Oman hahmon cosplayaaminen

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Yugata Kyoshi
Viesti:

Oman hahmon cosplayaaminen

ViestiKirjoittaja Yugata Kyoshi » Ma Touko 04, 2009 14:53

En löytänyt tästä mitään virallista ketjua, joten teinpä tällaisen.
Eli siis oletteko koskaan menneet coneihin cossaamaan omia hahmojanne?
Mitä mieltä olette asiasta? Onko sallittavaa? Kilpailuihinhan ei omilla hahmoilla kaiketi saa osallistua, mutta muu "oman sarjakuvan mainonta" ja kavereiden kanssa vaikka ryhmänä hengailu coniympäristössä.
Itse ajattelin pistää kierroksen omaa sarjaani (jota olen suunnitellut keväästä 2004 asti) pukuilun jonkinlaisen mainoskyltin kanssa (eii, älkää tappako minua kun kuljen iso kyltti kädessäni...)
Kyltissä tosin on vain sarjakuvani nettisivujen osoite, josta sitten kiinnostuneet voivat lukea lisää sarjakuvastani, eli ei siis mitään "anna pusu oon sun uke" juttuja.
Kitaconissa ja Animeconissa piipahdan, ehkä muissakin tapahtumissa.

Mutta kertokaas ihmiset omia mielipiteitänne/kokemuksianne. Toivon etten ole ainoa, joka harrastaa tätä (omia hahmoja siis).
~Yugata Kyoshi~

Biitti

Re: Oman hahmon cosplayaaminen

ViestiKirjoittaja Biitti » Ma Touko 04, 2009 19:19

Oman hahmon cossaaminen on käynyt useammin kuin kerran mielessä, tosin vielä ei ole tullut sellaista saumaa että olisin mennyt tällaista toteuttamaan. Osittain siitäkin syystä, että olen huomionkipeä ja tykkään kun ihmiset tunnistavat ja pyytävät kuvia.

Minusta oman hahmon cossaamisessa ei ole siis mitään väärää. Pukuleikkiähän cosplay loppujen lopuksi on. On kyllä totta, että mihinkään kisaan, deittishowhun tai FFFightiin omat hahmot eivät kyllä sinäällään kuulu.

Elyse

ViestiKirjoittaja Elyse » Ti Touko 05, 2009 11:19

Itse tulen cossaamaan omaa hahmoani siinä vaiheessa, kun olen piirtänyt kunnolla oman sarjakuvani, oli se lyhyt, tai pitkä. Pelkkä hahmon ulkomuoto ei riitä, vaan siihen tarvitsee minun kohdallani todellista paloa. Samallalailla osallistun myös kisaan, kun on oma sarjis kunnolla kasassa ja juonta löytyy. En koskaan väkisin menisi omaa hahmoa cossaamaan, jos en jostain syystä pidä hahmosta niin paljon, kun olin suunnitellut (perfektionismia). Hahmon pitää siis olla yhtä rakastettu, kuin minkätahansa mangahahmo, jota voisin fanittaa. Tämä juttu on minun kohdallani selvä, kuin pläkki.

Nezumi-chan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nezumi-chan » Ti Touko 05, 2009 18:37

Mielestäni oman hahmon cosplayaaminen on OK. Jos kyseessä on siis jollain tapaa "virallinen" hahmo. Ja tällä tarkoitan, että hahmolla on olemassa suunniteltu ulkonäkö, luonne tms. Koska miten muka oman nettisarjakuvan hahmon cossaaminen olisi jotenkin "väärempää" kuin vaikka sosiaalisesti rajoittuneiden. Koska se on oma luontisi? Eikö sitten Rumiko Takahashi saisi muka cossata Ranmaa jos niin haluaisi?

Mutta itseasiassa haluaisin tuoda vielä seuraavan pointin esille. Miksi kaikkea pukuilua on pakko kutsua cossaamiseksi? Miksei voi vain sanoa, että pukeuduin animeconiin omaksi hahmokseni?
Only dead fish go with the flow

DeviantArt
Team108 - Suomen Suikoden Cosplayaajat
Conikuva galleria 2006-->

madu
Viesti:

ViestiKirjoittaja madu » Ti Touko 05, 2009 19:01

Nezumi-chan kirjoitti:Mutta itseasiassa haluaisin tuoda vielä seuraavan pointin esille. Miksi kaikkea pukuilua on pakko kutsua cossaamiseksi? Miksei voi vain sanoa, että pukeuduin animeconiin omaksi hahmokseni?

Kuva

Koska cosplay = costume play = pukuleikki = johonkin spesifiin asuun pukeutuminen hauskanpidon vuoksi? En usko että kukaan tulee puukottamaan sinua jos sanot että pukeuduit animeconiin omaksi hahmoksesi, mutta en myöskään ymmärrä miksi tuon kutsuminen cossaamiseksi olisi jollain tapaa kamala asia.

markus_mk3

ViestiKirjoittaja markus_mk3 » Ke Touko 06, 2009 10:58

Itse tulen cossaamaan omaa hahmoani siinä vaiheessa, kun olen piirtänyt kunnolla oman sarjakuvani

Itse olen samalla periaatteella miettiny oman hahmoni cossaamista. Hahmoja on valittavana semmonen 40, joten valinnan varaa on sitten kun aika tulee. (http://markus-mk3.deviantart.com/galler ... -s-Quartet)
Anime/Finncon 2008, 2009 ja Cosplay Gaala 2009: Jokeri (Batman)
Anime/Finncon 2011: Hush & Black Mask (Batman)
Tracon VI: Jokeri (Batman)

Nezumi-chan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nezumi-chan » Ke Touko 06, 2009 18:36

madu kirjoitti:
Nezumi-chan kirjoitti:Mutta itseasiassa haluaisin tuoda vielä seuraavan pointin esille. Miksi kaikkea pukuilua on pakko kutsua cossaamiseksi? Miksei voi vain sanoa, että pukeuduin animeconiin omaksi hahmokseni?

Kuva

Koska cosplay = costume play = pukuleikki = johonkin spesifiin asuun pukeutuminen hauskanpidon vuoksi? En usko että kukaan tulee puukottamaan sinua jos sanot että pukeuduit animeconiin omaksi hahmoksesi, mutta en myöskään ymmärrä miksi tuon kutsuminen cossaamiseksi olisi jollain tapaa kamala asia.

Ei olekaan, kamala asia siis. Mutta kun cosplaysta puhuttaessa tuntuu olevan paljon näitä "voinko" kysymyksiä ja jatkuvasti vedetään köyttä siitä onko X puku cosplayaamista vai ei... Niin itselläni ainakin herää kysymys, voiko pukuilla ilman että "cosplayaa"? Kun kävelee Bleachin shinigami univormu päällä conissa, tarvitseeko sitä välttämättä cosplayta shinigamia, eikö voisi vain pukeutua shinigami univormuun. Ja onko tällä mitään väliä, no ei todellakaan. Paitsi niille jotka ivaavat Naruton hitae päässä, normi vaatteissa conissa käveleviä immeisiä...

Sori off topic aihe ^^;

Eikä muuten nämä off topicceiluni ole lainkaan kritiikiksi tarkoitettu tälle kyseiselle topicille, päinvastoin. Ja aiheeseen palaten, aijon ehdottomasti cossata Nezumi avatartani jahka joku artisti ystävistäni sen ensin piirtää ^^
Only dead fish go with the flow

DeviantArt
Team108 - Suomen Suikoden Cosplayaajat
Conikuva galleria 2006-->

Senseless
Viesti:

ViestiKirjoittaja Senseless » Su Loka 04, 2009 09:53

.... On tämäkin tultu tehtyä, omana hahmona oleskelin Animeconissa -09 perjantaina. Ja siihenkin tarvitsin uskomattoman paljon rohkeutta, että uskalsin. Oli se sitten loppujen lopuksi ihan kivaakin, mutta toista kertaa en kyllä cossaa omaa hahmoani ennen kuin saan siihen liittyvät sarjakuvat tms. valmiiksi.
Einspruch!

Kadajj

ViestiKirjoittaja Kadajj » La Marras 13, 2010 23:05

Kyllä aion cossata omaa hahmoani jossain ensivuoden conissa, ja se on jopa suotavaa että ihmiset cossaisivat omia hahmojaan. tulisi vähän väriä coniin (hmm mitäköhän tällä tarkoitan 0.0)
Tai siis jokaisesta conista löytyy aina vaikka kuinka monta Narutoa ja Sasukea, eikä siinä mitään pahaa ole mutta on siistimpää nähdä tuntemattomia hahmoja ja mennä kysymään että "ketäs cossaat?".
Äh ei oo taaskaan päätä eikä häntää täs jutus, no pointti on se että omat cossit ovat aina plussaa coneissa :)

bulbie

ViestiKirjoittaja bulbie » Su Marras 14, 2010 00:30

Ihan mielenkiintoinen idea kyllä.. Miulla on tällä hetkellä haaveissa jo niin monta ei-originaalia hahmoa, joita tahtoisin cossata, joten sitä listaa en vielä tahtoisi pidentää. Ehkä kuitenkin joskus voisi niinkin tehdä..

Miunkaan mielestä omien hahmojen cossauksessa ei siis ole mitään väärää. :3 Kivaltahan ne varmasti näyttävät siinä missä muutkin hahmot. ^^

EpikFeil

ViestiKirjoittaja EpikFeil » Su Marras 14, 2010 20:57

Ei siinä ole mitään väärää minunkaan mielestäni, pukuilua se oman hahmon cossiminenkin on. Itse en moiseen ryhtyisi koska nautin kovasti siitä kun joku ilmaisee tuntevansa hahmoni tai jopa pyytää saada ottaa kuvan. Paitsi no, ellei animen/elokuvien/pelien/tms joukosta löydy tarpeeksi siistiä pakkopaitahäiskää niin kai sitä sitten voisi ottaa jonkun noista omista hahmoista.

Ja tuota (ikivanhaa?) offtopaa sivuten, kyllähän Halloween-juhliin (tms) pukeutuminenkin tavallaan on cosplayta sanan kirjaimellisessa merkityksessä. Mutta ihmiset käsittävät sanoja eri tavalla, joten kai se riippuu keneltä kysyy.

AG

ViestiKirjoittaja AG » Su Marras 14, 2010 21:13

Itse olen tätä oman hahmon cossausta pariin otteeseen jo tehnyt kokeilun vuoksi ja havainnut, että ihan samanlailla sitä omaa hahmoaan voi cossata kuin jonkun toisenkin tekemää. Samalla tulee nähneeksi sen, miten oikeassa elämässä kyseiselle hahmolle luomansa ulkonäkö ym. piirteet toimivat ja joissakin tapauksissa olen jopa tehnyt muutoksia ja kehittänyt hahmoa eteenpäin. Tähän asti kuitenkin se on ollut lähinnä vaatteiden, peruukkien ja meikkien kanssa kokeilua omalla vapaa-ajalla.
Conissa en ole siis vielä käynyt enkä nähnyt miten ihmiset reagoivat, mutta toisaalta enpä ole nähnyt tarpeelliseksi esitelläkään omia hahmojani coneissa, koska ne tuskin erottuisivat muusta massasta. Tulevaisuudessa tosin coniin lähtökin omana hahmona on täysin mahdollista, koska olen suunnittellut jo jonkin aikaa hahmoa, jonka puku taatusti näkyy kauas ja erottuu joukosta, joten miksikäs ei sitä sitten kävisi näyttämättä myös conissa.
Tohtorit ne vaan on sitä jotain.

LittleDreamer

ViestiKirjoittaja LittleDreamer » Ma Marras 15, 2010 18:28

Itelläkin on jo jokunen kerta käynyt mielessä oman hahmon cossaaminen. Olen kirjoittanut tarinaa ja yksi herra tästä kuvaa aika hyvin omaa ajatustani millainen olisin poikana.
Pääsis eläytymään kunnolla siihen hahmoon ja sais ajatukset eräällä tavalla yhteen hänen kanssaan. Aika tavalla samaa kuten teatterissakin, näyttelijät eläyvät täysillä hahmoihinsa.
Se vois olla todella mielenkiintoista. Ja nyt kun tarkemmin miettii, tämä täytyy ehdottomasti jossain vaiheessa toteuttaa! ^^
Miusta on jännää kun ihmiset cossaa omia hahmojaan. Siinä tulee tietynlaista syvyyttä.
" I keep falling asleep and having this dream about you, we're in a forest and..."

Logan

ViestiKirjoittaja Logan » Ma Marras 15, 2010 21:48

Jos jossain elämäni vaiheessa saan sarjakuvaprojektini [tai edes yhden niistä] aloitettua ja heitettyä nettiin, jolloin on olemassa edes teoreettinen mahdollisuus, että joku olisi kyseisen hahmon joskus nähnyt, cossaan kyllä erästä omaa hahmoani. Kaksi tuosta kaartista löytyy, joina esiintyminen innostaisi, mutta toinen on pituudeltaan sellaiset 150 senttiä, joten ei ihan minun varrellani onnistu [vaikka eihän kukaan muu toki harhaoppisuudestani mitään tietäisi, koska mahdollisuus siihen että joku tuntee hahmon olisi oletettavasti nimenomaan teoreettinen]. Olen pariin kertaan nettiropettanut eräällä toisella hahmollani, mikä vei sen kehitystä eteenpäin aika eeppisen harppauksen, ja kiinnostaisi kyllä nähdä, mitä omaan hahmoon eläytyminen pidemmäksi aikaa aiheuttaisi.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Eofte

ViestiKirjoittaja Eofte » To Touko 19, 2011 16:47

Mielessä on käynyt ja saatan hyvinkin joskus toteuttaa erään hiukan vanhahtavankin hahmoni cosplayn. Vaikka hahmo (Akai) on vanha, enkä ole "työstänyt" kyseisen naisen luonnetta paljoakaan sitten ensisuunnitelman, Akai on tietyllä tavalla edelleen tärkeä hahmo minulle. Ensinnäkin hän edustaa sellaista mulle tyypillistä hahmotyyppiä perusolemukseltaan. Samanlaiseen hahmotyyppiin perustuu mm. tämänhetkisistä hahmoistani rakkain. Lisäksi pidän edelleenkin asusta, jonka suunnitteluun käytin aikanaan melkoisesti aikaa ja kokeilin siinä niin montaa eri vaihtoehtoakin muunnellen jopa "lopullista" versiota ajan kuluessa.

Minusta on ihan kiva ajatus cossata omaa hahmoa. Sillä ei välttämättä saa hirveästi huomiota ellei hahmo ole esim. nettisarjakuvasta, mutta jos itse tykkää niin mikäs siinä! Sitä paitsi, on varmasti myös mukavaa jos joku tulee sanomaan: "Hei, sullahan on aikas hieno cossi! Mikäs toi hahmo on?" Olettaen siis että asu on jotenkin "poikkeava". Samalla voi esim. juuri sille nettisarjakuvalle saada mukavasti hiukan mainostusta : D

Mielessä on tosiaan käynyt useammankin oman hahmon cossaus mutta juuri nyt etusijalla ovat valmiiden hahmojen cossiprojektit...

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”