Halaaminen ja "halikyltit" coneissa

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Hoothoot
Viesti:

Halaaminen ja "halikyltit" coneissa

ViestiKirjoittaja Hoothoot » Ti Maalis 25, 2008 18:53

Traconin jälkeen kuultiin aika paljon sekä positiivisia että negatiivisia kommentteja coneissa tapahtuvista "läheisyyden ja yhteishengen osoituksista". Ajattelinkin, että on aika aloittaa keskustelu siitä, miltä conihalit ja "Hug me/"Halaa minua"-kyltit tuntuvat cosplayerin näkökulmasta.

Otetaan esimerkiksi fiktiivinen tilanne:
Kaija Kossari on saanut valmiiksi cosplayuransa parhaan puvun. Isoäidin ja serkunkumminkaiman avulla puku onnistui täydellisesti ja Kaija Kossari aikoo peräti osallistua elämänsä ensimmäiseen kisaan. Puvussa on monia irtonaisia ja aika heikkoja osia, joiden putoaminen/hajoaminen vaikuttaa koko puvun ulkonäköön. No, Kaija Kossari pääsee turvallisesti coniin, mutta cosplaykilpailu järjestetään vasta iltapäivällä ja Kaija joutuu kuluttamaan n-määrän tunteja conissa. Jossain vaiheessa Kaija kävelee käytävällä ja yllättäen hänen kimppuunsa hyökkää fanityttö X, joka ei välitä Kaijan puvusta, vaan rikkoo sen. Nokkelasti päättelevä henkilö voi tässä vaiheessa todeta, että esimerkkihenkilömme Kaija Kossari ei ole kovin iloinen.

Älkää nyt ihmiset kommentoiko tuohon fiktiiviseen tilanteeseen vaan AIHEESEEN YLEENSÄ.

Mitä jos joutuisit itse kokemaan Kaijan kohtalon, kun innokas conihalaaja hyökkää kimppuusi? Onko tuntemattomien halaaminen harrastustapahtumissa edes järkevää? Miten yleensäkin suhtaudutte siihen, että joku tulee luoksenne ja kysyy, saako teitä halata? Vai onko halaaminen kiva tapa osoittaa harrastajien yhtenäisyyttä? Miten suhtaudutte satoihin "Halaa minua"-kyltteihin, joita coneissa näkyy yhä enemmän?
Tähän ketjuun kaikki positiiviset, neutraalit ja negatiiviset kommentit ja mietteet aiheen/aiheiden tiimoilta. Pitäkää kivaa.
Viimeksi muokannut Hoothoot, Ti Maalis 25, 2008 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

nukkelapsi

ViestiKirjoittaja nukkelapsi » Ti Maalis 25, 2008 18:59

Mielestäni tämä kyseinen fanityttö X oli täysi idiootti, kun ei huomannut heikkoja ja hauraita kohtia puvussa.
Coneissa saa sitä järkeäkin käyttää, ja jos välttämättä haluaa jotakuta tuntematonta halata, kysyköön tältä ensin.
Mikäli halauksen kohteella on vartavasten halauksien keräämistä varten tehty kyltti, pitäisi olla täysin OK halata tätä henkilöä, mutta edelleen kannattaa ensin kysyä.
Jos halaaja haluaa vaikka kuvata yllästyshalauksen, asiasta tulisi ensin sopia halattavan kanssa, ja sitten näytellä tämä halaus kameralle.

Allekirjoittanutta on conissa halattu vain kerran, hyvästien merkiksi.

Krautertee

ViestiKirjoittaja Krautertee » Ti Maalis 25, 2008 19:08

Toiseen kimppuun hyökkääminen yhtäkkiä, oli se sitten halaus mielessä tai ns. glomppaaminen on aina päällekäyminen. Itse suutun äärettömästi jos joku koskee ilman lupaa. Jos kauniisti osaa kysyä että haluaisiko halata niin en näe siinä mitään ongelmaa, usein halailenkin ihmisiä kylttelen kanssa, koska itsekkin olen pitänyt free hugsia viime vuoden finnconissa. Itsellä oli mukavaa ja niin oli niilläkin jotka tulivat halaamaan. Ystävällisyys coneissa on aina hyväksi ja halaaminen on kivaa (kunhan se toinen osapuoli olisi edes suhteellisen puhdas, khrm ). Mikään ei ole sen parempaa kun saada hymy jonkun naamalle ja piristää edes vähän päivää. (Pätee muutenkin kuin coneissa.)
Ja voihan se olla todella kivaa halata jotain cossaajaa joka on pukeutunut juuri lempihahmoksesi, vaikkei se henkilö nyt varsinaisesti se olisikaan.

Kyltit ärsyttää toisia, mutta eihän sitä kukaan ole sinun päällesi tunkemassa joten aivan samahan se on. Makuukysymyksiä joista on hankala kiistellä.
Alunperin olin ajatellut traconissakin free hugs-kampanjan vetämistä, mutta jätin idean sikseen koska se olisi saattanut kerätä liikaa ihmisiä yhteen tilaan, jotka eivät muutenkaan olleet niin suuria, eikä uloskaan siinä kelissä voinut mennä oikein. Kenties kesällä sitten jossain.

horatia
Viesti:

ViestiKirjoittaja horatia » Ti Maalis 25, 2008 21:48

Kyllä pitää kysyä... mitä siinä menettää kuin puolitoista sekuntia sanoa "saako halata"? Ja hymytkin on leveämpiä kun molemmat on mukana.
:)

Rimppu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rimppu » Ti Maalis 25, 2008 22:01

Halailen vähän nihkeästi tuttujanikin, ja yleisesti ottaen en pidä siitä, että (tuntemattomat) ihmiset koskevat ilmoittamatta. Vielä vähemmän, kun niskassa on se omin kätösin askarreltu cosplay. Usein sitä tuleekin halinhaluajille sanottua, että "varo pukua/siipiä/maskeja/tmv." ja halattua itse sellaisella olantaputusmeiningillä. Ne herttaisenpörröisenlämpimät rutistukset on varattu ihmisille, jotka oikeasti tunnen.

Ja mitä kyltteihin tulee... ei. Jooko. Cosfussa oli jossain vaiheessa coneissa näkyvistä kylteistä kerrassaan oivallinen ketju, jonka yksiselitteinen johtopäätelmä oli, että kyltit ovat pahasta. Hyvin pahasta. Kaikki "ukea/semeä etsimässä"/"anna (ukelle/semelle/kissatytölle/kawaii baka-chanille) hali"/"hahmo x on y" -kyltit saavat ainakin allekirjoittaneen lähinnä pyörittelemään silmiään. Lienenkö sitten vain liian vanha ja kyyninen, mene ja tiedä.

Muttasiisjoo, jos minua haluaa conissa ihan välttämättä päästä hiplaamaan, sopii kysyä ensin. Ääntään käyttäen. Ei kylttiä näyttäen. En minä pure, vaikka siltä näyttäisinkin. (Mutta autahan armias, jos luvatta menee hiplaamaan; sitten saatan purrakin. Tai ainakin langettaa muutaman raskaan kirouksen.)

Krautertee

ViestiKirjoittaja Krautertee » Ti Maalis 25, 2008 22:30

Rimppu kirjoitti:Ja mitä kyltteihin tulee... ei. Jooko. Cosfussa oli jossain vaiheessa coneissa näkyvistä kylteistä kerrassaan oivallinen ketju, jonka yksiselitteinen johtopäätelmä oli, että kyltit ovat pahasta. Hyvin pahasta. Kaikki "ukea/semeä etsimässä"/"anna (ukelle/semelle/kissatytölle/kawaii baka-chanille) hali"/"hahmo x on y" -kyltit saavat ainakin allekirjoittaneen lähinnä pyörittelemään silmiään. Lienenkö sitten vain liian vanha ja kyyninen, mene ja tiedä.

Njoo itseasiassa tollaset kyltit ärsyttää. Ei ihan tavalliset halaamiskyltit, muttakun niihin pitää tunkea kaikkea niin idioottimaistakin mukaan joskus. Usassahan hyvin monet conit on bannannu kylttien kantamisen kokonaan koska homma meni vähän liian prostituution puolelle "Teen sitä ja sitä tästä summasta", ja ties mitä muuta idioottimaista taas kerran.

nonparelli

ViestiKirjoittaja nonparelli » Ti Maalis 25, 2008 23:56

En ole oikein koskaan pitänyt noista kylteistä mitä tyypit kantavat coneissa. "Saa halata" ym kyltit tuntuu vain turhalta huomion kerjäämiseltä, toisaalta niistä ei kyllä ole mitään haittaa ainakaan itselle, joten yleensä ne tulee vaan kuitattua "ei näin" kommentilla itsekseen.

Nyt viime Traconissa tuli kyllä nähtyä jos minkäkin sorttista kylttiä, ja täytyy sanoa että osa niistä meni jo ehkä vähäsen liikaa yli. Mistä ihmisille tulee edes tarve kantaa mukanaan näitä kylttejä missä lukee mitä erilaisempia viestejä? Okei, jotkut niistä on vielä ehkä hauskoja, mutta osa on jo vähäsen mauttomia..

Mitä halaamiseen tulee, täytyy myöntää että itse pidän ihmisten halaamisesta coneissa. Yleensä se menee niin että jos conissa on joku cospaaja, josta todella pidän niin menen nätisti kysymään josko saisin halata. Kaikilta ei kyllä uskalla mennä kysymään, jos vaikuttaa siltä että kyseinen henkilö on sellainen ketä ei halua tulla häirityksi.

Kioko_

ViestiKirjoittaja Kioko_ » Ke Maalis 26, 2008 14:00

Minusta ei ole mitään ongelmaa, jos tulee kysymään saako halata. Mutta jos vastaus on kieltävä, ei pidä loukkaantua, koska cossaaja saattaa kieltäytyä puvun takia tms. Itseni kimmppuun ei ole koskaan hyökätty, vaan mallikansalaiset ovat tulleet reilusti kysymään saako halata x] minusta siis on ok jos kysyy ensin. Niitä toki voi halata varmaankin randomisti, joilla on sellainen "hali" kyltti. Toki itse menisin kysymään vielä, koska olen ujomman puoleinen enkä uskalla syöksyä randomin conilaisen niskaan tuosta vain.

Yugata Kyoshi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Yugata Kyoshi » Ke Maalis 26, 2008 14:29

Muttasiis itse jos laitan kyltin, sen täytyy kuulua cossiin. Toissakeväänä suunnittelin osallistuvani Kemissä sarjakuvatapahtuman cossikilpailuun Azumanga Daiohin Osakana. Suunnitelmanani oli, että pyörähtäisin hieman. Näyttäisin pientä kylttiä, jossa lukisi A- kirjain hiraganalla kirjoitettuna.

Enpäs sitten toteuttanutkaan sitä, ei ollut pokkaa.
~Yugata Kyoshi~

Luova Hullu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Luova Hullu » Ke Maalis 26, 2008 16:28

Minusta fanitytön pitää kyllä itse osata arvioida, ratkeeako puku liitoksistaan pienestäkin tönäisystä tai ei. Lisäksi minusta pitäisi aina kysyä, että saako halata. Sellainen kiljuva lolita kun hyppää takaapäin reppuselkään niin kyllä pelästyy! O.O
Haleja kyllä rakastan, ja Tracon III:ssa sainkin niitä kivasti ;D (olin Inujaska). Minua ei häiritse lainkaan, jos tuntemattomat tulevat halimaan. On se kyllä joskus hiukan pelottavaa...
Ja mitä kyltteihin tulee, niin kyllä niitä kylttejäkin kantavilta pitää mielestäni kysyä ennenkuin hyppää päälle. Itse en kyllä koskaan uskalla halata ketään, jolla on "Halaa mua!"- kyltti. En vain tiedä miksi...
http://iEevee.deviantart.com

Tracon 2013 (hope so) - Amanecer (oma hahmo)
Tracon 2014 (again, Hope So) - Inuyasha

Daiki

ViestiKirjoittaja Daiki » Ke Maalis 26, 2008 17:50

Itse en ole [onneksi] joutunut kertaakaan glomppaamisen uhriksi. Viime Traconissa minua toki halailtiin, mutta ihmiset kysyivät ystävällisesti "saanko halata?". Seuratkaa te yllätyshalailijatkin esimerkkiä. <__< Vaikea sanoa kaksi sanaa.
Tuosta voi päätellä etten itsekkään harrasta yllätys halailua. Itseasiassa olen se, jota tullaan halaamaan, ei toisin päin. Kyllä, olen toisaalta hieman ujo mutten ole mikään halailija ihminen muutenkaan, jotenka miksi mennä noin vain halailemaan tuntemattomia? Ei sillä että halaamisessa mitää pahaa olisi... Lol.

Kylttien kanssa keikkuvien pitäisi ainakin ymmärtää varoa että joku voi tuosta vain tulla glomppaamaan. Tai halata muuten vaan yllättäen. Heidän on siis turha tulla jälkikäteen uikuttamaan jos puku ratkesi tm vastaavaa. Tosin halailijoidenkin pitää ymmärtää omat voimansa eikä taklata toisia tuosta vain. Jos haluaa välttämättä glompata, voisi etukäteen ilmoittaa joko kasvotusten tai kauempaa että halaus hyökkäys on tulossa. Näin halattavakin osaa valmistautua... öh, iskuun. Lol.

Elyse

ViestiKirjoittaja Elyse » Ke Maalis 26, 2008 21:46

Suoraan sanottuna, vaikka otan ilomielin halit aina vastaan, pelkään niitä silti kuollakseni. Hyvä on, en ehkä kuollakseni, mutta jännitän niitä silti. Minua ei ole juurikaan halailtu elämäni aikana, joten coneissa halailu saa minut hämmennyksiin. Minusta se on hyvä niin, että kysytään saako halata etukäteen, eikä jälkikäteen. Jotkut ovat tosiaan tehneet asunsa vähemmän kestäviksi ja siksi yhtäkkinen halaaminen voi olla puvun kannalta vaarallista.

Voin kertoa, että halaaminen voi koitua halaajalle myös vaaralliseksi, hyvänä esimerkkinä on minun Oogie Boogie-asuni, joka oli jokseenkin piikikäs, eli jos halaaja olisi käyttänyt esim. shortseja, olisi hän saanut mukavat naarmut jalkoihinsa. Myös se, että asuni oli perunasäkkikangasta, olisi voinut aiheuttaa helposti jollekkin astmakohtauksen. Muuten en yllätyshalaamista vastusta. Plus tietysti pelästyn aina kuoliaaksi, koska en ole tottunut siihen. Halaajani eivät onnekseni saaneet astmakohtausta.

Vielä sitten noista Halaa minua-kylteistä. Mielestäni ne alkavat olla jo turhan tylsiä, eihän kukaan juuri siksi halaakkaan. Melkein tein Traconiin kyltin, jossa olisi lukenut "You dare to hug me <:[ )", mutta ei ollut materiaaleja. Tuolloin cossasin siis tuota Oogie Boogieta. PERSOONALLISUUS ON SALLITTUA. Sitten menisin ehkä itsekkin halaamaan.

Ikara

ViestiKirjoittaja Ikara » To Maalis 27, 2008 13:14

Halailussa pätee varmaan taas se oma arviointikyky. Jos juoksee ihkuttaen halaamaan jotain kävelevää tiimaria, taitaa vasta hali jäädä saamatta. Eri asia on, jos kävelevä tiimari on ihan oma-aloitteisesti jaksanut mukanaan laahata kylttiä, jossa ilmoittaa hamuavansa haleja. Halailu on ehkäpä hyvä tapa ilmaisuta harrastaja joukon yhtenäisyyttä, mutta niitä cossaajia, jonka kylkeen sopisi vallan mainiosti 'herkästi särkyvä' tai 'räjähdys vaara' merkki, kannattaa ehkäpä varoa, molempien turvallisuuden tähden.

Toinen asia ovat nämä kyltit. Esimerkkinä viime Traconissa metrin korkuisia vanerin/pahvin palasia seilasi innokkaina ilmassa. Eikö tälläisiä lasketa jo jonkin asteen propeiksi tms? katselin, kun yrmeät järjestyksenvalvojat repivät hienon Cardcaptor Sakura cosplayn valtikan takaisin narikkaan, ja samalla taas 'Halaa Minua!' kyltit vyöryvät ilmatiiviinä massana ohi. Mutta tämähän kuulostaa jo nipotukselta. Tosin itse meinasin saada eräältä röyhkeältä Hug Me kyltiltä turpiini jonossa. Että varovasti vain.

Halailu ja kylttien kanto on mielestäni siis ihan sallittavaa harjoitetta, kunhan halit eivät ole mitään hyökkäyksiä takavasemmalta, ja kylteillä ei irrotella silmämunia vieraiden päästä. Edes vahingossa.
In the beginning The Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
~ Douglas Adams

Rala =)
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rala =) » To Maalis 27, 2008 20:32

En pidä kauheasti edes siitä, että tutut halaavat, sitten vielä tuntemattomat, yht'äkkiä paikalle pelmahtavat pikkutytöt, jotka kaappaavat kuristushali-otteeseen (ei näin ole koskaan käynyt, mutta en halua kuvitella, miten käy, jos joku tätä yrittää..)

Kyltit on ihan ok, viime Animeconissa yksi söpö tyttö koputti olkapäätäni ja hänellä oli joku tuollainen "saanko halin"-kyltti (tai jotain sinnepäin), siinä oli jotain niin herttaista, että oli pakko halata... :oops:

Mutta kannattaa omata sen verran itsesuojeluvaistoa, että kysyy, saako halata (ja kannattaa jopa kuunnella vastaus..)

BakaNeko
Viesti:

ViestiKirjoittaja BakaNeko » Ke Huhti 09, 2008 16:22

Itse en voi SIETÄÄ näitä halikylttejä. En tykkää, että tuntemattomat tulevat yhtäkkiä vain halaamaan minua. Luvan kanssa EHKÄ saa halata, mutta sellainen metrin hajurako on minun mieleeni. Varsinkin silloin, jos päälläni on jokin (mielestäni) hieno/kallis/mahdollisesti herkkä puku ja joku älypää ernu hyppää niskaani, niin se on jo _hiukan_ yli, vaikka tämä ernu olisikin tuttuni.

Eikä ainoastaan tämä fyysinen juttu ole ärsyttävää, vaan myös se, että kun niitä halikylttejä on jokapuolella. Conista ei voi löytää halikyltitöntä aluetta. Poikkeuksena tietysti kyltit, joissa lukee tyyliin "Naruto etsii omaa seme Sasukea". Näitähän ei voi luokitella halikylteiksi, koska niissä ei viitata halailuun. Mutta kun näitä "uke-seme"-kylttejäkin on jokapuolella.

Noh, mikäs siinä jos joku tykkää kanniskella haisevaa kylttiä mukanaan ja glompata vastaantulijoita, kunhan eivät vaan minuun koske. Ainakaan ilman lupaa.
The last love song on this little planet ❤

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”