Vinkkejä ja vastauksia aloittelevalle cosplayaajalle

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

pupuliina
Viesti:

Vinkkejä ja vastauksia aloittelevalle cosplayaajalle

ViestiKirjoittaja pupuliina » Ke Maalis 02, 2016 11:01

Hei kaikille!

Olen siis pian 23-vuotias nuori nainen ja olen vasta nyt saanut innostuksen päästä kokeilemaan cosplayausta (ikäloppuna, mutta ei voi mitään :D). Olen myös siinä mielessä harvinainen, että innostus animeen ja mangaan tapahtui vasta vuosi sitten (muutamaa poikkeusta lukematta) ja oikeastaan koko anime/cosplay/coni- maailma on minulle aivan uusi. Pelejä tosin olen pelannut aivan lapsesta asti ja olisikin kiinnostusta päästä aluksi pukeutumaan omiksi suosikkipelihahmoiksi. Informaatiota on paljon, mutta valitettavasti aika levittäytyneenä, joten ajattelin koota tähän muutamia kysymyksiä, jos vastauksia saisi vähän nopeammin ja helpommin. Myöskin kaikenlaiset vinkit ja vihjeet kelpaavat aloittelijalle. Suunnitelmissa olisi osallistua tänä vuonna Lahdessa Desuconiin sekä Tampereella Traconiin. Desucon taitaa tosin olla aikalailla animepainotteinen, joten ovatko pelihahmot esimerkiksi sallittuja (japanilaisista peleistä tosin ottaisin sinne esim. Jill Valentine Resident Evilista)?

Ensimmäisenä cosplay-hahmona haluaisin pukeutua oman suosikkipelini Bioshock Infiniten nuoreksi Elizabethiksi (kuva). Ulkonäöltä olemme mielestäni aika samannäköisiä (tosin olen kokoa M joten hieman pyöreämpi). Pystyn kuitenkin helposti muokkamaan oman naamani/hiukseni Elizabethin kaltaiseksi ja luonnekin miellyttää. Myöskin omaan silmääni vaikuttaisi suhteellisen helpolta asulta tehdä (ainakin jos ostaa vaikka valkoisen kauluspaidan valmiina ja duunailee sitten nuo kaulukset ja hihat). Miltä vaikuttaa kokeneempien silmiin?

Muutama muu kysymys on myös jäänyt mietityttämään:
1. Kannattaako ensimmäinen asu ostaa ja muokata sitten paremmaksi vai katsotaanko sitä heti jotenkin huonompana?
2. Jos asun tekee itse niin kauan aikaa yleensä tarvitsette sen tekemiseen? Tai olisi hyvä varata.
3. Millä perusteella valitsette kankaitanne? Entä mikä olisi hyvä budjetti yhdelle kunnolla tehdylle asulle?
4. Vinkkejä ompelun aloittamiseen? En ole siis koskenut ompelukoneeseen yläasteen pakollisten tuntien jälkeen, joten siitäkin on aikaa se 8 vuotta. Olen siis aivan ulapalla mitä edes tarvitsisin. Ompelukonetta pystyn lainaamaan sekä silitysrautaa. Mitä muuta kannattaisi ostaa? Kaavapaperia, joku kaavakirja (onko niistä hyötyä, miten niitä edes käytetään?), nuppineuloja, kangasta, nappeja, mittanauha, lankaa, mitä muuta?
5. Cosplayetessa oletteko enemmän oma itsenne vai pitääkö hahmoon eläytyä kokoajan? Kai tämäkin jakaa ihmisten mielipiteitä, mutta kuulisin mielelläni ajatuksianne.
6. Mikä on keski-ikä cosplayn keskuudessa? Tulenko olemaan automaattisesti siellä vanhemmasta päästä? Entä katsotaan sitä jotenkin outona, kun cosplay tuntuu olevan harrastuksena jo 13-14- vuotiailla.
7. Voinko cosplayta samaa hahmoa uudelleen, vai kuuluuko jokaiseen coniin rakentaa uusi?
8. Tarvitseeko cosplayn aina olla anime/pelipainotteinen? Olen myös hurahtanut Sherlockiin sekä Hannibaliin, joten kiinnostusta olisi cosplayta hahmoja myös näistä. Miten näihin suhtaudutaan, kun cosplay tuntuu kuitenkin olevan hyvin animepainotteista.
9. Muita vinkkejä?
“I’m not a psychopath, Anderson. I’m a high-functioning sociopath. Do your research.”-Sherlock

Youtubessa myös JEPA

Gumimon09

Re: Vinkkejä ja vastauksia aloittelevalle cosplayaajalle

ViestiKirjoittaja Gumimon09 » Ke Maalis 02, 2016 12:03

Jos voit muokata valmiita vaatekappaleita, TEE SE. Sen sijaan, että tekisit kaiken alusta alkaen. Säästyy aikaa, vaivaa ja rahaa. Tuonkin asun, mikä sinulla nyt olisi suunnitteilla pystyy helposti tekemään muokkaamalla valmiita vaatekappaleita. Kirppareilla kannattaa kierrellä. Sieltä voi löytyä vaikka mitä käytännöllistä halvalla.

pupuliina
Viesti:

ViestiKirjoittaja pupuliina » To Maalis 03, 2016 16:15

Kiitos vinkistä! Olen jo alkanut etsimään esimerkiksi hyvää valkoista kauluspaitaa, johon voisi kauluksen vaihtaa. Hameen tosin varmaan teen itse ellei juuri täydellistä löydy kaupasta/kirpparilta.
“I’m not a psychopath, Anderson. I’m a high-functioning sociopath. Do your research.”-Sherlock

Youtubessa myös JEPA

syyslyyra

ViestiKirjoittaja syyslyyra » To Maalis 03, 2016 18:28

Täältä tulee toinen uusi (tai uudehko) harrastaja jakelemaan neuvoja. :D Aluksi, et ole todellakaan mikään ikäloppu, itse aloitin cossaamisen vuosi sitten, 26-vuotiaana, enkä pidä itseäni vanhana. :D Desucon on k-18, joten siellä on vähän "vanhempia" cossaajia. Cossata saa mitä tahansa lähdemaasta riippumatta missä tahansa conissa, vaikka esim. juuri Desucon on animeen painottuva tapahtuma, niin kyllä siellä saa länsimaisiakin hahmoja cossata.

Olen samaa mieltä vaatteiden muokkaamisesta, tulee tosiaan halvemmaksi ostaa esim. kirpparilta peruskauluspaita ja muokata sitä, kuin tehdä alusta asti itse. Aikaa kannattaa varata riittävästi, riippuu vähän puvusta miten paljon siihen menee aikaa. Kannattaa miettiä, minkälaiset materiaalit sopisivat pukuun ja kannattaa kysyä kangaskaupan henkilökunnalta apua kankaiden valintaan. Suosittelen hankkimaan Joka tyypin kaavakirjan, siinä on peruskaavoja, joista voi muokata cosseihin sopivia ja kirjassa on selkeästi esitelty työvaiheet kohta kohdalta. Itse olen ihan oma itseni cossatessa, mutta valokuvia varten kannattaa keksiä muutama hahmolle sopiva poseeraus.

Cosplay on siitä kiva harrastus, että jokainen voi harrastaa sitä, miten itse haluaa. Voi kierrättää pukuja useammassa tapahtumassa tai tehdä uuden puvun joka tapahtumaan (vaikka jokaiselle tapahtuman päivälle). Minusta on ainakin kiva pitää samaa cossia useammin kuin vaan kerran, kun on nähnyt vaivaa puvun eteen.

Loppuun vielä, että pidä hauskaa uuden harrastuksen parissa! :)

Mari-chan

ViestiKirjoittaja Mari-chan » Ma Huhti 25, 2016 21:05

Cosplayn kanssa iällä ei ole mitään merkitystä. Itse aloitin cosplayaamisen vasta joskus kolmekymppisenä. Se miksi jostakin saattaa tuntua siltä, että cosplayaus olisi mukamas nuorempien ihmisten harrastus johtuu siitä, että koko animeskene ja conit ovat varsin nuori ilmiö Suomessa. Conithan ja anime lähti oikeastaan nousemaan buumiinsa vasta internetin tulon jälkeen ja vasta 2000-luvulla on coneja alkanut nousemaan kuin sieniä sateella. Yleensä uudet trendit ja ilmiöt omaksutaan nopeiten nuorten keskuudessa ja tästä johtuu, että alan harrastajien parissa keski-ikäkään ei ole ehtinyt hirveästi nousta. Desuconin K-18 on ensimmäinen ilmiö siitä, että harrastajien ikä on kasvamassa. Ulkomaillahan (USA) voi törmätä vaikka eläkeläisiin jotka cossaavat jotain sarjakuva hahmoa. Ei tämä ole mikään sellainen harrastus josta tarvitsee kasvaa iän mukaan pois (niin kuin jotkut ihmiset kuvittelevat). Tähän harrastukseen voi myös hyvin liittyä mukaan vanhemmallakin iällä jos siltä tuntuu (ja tämä koskee kaikkea harrastusta). Ei ole mitään lakia joka kieltäisi vaikkapa viisikymppiseltä animen ja cossaamisen.

Ja kuten syyslyyra sanoikin, niin tämä on mukava harrastus jota kuka tahansa voi harrastaa justiinsa niin kuin itse haluaa omien kykyjen sekä varojen mukaan. Jos ei aika/rahat/halut riitä valmistaa cosseja eri coneihin niin aina voi käyttää samaa asua useissa coneissa. Toisaalta kun miettii, niin onha se aika harmi jos tekee/ostaa kalliin asun ja käyttäisi sitä vain kerran. Se, että ostaako asun vai tekeekö itse on myös ihan makuasia. Itse olen ostanut kun ei ole tilaa/taitoja/aikaa tehdä cosseja.

Cossien ei tarvitse olla animea. Coneissa näkyy paljon muitakin cosseja kuten tänä vuonna todella hieno Dalek Doctor Who:sta.

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”