Koomisin/kamalin "normaalien" ihmisten reaktio

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

jilty

Re: Koomisin/kamalin "normaalien" ihmisten reaktio

ViestiKirjoittaja jilty » La Joulu 01, 2012 21:54

Desuconissa 2012 tuli aika molemmin puolin sekä symppistä että jäätävää settiä. Lahdessa ovat kuitenkin tainneet huomata, että mikä tapahtuma on kyseessä, ja milloin, niin pahemmin ei kukaan huudellut.

No, anyway:
Olin siinä poikaystäväni kanssa kaupassa käymässä, ja hän oli Kankuroksi pukeutuneena herättänyt erään pikkumiehen mielenkiinnon. Hyvin hienovaraisen kirkkaalla 5-vuotiaan äänellään hän kyseli äidiltään että mitä nuo on ja miksi ne on sen näköisiä. Äiti sitten selvensi pojalle asian laitaa (tiesi mistä on kyse, hei!) ja kun hykerrellen marssimme pois, pääsi pojalta maailman suloisin "ÄITI, OLIKO SE KISSA?!" -huudahdus. <3 Kankurolla kun on kolmiokorvat.

Vastapainoksi eräs herrasmiesduo pääsi selkeästikin jännän äärelle meidät kohdattuaan yön pikkutunneilla. Tiedustelivat mm. sukupuolistatustamme ja sitä, olimmeko mahdollisesti hentai-hahmoja, sen ollessa kuulemma ainut genre minkä he animesta tuntevat... Jes. :roll:
Paper money is bigger than metal money.
Nine comes after eight. And Spring comes after winter, right, Kuro?
Is that right?

Kuro, when the sky turns black why do I feel so blue?

Vile

ViestiKirjoittaja Vile » Su Joulu 02, 2012 00:10

jilty kirjoitti: olimmeko mahdollisesti hentai-hahmoja, sen ollessa kuulemma ainut genre minkä he animesta tuntevat... Jes. :roll:

Haha, hymyilin. Justiin asiallista. :D

Mestaritikku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mestaritikku » Pe Helmi 08, 2013 21:43

Itelleni kävi silloin viime vuoden yhdellä reissulla kun oltiin siskon ja sen kaverin kanssa odottelemassa junaa, ja mentiin käymään siinä R-kioskilla. Jokaisella puvut päällä tietty :3 (itselläni oli Damian Hart cossi Beyblade Metal Mastersista yllä)
Siellä oli yks mummeli joka hääri siinä, ja sitten se huomasi mut ja tuijotti siinä hetken, alkoi nauramaan, ja lähti pois xD
Ja sitten muutamaan otteeseen siinä matkan varrella ihmiset kyseli että onko jokin tapahtuma jossain kun kaikilla niin erikoisia pukuja on päällä :''3
"Make pasta, not war"- Hetalia
"It's not justice, if you dont go overboard"- Myouri Unzen
"If you're going to do it, do it right dood!"- Laharl

JohGaga
Viesti:

ViestiKirjoittaja JohGaga » Pe Helmi 08, 2013 21:49

Ehkä hienoin ihmisten reaktio minkä olen kokenut tapahtui viime Desuconissa XD.
Olimme kavereiden kanssa lähtenyt autolla vähän kauemmas syömään ja kävimme sitten samalla kaupassa.... Kaupassa eräs nainen sitten kääntyi muhun päin ja säikähti suunnattomasti (asuna oli siis Hellsing'in Heinkel Wolfe kasvoihin ampumisen jälkeen (teorias aikamoinen zombimeikki: verta ja muuta)) ja tokaisi nauraen, että onneksi en ollu raskaana XDDDD
Tälle on kaveriporukalla nauretti lukemattomia kertoja X3

Luova Hullu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Luova Hullu » To Helmi 14, 2013 14:41

Taisi olla Animecon '08, kun sipsutelin conialueella Inuyashana ( http://ieevee.deviantart.com/art/My-Inuyasha-Cosplay-93244231 ) . Vastaan tuli vissiin japanilainen nainen, joka sanoi "Awww... So cute..." ja pyysi kuvaa. Kyllä hymyilytti!

Sama con ja asu. Olin kävelemässä vähän kauempana conialueelta, kun eräs mummo tuli vastaan, katsoi pitkään ja lopulta sanoi "kivat korvat..."
Viimeksi muokannut Luova Hullu, Pe Helmi 15, 2013 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://iEevee.deviantart.com

Tracon 2013 (hope so) - Amanecer (oma hahmo)
Tracon 2014 (again, Hope So) - Inuyasha

Minorea
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minorea » Pe Helmi 15, 2013 12:06

Nekoconissa 2011 olin pukeutunut One Piecen Pelonaksi ja päätimme mennä kavreiden kanssa syömään keskustaan. Olin ainut porukasta joka oli pukeutunut ja herätin huomiota kaduilla, vaikka siellä muitakin animehörhöjä liikkui.

Jäätiin sitten ruokailun päätteeksi istuskelemaan torin laitamille ja syömään jäätelöä, jolloin ohi käveli saksalaisia turisteja videokameran kanssa. N. 50v nainen huomasi minut ja huusi saksaksi kahdelle muulle jotakin ja huitoi hierveästi minua. Kaksi muutakin tuli sitten tuijottamaan ja kuvaamaan minua kameralla naisen huitoessa hirveästi ja huonolla englannilla huutaen "up, up!"

Nousi sitten hieman noloa ylös ja otin pari posea / pyörin kameran edessä kunnes kiittivät ja lähtivät. Oli hyvin wtf reaktio itsellä. Toivottavasti eivät nyt saksassa kerro, että kyllä ne suomalaiset pukeutuu hassusti.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

kattaro

ViestiKirjoittaja kattaro » Ma Helmi 25, 2013 21:25

Zombiewalkissa olimme siskoni kanssa hieman myöhässä ja juoksentelimme ympäri kaupunkia etsimässä muita zombeja. Saimme peräämme vislauksia ja bussipysäkillä seisova mies lauloi meille oikein balladin "Pretty women walking down the street..." sitten meidät häädetiin ravintolan baaritiskiltä syrjäisämpään paikkaan sillä saimme lapset itkemään (oikeasti, vollottivat suorastaan ja vanhempansa meitä mulkoilivat). Onnistunut zombimaskeeraus siis :D

Pullasuttu

ViestiKirjoittaja Pullasuttu » Ti Helmi 26, 2013 21:38

Ei vielä mitään kovin kamalaa ole tapahtunut, mitä nyt jotkut huutelivat autosta ohi mennessään :"Ooksä joku viis vee?!?"

Mutta söpöintä varmaan oli kun pikkuinen tyttö käveli minua vastaan äitinsä kanssa, cossiini kuului silmillä roikkuva sininen peruukki ja siitähän pikkuinen riemastui:"Äiti kato! Tytöllä on hiuktet tilmillä! Ihan hattua! Tininen! Hienot hiuktet!"
Siinä oli pokassa pidättelemistä kun äiti koitti hyssytellä. :'D
When I grasp roses they bloom madly and die

Reverie

ViestiKirjoittaja Reverie » Ti Huhti 23, 2013 14:13

Tää ei oo niinkään koominen tai kamala, mutta kiva kokemus kummiski.
Olin siskoni ja kaverini kanssa viime vuonna Animeconissa. Koska me jätettiin majapaikan hankinta niin myöhään, me jouduttii mennä semmosee vähä syrjemmässä olevaa pieneen hotelliin nukkumaan. Sitte ku aamulla oltiin lähössä kohti coni paikkaa mä KH Roxasina ja mun sisko KH Sorana, niin se omistaja siinä ihasteli meiän pukuja ja oli muutenki iha innoissaa :D Sit ku mulla oli se organization kaapu päällä, niin se kehu sitä takkia, ja sano et sitähä voi muutenki hyvin pitää ;D Pyys oikee et voiko ottaa meistä kuvan ja kai laittaa jonneki esille. Kerto myös meiän olevan jatkossa tervetulleita meiän hienojen asujen kanssa :D

Sit coni paikalle kävellessä tietenki perus tuijottelua, mutta yhet mummelit oli ihania. Ne tuli iha innoissaa kysymää, et miks meillä oli niin isot avaimet ja mihi ollaa menossa ja mitä siellä tehdään yms. :)

Ameno Sagiri

ViestiKirjoittaja Ameno Sagiri » La Loka 05, 2013 09:04

No siis crosdressasin tuossa viime vuonna animeconissa ja päällä kiva lolita mekko. Kun olin menossa kauppaan niin muuan nuorekas naishenkilö tuli kädestä pitäen puristamaan ja kiitti kuina piristi päiväänsä.

Ihan mukavat fiilikset.

Convallaria

ViestiKirjoittaja Convallaria » La Loka 05, 2013 09:11

Itselle kävi tässä Tracon 8:ssa aika hauska sattuma.

Oltiin siis syömässä siellä Hesessä missä kaikki muutkin, ja menin sitten Final Fantasy VII:n Renoksi pukeutuneena kysymään kassalta että voisivatko avata mulle vessan. No tiskin takaa sitten itteä tuskin kolmea vuotta vanhempi tyttö katsoo viitisen sekuntia miehan epätietoinen ilme naamalla ja kysyy sitten arasti "Naisten vai Miesten?" Kohteliaana yritin parhaani mukaan peittää pienen tyrskähdykseni (Nauran tosi herkästi) ja totesin vain että Naisten ja liukenin paikalta naurua pidätellen. (En olettanut olevani niin vakuuttava Crossaaja xD)

Chuiga

ViestiKirjoittaja Chuiga » La Loka 05, 2013 11:16

Tracon ja humalaiset miehet kaupan edessä (pukeuduin Ahriksi, yhdeksän häntäiseksi ketuksi):
"Ootsä uros vai narttu?" Joop, empä vaivautunut ees vastaamaan.
Kuunsirppi - Cossaamista, nukkeja ja löpinöitä

Convallaria

ViestiKirjoittaja Convallaria » La Loka 05, 2013 11:48

Oi, nyt muistui mieleen yksi vähän vanhempi juttu.

Eli siis tämän vuoden hanamijuhlissa Helsingissä kotiin päin kävellessäni. Rautatietorilla ohi käveli kaksi sellaista vanhempaa japanilaista naista joista toinen yhtäkkiä alkoi puhumaan toiselle ja huomasin keskustelun seasta sanan hakamat. Käännöhdin siitä sitten katsomaan ja huomasin että naiset tosiaan katsoivat minua ja hymyillen puhuivat. (Kikyo cossi päällä = punaiset hakamat ja valkoinen kietaisupaita. periaatteessa Japanilaisen papittaren asu) Toine näistä sitten tuli pyytämään kuvaa ja kysyi huonolla englannin ja japanin sekoituksella, että olenko cossaaja, ja minä sitten vastailin parhaani mukaan puoliksi japanin kielisillä termeillä, mistä nämä nyt oikein innostuivat ja olivat ihastuksissaan *Insert japaninkieliset ihastelut tähän* Sitten vielä kun nuo lähtivät sain aikaan uuden ihastelun kun kumartaen kiitin japaniksi ja totesin että oli mukavaa saada kehuja puvusta. (japaniksi siis) Piristi ihanasti päivää ja hymyilyttää vieläkin kun ajattelee (Toivottavasti en päätynyt kummankaan lomavalokuvakansioon tai jotain... xDD)

Atlas_101

ViestiKirjoittaja Atlas_101 » Ti Loka 08, 2013 07:50

Kaipa sitä voisi itsekin kontribuloida omilla kokemuksilla...

2011 olin Bakaconiin matkalla, ja oli junanvaihto Kajaanissa, jonka asennoitumisesta mitään erilaista kohtaan ei oikeastaan voi sanoa mitään kaunista tai hyvää. Istuskelin laiturilla laukkuni kera, munkinkaapu päällä ja huppu päässä odotellen vaihtojunaa, eikä ehtinyt kymmentäkään minuuttia kulua ennenkuin joku oli soittanut poliisit (Minkä tähden, ken tietää). Herrat kävivät kyselemässä suurinpiirtein sananmuodoilla "mitä v***ua?", totesivat etten ollut rikkonut minkäänmuotoista lakia, ja lähtivät pois.

Herran vuonna 2012 Traconin yössä sain ystäväni kanssa universaalin loistavimman ajatuksen: mäkkärit on yön yli auki, ja meillä oli nälkä. Syntymän yhteydessä saamillamme jaloilla suuntasimme kohta lauantaiöistä Tampereen keskustaa, pahaa aavistamattomana. Vasta joskus junatunnelin jälkeen tuli huomattua että allekirjoittaneella oli munkinkaapu päällä ja miekka selässä. Pohdin että oliskohan sen legendaarisen "mora kylkeen snägärijonossa" aika, mutta tältä kuitenkin säästyttiin. Ohikulkijoilta saatiin pitkiä katseita, ja heti mäkkäriin astuttu alkoivat "Hei jumalauta samurai!/Aragorn p*****a!/ms." huudot, mutta saimme kuitenkin syötyä jokinlaisessa rauhassa. Ongelmat kuitenkaan eivät olleet vielä ohi, sillä heti kys. fästingistä poistuttuamme kuului taas yhdet samuraihuudot, mutta näistä välittämättä jatkoimme muina otakuina matkaamme. Kunnes tunsin olkani yli menevässä vyössä sen tutun nykäyksen joka tuntuu aina kun miekan vetää huotrastaan. Pikaisen tarkastelun jälkeen totesin molempien käsieni olevan yhä tyhjiä. Kännyin ympäri, ja minua tervehti näky kohtuullisen humalaisesta äijästä, joka kourissa amatöörimäisesti heilutteli miekkaani näyttäen koomiselta. Pikainen painiottelui palautti minulle omani, ja toverini kanssa juoksimme älytöntä munaravia takaisin Tamperetalon turvaan.

edit: Tuli melkoisen pitkästi kynäiltyä, sori!

_A
http://propforge.blogspot.fi/ <- Proppiblogini, johon päivittelen tekosiani. (Proppitilauksia otetaan myös vastaan)

Nihil Aliud Scit Necessitas Quam Vincere.

mayahime
Viesti:

ViestiKirjoittaja mayahime » Ke Loka 09, 2013 16:07

Itselläni tapahtui paljon positiivisia kohtaamisia, mutta yksi hyvin hyvin hyvin ikävä kokemus tämän vuoden aikana (2013). Cosplayasin Dynasty Warrios 7 Cai Wenjiä. Hyvin näyttävä asu sinisine, mustine, valkoisine satiinikankaineen, kultakoristeluilla, koruilla ja suurella kultaisella harpulla varustettuna.

Olin iloinen kun useampi ihminen tuli kysymään, että miksi olen pukeutunut ja minä heille ystävällisesti selitin Animeconissa ja Oulun Animeseminaarissa suhteellisen yksinkertaisesti, että kyseessä on tapahtuma johon ihmiset voivat halutessaan tehdä puvun fiktiivisestä tai jopa oikeasta henkilöstä/olennosta. Kehujakin satoi ja ihmeteltiin kuinka monet alueella olevat cossaajat ovat niin taitavia :) Eräs pappa totesi esim. ohi kuljettuani vieressä istuneille kavereilleen, että "Taitaa olla karnevaalit menossa." Eli pääasiassa positiivista, ihmettelevää, uteliasta...

Sitten Animeseminaari... seisoskelin Valveen (tapahtumarakennuksen) edustalla aamusta, kun seminaari oli ollut auki jo parisen tuntia. Oli todella kuuma ilma ja pukuni hyvin paksu joten viihdyin siinä tovin odotellessani kaveriani. Yleensä seurassani oli useampi muukin mutta sillä hetkellä olin yksin. Noh.. siihen sitten tuli n. 6 henkinen isojen miesten muodostama porukka, joka ei puhunut sanaakaan suomea, mutta minuut kohdistuneet katseet, osoittelut ja naureskelut kyllä kielivät että minustahan he keskustelivat. Tyypit painuivatkin sitten sisälle luultavasti katsomaan että mikä meininki ja ehdin jo huokaista.
Olen kyllä hyväksynyt sen, että cosplay puvussa saa varmasti hyvinkin negatiivista palautetta. Tuokin meni vain sellaisena hetkellisenä ahdistuksena ja toteamisena että no joo, eivät tajua ja haluavat machoilla keskenään kustannusellani, MUTTA ne miehet tulivat takaisin ja sen tilanteen koin jo hyvinkin uhkaavana.

Näpräsin siinä puhelinta, kirjoitellen viestiä. Sisältä tultuaan he eivät todellakaan halunneet jättää minua rauhaan vaan päättivät sitten muodostaa tiiviin ringin ympärilleni yhä puhuen jotain mistä minulla ei ollut mitään hajua, äänen sävystä saatoin vain arvailla...
Yksi meni selkäni taakse, liian lähelle, ylitti mukavuusalueeni sata prosenttisesti. Ivallisuudet jatkuivat siinä enkä siinä lamaantumisessa ja paniikissa edes tiennyt tarkalleen mitä se yksi siellä takanani teki, naama oli ainakin hartiani luona. Hetken kuluttua sain sanottua englanniksi tyyliin "Get lost" ja luikin nopeasti sitten sisälle niiden välistä, kuunnellen sitä naurunremakkaa joka jäi onneksi ulos.
Onneksi sentään oli pari kaveria sisätiloissa ja ihanat järjestyksenvalvojat/vänkärit, joille sain purkaa tuntojani. Eikä niitä tyyppejä sen koommin näkynyt :/ Päätettiin sitten antaa asian olla, mutta kyllähän tilanne vieläkin karmii.

Tosiaan, että tällaistakin voi tapahtua, ihan fyysiseen häirintään asti. Nyt se tuli itsekin sitten koettua se ihmisten suvaitsemattomuus. Siltikään en anna tämän lannistaa vaan olen jo ilolla tekemässä toista pukua jota aion ylpeästi kantaa jopa julkisissa matkalla coniin. :D
Blogi-> Dawn of Cosplay
DeviantArt -> Aliencake
Cosplay.com -> Cosplay.com

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”