Crossplay MtF

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Mari-chan

Crossplay MtF

ViestiKirjoittaja Mari-chan » Ke Huhti 02, 2014 14:19

Olen jo jonkin aikaa lurkannut täällä Anikissa ja vihdoin päätin rekisteröityä tänne kysyäkseni neuvoa crossplay:stä coneissa. Olen ihan noviisi cosplayaamisessa ja tarkoitus olisikin heti hypätä suon syvimpään silmään. Elikkä ajattelin todennäköisesti ensimmäistä kertaa uskaltautua crossplayta jotakin koulutyttöä. Olenkin miettinyt Rosario to Vampiren Kurumu Kuronoa. Kuhan vaan löytäisin jostain sopivan peruukin. Mistähän löytyisi Kuronolle sopiva peruukki?

Luin jostain Internetin syövereistä, että kuulemma coniin mentäessä kannattaa pukeutuminen tehdä jo hotellilla. Tämä aiheuttaakin pienen stressin. Suuri kynnys taitaa nousta jo siitä, että uskaltaa astua hotellihuoneen ovesta ulos saati sitten kaupungin kadulle perusihmisten sekaan. Suomessa kun meillä usein sitä matkaa sinne coniin saattaa olla muutaman kilometrin verran. Pahimmassa tapauksessa joutuu käyttämään joukkoliikennettä. Kuinka te olette suoriutuneet tästä vaiheesta?

Sitten vielä sellaisia kysymyksiä, että Suomen kesät voivat olla viileitä varsinkin illemmalla, kun conista tai mahdollisilta jatkoilta palaa hotellille. Kannattaako/pitääkö tätä varten ostaa jostain edullinen naisten takki? Entäpä sitten talvella? Naisten talvivaatteet? Miten näiden meikkien yms. kuljettaminen? Käsilaukku?

Onko antaa muita hyödyllisiä vinkkejä?

Mikichan

Re: Crossplay MtF

ViestiKirjoittaja Mikichan » Ke Huhti 02, 2014 14:50

Itse en crossplayta enää harrasta ja itse olen nainen, mutta jotain vinkkejä voin silti antaa ja kertoa mielipiteeni joihinkin asioihin.

Hyvälaatuisia peruukkeja löytyy halvalla ebaysta. Itse suosin cosplayDNA-nimistä myyjää. Ebaysta tilaaminen vaatii PayPalin, mutta sen saa helposti ja maksutta luotua itselleen. Jos tilaaminen ebaysta ei onnistu, voi kysellä jos joku voisi tilata sinun puolesta tai sitten hankit peruukin muualta. Suomalaisista pilailu- ja naamiaisasuliikkeistä saa myös peruukkeja, mutta ne eivät ole sitä parhainta laatua. Suomalainen Lenzishop myy ainakin muutamia peruukkeja, mutta hinnat ovat aika kalliit.

Cosplayn voi laittaa päälleen jo majoituspaikassa, mutta tapahtumapaikoista löytyy myös yleensä aina cosplaypukuhuoneet, joissa voi puvun vaihtaa päälleen tapahtumapaikalla, jos ei halua puku päällä kulkea kaupungin läpi. Pukuhuoneissa voi sitten vaihtaa puvun pois päältä kun on lähdössä conista pois, joten cossi päällä ei tarvitse kulkea kaupungilla, jos ei halua.

Tuohon takki kysymykseen vastaan, että teen niin kuin itsestä tuntuu paremmalta. Kukaan ei pakota sinua ostamaan naisten takkia, jos et itse niin halua. Vaikka cossaa toista sukupuolta, ei asuun kuulumattomien vaatteiden tarvi olla ko. sukupuolen, jos sitä ei itse tahdo. Ihan hyvin voi olla joku miesten takki tai huppari kesällä ja talvella voi mennä sillä omalla talvitakillaan. Kaikki meikit sun muut kulkeutuu kätevästi laukussa meikkipussissa. Helpompi löytää laukusta, kun ne eivät ole hujan hajan pitkin laukun pohjaa. Laukkutyypin voi jälleen valita itse. Voi käyttää käsilaukkua, olkalaukkua, reppua, kangaskassia, mitä tahansa, missä saat tavarasi kuljetettua. Koulupuvun kanssa sopii vaikka sellainen koululaukku, mitä japanilaisilla opiskelijoilla näkee paljon. Tämä laukku juttu on sama kuin tuo takki, ihan saat itse valita. Kukaan ei lynkkaa sinua laukku- tai takkivalinnan takia, cossasit mitä vaan.

Sitten voisin sellaisen vinkin antaa, että meikkaamista kannattaa harjoitella etukäteen ennen conia. Netistä löytyy varmasti hyviä tutoriaaleja, miten saa omat kasvot näyttämään naisemmisilta, jos ei tällaisia piirteitä omaa. Ei tarvitse sitten conipäivänä tuskailla niiden meikkien kanssa, varsinkin jos ei normaalisti meikkaa ollenkaan.

Mutta rohkeasti vaan mukaan tähä hauskaan harrastukseen. Ja et sinä sinne syvään päähän huku, kyllä pinnalla tulet pysymään :3

Ropertsi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ropertsi » Ke Huhti 02, 2014 15:20

Itse olen crosplayjaaja. Crosplay on kivaa ja toki ekat kerrat voi jännittää kuten vaikka se että uskaltaako astua ovesta ulos tai kävellä kadulla, mutta se kannattaa uskaltaa mennä ja tehdä sillä itse en ole kadunnut sitä että alotin crossaamaan. Itse asiassa se on tuonnut hyviä muistoja esim. ekalla kerralla kun ootin crossi päällä siskoa Linja-auto asemalla niin minulta kysyttiin että olenko avaruusolento. Myös olen mennyt helsingissä ihan crossi päällä julkisilla ja kävellyt Kampissa.

Crossaaminen voi olla talvella mielenkiintoista, mutta silloin voi valita hahmon jolla olisi talviset vaatteet päällään joissa olisi jotenkin lämmin ulkona ja meikkaamista kannattaa harjotella jo hyvissä ajoin ennen conia sillä yleensä coni aamuna aika menee nopeeta ja kaikkea ei saa tehtyä nopeasti.

Mutta jos haluat katso minun crosseja niin katsos tuon linkin takaa
http://worldcosplay.net/member/115067
Myös jos haluat ostaa crossia niin minulla olisi pari myynnissä.

Toivottavasti tästä sai jotain selvää.

Mari-chan

ViestiKirjoittaja Mari-chan » Ke Huhti 02, 2014 23:26

Kiitoksia vastauksista!

Löysinkin tässä oikein hyvin vaatteita ja todella hyvän peruukin netistä. Ainut asia vielä joka pitäisi tilata on kengät. Olen miettinyt perinteisen näköisiä koulukenkiä (Orginal Loafers) cdjapan-sivustolta. Aika tyyriit olisivat joku $85 dollaria plus postikulut. Toisaalta mietin, että ehkä kannattaa ostaa kunnon kengät, kun conissa tulee todella paljon käveltyä, niin ei mene jalat ihan hajalle heti kättelyssä. En ole ennen kenkiä ostanut netistä ja vähän epäilyttää, että sopivatko ne varmasti sitten jalkaan vaikka mittasin huolella jalkani.

Niin tarkoitus olisi pyrkiä menemään Desuconiin Lahteen. Sehän on 3-päiväinen. Eli kolmeksi päiväksi pitäisi pynttäytyä tytöksi. Kannattaako sunnuntaina muuten pynttäytyä enää, kun hotellihuone pitää luovuttaa ennen keskipäivää? Tai voihan sitä tietenkin siellä Desuconissa viimeisenä päivänä vaihtaa kamppeet. Kuinkas muuten se perjantai? Mites paljon silloin vielä on säpinää paikanpäällä? Mitenkä teillä on ollut tapana?

Mari-chan

ViestiKirjoittaja Mari-chan » To Huhti 03, 2014 22:57

Siis tarkoitin, että onko sielä conitilaisuudessa vielä perjantai iltapäivällä säpinää kun joillakin on töitä sun muita. Ihmisiä taitaa ilmaantua enemmän paikalle vasta myöhemmin? Noh. Näkee sitten.

Mikichan

ViestiKirjoittaja Mikichan » Pe Huhti 04, 2014 09:15

Tämän vuoden Frostbitessä, mikä on ainoa Desuconini tähän mennessä, perjantai oli huomattavasti hiljaisempi kuin lauantai ja sunnuntai. Itse en perjantaina pukenut cossia päälle, olin sen verran laiska ja minulla oli kisaharjoituksetkin. Kesä-Desusta en osaa sanoa, se kun on kuitenkin kesällä ja se on ikärajaton, niin ainakin nuoremmat kävijät joilla ei ole kesätöitä voivat ilmestyä paikalle jo perjantaina. Voihan sitä sunnuntainakin pynttäytyä. Itse yleensä riisun cossin ennen junaan hyppäämistä conipaikan pukuhuoneessa. Mutta jos olen omalla autolla liikenteessä, valitsen sunnuntaille puvun jolla voi helposti ajaa. Vaihdan piilarit vain silmälaseihin, niin näen paremmin.

Mari-chan

ViestiKirjoittaja Mari-chan » Pe Huhti 04, 2014 20:40

Ropertsi kirjoitti:Crossaaminen voi olla talvella mielenkiintoista, mutta silloin voi valita hahmon jolla olisi talviset vaatteet päällään joissa olisi jotenkin lämmin ulkona ja meikkaamista kannattaa harjotella jo hyvissä ajoin ennen conia sillä yleensä coni aamuna aika menee nopeeta ja kaikkea ei saa tehtyä nopeasti.

Talvesta tulikin juuri mieleen se japanilaisten tekemä Shiroi Majo (White Witch) manga suomalaisesta sota sankarista Simo Häijystä. Se voisi olla aika hauska idea cossata talvella. Pääsisi cossaamaan suomalaista! :D

http://imgur.com/rDMiNmG

Siitä oli oikein juttu Helsingin Sanomien NYT-liitteessä jokunen kuukausi sitten.

Tuota peruukkia pitää sitten varmasti vähän stailata ja lyhentää. En itse kyllä uskalla sitä ruveta tekemään. Tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulta kokenutta parturia joka hallitsee peruukit?

Toinen asia mikä alkoi tässä askarruttamaan on se, että mitenkäs tämä karvojen ajaminen? Siis jaloista niiden ajaminen ei miehelläkään ole niin kummallista, mutta mitenkäs sitten käsivarsista? Siis voihan se olla vähän noloa selitellä tutuille conin jälkeen kesällä, että miksei käsivarsissa ole karvoja. Onko se niin vakavaa jos jättää ne ajamatta? Siis tietenkin jos on pitkähihainen paita, niin ei silloin tarvitsisi ajaa, mutta koulutytöksi pukeutumisessa on se joustavuus, että voi valita lämpötilan mukaan lyhythihaisen paidan taikka pitkähihaisen. Mietin tuossa, että jos sattuu hirveät helteet osumaan siihen, niin lyhythihainen paita olisi mukavampi, mutta sitten tulee tuo probleema…

Ja on tuo meikkausmaailma kyllä valtava suo näköjään. Kaikkea mahdollista pitää ostaa ja paljon on asioita mistä ei ymmärrä hölkäsenpöläystä. Se maailma on vähän sama kuin alkaisi yhtäkkiä lukea rakettitiedettä. Pitää varmaan alkaa lukemaan kunnolla artikkeleita aiheesta, että pääsee jyvälle mikä on mikäkin asia. Ja se opiskelu pitää varmasti aloittaa jo nyt kun kesäkuu sitten lopulta tulee aika nopeaa.

Asagi

ViestiKirjoittaja Asagi » Su Huhti 06, 2014 12:03

Minäkin vastailen tänne, kun crosseja on ollut useampia.

En nyt ole ihan varma että mikä tuossa on ollut perimmäinen syy että miksi cossin laittaminen kannattaa tehdä jo hotellilla (ellei kyseessä ole ollut naipuolinen cossaaja, koska naisten pukkarit ovat kuulemma aina ihan täynnä). Itse en ole tehnyt tuota enää vuosiin ellei puku ole ihan casuaali.
Desuconin miesten pukkarissa on ollut aina hyvin tilaa ja olen itsekin laitellut mekkoa siellä päälle. Jos yhtään arveluttaa julkiset paikat niin lämpimästi suosittelen kys. pukkaria. Meikkaus on sellainen mitä on saatettu tehdä kotona/majoituspaikassa ennen conipaikalle menemistä. Lähinnä tuo on ihan mielipide ja tottumis/viitsimiskysymys että missä puetaan.

Ulkovaatteet ja laukut ovat olleet aina omia enkä ole lähtenyt ostelemaan varta vasten naisten puolelta mitään. Jos haluaa mennä ns. "syvemmälle" crossaukseen tai jos vaan muuten haluaa ottaa huomioon myös muut asusteet, niin ei kukaan sitä estä tai pakota.

Noista kengistä, ota myös huomioon että jos tilaat EU:n ulkopuolelta, saatat joutua maksamaan tulliin arvonlisäveron joka on 24% tuotteen hinnasta postikuluineen ja mahdollisesti tullausveron joka on kenkien materiaalista riippuen 8-17% vielä tuohon lisäksi. En tiedä mikä sinun jalankoko on, mutta Suomen sisältä löytyy jonkin verran isojen naisten kenkiä joissa koot menee ainakin 45 asti.

PK-seudulta löytyy ihan varmasti joku cossaaja joka voisi lyhennellä peruukkiasi ettei tarvitsisi parturiin asti viemään.

Ellei satu olemaan ihan mustakarvainen karhumies, niin villi veikkaus on että kukaan ei kiinnitä pahemmin edes huomiota jos käsivarret on ajettu. Crossin kannalta on aina paljon siistimpää jos kädetkin on huoliteltu. Ja ehdottomasti, käytä_sukkahousuja. Jalat näyttävät sukupuolesta riippumatta paljon sileimmiltä ja paremmilta kun on sukkahousut päällä jos on yhtään sellainen puku mistä näkyy jalkaa enemmän kuin nilkat.

Meikkausta kannattaa opetella rauhassa kotona että saa siihen vähän tuntumaa, ettei ensimmäinen kerta ole sitten kauheassa kiireessä ennen conipäivää eikä tiedä edes että mitä tekee. Tällä sivulla on vähän selvitelty että miten homma tapahtuu ja tuolla on vähän laajemmasti kaikkea muutakin, ehkä on jotain apua.

Mari-chan

ViestiKirjoittaja Mari-chan » Ke Huhti 09, 2014 20:41

Itse löysin sopivan kengän Japanista. Oma kengän koko on 40 jotenka sille vielä löytyy kokoja sieltäkin.

Minkä merkkistä meikkiä kannattaisi ostaa ja mistä? Niin ja noita muita tarpeita kuten pensseleitä? Luin, että Ben Nye olisi hyvää tähän tarkoitukseen, mutta joutuisi sitten tilaamaan aikamoisen läjän USA:sta ja siihen tulisi sitten tullit. Kelasin, että ehkä niitä on jotain muita edullisia merkkejä mitä suosia ja mielellään Euroopasta. Tosin voi kyllä olla, että USA:sta tilaaminen tulee lopulta joka tapauksessa halvemmaksi verojenkin kanssa...

Kävin Stockmannilla tarkistamassa, niin ainakin Lumene värisävy 2 on se sopiva itselleni. Sääli kun näissä sävyissä ei voi olla mitään väristandardia mitä kaikki valmistajat noudattaisi niin olisi helpompi tietää mikä väri sopii omalle iholle kun selailee nettiä.

Uhuh taitaa kyllä tulla aikamoinen lasku näistä meikeistä kun joutuu niin paljon ostamaan kaikkee erillaista. Mites muuten on tekeekö noilla Citymarketista löytyvillä Cailapin penseleillä yhtään mitään?

Mari-chan

ViestiKirjoittaja Mari-chan » Ke Huhti 09, 2014 23:41

Keksin just, että Briteistä saa ihan sikahalvalla meikkituotteita. Tilaan varmaan jenkeistä nuo Ben Nye pohjamaaliperussetit ja loput pensselit ja härpäkkeet brittiläisistä nettikaupoista.

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”