Ensimmäinen cosplaysi?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Hachi

Re: Ensimmäinen cosplaysi?

ViestiKirjoittaja Hachi » Ti Syys 08, 2009 19:30

Bakaconissa 2009 L Death notesta xD Olin vähän yli virkeä L ja ei ollut bindausta : / Chibi L: äksi kutsuttiin : D

Demmi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Demmi » Ti Joulu 29, 2009 18:21

Ensimmäinen cosplayni on - yllätys yllätys - Unkari Hetaliasta, jota tällä hetkellä tulee fanitettua. Olen pohtinut jo pidempään cossaamista, sillä vaikka olen jo mangajuttuja jonkin aikaa harrastellut, on cosplay vielä kokeilematta. Sopivaa ja tarpeeksi helppoa hahmoa ei vain ole vielä tullut kohdalle, sillä en osaa ommella yhtään (eikä osaa äitinikään eikä meillä ole ompelukonetta), joten puvun tulisi siis olla valmiskamoista haalittu. Hetaliaan tutustuttuani päädyin sitten Unkariin, sillä hän on naishahmoista suosikkini ja yksikään mieshahmo ei onnistuisi, sillä bindaus on minulle mahdottomuus. En sitä tarkemmin viitsi alkaa selittämään tässä, mutta toteampahan vain, että jos näkisitte minut livenä, ymmärtäisitte miksi!
Cossi ei kuitenkaan ole vielä aivan valmis, osat ovat kyllä jo kasassa mutta hienosäätöä tarvitaan, sillä hame on väärän värinen (pitää värjätä oranssiksi) ja essu ei mene ympäri (pitää jotenkin saada vähän pidennettyä sen takaosan nauhoja). Olen jo kamoja kokeillut ja näyttää ihan siedettävältä, joskin rusettinauha täytyy vielä hankkia ja nuo parannukset tehdä, sitten on valmista ja pääsen olemaan iloinen Unkari ^^ Kyseistä cossia olisi nyt tarkoitus käyttää kesän coneissa, mikäli pääsen johonkin. Desu- ja Traconit ovat tarkoituksena, mutta katsastellaan sitä sitten lähempänä~

Ja ai niin, kyseinen Unkari-puku on siis animen Chibitalia-Unkarin puku. Oranssi hame ja sitä rataa.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

Peltiruusu

ViestiKirjoittaja Peltiruusu » Ti Joulu 29, 2009 20:49

Ensimmäinen cossini oli kaverin - muistaakseni Halloween bileisiin - tehty Violet Tekken 4:sesta, jos sitä nyt cossiksi voi edes kutsua. Se oli ihan hieno, mutta uudestaan en kyllä laittaisi päälleni. Sellainen "varsinainen" cossi oli ehkäpä tuo Roxas Kingdom Hearts II:sesta, jolla osallistuin myös ekaa kertaa kisaan. Tracon III oli kyseinen tapahtuma. Jotkut saattavat muistaakin minut sieltä, kun Keybladeni meni kahtia kesken animeimpron.. Kiitos bussikuskin, joka ei komennuksestani huolimatta laittanut Keybladeani ja Oblivioniani turvalliseen paikkaan ja molemmat hajosivat... Nyyh. Olen edelleen katkera. Onneksi kuvauksissa paikalla oleilla tyypeillä oli rulla jesaria, jolla sitten korjattiin molemmat miekat, olen ikuisesti kiitollinen heille. (: Kiitos~~!
Very cat. Much purrs.
Tumblr
MAL
Skypeä saa kysellä.

CissyDella

ViestiKirjoittaja CissyDella » Pe Helmi 04, 2011 16:22

Ensimmäinen cossini oli Ashley Graham pelistä Resident Evil 4. Olin se päällä Kemin mangapäivillä ja Kitacon III olisin tulossa se päällä. Resident Evil sattuu olemaan lempipelini ja Ashley lempihahmoni, joten sitähän piti heti ekana cossata. Cossia käytän yhä ahkerasti. :D
Resident Evil <3

Kissansilmä

ViestiKirjoittaja Kissansilmä » Pe Helmi 04, 2011 17:15

Ensimmäinen cossini oli viime Desuconissa Sergei Dragunov Tekken 5 DR:stä/Tekken 6:sta. Minulla oli kamala Tekken-fanitus tuolloin ja Dragunov on lempihahmoni koko pelisarjasta. Dragunovista ei juuri ole Suomessa cosplayta nähty ja sekin oli jo tarpeeksi hyvä syy cossata kyseistä hahmoa. Asukaan ei ollut vaikea toteuttaa vasta-alkavalle cossaajalle, ostin kirpparilta vaatekappaleita, joista muokkasin asusta oikean näköisen (en osaa nimittäin ommella vaatteita alusta alkaen itse) ja asun tekeminen oli myös hieman rajoitettua. En nimittäin omista ompelukonetta, joten käsinompeluksi se sitten meni takin yksityiskohtien osalta ja napithan luonnollisesti ommellaan käsin kiinni vaatteeseen. Mutta hieno asu siitä tuli ensimmäiseksi, voisi joskus myöhemminkin käyttää :mrgreen:
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Suiggari-Tou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Suiggari-Tou » Pe Helmi 04, 2011 22:40

Noh, eka cossi olikin se L sitten, jos sitä edes cossiksi voi sanoa. Sentään helppo asu päällä, mutta housuissa ei ollut vyötä joten housut olivat tippumassa alinomaa ja minusta on olemassa videomateriaalia kun nostan housujani... Mutta itse muotoilemaani peruukkiin olin sentään tyytyväinen asussa, koska varsinkin 3/4-kulmasta peruukki oli täydellinen (vaikka se olikin halpaa suomalaista vappuperuukkilaatua... tosin hiuslakka esti turhan kiillon eli lopputulos oli kestettävä).

Mutta ensimmäinen ITSE tehty asu oli Hetalian Sealand. Se oli kamala. ;______; Hihat menivät ratki, kaikkialla oli langanpätkiä ja hattu oli kamala myöskin. Ainoa kestettävä osa oli housut. Näen vieläkin painajaisia siitä asusta...
Without love, it cannot be seen.

miae

ViestiKirjoittaja miae » Pe Helmi 04, 2011 23:11

Ensimmäinen varsinainen cossini (en nyt laske äidin tekemää random seifukua cossiksi koska asu ei ollut minkään varsinaisen hahmon) oli melkoisen järkyttävä versio FFVIII:n Rinoasta :--D Vähintäänkin sisäinen facepalm tapahtuu aina kun muistan kys asun. Kaipa ompelutyö oli paikoin ihan hyvää mutta äidin idea värjätä kangas ei oikein toiminut ja se olikin sitten turkoosia hempeän vaaleansinisen sijaan. Siinä asussa ei kovin paljon mennyt oikein. Ainakin sen jälkeen on vähän parannettu.

Miss Alice

ViestiKirjoittaja Miss Alice » Pe Helmi 04, 2011 23:21

Ensimmäisen kerran cosplayn ihmemaailmaan astuin Animecon '08:n aikoihin, jolloin cossasin Light Yagamia Death Notesta. Asu oli simppeli, mutta toimiva: kauluspaita (ei valitettavasti solmiota, mikä jäi harmittamaan), suorat housut, peruukki ja isäpuolen kengät, ja olin aika kiitollinen isojalkaisuudestani, ettei tarvinnut kompastella missään kanooteissa. Peruukkiinkin olin tyytyväinen, sain sen sekoitettua, mutta hiukan liian sileä oli silti. Muistan tyrmistyneeni kun näin monta Lightia ja L:ää käsiraudoissa ja vielä -gasp- suutelemassa toisiaan! Ryhmäcossissani ollut L oli siskoni(itse asiassa äsken postannut Suiggari-Tou), enkä ollut silloin yaoihin päinkään, joten fanipalvelu jäi vähemmälle, mihin olen itse asiassa melko tyytyväinen.

Ensimmäistä kertaa itse ompelin Shinatty-chan-kigurumin Animecon '09:iin. Hahmo on siis sarjasta nimeltä Hetalia. Kuten huomaatte, villissä nuoruudessani kävin läpi monta yleisön suosikkisarjaa XD Hetalia tosin on vieläkin rakkaus, mutta cossikohteina haluan kokeilla muutakin kuin niitä IÄNIKUISIA WW2-asuja, mitä näkee pahimmillaan hahmosta riippuen seitsemän tai enemmän samassa tapahtumassa. Tutkikaapas joskus Hetalian tekijän Himaruyan blogia (ei Kitayume), sieltä löytyy vallan hurmaavia asuja APH-hahmoille. Oikeasti. Juu, meni loppua kohden hiukan offiksi. Anteeksi.
Have a nice lif-
...Oh, and by the way, your father's dead.
Have a nice life~

Hijiri

ViestiKirjoittaja Hijiri » Ke Touko 18, 2011 01:15

"Kuulin" ensimmäisen kerran cosplaysta vuonna 2003, kun selailimme hyvän ystäväni kanssa netistä ulkomaalaisten cosplaytapahtumia ja törmäsimme Digimonin valittuja lapsia cosplayaaviin nuoriin. Muistan vielä tänäkin päivänä hyvin selvästi silloiset ajatukseni: "Voi kun Suomessakin olisi tuollaisia.. :<" Silloin en vielä tiennyt, että coneja tosiaan järjestettiin myös Suomessa. Vuoden 2004 Animecon Jyväskylässä oli ensimmäinen conini koskaan ja luonnollisesti sinne oli sitten pakko mennä, joksikin animehahmoksi pukeutuneena. Hahmoksi päätyi Tokyo Mew Mewin Ryou Shirogane, jonka puku oli jotakuinkin muuten ihan mukiinmenevä, mutta en ehtinyt hankkia peruukkia ja omat tummat, suorat ja olkapääpituiset hiukset saivat kelvata (*facepalm*). Ryoun kaulassa oleva punainen panta taas oli kirkkaanpinkki lasketteluhiuspanta, jonka toisella puolella kulki tummansinisiä raitoja, joten keksin kääntää sen raitapuoli ihoa vasten. Kengät, valkoiset, suorat housut ja musta, hihaton liivi löytyivät omasta takaa. Enkä tietenkään tuohon aikaan edes osannut kuvitella mitään sellaista käsitettä kuin "bindaus".

Vuosi tämän jälkeen, vuonna 2005, suuntasin ensimmäiseen kotikaupunkini ulkopuolella olevaan coniin, Kirsikankukkaconiin, jonne halusin myös mennä cosplayasussa. Hahmo oli Wolf's Rainin Kiba, ja tälläkin kertaa niin valkoinen t-paita, takki, vaaleansiniset farkut ja mustavalkoiset tennarit löytyivät, mutta jälleen kerran hiusten osalta puku jäi keskeneräiseksi, ja liikuin conpaikalla omilla vaaleilla hiuksillani. Olin kyllä ennen conia yrittänyt värjätä ja leikellä yhtä vanhaa peruukkia, mutta ei siitä sitten tullutkaan mitään.

Koska edellä mainitut cosplayni eivät menneet ihan putkeen, lasken ensimmäiseksi cosplaykseni (muistaakseni) toisessa Traconissa käyttämäni Prince of Tenniksen Mukahi Gakuton. Lyhythihainen pelipaita tehtiin lakanakankaasta(...) ja sen poissaaminen päältä oli sen verran hankalaa, että tarvitsin siihen apua, housuiksi taas saivat kelvata mustat kotihousut, joiden sivuissa kulkee sarjan mukaisesti valkoiset raidat. Lähes oikeanlainen (otsatukka oli hiukan erinäköinen) peruukki taas löytyi Punanaamiosta.

Gakutoa seurasi saman sarjan Marui Bunta (vääränlaisilla hiuksilla), jota käytin ensimmäisen kerran vuoden 2007 Animeconissa ja sittemmin myös Nekoconissa, Mangapäivillä ja toisessa Kirsikankukkaconissa.
"Don't sweat it. It'll work out somehow." -Tatara Totsuka
Hijiri @ AnimePlanet
Hijiri @ MyAnimeList

Gahika

ViestiKirjoittaja Gahika » Ke Touko 18, 2011 09:33

Itse olen täysin aloittelija koko cosplayn suhteen xD Vuosis sitten ensimmäisen cossini valmistin ja ehkä noin puolitoista vuotta sitten vasta cosplayn kunnolla sisäistin, että hei sellastakin on suomessa~
Niin kuiteskin siis pointti siinä että eka cossi syntyi vuosi sitten Hetalian Canadan muodossa ensimmäiseen Traconiini :mrgreen:
Laatu nyt ei ole mikään kaikkein mahtavin, mutta kyllä siitä hahmon nyt tunnisti, ja pystyn sitä edelleenkin ylläni pitämään~ Joskus se uudelleenvalmistukseen joutuu mutta sen aika on sitten kun ei näin monia muita cossiprojekteja ole yhtä aikaa kesken~ xD

Fazi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fazi » Ke Touko 18, 2011 20:42

Ensimmäinen cossini ikinä tuli käyttöön vuoden 2007 Animeconissa ja hahmo oli One Piecen Roronoa Zoro : DD T-paita oli ehkä ainoa asia johon olin tyytyväinen. Haramaki tehtiin kätevännopsasti edellisenä iltana ja kiinnitys oli tarranauhalla... Huivi oli ihan jees, oli vähän turhan silkkinen ja pitkä ehkä. Korvikset värjäsin itse tussilla, jes. Housut oli verkkarit ja jalassa oli maiharit. Miekat tein ihan itse puusta enon puuvajalla ja samalla paikalla värjättiin myös ne. En hionut miekkojen teräosia lainkaan pidike-osia ohuemmiksi, joten oli törkeen painavat vempeleet ja erittäin hankalia kantaa kevyen haramakin voimin. Tsubat oli tehty PAHVISTA.
Bindaus oli myös omaa luokkaansa.

Ei siinä mitään, Zoro on hieno hahmo. Jälkeenpäin kun ajattelee, niin pitää olla raiskaamatta sillä tavalla lempparityyppejä enää 'D
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

Arokiuru

ViestiKirjoittaja Arokiuru » Ma Helmi 06, 2012 23:06

Ensimmäinen ja tällä hetkellä ainoa valmis cossini (tekeillä ensi kesää varten Seras Victoria Hellsingistä) oli Itachi Uchiha Naruto-sarjasta. Tämä cossi päällä tuli hypittyä viime vuoden Traconissa. Hahmon valintaan oli useita syitä: ensinnäkin päätimme siskoni kanssa lähteä coneilemaan vasta pari kuukautta ennen Traconia, ja koska en ole ompelutaidoiltani mestaritasoa, piti valita hahmo, jonka toteuttaminen olisi inhimillisellä vaikeusasteella. Lisäksi tiesin, että siskoni cossaisi mielellään Sasukea, ja koska halusimme hahmot jotka olisivat samasta sarjasta ja joilla olisi edes jotain yhteistä, päädyimme Uchihan veljeksiin. Ja pidin Itachia myös tietyssä määrin coolina tyyppinä, ehehe...
Kun ottaa huomioon, että kyseessä oli ensimmäinen cossini, puku onnistui aika hyvin. Kaavun ja säärystimet tein itse, ja lisäksi muokkasin muutamia valmisvaatteita jotta sain tehtyä vaatteet, joita Itachi pitää kaapunsa alla. En halunnut tyytyä helpoimpaan vaihtoehtoon ja vain piilottaa jotkin randomvaatteet kaavun alle. Lisäksi värkkäsin myös sen sormuksen, kaulakorun ja ninjasandaalit, joista olinkin iloinen, sillä näin jotain Akatsuki-cossaajia tennarit jalassa, mikä ei aivan sarjan henkistä ole. Asu ei ollut täydellinen, mutta olis siihen kuitenkin tyytyväinen.
Mutta seikka joka cossin pilasi (ei kai kovin pahasti, mutta kuitenkin): hiukset. Aloittelevana cossaajana minulla ei ollut minkäänlaista kokemusta peruukeista, eikä oikein tietoakaan, mistä sellaisen hankkisi. Lisäksi huomioni oli muutenkin keskittynyt vaatteiden onnistumiseen, joten päädyimme pikkusiskoni kanssa siihen nopeaan mutta ei-niin-hyvännäköiseen ratkaisuun: sprayhiusväreihin. Joku kokeneempi cossaaja haukkoo tällä hetkellä henkeä järkytyksestä, herranjumala, eihän niitä oikeasti voi käyttää!! Päätin kuitenkin, että ruskeahiuksinen Itachi olisi suurempi haitta. Tulos oli kuitenkin mukiinmenevä, ponnarille vedetyt hiukset eivät päässeet liikkumaan, joten oma väri ei paistanut alta, ja koska ponnari pysyi kauluksen alla piilossa, sekään ei häirinnyt. Myönnetään, hyvälaatuinen peruukki olisi näyttänyt paremmalta, mutta se annettakoon ensikertalaiselle anteeksi. Oli muuten mielenkiintoista pestä pois, ja siskoni kanssa päätimmekin, ettei enää koskaan sprayvärejä.
♫ Climb the highest peaks of history ♫

Peruna
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peruna » Ti Helmi 07, 2012 01:50

eka oli ku cossasin azunyanii k-onista ja se jäiki sitte viimeseks et olin vähä... jooo 8D
MÖRKÖ <-ÄLÄ GLIGGAA

coolstorybro

ViestiKirjoittaja coolstorybro » Ti Helmi 07, 2012 23:10

Ensimmäinen cossi oli Kingdom Heartsin Axel, olisikohan ollut Tracon III? En nyt ihan tarkalleen muista, osittain senkin takia etten halua muistaa, koska cossin laatu oli niin ala-arvoinen ettei sitä mielellään muistele. *vajoaa maan alle* Puku oli aivan loistava (tilaustyötä 8D), mutta peruukki oli... En edes keksi mitään sitä kuvaavaa sanaa. :oops: Se kummittelee mielessäni varmaan hamaan loppuun asti...

Viime vuonna tein kokonaan itse FFVII:n Tifan ja tälle vuodelle olen jo alkanut tekemään Bayonettaa. x)

Mikichan

ViestiKirjoittaja Mikichan » To Helmi 23, 2012 13:10

Ensimmäinen cosplayni näki päivänvalon Animeconissa 2007. Cossasin An Cafén Mikua Tekesuta Kousen -biisin musiikkivideosta. Kaverini cossasi samasta videosta Antikkun silloista kitaristia Bouta. Puku onnistui todella hyvin, paitaa käytin jopa yhdessä lukion juhlassa. Ainoa mikä puvussa kusi, oli peruukki. Koska minulla ei ollut mahdollisuutta 16-kesäisenä tilata mitään ulkomailta, sain tyytyä ihanaan suomilaatuun (tosin tuohon aikaan vähän sinnepäin kelpasi paremmin kuin hyvin).

Mutta hei, monet tunnistivat minut ja puku oli oikeasti hieno ja hyvin tehty :D

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”