"Coniin on pakko tulla cosplayssa"

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Minorea
Viesti:

Re: "Coniin on pakko tulla cosplayssa"

ViestiKirjoittaja Minorea » Ma Maalis 25, 2013 10:37

Mietin itse tuota, mistä olisi syntynyt uskomus, että coneihin on pakko tulla cosplayssa. Olisiko mahdollista, että cosplayaajialla jotka ovat pidempään jo ky. harrastusta tehneet on ollut puhetta, että coniin ei voi mennä ilman pukua. Itse olen ainakin kavereilleni ikävä kyllä viljellyt kyseistä juttua puolihuumorilla sanoen: "En voi mennä coniin ilman cosplayta, olen niin tottunut menemään sinne jonkun puvun kanssa." Tämän voi helposti sitten ymmärtää väärin, vaikka cossaaja puhuisikin vain itsestään. Jos vieressä on ensikertalainen voi hän ajatella tuolloin, että pitääkö minunkin pukeutua?

Itseäni ei haittaa ollenkaan, vaikka porukalla ei pukuaj coneissa olisikaan. Oma kaveripiiri tulee 80% coneihin mukaan normivaatteissa, joskus saattaa joku olla pukeutunut teeman mukaisesti tai jopa cosplayannut. Tottakai aivopesen heitä parhaan mukaan harrastuksen pariin ja hyvin on pesu näyttänyt tuottavan tulosta - puhdasta tulee - mutta eipä tuolla mitään väliä itselle ole. Pitäisi kanssa itse häivyttää itseltä ajatus, että normivaatteilla ei coniin voisi mennä, helpottaisi huomattavasti viime hetken paniikkia. Tosin omalla kohdalla con ei ole niin tärkeä kuin itse cosplay, joten ehkä tämä ajatus kulkee käsi kädessä omalla kohdalla.

En oikein usko, että ketään cosplayaajaa haittaa, että coneissa pyörii myös normivaatteissa olevia ihmisiä.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Bijou

ViestiKirjoittaja Bijou » Ma Maalis 25, 2013 11:18

Minorea kirjoitti:Mietin itse tuota, mistä olisi syntynyt uskomus, että coneihin on pakko tulla cosplayssa. Olisiko mahdollista, että cosplayaajialla jotka ovat pidempään jo ky. harrastusta tehneet on ollut puhetta, että coniin ei voi mennä ilman pukua. Itse olen ainakin kavereilleni ikävä kyllä viljellyt kyseistä juttua puolihuumorilla sanoen: "En voi mennä coniin ilman cosplayta, olen niin tottunut menemään sinne jonkun puvun kanssa." Tämän voi helposti sitten ymmärtää väärin, vaikka cossaaja puhuisikin vain itsestään. Jos vieressä on ensikertalainen voi hän ajatella tuolloin, että pitääkö minunkin pukeutua?

Joo luulen, että se on aika usein näin. Kun olen omia sisaruksiani joskus mukaan coniin pyytänyt vastaus on ollut, että voisi olla kyllä mukavaa, mutta kun heillä ei ole pukua eivätkä he jaksa pukuun satsata. Olen sitten yrittänyt siinä vakuutella, että coneihin voi aivan hyvin tulla ilman pukua ja että itsellänikään ei yleensä ole kuin toisena conipäivänä cossi päällä. Mutta luultavasti ovat juuri minulta tämän "Conissa täytyy olla puku" saaneet, sillä olen aina juuri ennen conia yötä päivää ollut raatamassa pukujeni kanssa ja saattanut välillä puhua kuinka tärkeää (itselläni) on olla cosplay päällä conissa. Jotenkin tuntuvat luulevan, että conien ainoa huvi on juuri cosplay, mutta olen koittanut vakuutella, että kyllä coneista paljon muutakin tekemistä löytyy. Ehkäpä joskus vielä päättävät tulla mukaan : )

Shenden
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shenden » Pe Maalis 29, 2013 18:34

Normivaatteissa kulkeminen tuntuu hassulta, kun suurin osa ihmisistä cossaa tai on pukeutunut vaikkapa lolitaksi. Toki ne, jotka eivät cossaa, voivat muuten pukeutua erilailla. Ihmetteleviä katseita en ole huomannut.
Sen sijaan cossatessa tuntee todellakin sulautuvansa joukkoon 100 %, mikä on kyllä kiva tunne. Coni on meille harrastajille spesiaali tapahtuma, joten suurin osa totta kai cossaa, koska siihen on mahdollisuus. Ne, jotka eivät cossaa, eivät välttämättä ole käsistään niin näppäriä. Joka tapauksessa coniin saa ja täytyy tulla miten haluaa. Itseäni (ja toivottavasti muitakaan) ei häiritsisi se, että paikalla kulkisi pohjimmiltaan ihan samanlaisia harrastajia arkikuteissa.

Mua aina ilahduttaa se, jos paikalle ilmestyy ihan tavallisia tallaajia, jotka ovat muuten vain kiinnostuneita tapahtumasta/ilmiöstä.

Foxxysan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Foxxysan » Su Tammi 18, 2015 20:50

Kukin tavallaan. Minua ei ainakaan haittaa jos ihmiset, jotka pitävät harrastuksesta, tulevat ihan omana itsenään paikalle, Henkilökohtaisesti minusta saattaisi tuntua hassulta, jos menisin aivan normaaleissa vaatteissa tapahtumaan :'D
Something once you lost will never return~

Chell-sama

ViestiKirjoittaja Chell-sama » To Tammi 22, 2015 00:52

Hah. Yrittäkääpä joku määrätä, että missä minä pukeudun ja miten.

Ensin kerron itsestäni sen verran.
Että itsehän pukeudun juuri niinkuin haluan ja miltä tuntuu aina ja kaikkialla. "Pukukoodit" tai yleiset mielipiteet eivät kinnosta, yhtään enempää kuin satunnaisen vastaantulijan katseet tai mutinat. Jos joku loukkaantuu minun pukuvalinnastani on se ihan täysin ja yksin hänen ongelmansa.

Sitten asiaan.
"Onko conissa pakko cossata?" On. Jos niin haluat. Ei ole. Jos et halua. Se on ihan täysin sinusta itsestäsi kiinni.
"Tapahtuuko minun tahtoni sitten yleisesti coneissa?" Ei tietenkään. Maailma ei pyöri ympärilläsi. Get over it. Jos cossiton ihminen vaivaa. Katso peiliin, vedä syvään henkeä ja kaiva itsestäsi mielentila jossa olet ympäristön ärsykkeille vähemmän altis.
Tiedän ettei se kai käy kaikilta niin helposti mutta suosittelen yrittämistä. On meinaan kivempaa olla, paitsi conissa myös kaikkialla.

Toiseksi sitten te. Conimaailman mukamas eliitti ja hipsterit.
Pääskää tekin jo yli itsestänne. Maailma ei pyöri teidänkään ympärillänne sen enempää kuin minun.
"Massacossit yhyy! Uli uli!" Vai että kehtaa joku cossata sarjasta josta te ette tykkää?! No jo on röyhkeää. Ettäkö ihan ilman sinun hyväksyntääsi uskaltavat omia itsejään olla. Aikamoista.

"Eliitti jää massan jalkoihin." Missä conissa? Siinäkö, missä ei ole mitään kävijärajoitusta ja tuhansia ihmisiä ahtautuu turhan pieneen paikkaan, niin ettei mitään eikä ketään enää löydä, kkö?

Itselläni mitään ongelmia ikinä ole ollut, niitä erityisen hyviä cosseja kuviin löytää. Ja toisin kuin jotkut ehkä väittävät. Superhyviä cosseja on ihmisillä myös niistä "massa"sarjoista.

Cosplay ja conit kaikille. Ei vihaa.
Ollaan kaikki kivoja ja rationaalisia toisillemme, myös niille otuksille joita emme itse ymmärrä.
Näin kaikilla on paljon kivempaa coneissa ja muualla.
Ei sorruta eikä alennuta siihen vihaan, millä edelleen, käsittääkseni suurempi osa yhteiskuntaa, meitä anime-cosplay ihmisiä katsoo.

Jokainen meistä joskus sortuu epärationaaliseen vihaan. Silloin pitää vain vetää syvään henkeä ja ottaa hallinta omista ajatuksista. (Aivot stfu. Nyt ei vihata.) Näin elämä on parempaa.
No hate.
Just peace.
The question is not, who is going to let me. But who is going to stop me.

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”