laittaa pussiin), sillä ollessaan normaalisti esillä, peruukki kerää pölyä joka kuidun sisään päästessään hapertaa kuitua. Pölynkeräämisen lisäksi peruukit menevät todella helposti takkuun (jos ovat vähän pitempiä) ollessaan auki peruukkipäissä.
Ja kun tosiaankin peruukit sinne pussiin laittaa niin pitkät peruukit leteille ja mielellään siihen peruukkiverkkoon ja pussiin. Itse todella pitkän peruukin omistavana voin sanoa, että peruukin muotoutuminen ei ole pysyvää, vaikka sen leteille laittaisikin. Kun peruukin sitten pussista ottaa ja letin purkaa, on peruukki laineilla, mutta kun sitä vähäh harjailee, peruukki palautuu suoraksi itsekseen. Kiharien peruukkien säilyvyydestä en osaa sanoa, sillä en sellaista omista itse.
Säilytyspaikasta sen verran, että kuiva, pimeä ja viileä paikka on hyvä. Suora auringonpaahde/muu kuumuus sulattaa peruukkia ja ajan saatossa jos peruukki tarpeeksi kauan on kuumuudessa ollut, se voi muotoutua peruukkipussin mukaisesti, tai jopa sulaa kokonaan (olen kuullut kauhutarinoita peruukeista jotka on jätetty conin ajaksi paahtavan kuumaan autoon pariksi päiväksi, ja omistajan palatessa jäljellä oli enemmänkin sulanut muoviklöntti).
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Skwrl

ViestiKirjoittaja Skwrl » Ti Touko 11, 2010 13:33

Olen peruukkien kanssa ihan urpo, sillä en ole yhdessäkään cossissa vielä sellaista tarvinut. (En kyllä ole kuin vasta yhden puvun tehnyt, mutta kuitenkin...) Anteeksi siis, jos tämä kysymys on jotenkin tyhmä ^^

Aion cossata Negima! Magister Negi Magin Yue Ayasea. Kuten kuvasta toivotavasti näkyy, Yuella on aika paksut ja pitkät hiukset, ja mietinkin tässä, että eivätkö normaalit peruukit ole yleensä aika "laihoja" ja ohuita? Osaisiko joku viisas mahdollisesti ehdottaa pukuun sopivaa (eli pitkää ja liilaa) peruukkia? Ebaysta tai jostain varmaankin löytyy, mutta en oikein tiedä sen tarkemmin, mistä etsiä. Ja jos sopivaa peruukkia ei löydy, niin onko mitään keinoa tehdä jostain jo olemassa olevasta peruukista tuuheampi?

Toivottavasti ymmärrätte kysymykseni ja osaatte auttaa. Suurkiitos jo etukäteen~
♪ Omituinen orava
♪ Oulun manga- ja animekerho Omake ry:n puheenjohtaja 2015

saino

ViestiKirjoittaja saino » Ke Touko 12, 2010 09:43

Minä suosittelen ebaytä, ja kaksi myyjääkin tulee mieleen (nimimerkki violetteja pitkiä peruukkeja sata kertaa selannut): laurawu_123 ja angela1024, lisäkuitujakin löytyy jos osaa peruukkiin kiinnitellä (myyjät tuntuu olevan täysin identtiset O.o). Minusta perusebayperuukit on cosseihin ihan riittävän paksuja, ei sille voi mitään että mangassa/animessa hahmoilla on viisi kertaa enemmän hiuksia kuin oikeilla ihmisillä :D
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Minorea
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minorea » Ke Touko 12, 2010 11:10

Suosittelen ehdottomasti samoja myyjiä kuin saino.
Larawu_123 on vielä todella positiivisia kokemuksia. Sain peruukin viikossa ja laatu oli upea. Että kun kirjoitin lisätietoihin, että tarvitsen peruukin ennen 15.5, niin oli kyllä nopeasti perillä, laittoi nopeammalla tavalla tulemaan (joka maksoi oikeasti $20 enemmän) eikä pyytänyt edes lisämaksua.

Ebaysta tosiaan löytyy eikä ole mitään luiruja. Itsellä kaikki ebaysta tilatut (4kpl) ovat todella paksuja, ainut suomesta ostettu on sitten tuollainen ohut luiru.

pari peruukkivaihtoehtoa:
http://cgi.ebay.com/Violet-Purple-Extra ... 4aa10449f2 pitkä tummanvioletti peruukki
http://cgi.ebay.com/Lucky-Star-Kagami-L ... 3a503d11e0 vähän vaaleampi, nuo rusetit saa kyllä pois
http://cgi.ebay.com/32-VIOLET-PURPLE-lo ... 5d290dcfad olisiko "keskivioletti" :D
http://cgi.ebay.com/Super-Long-Purple-W ... 3effb01f5a tummempi taas
http://cgi.ebay.com/2010-NEW-Stylish-Lo ... 4aa1220595 hyvin pitkä violetti
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Skwrl

ViestiKirjoittaja Skwrl » To Touko 13, 2010 16:14

Kiitos paljon sainolle ja Minorealle avusta ja vinkeistä! Nyt pitää vain perehtyä PayPalin salaisuuksiin ja opetella tilaamaan tuolta Ebaysta...
♪ Omituinen orava
♪ Oulun manga- ja animekerho Omake ry:n puheenjohtaja 2015

Holly

ViestiKirjoittaja Holly » Su Touko 16, 2010 11:24

Päätin tässä joku aika sitten että aloitan eeppisen projektin ja cossaan Marie Antoinettea Rose of Versaillesista. Ongelmana tulee mitä luultavimmin olemaan kampaus. Miten tätä kannattaisi lähteä toteuttamaan? Pitäisikö tätä varten ostaa kaksi samanlaista peruukkia/peruukki+lisäkuitua kun tuo kampaus on kuitenkin aika iso?

Olen täysin urpo peruukkien kanssa (vaikka kolme omistankin, mutta ne kaikki ovat alkuperäisellä kampauksellaan) joten olisin iloinen vinkeistä!

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”