Halaaminen ja "halikyltit" coneissa

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

jilty

Re: Halaaminen ja "halikyltit" coneissa

ViestiKirjoittaja jilty » Pe Maalis 01, 2013 23:21

Fiksu halailu menee minulla samaan lokeroon kuvaamisen ja yleisen positiivisuuden kanssa, eli tosi mukavaa vain. n_n/

Glomppailua ei ole tullut koettua, onneksi. Olen melko arka ja hitaasti lämpiävä ihminen, joten luulen että saisin jonkin sortin halvauksen jos joku läjähtäisi niskaan täysin varjojen pimeydestä.
Sellainen puoliglomppaus on myös vähän ahdistavaa. Eli kun joku speedwalkkaa jostain ihmisjoukosta ultraäänihuutaen hahmon nimeä kädet pystyssä, ja hyvin päättäväisesti ja paljon kyselemättä tulee halaamaan.
-> Ei varsinaisesti täytä hyökkäämisen kriteerejä, mutta ei siinä turhan montaa sekuntia kerkeä ajatus kulkea, kun joku jo roikkuu kaulassa. Eeep.
Paper money is bigger than metal money.
Nine comes after eight. And Spring comes after winter, right, Kuro?
Is that right?

Kuro, when the sky turns black why do I feel so blue?

Sria
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sria » La Maalis 02, 2013 04:29

Itse en välitä halaamisesta. Coneissa on tullut halattua muutamaa kanssacossaajaa ikään kuin cossaamani hahmon (esimerkiksi Muumien Viuhti) 'velvoittamana', mutta yleisemmin onnistun välttämään ne tilanteet, koska luikertelen pakoon. n_n Halaaminen tuntemattoman kanssa tuo minulle epämukavan tunteen, ja sellaista en halua kokea. Läheisyyden kammoisuutta se on kai... Kukaan ei ole kuitenkaan onnistunut väkisin halaamaan minua. Mielestäni haleista pitävät voivat toki ripustaa itseensä halikylttejä, jos kokevat sen tarpeelliseksi... Eivät ne coneissa häiritse vaan ovat tavallaan 'I <3 yaoi'-kylttien tavoin ikään kuin conirekvisiittaa.
The Unexpected Journey has begun.

Akai

ViestiKirjoittaja Akai » To Touko 02, 2013 20:01

Itse tyksin halailusta ja usein käppäilenkin coneissa halikyltti kaulassa. En kuitenkaan halua, että kukaan hyökkää niskaan. En ole hirveän säikky olento, mutta kun ymmärtäisin selkään hyppääjän olevan joku tuntematon luultavasti ahdistuisin. Kukaan ei kyllä koskaan ole ilman kysymättä halannut. Minulla ei myöskään ole koskaan ollut cosseja joita kukaan voisi saada halaamalla rikki joten siitäkään ei ole kokemusta. Vain hyviä kokemuksia ja tunnen ilmapiirin lämpimämmäksi ja mukavammaksi jos ihmiset halailevat. Se on se kun on sellaiseen tottunut.

Mut mitä mieltä ihmiset olette siitä jos joku cossaa hiukan yrmyä hahmoa jolle ei välttämättä halikylttiä olettaisi näkevänsä, mutta silti kyseisen hahmon cossarin kaulassa keikkuu halikyltti.
Tullut vain ajateltua, koska cossaamani hahmot eivät aina ole maailman lämpimämpiä olentoja..

Joten. Alkaisiko veresi kiehua jos huomaisit tilanteen jossa cossaajalla joka cossaa hahmoa jonka et usko olevan halivaa sorttia kantaisi mukanaan halikylttiä?
Vai pitäisikö halikyltin tekstin olla vain ovelasti muotoiltu ettei se heti houkuttaisi halimaan?

Bijou

ViestiKirjoittaja Bijou » To Touko 02, 2013 20:16

Oku kirjoitti:Joten. Alkaisiko veresi kiehua jos huomaisit tilanteen jossa cossaajalla joka cossaa hahmoa jonka et usko olevan halivaa sorttia kantaisi mukanaan halikylttiä?
Vai pitäisikö halikyltin tekstin olla vain ovelasti muotoiltu ettei se heti houkuttaisi halimaan?

Tjaa, itseäni se vain huvittaisia ja olisi aika piristävä näky omasta mielestäni. Kyllähän fanficcejäkin kirjoitetaan, joissa hahmoille on annettu uusia puolia.. joten voihan joku yrmykin olla halin tarpeessa ilman, että koko hahmo tuntuisi olevan out-of-character :)

Kaeru

ViestiKirjoittaja Kaeru » To Touko 02, 2013 20:53

Oku kirjoitti:Mut mitä mieltä ihmiset olette siitä jos joku cossaa hiukan yrmyä hahmoa jolle ei välttämättä halikylttiä olettaisi näkevänsä, mutta silti kyseisen hahmon cossarin kaulassa keikkuu halikyltti.
Tullut vain ajateltua, koska cossaamani hahmot eivät aina ole maailman lämpimämpiä olentoja..

Joten. Alkaisiko veresi kiehua jos huomaisit tilanteen jossa cossaajalla joka cossaa hahmoa jonka et usko olevan halivaa sorttia kantaisi mukanaan halikylttiä?

Tuskin ihan veri alkaisi kiehua, jos sillä sarjan yrmyimmällä hahmolla on halikyltti jossa on vielä pari suloista hymiötä, mutta voisin katsoa vähän pahasti. Ylipäätään, halikyltit eivät häiritse, mutta ne pitäisi omasta mielestä saada ''kuulumaan yhteen'' hahmon luonteen kanssa. Coneissa on tullut törmättyä niihinkin kyltteihin, jotka saavat pienen sisäisen äänen ylistämään tekstin keksijää.

Aughisky
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aughisky » Ke Kesä 12, 2013 01:42

Itseäni halikyltit eivät juurikaan häiritse. Tosin ehkä ihmiset voisivat keksiä vähän omaperäisempiäkin kuin: Free hugs, joita näkee ihan joka puolella. En itsekkään kannata rape me-kylttejä, sillä kun samantapaisen viestin joku omistaa, ja sattuu soluttautumaan conialueen lähellä olevan kaupan ihmisvilinöihin. Ei näin! :´--D
Olen aika arka persoona, mutta osaan myös heittäytyä seurallisemmaksi jos tahdon. Olen käynyt vain muutamaa halaamassa coneissa. Viime Traconissa minulla oli päälläni ostettu, kotitekoinen Stitch-kigurumi, jolla sain ihmeellisen paljon suosiota. Haleja taisi tulla jopa yli 30, mutta kaikki olivat asiallisia kysyjiä, ja hyvä niin.
Kannatan, että kysytään halia ensin, ennen kuin tekee yhtään mitään. Silloin osaa varautua ja varoittaa, jos puku ei kestä rutistuksia.
Hyökkäyksen kohteeksi jouduin turrillani Animeconissa 2012. Olin kävelemässä rappusia alas sellaisen oikein hieostavan ja painavan päähineen kanssa. Yhtäkkiä joku vinkaisee jotain innoissaan selkäni takana, ja rutistaa minua takaa oikein kunnolla. Säikähdin ihan hirmuisesti, ja taisin vingahtaa jotain epämääräistä. Halaaja oli jokin cossaaja, joka kehui fursuittiani söpöksi, ja lähti pois. Ehdin kiittää häntä, mutta olin aika shokissa. :´DD Vaikka hän tarkoitti pelkkää hyvää, hyökkäys ei tuntunut oikein hyvältä, enkä toivoisi niitä lisää.

Elluuhh

ViestiKirjoittaja Elluuhh » La Kesä 22, 2013 17:05

Minun mielestäni halikyltit ja ja halailu coneissa on jokaisen oma asia. Toiset tykkää, toiset ei. Kyltit eivät kuitenkaan saa olla häiriöksi tai vaaraksi. Toisia ei saa halata kysymättä ensin lupaa (varsinkaan tuntemattomia).
Itselleni kävi ikävästi Mimiconissa 2013, kun taidekujalta kysyttiin cossistani vieressäni ollut n.15v tuntematon cossaaja hyökkäsi kimppuuni ja rutisti minua, etten saanut henkeä D: hän nosti minut ilmaan ja pyöritti ympäri:DD Olen hieman ujo, joten tilanne säikäytti kovasti. Onneksi cossissani ei ollut särkyviä osia. Nyt myöhemmin tilanne vain huvittaa.

Angel Without Wings

ViestiKirjoittaja Angel Without Wings » Ke Syys 04, 2013 19:15

Olen kerran kantanut mukanani halikylttiä, mutta uskoakseni silloinen cossaamani hahmo pikemminkin veti ihmisiä puoleensa kuin nopeasti hotellihuoneessa, kuivuneilla tusseilla tehty paperilappunen xD

En oikein perusta kylteistä. Niitä on alkanut näkemään ihmisillä jotka eivät cossaa, joten onko se heidän tapansa ns. päästä porukkaan mukaan?
Halaaminen on taas asia erikseen: tutut conilaiset puristelen läpi. Ehkä kun näen jonkun lempihahmoistani oikeasti hienosti cossattuna saatan pyytää halia. Ihan vain saadakseni sen tunteen "omg, halaan Ikutoa".

Poikkeuksen kyltteihin tekee ne omaperäisimmät. Kuten tämän vuoden Animeconissa nähty "Have you seen my captain?" tms. c:

Aassi

ViestiKirjoittaja Aassi » Su Helmi 09, 2014 21:15

Minusta haliminen on ok, halikyltit myös. Mutta sitä en ymmärrä, että ei kysytä ennen kuin halataan. Minä olen yltiösosialliinen ihminen, juoksentelen aina ympäri aluetta ja rupattelen ja halailen ihmisiä. Kunhan olen kysynyt luvan.
Yleensä toiminkin tällä kaavalla: Pongaa hieno cossi --> sivistyneet epäsisivistävästi tarkkailen hetken tilannetta ja yritän päätellä onko cossaajalla kiire --> jos ei ole, yritän tunkeutua ihmismassan läpi --> kysyn kohteliaasti saako halata --> jos saa, halaan. Jos ei, niin en suutu --> kehu cossia ja pälätä ärsyttävän sosiaallisesti :D
Mutta hyi, vaikka olenkin sosiaallinen ihminen, en itsekään pidä, että joku syöksyy varroittamata niskaani. Tämän koin Yukiconissa.
Kuulin vain kuinka cossini nimi huudettiin ja humps vain, ennen kuin ehdin kääntyä oli joku syöksynyt halaamaan takaapäin. Siinä jopa minä jäin sanattomaksi, sen verran yllättäen tuo halihyökkäys tuli.
En myöskään ymmärrä, miten ihmiset eivät osaa varoa toisten cosseja?? Kyllä minulla ainakin raksuttaa, jos näen esimerkiksi siivet jonkun selässä, eli silloin ei voi yksinkertaisesti syöksyä halaamaan.

Anteeksi kirjoitusvirheet, uusi kone alla, niin näppikset oudoissa paikoissa :DD
On the first page of our story
The future seemed so bright
Then this thing turned out so evil
Don't know why I'm still surprised

Zew

ViestiKirjoittaja Zew » Ma Maalis 10, 2014 23:51

Itsekin suhtaudun vähän ristiriitaisesti. Onhan se toisaalta kiva, että pukusi saa huomiota. Ja kiva että ihmiset yrittävät olla sosiaalisia. Mutta kysymättä halaaminen, saati suoranainen päälle ryntääminen eivät kyllä liiemmin ilahduta.

Kerron muutaman esimerkin omista kokemuksistani;

Itse olen useammassa conissa cossinut Fullmetal Alchemistin Envyä. Okei, no voinette päätellä jo hahmosta millainen halirinki ympärilläni on ajoittain. Kaikki tietää sarjan (myös ne monet 12v-conittajat), suosiosta huolimatta ko. hahmoa ei kuitenkaan paljoa cossata ja kyseinen pahis tosiaan näyttäisi miellyttävän monia. Muutaman kerran on peruukista tipahtanut 'hius' (kankaan pala) tai olen muuten vain saanut halvauksen jonkun hypätessä niskaan.

Lisäksi yritän aina Envynä pitää tietyn laista pahiksen olemusta yllä, ja se kenties hieman kärsii moisessa rytäkässä. Nykyään kuitenkin osaan varautua halailuun, vaikka joskus mieli tekisikin sännätä piiloon kun ensimmäinen kimeä "Envyy!~♥" huuto kajahtaa ilmoille jostain väkijoukon tungoksesta. Toinen mielenkiintoinen kokemus oli, kun itselleni tuntematon Tengen Toppa Gurren Laganin Yoko tuli halaamaan. Ja halasi vielä pitkään. Ei siinä, mutta kun itselläsi on puku jossa on jo jonkin verran ihoa paljaana, ja toinen cossaaja on vielä 'alastomampi', ja hali vain kestää ja kestää... Tuntui aika intiimiltä. Woah, se tunne.

Okei, kerran tämä kimppuunhyökkäämis-juttukin oli ihan positiivinen asia. Animeconissa -11 saimme tuntemattoman Edward Elricin kanssa suuret aplodit ympäröiviltä ihmisiltä kyseisen Edon hypätessä jostain päälleni, ja esittäessä kunnon "taisteluliikkeet" kun itse vielä toivuin hyökkäyksestä. Hehe. Saa nähdä miten käy kun seuraavaan coniin ilmestynkin itse Edwardina...

Kokonaisuutena hyväksyn conihalailun kuitenkin. Kunhan siihen kysytään lupa, ja katsotaan onko cossissa rikki meneviä osia/onko cossaajalla muuta menoa.

Ps. Tekstin ei ollut tarkoitus solvata 12-vuotiaita conikävijöitä! Sen ikäiset vain tuntuvat itselläni olevan suurin halaaja-ryhmä, joten joutuivat esimerkiksi. (:
- Hyvin arvattu on jo puoliksi tiedetty -

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”