Moderointigallup

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Onko Cosplay.fi:n foorumialueen moderoinnissa jotain parannettavaa?

On, moderointi on minusta aivan liian tiukkaa
11
14%
Ehkä olisi, mutten osaa sanoa mitä voisi parantaa
15
19%
Ei, moderointi on minusta aivan sopivan tiukkaa
46
58%
Ei mielipidettä
7
9%
Jotain muuta, mitä?
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 79

Hoothoot
Viesti:

Moderointigallup

ViestiKirjoittaja Hoothoot » La Syys 27, 2008 16:23

Cosplay.fi:n foorumialueet ovat ollet pystyssä jo vuoden ajan ja käyttäjämäärämmekin on kasvanut kiitettävästi. Koska modetiimi pyrkii aina parantamaan foorumin viihtyvyyttä, on tullut aika kysellä tämän alueen käyttäjien mielipiteitä ja kehitysehdotuksia. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa galluppiin vastaamista, joka vie vain muutaman hetken, mutta innokkaimmat käyttäjät saavat toki lähettää pidemmänkin vastauksen tähän ketjuun ja kertoa mitä pitäisi parantaa.

Kysymyksillä, ehdotuksilla, kehuilla ja haukuilla voit parantaa foorumia ja puuttua epäkohtiin, jotka ehkä häiritsevät sinua. Kiitokset jo etukäteen vastauksista!

Kaze No Kizu
Viesti:

Re: Moderointigallup

ViestiKirjoittaja Kaze No Kizu » Ma Marras 24, 2008 10:49

Minä vastasin että liian tiukkaa, kun aletaan huomautella pisteiden käytöstä ja smilejen paikasta. Siis kyllähän täällä tarvitaan moderoijia, mutta voisi olettaa että on teillä muutakin tekemistä kuin vahtia pisteiden paikkaa tai puuttumista. Minulle ainakin tulee tuosta sellainen mielikuva ettei teillä riitä hommia muutenkin? Luettavuutta kun tuo ei nyt minun mielestäni huononna, jos sattuu laittamaan smilen ja jättämään pisteen pois. En halua todellakaan valittaa/häiriköidä, mutta minua tuommoisesta asiasta valittaminen riepoo, kun olen jo ihan tarpeeksi koulussa kuullut pisteiden paikasta yms. ei viittisi enää parikymppisenä alkaa kuunnella samaa saarnaa kiitos. :)

Muuten olette kyllä oikeasti ihania ihmisiä kun jaksatte täällä hoitaa tätä foorumia! :D Tsemppiä teillekin! :D
~Elä jokaista päivää kuin se olisi viimeisesi~
FMA rope vailla pelaajia! http://www.geocities.com/kizu_the_wind
Oletko Armeijan koira vai Liekki joka puhdistaa korruptoituneen maan?

Nezumi-chan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nezumi-chan » La Helmi 21, 2009 11:57

*krhm*

Jo tutuksi varmaan tulleella tyylillä "mielipide kaikesta" ja viimeaikojen kriittisyyskärpäsen puremasta vielä kärsivänä...

Gallupin vaihtoehtoihin olisi ehkä voinut vielä lisätä "aivan liian tiukan" ja "sopivan tiukan" välimuodo... eli esim. "hieman liian tiukka", koska se olisi ollut oma vastaukseni.

Cosplay.fi alue on hyvin organisoitu ja aluetta on helppo lukea, pojot siitä modeille. On ihailtavaa, että modet jaksavat olla aktiiviisia ja valvoa alueen sääntöjen noudattamista (jota suurin osa meistä, minä mukaan lukien, ei lue ennen kuin niitä huomautuksia on muutama tullut). Itse nostan kaikille moderaattoreille hattua jo pelkästään siksi, että kivoina, empaattisina ihmisinä on varmasti rankkaa huomautella ihmisille heidän väärinkäytöksestään. Vaikka sitä kuinka yrittää esittää asian asiallisesti, aina tulee kakkaa niskaan; kakkasateenvarjo pitää siis olla modeilla paksu.

Koska Cosplay.fi kuitenkin mainostaa itseään keskustelufoorumina, on jollain lailla surullista katsoa aiheita, jotka muut kuin modit ovat aloittaneet. Ne nimittäin alkavat aina kymmenen rivin mittaisella anteeksipyyntö viestillä. Ja itselleni tulee aina kovin surullinen olo kun ihmiset pyytävät anteeksi olemassaoloaan. Myös se tosi asia, että viesteistä 70-80 % on varmaan modien aloittamia (ellei jopa enempi) kertoo mielestäni siitä, ettei alueen käyttäjät kovin helposti uskalla suutaa aukaista. Joillain alueilla on hyvä ettei uusia viestiketjuja ole montaa sivua. Mutta luulisi cosplay-harrastuksen yleisyyden vuoksi yleisellä kesksutelupuolella olevan enemmän kuin yksi sivu ketjuja...

Pelkästään viime Traconissa oli 3600 kävijää joista varmasti se 3000 mielsi itsensä coplayaajaksi. Nykyään kun kaikki on kovin nettipainotteista, noista 3000 aivan varmasti ainakin kolmasosa on anikissa (varmaan enempikin)... yksi sivu aiheita yleisessä cosplay-keskustelussa ei mielestäni kerro tuhatpäisestä lukijakunnasta (anikissa on muuten yli 8000 käyttäjää). Yhtenä nopeana ehdotuksena voisi olla vaikka nimenomaan tuon yleisen keskustelu alueen höllääminen ja jopa ehkä pieni mainostaminenkin vapaampana keskustelualueena. Siellä kun ei mielestäni ole mitään "wikimäistä" tietoa. Tottakai samat kieliopilliset sääännöt kaikkialle (modet sitten korjaavat niiden tekstejä, jotka eivät ihan ymmärrettävää tekstiä pysty tuottamaan) ja ei viittä "kerro itsestäsi" aihetta... Mutta imagomuutos helpommin lähestyttävämmäksi saattaisi jollain alueilla olla ehkä paikallaan.

Tai sitten olen ihan yksin ajatukseni kanssa. 61 % kun on sitä mieltä, että Cosplay.fi on hyvä juuri näin... Yksi hauska juttu olisi kyllä ehkä kiva tehdä. Tekisin sen itse, ellei se mielestäni olisi selkäänpuukottamista. Ihan mielenkiinnosta, kannattaisiko pistää tuonne anikin gallupit ja kyselyt osioon Galluppi Cosplay-harrastajille idealla kuinka moni anikin cosplayaavasta väestä seuraa cosplay.fitä. Ja jos vastaus on ei, niin muutama miksi vaihtoehto (modit liian tiukkoja, ei kunnon keskustelua, ei sopivaa informaatiota minulle tms.). Otanta ehkä laajenisi hieman...
Only dead fish go with the flow

DeviantArt
Team108 - Suomen Suikoden Cosplayaajat
Conikuva galleria 2006-->

madu
Viesti:

ViestiKirjoittaja madu » La Helmi 21, 2009 12:12

Nezumi-chan kirjoitti:[...](anikissa on muuten yli 8000 käyttäjää)[...]

Ihan vaan sivuhuomiona, noista 8000 käyttäjästä n. 6500:lla on alle 10 kirjoitettua viestiä joten aktiivisten käyttäjien lukumäärä on todella paljon pienempi, noi numerot on aika hämääviä.

Sinu

ViestiKirjoittaja Sinu » La Helmi 21, 2009 13:09

Modet eivät ole minusta liian tiukkia. Jos on tietyt säännöt joita tulee noudattaa, niin niitä myös pitää noudattaa. Tietysti pienimmät pilkkusäännöt sun muut eivät ole mielestäni edes mainitsemisen arvoisia, koska niitä ei osaa aikuisetkaan 100%:sti. Se on vain kaikken etu, että tekstieistä saa selvää ja että tietyn aiheen jutut löytyvät oikeiden otsikoiden alta.

Sen sijaan tuota viestien vähäisyyttä voisi kait selittää parilla muulla seikalla. Ensinnäkin ilmapiiri, joka vallitsee koko foorumilla ei ole kovin vastaanottava. Se ei johdu pelkästään modeista, vaan myös muista foorumilaisista. Toisten teksteistä tartutaan epäolennaisuuksiin, vaikka itse tekstin asia olisi ollut paljon tärkeämpää tuoda esille. Vähemmistön kannattajat saavat vihat ylleen jos sanovat mielipiteensä ym. Alussa myös tuntuu, että täällä on oma sisäpiiriporukkansa, joka kommenteilla ja mielipiteellä on painavampi arvo kuin niillä joilla on vaan se kaksitoista viestiä kirjoitettu.
Silti elämä vaikeutuu huomattavasti jos täällä ei ole käyttäjätunnusta, koska monien conien cosplayliput ym. on järjestetty niin, että ne saa tämän foorumin kautta. Myös tätä kautta pääsee vaikuttamaan tuleviin kisoihin ja tapahtumiin paremmin. Monet tekevät tunnukset vain sen vuoksi.
Hides my true shape, like Dorian Gray.

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”