Ongelma Hetalian Tanska cossin kanssa!

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Jonalyssa

Ongelma Hetalian Tanska cossin kanssa!

ViestiKirjoittaja Jonalyssa » Su Joulu 07, 2014 11:16

Jälleen kerran kyselen täällä apua eräässä asiassa.
Nimittäin asujen pituuksista yms. (tiedän kuulostavani typerältä, mutta olen epävarma/luulotautinen kaikista maailman asioista ja haluan mielenrauhan...)
Elikkä siis, kaverini kanssa keskusteltiin cosplaysta pari päivää sitten, ja kun kysyin häneltä mitä cossaisin ensi vuoden Kawaconissa, hän sanoi että "Kun kerran pidät Hetaliasta, tee joku Hetalia cossi! :) ". Aloin sitten asiaa miettiä, ja päädyin tulokseen, että Tanska saattaisi olla suht helppo, ja koska hän on lempi hahmoni kautta aikain, ajattelin että cossaan sitten häntä.
Vielä eilen olin todella innoissani miettimässä kuinka kokoan asun ja sain ajatukset lähes valmiiksi, mutta nyt minuun iski hirvittävä epävarmuus tätä Tanskan takkia kohtaan, kun se on sellainen pitkähkö, ja en oikein ota selvää sen väristä (onko se musta, tumman ruskea, tumman sininen jne...)... Selasin sitten netissä Tanska cosplay kuvia, ja epävarmuuteni vain kasvoi kun lähes joka toisessa kuvassa takki ylettyi polviin, joka toisessa taas lähes nilkkoihin... Värikin vaihteli pikimustan ja vaalean sinisen väliltä hurjasti! Materiaalikin näytti vaihtelevan hurjasti...
Tiedän että sehän on cossaajasta itsestään kiinni miten asun tekee, ja miten se tuntuu parhaalta, mutta minusta tuntuu että takit joita olen katsellut ovat aivan liian lyhyitä (ne ylettyvät reisien puoleen väliin, lähes polveen) ja liian tummia/muuten väärän värisiä...
Kysymykseni siis näin suoraan on, että onko jonkin tietyn asun värillä, pituudella, pienillä yksityiskohdilla ja muulla tällaisella hirvittävä merkitys? En usko että ihmiset tappavat minut jos cossi on hieman vääränlainen, mutta olisi kivaa olla tunnistettavissa ja niin edelleen...
En haluaisi jättää Tanskaa tekemättä, sillä tämä kaverini josta alussa mainitsin todellakin toivoo, että teen Tanska cossin Kawaconiin, ja hän aikoo jopa tilata minulle peruukin jota tarvitsen, mutta epävarmuus jälleen syö minua elävältä ja en ole enää varma teenkö tämän...
... Jos joku teistä on cossanut Tanskaa niin olisi mukavaa kuulla teiltä että kuinka toteutitte asunne, millaisen takin teitte/hankitte ja mitä materiaalia takissa oli?
Olen todella kiitollinen vastauksistanne!

Arokiuru

Re: Ongelma Hetalian Tanska cossin kanssa!

ViestiKirjoittaja Arokiuru » Ma Joulu 08, 2014 12:46

Aivan ensimmäiseksi, älä pelkää epäonnistumista. Cosplayssa on aina kysymys hieman tulkintakysymyksistä, sillä vaikka kuinka tekisi lähdekuviensa mukaan, anime/manga/peli/whatevs on aina eri asia kuin todellinen elämä. Eli saman puvun voi toteuttaa monella tapaa, eikä tulos silti ole "väärä". :)

Ja sitten itse tulkintakysymykseen. Itse en ole Tanskaa cossannut, mutta jos itse tekisin puvun, tekisin takin luultavasti ihan mustasta kankaasta, mutta jos löytäisin mustaa joka vivahtaisi hieman tummanharmaaseen tai tummanruskeaan niin aina parempi. Mutta mustaa löytyy aika varmasti, ja se on mielestäni Tanskaa varten turvallisin vaihtoehto. Materiaaliksi jotakin jostamatonta kangasta, mahdollisesti puuvillaa/jotain sekoitekangasta, mutta sen täytyisi olla sitten riittävän paksua, jotta siitä ei näkyisi läpi. Kangaskauppojen myyjät osaavat myös varmasti auttaa materiaalin valinnassa, joten kannattaa kertoa että tekee trenssitakkia (sillä sellainenhan se on, ja heti tulee hyvä mielikuva, mistä on kysymys) tai vaikka ottaa mukaan kuvan Tanskasta ja näyttää että tällaista takkia teen. ;)

Mitä pituuteen tulee, sanoisin että jossakin polven ja nilkan välillä, luultavasti lähempänä polvea olisi sopiva pituus. Tanskan takki näyttää aika pitkältä, mutta täytyy huomioida että myös itse hahmo on pitkä, joten oikean ihmisen päällä takki ei saman muotoiselta luultavasti tule näyttämään. En ihan nilkkoihin asti pitkää siitä siis tekisi. En tiedä kuinka pitkä olet itse, mutta näin itse näkisin parhaaksi.

Ja vielä, jos epävarmuus kalvaa, suosittelen lakanaversion tekemistä. Näin pääset näkemään, miltä puvun malli näyttäisi päälläsi, ja lakanaversioon voi huoletta tehdä muutoksia ja katsoa, mikä toimii. Mikä tahansa lakana kelpaa, jos ei vanhoja lakanoita ole nurkissa niin kirpparilta saa ihan eurolla parilla.

Toivottavasti oli jotain apua. Ei muuta kuin onnea cossin tekemiseen, ja muista pitää hauskaa! ;)
♫ Climb the highest peaks of history ♫

Jonalyssa

Re: Ongelma Hetalian Tanska cossin kanssa!

ViestiKirjoittaja Jonalyssa » Ma Joulu 08, 2014 16:33

Kiitos! ^^ Vastauksestasi oli paljon hyötyä!

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”