Epäonnistumisen pelko & ulkonäköpaineet

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Jonalyssa

Epäonnistumisen pelko & ulkonäköpaineet

ViestiKirjoittaja Jonalyssa » Su Syys 07, 2014 15:18

Hei vain. En oikein tiedä kuinka aloittaa, mutta haluaisin kysyä hieman apua teiltä, jotka olette kokeneempia cossaajia kuin minä. (olen cossannut vasta vuodesta 2012 ja saanut aikaan vain muutamia yksinkertaisia asuja, esimerkkinä vaikka One Piecestä Zoron asun)
Ongelmani on tässä että pelkään suuresti epäonnistuvani cosseissani, sillä en ole mikään taitava ompelija (ja sen huomaa, ellen pyydä apua isovanhemmiltani...) ja en koskaan oikein ole varma miten teen asuihini nämä pienet yksityiskohdat jne. Yritin kerran tehdä the Legend of Zelda sarjan Prinsessa Zeldan asua, mutta asu jäi kesken, sillä en keksinyt kuinka tehdä asuun kuuluvat olkapanssarit jne. Siksi yritänkin välttää nykyään tällaisten asujen tekemistä, sillä silloin epäonnistumisen pelko on kaikkein suurin. Sitten kun saan asuni valmiiksi ja koetan sitä päälleni, saatan huomata pieniä epäkohtia, (joita muut eivät välttämättä edes huomaisi), ja sitten minulle tulee tämä epäonnistunut olo. (niin mainittakoon että olen perfektionisti tahtomattani...)
Ulkonäköpaineeni eivät suinkaan enää nykyisin johdu siitä millaisia asuni ovat, vaan ne johtuvat kasvoistani. Kasvojeni luurakenne on mielestäni aivan kammottava ja häpeän kasvojani.
Edestä katsottuna kasvoni ovat suloiset, mutta kun niitä katsoo sivusta, huomaa ison otsani, "miehekkään" nenäni jonka perin isoisältäni, ja pienen leuan... Kokonaisuudessaan kasvoni näyttävät sivusta siltä, että kaikki olisi vain randomisti läntätty kiinni toisiinsa. Vaikka minulle on monen monta kertaa sanottu, ettei cosplay katso cossaajan ulkonäköön, niin silti itken monesti kasvojeni takia ja mietin, mitä ihmiset ajattelevat kun cossaan jotain kaunista nais hahmoa, mutta sivusta kasvoni ovat kuin lasten satujen hirviön?
Tällä hetkellä työstän Kuroko no Basukesta Kagami Taigan asua (teen hänestä genderbendin), mutta harjoitellessani hänen kulmakarvojensa piirtämistä, muistin miltä kasvoni näyttävät sivusta ja aloin lähes itkeä, sillä mielessäni kävi "Enhän minä voi cossata mitään julkisella paikalla (coneissa jne) kun kasvoni pilaavat kaiken aivan totaalisesti..."
Kaikkein inhottavinta tässä on se, että minä olen tyytyväinen itseeni ja asuihini, mutta aivoissani on jotain joka vain pakottaa minut ajattelemaan itsestäni negatiivisesti, enkä voi sille itse yhtään mitään... :(

DetectiveFox8

Re: Epäonnistumisen pelko & ulkonäköpaineet

ViestiKirjoittaja DetectiveFox8 » Su Syys 07, 2014 17:19

Ajattelin näin alkuun sanoa, että muiden mielipiteitä ei kannata miettiä. Niistä voi joutua sellaiseen suohon, josta on vaikea nousta ylös. Sinun on oltava ylpeä itsestäsi!(Vaikka pää sanoisi mitä, välillä sitä ei kannata kuunnella.) :) Tiedän sen olevan hankalaa...minullakin oli aluksi hieman vaikeaa. Cosplayn on tarkoitus olla hauskaa ja mukavaa tekemistä, kukaan ei ole seppä syntyessään. Asu asulta taidot paranevat ja opit pieniä niksejä, jotka auttavat tulevaisuudessakin. Avun pyytäminen on sallittua ja suotavaakin, jos se vaivaa ja et löydä yksin ratkaisua. Tsemppiä! Muista olla oma itsesi niin, että voit olla ylpeä siitä, juuri sellaisena kuin olet! ;D

Seraphi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Seraphi » To Syys 11, 2014 12:19

Komppaan EtsiväKettua!

Tiedän tunteen, mutta omalla kokemuksellani sanon tämmösen elämän viisauksen:
tekemällä oppii.
Eli ei muutako reippaasti neula kouraan ja harjoittelemaan ja tekemään niitä cosseja :) harjoitus tekee mestarin ja ei mene kauankaa kun ylität ja yllätät itsesi! Ja apua kyllä löydät ja tulet apua saamaan.

Eläkä itseäsi häpeä, enemmänki niitä saa hävetä jotka tulevat mussuttamaan. Aina voi tehä omia taiteellisia versioita ja näkemyksiä, eikä siis tartte olla nii raamien mukaisia tai justihinsa referenssikuvien kaltaasia.

Jos haluat ja rakastat cossaamista, niin mikään ei tule estämään ja pysäyttämään sinua!
Kuten huomaat, kyllä netistä löytyy tsemppaajia ja auttajiakin. Iloitaan niistä ja ignoorataan turhapäiväiset mussuttajat (vaikkei se ole aina helppoa, I know) :)

Chuiga

ViestiKirjoittaja Chuiga » Ke Syys 17, 2014 14:34

Omalle nassulleen ei voi mitään (jos ei lähde ihan plastiikkakirurgiaan asti) ja varmasti lähes jokainen cossaaja jossain vaiheessa on paininut ulkonäköpaineiden kanssa jossain vaiheessa "uraansa". Ei kannata miettiä omia huonoja kohtiaan vaan niitä hyviä ja oppia näkemään ne. Sanoit että sinulla on suloiset kasvot edestä päin ja siitä kannattaa olla iloinen! Cossaamista ei pitäisi rajoittaa kritisoimalla itseään liikaa, meistä koskaan kuitenkaan ei tule anime tai manga hahmojen näkösiä ihmeellisten mittasuhteidensa kanssa ja hyvä niin.

Yksityiskohdista ja niiden toteuttamisen ongelmasta ei kannata vielä heittää haluamaansa pukua roskakoriin. Cosplay on oivaltamista. Cosplayssa kehittyy ja tietoutta voi lisätä kokeilemalla. Netti on myös pullollaan hyviä ohjeita ja tutoriaaleja erinäisten yksityiskohtien toteuttamiseen. Jos ei itse keksi niin voi myös katsella miten muut cossaajat ovat vastaavanlaisen kohdan toteuttaneet ja ottaa vinkkiä siitä.

Tiedän tasan perfektionistisen asenteen cossaamiseen ja jos jokin ei onnistu cossissa niin silloin suututtaa ja ärsyttää ja tulee epäonnistunut olo. Yleensä ongelmat eivät edes ole niin suuria mitä luulisi. Suurin osa muista kanssa cossaajista edes varmaan ikinä huomaa pientä virhettä tai ylipäätään välittää siitä. Harvalla kuitenkaan on mukanaan coneissakaan referenssikuvia puvuista ja arvio niitä niiden perusteella. Pikemminkin nätti kokonaisuus on se, joka sen yleiskuvan antaa. Epäistuviin kohtiin auttaa vain se fiksailu. Itse saan tätä tehdä lähes aina kun puvussa on eri osia. Silloin sitä vaan tekovaiheessa ja suth valmiinkin osan kanssa vain säädetään kunnes se istuu muuhun pukuun niin kuin kuuluisi. Heti ei kannata luovuttaa vaikka samaa kohtaa saisikin jummata monta kertaa ennen kuin itse on siihen edes suht tyytyväinen. Älä ole niin kriittinen itsellesi ihan heti vaan ole sitkeä ja kokeile uudestaan :). Tsemppiä!
Kuunsirppi - Cossaamista, nukkeja ja löpinöitä

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”