apua cosplayssa.HELP ME PLEASE :)

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Night_kun
Viesti:

apua cosplayssa.HELP ME PLEASE :)

ViestiKirjoittaja Night_kun » Ke Touko 22, 2013 16:14

Olen ajatellut että alkaisin cossamaan mutta en ole varma asiasta.
Olen ajatellut negatiivisesti ja positiivisesti. Olen myös ajatellut että olenko liian nuori cossamaan.(ikäni on vasta 13) En teidä vielä kaikkea cosplaystta ja halusin tietää.
Jos minulle voisi antaa jonkinlaisia neuvoja olisin kiitollinen. :)
Dance my little doll.
I am not a Prince!!! I am king!!!

Bijou

Re: apua cosplayssa.HELP ME PLEASE :)

ViestiKirjoittaja Bijou » Ke Touko 22, 2013 16:29

AliceSweetDream's kirjoitti:Olen ajatellut että alkaisin cossamaan mutta en ole varma asiasta.
Olen ajatellut negatiivisesti ja positiivisesti. Olen myös ajatellut että olenko liian nuori cossamaan.(ikäni on vasta 13) En teidä vielä kaikkea cosplaystta ja halusin tietää.

Cossaamisella ei ole ikärajaa, kunhan innostusta riittää voit aivan hyvin cossata 13 vuotiaana. Sinua nuorempiakin cossaajia on tullut nähtyä :)

Cossaaminen kannattaa aloittaa hahmolla, jonka vaatteet ovat melko helpot. Oman (ja läheisten) osaamisen ja budjetin mukaan kannattaa miettiä miten haluat tehdä cossisi: ostatko sen valmiina (yleensä saa vain ulkomailta), ostatko vaatteet kirppiksiltä ja kaupoista vai teetkö cosplay pukusi itse kankaista ja muista materiaaleista. Myös hiusten kannattaa miettiä tarkoin mitä tekee: voitko värjätä ja leikata omat hiuksesi muistuttamaan hahmon hiuksia vai onko sinulla mahdollisuus ostaa peruukki?

Liian vakavasti cosplayta ei kannata omasta mielestäni ottaa: tavoitteena on päästä mahdollisimman lähelle hahmoa, mutta tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa.

Night_kun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Night_kun » Ke Touko 22, 2013 16:43

Kiitos tuosta oli todella paljon apua :)
Dance my little doll.

Convallaria

ViestiKirjoittaja Convallaria » Ke Touko 22, 2013 16:46

Bijou kirjoitti:
AliceSweetDream's kirjoitti:Olen ajatellut että alkaisin cossamaan mutta en ole varma asiasta.

Cossaamisella ei ole ikärajaa, kunhan innostusta riittää voit aivan hyvin cossata 13 vuotiaana. Sinua nuorempiakin cossaajia on tullut nähtyä :)

Cossaaminen kannattaa aloittaa hahmolla, jonka vaatteet ovat melko helpot. Oman (ja läheisten) osaamisen ja budjetin mukaan kannattaa miettiä miten haluat tehdä cossisi: ostatko sen valmiina (yleensä saa vain ulkomailta), ostatko vaatteet kirppiksiltä ja kaupoista vai teetkö cosplay pukusi itse kankaista ja muista materiaaleista. Myös hiusten kannattaa miettiä tarkoin mitä tekee: voitko värjätä ja leikata omat hiuksesi muistuttamaan hahmon hiuksia vai onko sinulla mahdollisuus ostaa peruukki?

Liian vakavasti cosplayta ei kannata omasta mielestäni ottaa: tavoitteena on päästä mahdollisimman lähelle hahmoa, mutta tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa.

Yhdyn edelliseen puhujaan. Itse aloitin cossaamisen yhdentoista vuoden nuoressa iässä, joten kyllä 13 vuotta hyvin riittää hyvin, eihän kukaan niitä pienempiäkään ole cossaamasta kieltänyt. Ja olen samaa mieltä näistä helpoista puvuista. Esimerkkinä voisin mainita vaikka Kingdom Hearts: Dream Drop Distance:n Joshuan tai Fullmetal Alchemistin Winry Rockbellin. Kummankin vaatteet kuvittelisin löytyvän ihan kirpparilta tai kaupan hyllyltä, eivätkä itsetehtynäkään kovin vaikeita ole. Kummallakin luonnollisen väriset hiukset, ja jos omistaa tarpeeksi pitkät voi Winryä että Joshuaa cossata omilla hiuksilla. Jos ei, niin peruukin löytäminen kummallekkaan tuskin tuottaa ongelmia esim. Ebaysta. Tietenkin jos käsityötaitoja löytyy voi kokeilla jotain vaikeampaa, tai jos on tarpeeksi rahaa tilata puku valmiina.
Varmasti löydät mieleisiäsi hahmoja, joiden puvun voi toteuttaa vaatekaappicossauksena tai joiden vaatteet ovat tarpeeksi helpot omat/läheisen taidot huomioiden. Tietty puvun voi myös teettää, mutta sekin on aika kallista jos ihan ammattilaisella teettää.
Jos haluaisit tietää lisää cosplaysta tai tapahtumien käytännöistä jne. niin aina voi rohkeasti kysyä, yleensä täällä Anikissa ainakin ollaan ihan avuliaita. Ja aina kannattaa kokeilla, jos ei olekkaan mieleinen harrastus niin ei sitten, mutta ainahan saattaa olla että löydät uuden ihanan tekemisen.

(Anteeksi sekavuus, ajatus katkesi muutamaankin otteeseen... xD)

Kaeru

ViestiKirjoittaja Kaeru » Ke Touko 22, 2013 19:58

Jos ei ompelutaitoja järin ole, niin kannattaa tosiaan aloittaa helposta ja halvasta puvusta - etenkin kun pukuilee ensimmäistä kertaa. Suosittelen käymään jossain lähellä olevassa tapahtumassa tai jossain, jossa pääset esimerkiksi sukulaisille yöksi. Sinun tapauksessasi tuohon ensimmäiseen ei välttämättä kannata käyttää paljoa rahaa kun et vielä ole täysin varma siitä haluatko kokeilla - niin et ainakaan häviä mitään jos tuntuu, ettei tämä olekaan se oma juttu :') Mutta ei mikään kokeilematta selviä.
Kannattaa myös katsella tämä anikin sivuilta löytyvä cosplayaiheinen osto/myynti palsta jos et paypalia omista, siellä on ihan hyvin peruukkeja myynnissä.

Night_kun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Night_kun » Pe Touko 24, 2013 14:53

Kiitos avusta :)
Dance my little doll.

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”