Halaaminen ja "halikyltit" coneissa

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Ri-chan

Re: Halaaminen ja "halikyltit" coneissa

ViestiKirjoittaja Ri-chan » Ma Helmi 14, 2011 00:26

Itse olin positiivisesti yllättynyt, kun ekaa kertaa cossasin. Conin aikana muutama ihminen tuli ihan kohteliaasti kysymään halia ja erityisesti yksi lämmitti kovasti sydäntä. Coni oli jo loppumassa ja seisoskeltiin parin kaverin kanssa narikan lähellä, kun yksi tyttö tuli kysymään, että saisiko halata, kun oli aijemmin nähnyt minut, muttei ollut uskaltanut kysyä, ja nyt olisi viimeinen tilaisuus. Tämän jälkeen oli fiilis, että cossini oli todella tehnyt jonkun iloiseksi.

Periaatteessahan tämä ei kai liittynyt varsinaisesti halikyltteihin, mutta minusta edellä esitetyn tyyppinen toiminta on ihan mukavaa ja juuri tällainen luo sitä paljon puhuttua yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Ja tuli mieleen, että voisihan sitä olla mukana tyhjä kyltti ja kynä, ja siihen sitten voisivat random ihmiset piirrellä. Jäisi mukava muisto conista...

Jazzu

ViestiKirjoittaja Jazzu » Su Helmi 20, 2011 17:37

Minusta nämä halikyltit ovat mukavia. Menen joskus itsekkin kysymään kyltittömiltä saako halata, ja he ovat antaneet minulle luvan, mutta on mukava tietää että piristää erityisesti niiden päivää joilla tämä "Saa halata"-kyltti on. Kaulassa ja ehkä hihassa roikkuvat kyltit käyvät, mutta itse massiiviset tähän-tarvii-varren-että-kaikki-näkee-kyltit ovat ärsyttäviä. Ne vievät tilaa muutenkin täynnä olevista tiloista, ja niiden kanssa ei yleensä vältytä vahingoilta. Kyllä niillä tulee aina muutamaa ihmistä sohaistua, ja varsinkin hauraissa puvuissa olevat eivät välttämättä pidä siitä miten valtavan kyltin kanssa rynnitään pitkin käytäviä.

Persoonalliset kyltit ovat hauskoja ja saavat minutkin monesti hymyilemään, mutta nämä "Rape me" ja vastaavat eivät ole mielestäni hauskoja. Jos semmoisen kanssa kävellään yöllä jonkin baarin ohi, sieltä varmasti joku kaljamahainen oikeasti tulee hakemaan. Ja coneissakin vanhemmilla on varmasti hauskaa selittää nuorille kersoilleen mitä tämä rape meinaa, ja nämä aikuiset muutenkin katsovat näitä kylttejä paheksuvasti. Voi käydä niinkin, että joiltakin saatetaan kieltää coneihin meneminen jos meno on näin härskiä, kun aikuiset eivät ymmärrä näiden nuorien.. erikoista huumoria. Saatte antaa kukkahattutädin-leiman, mutta itse en pidä näistä kylteistä yhtään.

Kidnappaa minut-kyltit ovat mielestäni myös hauskoja. Minussa nämä kidnappaukset herättävät huvittuneisuutta, jos kidnappaus ei tapahdu keskellä portaita tai väen tungosta, jossa viattomille puvuilla ja ihmisille voi tapahtua jotakin. Kyllä, ihmiset eivät niin kauheasti välitä jos heillä tulee vaikka nyrkki käsivarteen, kunhan cossi ei hajoa käsiin toisen ihmisen sekoilun takia, mutta ei se mukilointikaan kovin mukavaa olisi. Kidnappauksessa on kuitenkin oltava hyvän maun rajoissa, jos kidnapattu oikeasti tahtoo alas ja vaatii sitä, kidnapattava on oikeasti päästettävä alas eikä vedottava siihen "täähän on kidnappaus, ei me sua totella!". Ja kidnapattavan omaisuuten ei myöskään saa kajota, eli pöllitään laukku/peruukki/ase ja juostaan sen kanssa ihmismassaan ja palautetaan vasta kun kidnapattu saa kiinni. Tämmöistä pöllimistä en ainakaan itse ole koskaan coneissa nähnyt, ja se on hyvä niin.

Tulipas taas kirjoitettua kunnolla..

Demoniruhtinas

ViestiKirjoittaja Demoniruhtinas » Ma Helmi 21, 2011 21:51

Minusta nämä "hali"-kyltit ovat ihan ok. On aivan normaalia conimeininkiä pitää "Hug me" kylttejä, kun haluaa haleja jopa täysin tuntemattomilta. Olen kerran itsekkin pitänyt tällaista kylttiä, mutta aina on kaikki ihmiset tulleet kysymään "Saako halata?". Se on mielestäni oikein. Eräs kamuni glomppasi minulle ja hänelle tuttuja ihmisiä aika rajusti selän takaa ja (totta kai) ihmiset vähän närkästyivät siitä. Elikkäs mielestäni halikyltit ovat coneissa toivottavasti vastedeskin sallittuja, mutta aina pitää kysyä lupa haliin. :mrgreen:
Toinen nimeni on Forever Alone

MAO
Viesti:

ViestiKirjoittaja MAO » Pe Elo 05, 2011 15:06

Itse minusta on kivaa, kun ihmiset halaavat minua. Totuin siihen koulussani, jossa olin. Siksi on vaikea olla halaamatta ihmisiä, kun on halipula. Okei.

Teen itse joka coniin kyltin, mutta sitä ei pakosti huomata tai sitten en vaan jaksa pitää sitä. Minä en glomppaamista harrasta, enkä myöskään toivo, että kukaan glomppaisi minua coneissa. Mutta halaaminen on eriasia. Koska ihmiset kysyvät tai näyttävät kehonkielellä kädet sivulle ojennettuina ja odottavat kunnes minä teen oman reaktioni. Ja tämä johtuu siitä, koska olet aika pitkä. Mutta sitten kun minä näen cossaajan jolla on kyltti siihen on kolme vaihtoehtoa mitä teen. 1. jos tämä cossaaja, jolla on kyltti ja hän näkee minut. ojennan käteni tuohon samaan asentoon ja katson, että hän varmasti huomaa minut ja sitten annan halin. 2. jos kyltti on takana päin, minä joko varovasti kosketan cossaajaa tai sanon, anteeksi saanko halata sinua. 3. reakoin kyltin, mutta en jaksa mennä nyt halaamaan, paitsi jos kyltin omistaja tulee minua halaamaan.
Niin ja sitten on nämä cossaajat, jota pukeutuvat hahmoiksi, joita "fanitan". Ensin minä katson pukua miten se sopii cossaajalle jne. normaalit katsomiset. Sitten jos haluaisin kuvan cossaajasta menen pyytämään sitä, jos saan niin otan kuvan. Tai sitten jos vaan haluaisin halata cossaajaa, niin tietysti kysyisin luvan ensin. Joskus olen myös tehnyt niin, että pyydän ensin kuvaa ja sitten kysyn halia. Mutta silti aina kysyn ensin ennen kuin toimin.

Toivoisin myös muidenkin cossaajien tai niiden, jotka haluavat halata toimivan suurin piirtein samalla tavalla kuin itse. tietysti, jos joku haluaa, että minä parannan jotakin kohtaa tuossa halaamisessa, niin kertokaa toki. :)

Että näin minä tästä ajattelen halaamisen ystävänä. :3 + en tietenkään mene halaamaan kyltittömiä ihmisiä, jos he eivät tule halaamaan minua. Se on minulle merkki siitä, että cossaaja, ei halua halia.

LadyMorso
Viesti:

ViestiKirjoittaja LadyMorso » Ke Syys 14, 2011 21:05

Halit on mukavia siihen asti, kunhan niittä ei syytämällä tarjoa. (Kuten fanityttö X hyökätessään)

Itse kysyn kohteliaasti, jos haluan halata jotain mukavan/söpön/komean näköistä tyyppiä.

Halikylteistä/"Hug Me!" kylteistä on lähtenyt maku jo kauan aikaa sitten. Se on massaa ja mainstreamia ja suoraansanottuna tylsää. Mutta, kukin saa tehdä miten haluaa, kunhan ei hyökkää viattoman conikävijän kimppuun
❒ Single ❒ Taken ✔ Assassin

I believe in Sherlock Holmes

Mytho

ViestiKirjoittaja Mytho » Ke Syys 14, 2011 21:47

Tunnettua hahmoa cossatessa on tullut vaikka millaista halaajaa vastaan, mutta pahempia traumoja ei ole jäänyt. Lähinnä olen muutaman kerran joutunut pelkäämään valkoisen paitani puolesta, fiilis olisi auttamattomasti pilalla, jos sitä yhtäkkiä koristaisi jokin väriläikkä. Sen takia, sekä kohteliaasta käytöksestä muutenkin pitävänä, arvostan luvan pyytämistä ennen kuin hyökkää halaamaan.
Ja jos tietää / epäileekin asustaan mahdollisesti irtoavan väriä, niin on ihan kohteliasta olla halailematta muita. (Paitani on selvinnyt kahdesta conista tahratta, käsittämätöntä!)
Itse en ole haleista muistaakseni kertaakaan kieltäytynyt, mutta kellään ei ole velvoitetta halailla edes tuttujaan, saati sitten tuntemattomia, joten kieltäytymisestä ei pidä loukkaantua.

Halikyltit on OK, eihän niistä tarvitse välittää jos ei kiinnosta. Eivätkä ne ole tökeröitä samalla tavalla kuin raiskauskyltit, joita en tue yhtään.

Tuli myös mieleen, vaikkei tätä olekaan mulle cossatessa tapahtunut: en voi sietää sitä, jos mut nostetaan kysymättä syliin / ilmaan / miten asian nyt ilmaiseekaan. Edes sekunniksi. Erityisesti vihaan ilmaan nostamista ja pyörähtämistä, vähempikin alkaa oksettaa. Ja mikäli tällainen tilanne sattuisi conissa (kun cossaan, ja muutenkin), loukkaantuisin varmasti. Ketuttaisi myös bindausten takia, ne valuu vähemmästäkin.
Halaaminen = kädet ympärille, kevyt rutistus. Ei mitään ylimääräisiä nostoja tai kylkiluiden hajottamista. Jos jotain muuta haluaa tehdä, niin pyytää sitten siihenkin luvan erikseen.

Eli kun pysytään normaalissa halauksessa, johon siihenkin pyydetään lupa, niin toimii! Ja on jopa mukavaa :)

Akai

ViestiKirjoittaja Akai » Ti Loka 11, 2011 19:45

Halailussa ei mielessäni ole mitään pahaa kunhan vain kysyy lupaa tai halii niitä ihmisiä joilla kyltti on ja kunhan halija ei hyökkää kuin saalistaja halattavansa kimppuun. Itse kun ainakin saisin kamalan sätkyn ja joutuisin hetkeksi luultavasti myös paniikkiin jos joku fanityttö hyökkäysi yllättäen selkääni kiinni kun enpä pidä muutenkaan siitä ,että joku tuntematon on kiinni selässäni. Onneksi näin ei ole vielä päässyt käymään ja toivottavasti nämä fanityttöset oppisivat tavoille. Haliminen on minusta ainakin mukavaa ja piristää muutenkin päivää. Halikylttiä on itsekin tullut kannettua vaikka se jääkin yleensä vain roikkumaan laukkuun tai jotain vastaavaa eikä monikaan kylttiä lopulta tule huomaamaan ja ehkä ihan hyvä näin. Pienissä määrissä kun halit pysyvät vielä mukavina ,mutta jos hirmuinen määrä halittavia pamahtaa eteen saattaa haleista mennä maku kokonaan ja olisi mukava ,että ihmiset yrittäisivät keksiä edes hiukan omaperäisen kyltin jos halikyltin meinaa väsätä. Itsestä kun on ainakin mukava nähdä omaperäisiä kylttejä Hug me kun on niin tylsän yleinen.

Enpä ole nähnyt rape me kylttejä. Onneksi ,koska katsoisin kylttiä luultavasti murhaavasti varsinkin jos moinen roikkuisi jonku pikku otakun kaulassa. Moiset kyltit ovat täysin turhia jos minulta kysytään ja levittävät huonoa kuvaa otakuista ulkopuolisille. Ihmiset voisivat hiukan miettiä tekstin merkitystä jos tälläisen kyltin aikovat kaulaansa ripustaa.

Arokiuru

ViestiKirjoittaja Arokiuru » La Tammi 14, 2012 22:52

Tjaa, mielestäni halaaminen coneissa on hyvän maun rajoissa täysin ok. Eli kuten täällä on jo moneen kertaan sanottu, kysytään nätisti halattavalta lupaa, eikä yllätyshyökkäyksiä viattomien conikävijöiden kimppuun.
Itse olen kerran conissa joutunut halihyökkäyksen kohteeksi; olin rauhassa kävelemässä conialueella parin kaverini ja pikkusiskoni kanssa, kun yhtäkkiä huomasin, että minussa roikkuu kolme täysin tuntematonta tyttöä. Itseäni tilanne ei kyllä hirveästi häirinnyt, olin vain todella hämmentynyt. Pysähdyin ja he päästivät irti, minkä jälkeen he kysyivät, saiko minua halata. Annoin sitten vielä halin jokaiselle, mutta joku toinen olisi varmasti ollut vihainen. Asuni ei kuitenkaan ollut sellainen, jonka puolesta minun olisi tarvinnut olla huolissani tai närkästynyt. Olisihan se tietysti ollut kohteliasta kysyä ensin.

Ja niistä halikylteistä: kyllä, free hugs/hug me -kyltit ovat menettäneet tehoaan, koska niitä näkyy liikaa. Siksi onkin ilahduttavaa nähdä, jos kylttiin on raapustettu jotain oikeasti nokkelaa. Itseäni eivät kyltit häiritse, elleivät ne sitten ole niin isoja että tulevat tielle, tai jos niissä lukee jotain todella absurdia. Kantakoon ketä huvittaa. (: Itse en kyltillisiä ole mennyt halailemaan, mutta itseltäni tuli kerran Naruto-cossaaja halikyltin kanssa pyytämään halia. Halasin kyllä häntä, mutta olin hieman hämmentynyt, joten saatoin vaikutta hieman töykeältä. Anteeksi vain hänelle... :<
♫ Climb the highest peaks of history ♫

Oml

ViestiKirjoittaja Oml » Pe Tammi 20, 2012 10:19

Taas pakko palata tähän halihyökkäys juttuun.

Olin Desucon Frostbitessä tässä kuussa ja cossasin Axel:ia Kingdom Heartsista, minulla oli mukana muutama kaveri joiden kanssa liikuskelin. Olin juuri sillä hetkellä myynti pöydillä kun tunsin pienen rutistuksen ympärilläni. Katsoin kuinka jonkun käsi oli kietoutunut ympärilleni ja hiha ei ollut minulle mitenkään tuttu. Käännyin vain ympäri niin siellä oli kaksi randomia fani tyttöä. Yllätyin hieman mutta samalla närkästyin siitä että peruukkiin osuttiin. (Kyllä, olen pilkun nussija peruukkin suhteen, varsinkin Axelin) Halasin kumminkin kumpaakin vielä kerran kunnolla ja mainitsin että kannattaa olla varovainen kun mulla oli se peruukki.

Ja itse edelleen kierrän halikyltit kaukaa ellei multa tulla erikseen pyytämään halia. :D
Tactical Facepalm!

Kaeru

ViestiKirjoittaja Kaeru » Pe Tammi 20, 2012 20:15

Halikylttejä vastaanhan minulla ei mitään ole, niitähän on ihan mukava katsella (vaikka itse niitä kierränkin), kunhan tarpeeksi mielikuvituksellisia ovat.

Noh, nyt Frostissa kuitenkin alkoi nämä luvatta halaajat ärsyttämään. Minä kun en ole erityisen sosiaalinen ihminen ja mihinkään halailuun en ole tottunut. Suoraan sanottuna se on minusta jopa ahdistavaa. Cossasin Hetaliaa olenpa massa ja hahmoksi sattui sitten Englannin piraattiversio. Ensinnäkin säikähdin aivan älyttömästi, kun joku Ranska-cossaaja hyppäsi yllättäen takaapäin kaulaan. (Jos luet tätä; minulla oli sen jälkeen kyntesi jälet kaulassa).
Toinen asia; liikuin hieman suuremmassa Hetalia cossaajien porukassa, ja olin jo etukäteen varoittanut ihmisiä tuosta halaamisesta ja siitä aiheutuvasta ahdistuksesta. Jos joku oikeasti tuntematon tuli pyytämään halia, niin en minä kehdannut kieltäytyäkään, nopeasti halasin ja astuin kauemmas. Mutta sitten. Juuri nämä ihmiset joille olin asiasta maininnut tulivat halaamaan useampaan kertaan ilman lupaa, vaikka conissakin vielä pyysin, että antaisivat sen olla. Ei, ei mitään reaktiota.

Että. Arvostan ihmisiä, jotka oikeasti pyytävät lupaa halaamiseen. Anteeksi vain ahdistumiseni, en voi mitään.

Desutossu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Desutossu » La Tammi 21, 2012 14:29

Omallle kohalle on niin harvoin sattunu näitä luvattomia halailijoita mutta on se silti kohteliasta ja osoittaa tietynlaista kunnioitusta toista kohtaan kun ensin kysyy.Kylttejä vastaan minulla ei ole mittään sillä ne ovat kyllä kivoja.Kiivahan sitä on nähä kuinka ihmiset on nähny vaivaa niiden etehen ja sillee mut joskus tulee pieni ahistus kun niitä on jokaikisellä joka tulee vastaan ja tulee jotenkin syyllinen olo kun kaikki muut on " hei halaa mua, ja mua, ja mua....." nii pieni tuska siinähän tulee varsinkin jos on vähän hiljasempi ihminen niinku mie joka ei ehk haluu muiden randomien roikkuvan kiinni sussa koko ajan ja silleen...

Mut kunhan ekaks kysyy lupaa ja jos kerta itse kantaa sellast hali-kylttii nii sittehän sitä on niinkus varautunu siihen et joku hyökkää nurkan takaa ja hihkuu "hali hali!" En kuitenkaan toivoi et nämä kyltit häviäs sillä kyllähän ne silleen omalla tavalla kuuluvat coneihin ja sillee ni oishan se kiva et ihmiset jatkais näiden tekemist. :mrgreen:

Sei

ViestiKirjoittaja Sei » Ma Tammi 30, 2012 12:41

Itse en ymmärrä tätä ilman lupaa-halailua ollenkaan. Halaaminen tulee jo yksistään ihmisen henkilökohtaiselle alueelle, niin olisi pelkästään hyvien tapojen mukaista kysyä siihen lupa.

Kaeru kirjoitti:Noh, nyt Frostissa kuitenkin alkoi nämä luvatta halaajat ärsyttämään. Minä kun en ole erityisen sosiaalinen ihminen ja mihinkään halailuun en ole tottunut. Suoraan sanottuna se on minusta jopa ahdistavaa.

Näin, juuri näin. Kun kaikki eivät siitä halailusta tykkää. Itse suutun saman tien jos joku halaa luvatta, ja ihmettelen glomppaajien huonotapaisuutta. Miksi, voi miiiiksi ei voisi ajatella myös ihmistä sen puvun alla, eikä pelkästään sitä halia lempihahmoltaan? Kysyminen voi olla jopa imartelevaa cossaajalle, kun glomppauksesta tulee lähes poikkeuksetta paha mieli. Oli halaajana sitten suloinen pikkuernu halikyltti kaulassa tai jotain muuta, niin eiiih. Kylmät väreet nousee.

Pitäkööt halukkaat halikylttinsä, en estä. Kohtuuksien rajoissa ne voivat olla jopa hauskoja, jos niihin keksii jotain uutta sen ainaisen hug me-tekstin lisäksi. Ja joskus halaaminen voi pelastaa yksinäisen pikku cossaajan päivän.

Mutta luvattomasta lähentelystä voi haastaa oikeuteen.

Horaaneko

ViestiKirjoittaja Horaaneko » Pe Helmi 10, 2012 05:32

Musta tuntuu tosi oudolta ajatus että tyypit uskaltaa mennä halimaan toisiaan. :D Oon semmonen persoona että halaan vaan tyyliin siskojani - niitäkin harvoin. Entistä poikaystävääkään en tykännyt halihalia. Jotenkin se tuntuu vaan niin vieraalta, kun sitä ei harrasta ees lähimmäisten kaa.

Mut sitten, jos joku oikeesti tulee kysymään conissa halia (tämmöstä ei oo vielä tapahtunu, ei oo montaa conia takana) niin uskon myöntyväni, koska on hirveen hienoo että tämmösiä avoimia ihmisiä on olemassa. Osaan arvostaa, kun ite oon liianki usein semmonen "vttuako mulkkaat älä tuu lähelle" -tyyppi, en tahallani vaan ihan luonnostaan. :'D

"Rape me" -kyltteihin en oo törmänny ja toivottavasti en törmää. Varmaan lähtöisin jostain yaoihömpästä ja pikkutytöt on käsittäny jotain väärin... Tai sit tosi raskasta huumoria. Ei meinaan naurata kun kaverille on se tehty ihan ilman kylttejäkin. :P Et silleen tollaset vois jättää pois. Yäk.

Mut sanosin kyllä glomppauskylteille kunhan ei häiritse muiden conin viettoa tai aiheuta muutakaan sekaannusta. Toivoisin ettei nyt ne halivastaiset kato näitä kyltti kaulassa kulkevia nenä pystyssä ja viis metriä kiertäen, koska sekin osaltaan rikkoo conin hyvää tunnelmaa. :?
Viimeksi muokannut Horaaneko, Ma Tammi 14, 2013 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
There is no spoon.

CatEars

ViestiKirjoittaja CatEars » La Kesä 16, 2012 23:59

Itse olen törmännyt onneksi vain näihin '' moi, voinko mä halata sua? '' tyyppeihin. Itselläkin on ollu heikkoja, puoleksi irtoilevia osia cossissa, onneksi jotkut kuitenkin kysyvät lupaa ennen halia ^^
Draw a circle that's the earth <3

Prodigy
Viesti:

ViestiKirjoittaja Prodigy » Su Kesä 17, 2012 10:26

Halailu itsessää on mun mielestä kuvastaa hyvin Conien 'kaikki on kavereita'-henkeä, mikä on mun mielestä pelkästää hyvä juttu. d:

Desussa osui kohdalle muutamia ihmisiä, jotka vain nappasivat syleilyynsä kysymättä mitään lupia. Itse koin tilanteet lähinnä koomisiksi ja vastasin tietysti halaamalla takaisin. ^^ Moni ei kuitenkaan ole yhtä spontaani kuin itse olen eivätkä välttämättä pidä halailusta, joten olisi hyvä käytäntö pyytää aina se lupa ennen kuin hyppää toisen niskaan. ~.^ Halikyltit ovatkin siitä ihan käteviä, että niistä huomaa ainakin ketkä ovat valmiita ottamaan haleja vastaan. Rape me yms. kylteille en kuitenkaan lämpene.

Omatoimisesti tulee harvemmin halailtua muita, mutta silloin kun niin teen kysyn tietysti luvan ennen kuin toimin, silloinkin kun kiusaus vain juosta halaamaan olisi suurikin. :p
If the world is full of things we never wanted to know, is our only option to look away? You won't solve anything by looking away.
~Natsume Kyousuke

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”