Halaaminen ja "halikyltit" coneissa

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Elyse

Re: Halaaminen ja "halikyltit" coneissa

ViestiKirjoittaja Elyse » Pe Heinä 17, 2009 19:40

Halit ylipäätään ovat alkaneet hieman minua ottamaan aivoon, koska jos sattuu olemaan yhtään suositumpi hahmo, niin niitä sitten pyydetään joka väliin. Jostain syystä en jaksaisi nähdä vaivaa kumartua ja olla sitten kovin vaivaantuneena, vaikka toinen siitä ilostuisikin. Sitä paitsi välittääkö tyyppi siitä nyt oikeasti, jos niitä pyytelee jokaiselta vastaatulijalta? Missä hauskuus? Totuus on, että en pidä liiemmin haleista ja annan niitä, koska en osaa kieltäytyä ja haluan olla kohtelias. Mikäs siinä, jos toiset niitä toisilleen jakelevat, mutta siinä joutuu itse väkisinkin tielle. Animeconissa joku likka todella ison halikyltin kanssa oli pyytämässä minulta kolmatta haliaan ja siinä vaiheessa pitelin jo kovaa höyryjä sisällä, kun kieltäydyin jollain tekosyyllä.

Vinkki: Halailkaa tuttuja ja niitä halikyltti-ihmisiä, mutta onko pakko vaivata sitten niitä muita? Kaikki eivät pidä haleista ja tuhlaatte vain heidän aikaansa.

Tiituli83

ViestiKirjoittaja Tiituli83 » Ma Heinä 20, 2009 22:44

Animecon yllätti kyltti määrällään todella! niitä todella oli joka toisella vähintään... luojan kiitos kaverini ei ottanut minkään laista kylttiä mukaansa... Halaaminen on ihan mukava tapa, kunhan ei niitä kerjää jokainen vastaan tulija. Miitti porukkaa odotellessa joku hemmo kysyi saako halata ja vastasin (tietenkin =P) että saa.. sitten siinä olikin noin 6 henkilön "halijono".
Yllätti minut vähän kokemattoman conilaisen täysin, mutta itselläni ei siis ainakaan toistaiseksi mitään tätä "tapaa" vastaan. ehkä muutaman vuoden kuluttua katsomme asiaa uudestaan :D

Fukka kirjoitti:Kuitenkin halikylteistä on mennyt maku niiden suuren määrän takia, ja suurin osa niiden kantajista tuskin tietää, mikä Free Hugs -kampania alkujaan oli. Niiden lähdettä ei tunneta, jolloin niiden merkitys ja arvo muttuvat.

Totta puhuakseni en ole koskaan edes miettiny niiden alkuperää :? ja nyt sinä herätit kiinnostukseni :|

Jerosu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jerosu » To Heinä 23, 2009 16:38

Tiituli83 kirjoitti:
Fukka kirjoitti:Kuitenkin halikylteistä on mennyt maku niiden suuren määrän takia, ja suurin osa niiden kantajista tuskin tietää, mikä Free Hugs -kampania alkujaan oli. Niiden lähdettä ei tunneta, jolloin niiden merkitys ja arvo muttuvat.

Totta puhuakseni en ole koskaan edes miettiny niiden alkuperää :? ja nyt sinä herätit kiinnostukseni :|

Free Hugs-kampanja lähti alkujaan miehestä nimeltä Juan Mann, joka halasi kaduilla tuntemattomia ihmisiä piristääkseen heidän päiväänsä.
Tai ainakin niin se minusta (muistaakseni) sai alkunsa.

Fukka
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fukka » To Heinä 23, 2009 21:06

Jerosu kirjoitti:
Tiituli83 kirjoitti:

Free Hugs-kampanja lähti alkujaan miehestä nimeltä Juan Mann, joka halasi kaduilla tuntemattomia ihmisiä piristääkseen heidän päiväänsä.
Tai ainakin niin se minusta (muistaakseni) sai alkunsa.

http://freehugscampaign.org/ Tietoa hommasta.

Koji
Viesti:

ViestiKirjoittaja Koji » To Heinä 23, 2009 23:46

Itse en tee coneihin halikylttiä vain sen takia, että muutkin tekevät tai huvin vuoksi. Teen sen, koska itse piristyn ainakin todella paljon, kun joku tulee halaamaan minua. Ja luulen, että se piristää niitä muitakin jotka tulevat halaamaan. Tai ketä menee.
Aluksi en niiden alkuperää miettinyt ja tein halikyltin kokeilun vuoksi, mutta sitten siitä tuli tapa.

No ainakin iloinen mieli pysyy, kun joku tuntematon käy halaamassa x)
My Anime List || DeviantArt || Klik
Tracon V: Shun Kazami (Bakugan) & Beyond Birthday (Death Note)

Kyubi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kyubi » Pe Heinä 24, 2009 21:22

Mua ei haittaa yhtään haliminen. Sainkin muutaman halin Animeconissa. x3
Viimeksi muokannut Hoothoot, Pe Heinä 24, 2009 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kirjoita viesteihisi enemmän sisältöä tai ne tullaan jatkossa poistamaan ilman varoitusta.
Minulla on purkki likaa,minulla on purkki likaa,minulla on purkki likaa,Ja arvaa mitä on sisällä.

Kyubi alias Kaguya Houraisan

Allu--

ViestiKirjoittaja Allu-- » Pe Heinä 24, 2009 21:36

Muakaan ei haittaa toi halaaminen. Oikeastaan se on mukavaa kun joku tuntematon tulee ja halaa... :D
Viimeksi muokannut Hoothoot, Pe Heinä 24, 2009 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Enemmän sisältöä viesteihin, kiitos.
Master fucking spark, bitch!

Sora-sama

ViestiKirjoittaja Sora-sama » La Tammi 01, 2011 15:01

Ah, halit ja niiden kannatus. Jotain niin ihanaa.

Itse pidän halimisesta. Varsinkin, kun poikaystäväni tulee ja halaa hellästi takaapäin. Muutenkin halit kavereiden kanssa ovat ihan tervetulleita, ja saavat hymyilemään.

Mutta ihan coneissa. Itse kysyin haleja lempihahmoiltani, ja taisi mekossani roikkuakin aina välillä "Free hugs" -kyltti. (Ja se kamppanja! Näin siitä kerran videon, ja se jäi sydämeen kun oli niin ihana ja hellyyttävä ja ;___;) Joten itse otan halit vastaan, jos kohteliaasti kysytään.

Glompin uhriksi en ole joutunut siinä ainoassa conissani. (Koulussa tosin yksi kaverini harrastaa sitä usein.) Oikeastaan tekisi mieli värkätä sellainen lappu, jonka ansiosta sellaisen uhriksi juotuisin. Näkisi sitten, kuinka moni kysyy ennen tuota hyökkäystä. (Tosin olisi outoa, jos ensin kysytään halia, ja sitten peruutetaan välimatkan päähän. Ja sitten tulee paniikki, kun toinen juoksee päin x`D)

Mutta muut kyltit sitten menee jo vähän överiksi. En ole sattunut itse näkemään mitään "Raiskaa minut" -kylttiä tai fanservice-porukkaa, mutta jo ajatus kauhistuttaa. Halit ovat kivoja, pienet poskipusut tuntemattomilta saisivat aikaan "O__O" -olon mutta menevät ja muu onkin sitten sellainen "Tee tuo uudestaan ja haen kirveen".

Ja omaperäisyys kylteissä on plussaa, vaikka itse en aina mene näitä haliheppujakaan halaamaan. Ne lempihahmot yleensä joutuvat kohteliaan kysymisen uhriksi. (Olen liian ujo hyppäämään kenenkään selkään kysymättä.)
No, minä olen juonittelija. Kuuluu työnkuvaan epäillä jäätelöäkin tappajaksi.

CissyDella

ViestiKirjoittaja CissyDella » Ke Tammi 26, 2011 19:48

Minusta tuo ihan outojen halaaminen ilman mitään lupaa kysymättä on rasittavaa. Jos lupaa kysyy, niin mikäs siinä. Kivempi se on, kun molemmat on halukkaita halaamaan. Itse olin ekalla mangapäivilläni ja siellä sattui olemaan yksi noin 8-vuotias pikkutyttö cossaamassa samassa sarjassa esiintyvää lapsihahmoa. Se kysyi sitten nätisti että saako minua halata. Mulle se sopi ja ottipa (ilmeisesti) tytön äiti meistä vielä kuvankin, kun ensin kysyi luvan. :D
Resident Evil <3

Knightsuo

ViestiKirjoittaja Knightsuo » Ke Tammi 26, 2011 21:13

Ok, luin osan teksteistänne, ja näin sitten sanon omat sanani tähän:

Aluksikkin, ihmettelen teidän ihmisten yleistä suhtautumista? Mikä tekee halikylteistä ärsyttäviä? Minusta halikyltit (paitti ne isot vaneriset) ovat kivoja! En keksi, en sitten mitään, mikä tekisi niistä millään tavalla ärsyttäviä (vai onko niissä punasta ja olette puoli härkiä tai jotain?)

Sekä se, että vieraita halataan, no, okei, tää on suomi, kaikki angstataan yksinäisyyttämme, mutta tönitään kaikki läheistyyttä haluavat mäkeen... Mutta eikös se tarkoittaisi, että voisimme rikkoa tämän "tabun" edes pari kertaa vuodessa ja olla saman harrastuksen alla kuitenkin mukavia toisillemme. (te, joilla herkät/hauraat cossit, ymmärrän teitä siinä, ettette halua/voi halata)

Ymmärrän toki, jos jotakin pännää se, ettei pääse kulkemaan, tai tekemään jotain tärkeää, koska joku kysyy halia. Ei sille valitettavasti voi hirveästi mitään, ja heille, jotka eivät vain pidä haleista, eikö kannattaisi jäädä kotiin pc:n äärelle, kun mennä isoon 10 000 hengen tapahtumaan jossa on tämmöinen lämmin tapa?

Itseni mielestä, halaus tekee tervetulleen olon coneissa, halin saaminen, rupattelu ja tutustuminen on minullekkin tuottanut monta kaveria, joita en ilman sitä "saanko halin" lausetta olisi saanut.

Huomion hakeminen on ehkä hieman tyhmää, muttei sille oikeasti voi mitään, olemme vain laumaeläimiä, apinoita. Haluamme erottua massasta ja olla parempia. Eikös cossien pitäminen ole syvimmillään huomion hakua (tuskin kukaan lämmikeeksi niitä laittaa?), siinä missä halikyltit, joten miksi emme valita cosseista? (en siis valita cosseista, tuo on vain esimerkki)

Ilman lupaa halaaminen on toki väärin, jos toinen ei halia halua, hän ei sitä halua, eikä sille mahda mitään, muttei kysymistä estä mikään, ja jos ei kukaan sais kysyä niin ei kukaan oikein saisi haleja, ja sitäkö me haluaisimme? Lisää yksinäisyyttä tähän maahan "jeee..."

Niinkuin joku tuossa sanoikin, halien antaminen ja vastaanottaminen lämmittää mieltä ja tätä yksinäisyyden oloa, se yhdistää porukkaa coneissa ja saa hyvän mielen. Ja jos sitä pelataan oikeilla pelisäännöillä, miksi siitä pitäisi luopua?

Niin ja ihmiset! Vaikka tuleva cossini onkin kovan näkönen, ja pelottava ulkoa, niin halatkaa silti sitä halikyltillä varustettua metallimöykkyä, siellä sisällä on herkkä ja mukava poika :3.

(Kirjoitusvirheitä tulee ja menee, jotku grammar nazit saa niitä hakea, jos semmoista haluaa harrastaa)

Semmosta mulla tällä kertaa, jatkakaa ihmiset.
Tosimiehet pelaa Pokémon kortti peliä full plate päällä >8D (Chibiconissa tämäkin nähdään ;3)

DA:ni suokiller.deviantart.com

Suiggari-Tou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Suiggari-Tou » Su Helmi 06, 2011 16:46

Noooo, oma suhtautumiseni halikyltteihin on suunnilleen se että ovat ne omalla tavallaan ihan söpöjä ja lämminhenkisiä oikein käytettynä. Varsinkin ne joissa on joku itse tehty kuva, ja tyyppi kulkee listan kanssa jotta voi katsoa oikein tieteellisin todisteaineiston, ketkä kaikki halasivat... Semmoisista jää kivat muistot 8D
Halaaminen itsessään on mielestäni ok ja hyvinkin tavallista coneissa (tämä vain kuuluu coneihin IMHO), jos muistaa sitä luvan kysymistä (vain kerran jotkut ihmiset päättivät että viiden hengen yhtäaikainen glomppi olisi järkevä idea, mutta minulla olikin silloin halikyltti...), glompit... EI, EI ja vielä kerran, EI! Vain todella läheisiä kavereita, jos heillä ei ole mitään räjähdysherkkää pukua, voi halihyökätä niinkin rajusti. Oikeasti. *vieläkin traumatisoitunut Animecon 2008:sta*

Ja oma tapauksensa on ne yli-isot, proppien kanssa kilpailevat halikyltit, tai ne joissa on hieman liian mielenkiintoista tekstiä... OIKEASTI. Ymmärtävätkö ne ihmiset edes mitä "Rape me <3" tarkoittaa?

Enkä muuten edes laske niitä "Uke etsii semeä"-kylttejä halikylteiksi koska niillä haetaan jotain ihan muuta kuin haleja. ò__o
Without love, it cannot be seen.

Miss Alice

ViestiKirjoittaja Miss Alice » Ma Helmi 07, 2011 14:21

Nyt ollaan jännän äärellä, etten sanoisi! Halikyltit. Itse olen muuttunut melko neutraaliksi asian suhteen, ei sillä ole pahemmin väliä niin kauan kun pysyvät asiallisina ja ovat siistin näköisiä, kaikenmaailman ruutuvihkoihin piirretyt laiskat "Hug Me!"-paprut eivät saa arvostamaan. Jos kyltit olisivat useammin hienosti totetutettuja, olisin enemmänkin niiden rauhoittamisen kannalla, nyt en ihan tiedä.

Free Hugs-kampanja on ideana käsittämättömän lämmin ja suloinen, pieni annos hellyyttä voi todella pelastaa jonkun päivän. Tavallaan sellainen tapa on ihana, mutta mitä luin originaalikampanjasta lisäinfoa, halia tultiin pyytämään tältä halien "myyjältä". Miksi siis nykyään Free Hugs-kyltti antaa oikeuden halata itse, tyyppiä joka ei tuota hellyyttä edes pyytänyt? O_o

"Rape me"-kylteille naamapalmutan ankarasti. Se on vain puhtaasti väärin, puhtaasti väärin. En rupea sitä sen enempää käsittelemään, monesti on jo tuomio langetettu tässä ketjussa.

Ja sanoisin, että kohteliaisuus, varovaisuus ja terve järki ovat elintärkeitä halibisneksessä, jos haluat jättää halatuille myönteisen kuvan itsestäsi. Muistelen yhä kauhulla Suiggari-Toun mainitsemaa pelottavaa yllätysglomppia, pelkäsin että joltakulta murtuisi jotain, sen verran lujaa nurtsille kaaduttiin. Puhumattakaan Kaisa Kossari-esimerkin kaltaisesta tapauksesta, jossa kaverini oli ollut hyvin sievässä lolitamekossa Traconissa(joko '08 tai '09), ja eikös sieltä jostain tullut vähän sokereissaan oleva ernuteini, joka lennosta halasi aika rajusti. Voitte arvata, mitä puvun ruseteille ja helman pitseille kävi, jos paiskautuu melko karkeaa seinää vasten... Kaverini lähti hetken ragesta ajamaan tätä tyyppiä takaa.
Have a nice lif-
...Oh, and by the way, your father's dead.
Have a nice life~

Kissansilmä

ViestiKirjoittaja Kissansilmä » Ma Helmi 07, 2011 15:53

Kyllä minusta halata saa jos kysyy siihen lupaa, mutta juuri tuo yllätyshalailu ei oikein innosta. Ja kun lukee noita teidän muiden esimerkkejä, nuo glomppaukset esimerkiksi voivat olla tosi vaarallisia sen lisäksi että ne turmelisivat puvun (jos sellainen sattuisi olemaan päällä). Tosi törkeää on myös se jos on tehnyt todella yksityiskohtaisen ja hauraan asun, joku randomtyyppi tulee halaamaan sinua sanomatta mitään niin että puku menee jotenkin rikki esim. yksityiskohtia/koristeita irtoaa.
Nuo kylttijututkin rupesivat karmimaan, mitähän sellainen ihminen on ajatellut kirjoittaessaan kylttiin "Rape me<3"? Yhtä sama, jos kirjoittaisi vaikka "F*ck me<3" tai jotain samantyyppistä.
Asialliset halikyltit, free hugs-kampanjat ja muut sellaiset ovat sentään ihan kivoja, niistä tulee ainakin hyvä mieli ^^
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Logan

ViestiKirjoittaja Logan » Ma Helmi 07, 2011 17:15

Itsehän inhoan halailua ja yleisesti hiippailen takavasemmalle jos moisen toiminnan kohteeksi olen vaarassa joutua, mutta coneissa se ei jostain syystä häiritse minua. Itse en toki mene ketään halailemaan, mutta jos joku tulee kysymään, saako minua halata, vastaan myöntävästi eikä tästä seuraava hali ole mielestäni yleensä mitenkään epämiellyttävä [vaikkakin kerran joku tyyppi oli ilmeisesti cossamani hahmon Suuri Fani ja rutisti sen verran tarmokkaasti että kylkiluihin sattui vielä seuraavanakin päivänä. Tuo on jo jonkinlainen saavutus kun ottaa huomioon, miten kestävä ihminen yleisesti ottaen olen]. Yllätyshalailu ei sen sijaan ole kovin suotavaa eikä minun kohdallani edes turvallista; kartan yleensä fyysistä kontaktia ja kerran refleksinomaisesti löin minut takaapäin glompannutta tyyppiä koska yllätyin niin pirusti. Ei se nyt mikään tyrmäysisku ollut [eikä lyöminen muutenkaan ole kovin tehokasta kun toinen on takanasi ja sen kädet ovat ympärilläsi], mutta varsin epämiellyttävä kokemus molemmille osapuolille.

Halikyltteihin minulla ei mitään sen suurempaa kantaa ole, heilutelkoot "hug me"ta tai "rape me"ta minun puolestani, jätän huomiotta moiset.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

LordiDraken

ViestiKirjoittaja LordiDraken » Ma Helmi 07, 2011 18:31

Itse kyllä pidän halailusta yms. ja luohan se coneihin ihan omanlaistansa ilmapiiriä, mutta liika on liika! Ei sitä vain herkkänä ihmisenä pysty kieltäytymään kun halia tullaan pyytämään, mutta ehdoton ei takaapäin tulleille yllätyshaleille. En itse yhtään pidä siitä että tullaan halaamaan kysymättä, eikä varsinkaan takaapäin.

Mitä glomppaukseen tulee niin se on jotain mikä pitäisi kaikista coneista kitkeä pois. Kehenkään ei saisi koskea edes coneissa ilman lupaa, ja äkillinen hyökkäys takaapäin on se vihoviimeisen asia minkä saisi toteuttaa. Sekä asun että myös cossaajan itsensä suhteen. Harva cossaaja pystyy itsensä pystyssä pitämään kun yllättäen se kuuluisa fanityttö hyökkää huutaen takaapäin. Nim. kokemusta on voinen sanoa että katukivetykseen on aika inhottava kaatua.

Kyltit nyt ovat mitä ovat, ja onhan sellainen "Free hugs"-kyltti söpö kunhan siihen on vaivaa nähty. Kun taasen ne muut kyltit saisi kyllä kerätä pois. Pilaavat kyllä itseltäni tunnelmaa kun 13v. tytöt pitävät "Fuck/Rape me"-kylttejä pihalla. Kyllä mulla huumorintajusta löytyy, mutta kyllä noin rajan ylimenevät jutut ovat jotain mihin ei voi suhtautua kuin huonosti.

Parhaimmillaan conien halikulttuuri on jotain mikä luo tunnelmaa ja muutenki hyvää mieltä, eikä haleja voi koskaan liikaakaan olla(oma mielipide tietenkin, eikä päde kaikkiin). Kunhan se halaus tehdään hyvässä mielessä ja luvan kanssa niin hyvä.

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”