Vanhempien suhtautuminen

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Miten vanhempasi suhtautuvat cosplay-harrastukseesi?

myönteisesti (kannustavat/tukevat)
54
55%
kielteisesti
9
9%
välinpitämättömästi
29
30%
eivät tiedä
2
2%
muu, mikä?
4
4%

Ääniä yhteensä: 98

Kata
Viesti:

Vanhempien suhtautuminen

ViestiKirjoittaja Kata » To Tammi 17, 2013 15:06

Selasin "Muiden suhtautuminen" -ketjua jossa ihmiset ovat kommentoineet yleisesti koulutovereiden, vastaantulijoiden jne. suhtautumista, mutta muutama on myös maininnut vanhempiensa suhtautuvat harrastukseen negatiivisesti. Olin melko yllättynyt tällaisten kommenttien yleisyydestä, joten otetaanpas kysely vanhempien suhtautumisesta.

Shiro Samurai
Viesti:

Re: Vanhempien suhtautuminen

ViestiKirjoittaja Shiro Samurai » To Tammi 17, 2013 23:23

Valitsin "Muu" koska...

Äitini kannustaa ja auttaa cossien ompelemisen kanssa, kangasvalintojen tekemisessä jos on tarvetta ym.. vaikka se voi johtua siitä että äidilläni aikoinaan oli oma kangaskauppa joten hän on vaan innossaan siitä että lapsi ottaa kiinostusta ompelemiseen. *köhompelukoneillekäyttöäköh*

Isäni on vähän sitä mieltä että cossaaminen on "hölmöjen puuhaa", mutta hän ei suoraan sano että pitäis lopettaa cossaamista tai mitään.. on hän minut ja kaksoseni kuskanut coniin muutaman kerrran myös ja auttanut kaksostani hieman yhen miekan teossa vissin. Ihan suht neutraali vaikka onki joskus maininut että conit ovat "hömppöjuhlia". (hoks, asun siis äidin luona. Vanhempani ovat eroneet ajat sitten)

Varaisäni on aika neutrali cossaamisen suhteen mutta hän kyllä auttaa proppien teossa ja on aika tietäväinen mistä kannattaa/voi tehdä mitäkin.
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Shewon
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shewon » La Tammi 19, 2013 02:08

Valitsin myönteisesti, koska vanhempani ovat olleet molemmat erittäin kannustavaisia cosplayn suhteen, vaikka alussa he luulivat cosplayta aivan muuksi. (Hint: 11 vuotiaana kun ehdotin cosplayta, niin äiti rakkaani sanoi että voin harrastaa mokomaa harrastusta vasta täysikäisenä)

Äidin perhe (äiti, isäpuoli, sisarpuoli ja pikkuveli) on ollut cosplay harrastukseni tukena jo alusta asti, vaikka alkutaipaleella oli ”hieman erimielisyyksiä”. Kuitenkin äitini on ollut eniten apuna cosplayssa. Hän ompeli ensimmäiset asuni, ja opetti minua samalla ompelemaan. Hän myös lahjoitti ensimmäisen ompelukoneeni ja on maksanut minut niin Tampereelle kuin Turkuun. Isäpuoleni taas on aina yhtä innokkaana näkemässä asujani. Hän on ollut yleensä se, jolle näytin asuni ensimmäisenä. Hän myös teki ensimmäisestä con-tapahtumastani (Animecon 2007) videokollaasin, mikä valitettavasti kyllä katosi viruksen iskettyä vanhaan koneeseemme.

Nykyään äitini ja isäpuoleni kannustavat yhä edelleen cosplayn harrastustani, ja kehuvat asujani…. n. 10 000 kilometrin päästä tosin. : )

Isän perhe (isä, äitipuoli, sisarpuoli ja kaksi velipuolta) taas ovat... Ehm, neutraalin ja negatiivisuuden rajalla. Isäni on kovan luokan työläinen, jonka mielestä oma vapaa-aika pitää tulla viimeisempänä kaikesta. Kuitenkin, hän auttaa minua proppejen kanssa ja antaa majoituksen kun pääkaupunkiseudulla on joku miitti/tapahtuma. Hän pitää cosplayta ”hyvänä harrastuksena tulevaisuutta varten”, ja on vain iloinen etten juopottele rahojani, vaan käytän ne kankaisiin.
Äitipuoleni taas… Emme tule muutenkaan toimeen, enkä oikein laske häntä vanhemmakseni (isäpuolen tosin lasken).

Tika
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tika » Su Tammi 20, 2013 16:33

Vastasin myönteisesti koska porukoiden mielestä on aina parempi tehdä jotain rakentavaa kuin hippuloida pitäjillä ryyppäämässä. 8'D Äiskä kans aikoinaan harrastanut ompelemista joten parikymmentä vuosikertaa Suuri Käsityö-lehteä on kyllä kattanut kaavatarpeet vähäksi aikaa. Äiti myös on auttanut joidenkin pukujen tekemisessä, vaikkakin valitellut asuihin menevää rahamäärää.

Nykyäänhän asialla ei ole enään mitään merkitystä koska asun jo omillani, mutta ainakin ompeluapua tulee pyytäessä. 8D

Chewwy
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chewwy » Su Tammi 20, 2013 22:14

Myönteisesti vastasin, koska nuo porukat haluaa ja kannustaa tekemään sitä mistä tykkää ja tukevat myös ostamalla mangoja etc. Ja äiti on ianakin luvannut auttaa, jos cossipuvuissa on vaikeita kohtia, joita en itse osaisi tehdä. Heistä on myös parempi, että kulutan aikani ja rahani tämmöiseen harrastukseen miellummin kuin tuhlaisin ne johonkin röökiin ja alkoholiin. :D Heistä taitaa myös olla mukava, että olen löytänyt harrastuksen josta pidän kovasti, kun sattuvat nuo nyt taustani ainakin jossain määrin tietämään kuitenkin. ^^
Viimeksi muokannut Chewwy, To Tammi 31, 2013 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Blogi: Plastic♫Smile

Nimimerkki vaihtunut AmieZerosta Chewwy:ksi!

Convallaria

ViestiKirjoittaja Convallaria » Su Tammi 20, 2013 22:34

Vastasin välinpitämättömästi, koska...

Ensinnäkin, asun äitini luona vanhemman veljeni kanssa, ja sisareni joka ei nyt varsinaisesti asu meillä, mutta kuluttaa meillä aikaa luultavasti enemmän kuin omassa kotonaan.
Kuitenkin äitini ei nyt sano koskaan oikein mitään positiivista jos ei suoraan kysy. Ensimmäinen asia minkä cosplayhini sanoi oli: "Lopeta nyt jo se ompelu, kello on yheksän illalla!" ja sitä rataa. Toisinsanoen, ihan sama vaikka ompelisin cossia tai muita vaatteita suhtautuminen on aina sama. Ja toki hän makselee minua milloin minnekkin ja antaa minun liihotella sinne tänne senverran vapaasti etten oikeastaan hirveästi rajoituksia nyt saa päähäni, että ei hänen kannaltaan cosplay eroa muista harrastuksistani laisinkaan.

Isä taas... Se on silleen what? kun mainitsen joskus asiasta. Oikeestaan se on vielä enemmän vapaamielinen kuin äiti, toisinsanoen sen sanojen mukaan, mä voin kyllä yrittää hypätä kaivoon jos haluan, mutta mun kannattaa miettii teenkö sitä sitten toista kertaa. Eli sellanen faija, jota kiinnostaa noin mikropromille se mitä harrastan tai teen vapaa-ajalla.

Minorea
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minorea » Ti Tammi 22, 2013 17:44

Aloitin harrastuksen ollessani 16, jolloin asuin vielä vanhempieni luona alkuvuodesta. Silloin suhtautuminen oli hieman epäileväistä, koska matkustin yksin coniin Helsinkiin asti. Mutta kun tulin elossa takaisin ja näytin kuvia, on tuosta päivästä lähtien suhtautuminen ollut vain positiivista.

Minusta on itse asiassa huvittava seurata, että mitä vanhemmaksi tulen, sen enempi varsinkin äitini on puvuistani kiinnostunut. Kun tein 2011 Taokaka-puvun valmiiksi Bakaconiin (olin 21-vuotias) äitini keskeytti matkani, jotta saisi kuvata minut. Siinä sitten oli kunnon photoshootti, kun äitini halusi kuvata minut edestä, takaa, sivusta, kokokuvaa, kasvokuvaa, maskin kanssa, ilman maskia ja ties mitä. Myös aina, jos vastaavanlainen tapahtuma on jossakin päin suomea menossa ja joku sitä äidilleni ihmettelee, hän kertoo minun harrastavan kyseistä omituisuutta ja kertoo minun tekevän pukuja. Aina kun kerron uudesta puvusta, kisasta, tuloksista tai kunniatehtävistä ky. harrastuksen parissa, on palaute ollut positiivista ja tukea saanut aina.

Edelleen kun asun yksin, on kyselty välillä puvuista. Meillä tuo on otettu siis avosylin vastaan. Tätini taas pitää minua ilmeisen skitsahtaneena, eikä oikein ymmärrä harrastustani, vaikka on nuorekas ja cool täti olevinaankin.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Mikichan

ViestiKirjoittaja Mikichan » Ke Tammi 23, 2013 09:38

Äiti on ollut alusta asti todella kannustava, kun 12-vuotiaana ilmoitin haluavani harrastaa cosplayta. Hän on tehnyt kanssani pukuja kun olin nuorempi ja asuin kotona. Äiti on ollut hyvä apu, kun välillö en ole itse keksinyt miten jonkun osan teen. Äiti väsäsi yhteen asuuni minulle hatun, vaikkei hänen sitä olisi tarvinnut tehdä. Mutta kun innostui sen tekemisestä niin paljon, niin en estellyt.

Isä kannusti minua enemmän kun olin nuorempi. Hänen mielestään alle 18-vuotiaalle ei ollut ihmeellistä harrastaa pukujen tekemistä. Kun minusta tuli täysi-ikäinen, hän uteli, että joko lopetan tämän harrastuksen. Kyllä isä minua kannustaa kuitenkin, vaikka aluksi piti cosplayta enemmän lasten harrastuksena, eikä aikuisen naisen. On hän käynyt katsomassa kisojani ja oli ylpeä kun sain kunniamaininnan yhdellä puvullani.

Elec
Viesti:

ViestiKirjoittaja Elec » Ke Tammi 23, 2013 10:40

Aluksi äitini suhtautuminen oli hyvin kielteistä. Kun olin juuri aloittanut cosplayn olin aika nuori eikä minulla ollut paljoakaan rahaa tehdä asuja, mutta sitä ei todellakaan äidiltä herunut sitten yhtään. Hänestä koko juttu oli vain rahantuhlausta ja 'hömppää'. Hän ei kuitenkaan suoranaisesti käskenyt minun ja isosiskoni lopettaa cosplayaamista mutta kuitenkin vihjasi isosiskolleni että hänen ei pitäisi enää liikkua minun ja ystäväni kanssa vaan viettää aikaa samanikäisten kavereittensa kanssa enemmän. Hän sanoi että parin vuoden päästä tajuan kuinka nolo olen ollut, tajuamisen piti tapahtua kait silloin kun täytän 18-vuotta. Siihen asti ätini jaksoi sitkeästi valittaa siitä kuinka koko hömpötys on kaverini aikaan saannosta.

Kuitenkin jossain vaiheessa äitini lopetti ainaisen nalkutuksen ja hyväksyi lopulta että cosplayaamme. Nykyään hän ei enää kommentoi asiaan mitään jos sanon että olen menossa tapahtumaan, hän vaan saattaa soittaa tapahtuman seuraavana päivänä ja kysyä oliko meillä hauskaa.

Isäni ei koskaan sanonut mielipidetään asiaan, kai se oli hänelle ihan OK (en ainakaan muista mitään kommentteja). Isäni jopa vei meidät muutaman kerran autolla yhteen jos toiseenkiin tapahtumiin ja hakikin vielä.

Pullasuttu

ViestiKirjoittaja Pullasuttu » To Tammi 31, 2013 10:34

Äitini tukee ja kannustaa, itseasiassa tänäänkin kuskaa kangaskauppaan ja tulee makutuomariksi. Ja vaikkei kovin paljoa ompelemisesta saati noista anime/manga sarjoista ymmärräkkään niin auttaa kumminkin aina parhaansa mukaan. Aina ei hänkään tosin ymmärrä tälläistä "hömpötystä", mutta puvun nähdessään on kumminkin innoissaan ja varsinkin jos pukuun kuuluu erikoinen peruukki.. :'3
Hän on huomannut kuinka iloiseksi tämä minut tekee, yksi viikonloppu conissa hassu puku päällä tekee jo ihmeitä ja hyväksyy ja tukee harrastustani täysin. :)
When I grasp roses they bloom madly and die

Sria
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sria » To Helmi 21, 2013 16:56

Myönteisesti suhtautuvat, vaikka pitävätkin varmasti täysin tärähtäneenä, mut syyttävät siitä varmaan lähinnä itseään :'D Äidistä on iso apu varsinkin käsin ommeltavissa kohdissa, koska hän on varmaan maailman taitavin siinä! Isä pitää animea/mangaa 'nenättömänä', mut hänestä cosplay on roolipelaamisen tavoin ihan cool harrastus, veljeni kun on enemmän ropettamiseen vinksallaan... Asuvalinnat varmaan vaikuttavat vanhempien asenteeseen eniten. Omat hahmoni ovat olleet pääosin niin itseni näköisiä, ettei vanhemmilla ole ollut pahaa sanottavaa. n_n
The Unexpected Journey has begun.

Luova Hullu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Luova Hullu » Pe Helmi 22, 2013 16:22

Äitini on juonessa mukana, maksaa kankaat hymyssäsuin, kustansi jopa uuden, hijanon ompelukoneen. Lisäksi hän on auttanut kaavojen kanssa. Isä ei vissiin edes tiedä tästä haarrastuksestani.
http://iEevee.deviantart.com

Tracon 2013 (hope so) - Amanecer (oma hahmo)
Tracon 2014 (again, Hope So) - Inuyasha

Shenden
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shenden » La Helmi 23, 2013 17:13

Tein tässä ensimmäisen cossin ja äiti suhtautu ompeluun yms. suht normisti, koska ompelen muutenkin.
Myöhemmin kysy vähän huvittuneena mikä siinä on hauskaa ja miksi juuri poikahahmo. :D
Iskä vaan naureskeli, mutta yleisesti ottaen suhtautuvat mun harrastukseen ihan hyvin. -Olen siis harrastanut animea yms. muussa muodossa pitempään.
Velikin suhtautuu hyvin, sen sijaan sisko ei vieläkään ymmärrä mitään. Siltä tuleekin negatiivisin palaute tähän harrastukseen liittyen.

Chuiga

ViestiKirjoittaja Chuiga » La Maalis 09, 2013 22:35

Minun äitini on varsin ihana tämän harrastuksen kanssa ;). Hän jaksaa aina ihastella pukuja ja pyytää aina, että tekisin hänellekkin jonkun kivan puvun (sanoo siis "Tee mullekkin tollanen kiva mekko"). Sitten saattaa joillekin tuttavilleen näyttää jotain minun cossikuviani (mutta olen tosi ujo ja menen vaikeaksi kehuttaessa). Välillä kyllä äiti myös osaa kyseenalaistaa muutamia pukuja ("onko tuo nyt noin lyhyt tuo helma oikeasti?"), mutta kun rauhassa selittää niistä, niin tulee sellainen "Ahaa, niin se varmaan onkin" ja hyväksyy sitten koko jutun. Iskä kun asuu muualla, niin ei kyllä tiedä tästä koko harrastuksestani ollenkaan, ja hyvä niin, ainakin otettuani huomioon miten hän pyöritteli silmiään kummalliselle nukke harrastukselleni xD.
Kuunsirppi - Cossaamista, nukkeja ja löpinöitä

crispy rice

ViestiKirjoittaja crispy rice » Ti Maalis 26, 2013 14:25

Vastasin myönteisesti, vaikka tosin isä ei tue mutta ajattelin että kun mamma kuiteskin kannustaa niin pystyin laittamaan myönteisen vaihtoehdon.

Itsellä äiti sentään tukee (luojan kiitos). Vaikka en ole vielä ekaa pukua tehnyt niin se on jo suunnitteilla eikä vanhemmat mitenkään ole ajatusta tyrmänneet. Ainut toive oli se että nyt ekaan coniin en laita cossia että saan ensin hyvän käsityksen miten homam toimii.....noh ensi coniin sitten :)

Muutenkin äiti ostelee aina välillä mangoja ja animea, sekä muuta oheistuote krääsää. Ja on sanonut että on hienoa että uskallat olla erillainen etkä välitä mitä muut sanovat, josta olen tosi kiitollinen! :D Erillaisuutena viittaan siis esmes cosplayhin, warhammeriin jne.....siis ylipäätänsä sellaisia juttuja mistä massateinit tykkäävät haukkua.

Isä on sitten ihan eri tarina.....ei ymmärrä japanikulttuurista mitään ja haukkuu japanilaisia yleensä japseiksi ja vääntää ärsyttäviä vitsejä japanikulttuurista, ei myöskään ole ikinä tukenut millään tavalla anime/manga harrastustani. :( tosin isäni on "vanhankansan ihminen", eli elänyt sitä aikaa kun ei ollut mitään tällaisia cosplay yms juttuja, ja sen takia on vaikea hyväksyä näitä juttuja. Vaikka ei varsinaisesti tätä hommaa kielläkkään niin ei kovin innostuneeltakaan kuullosta.

Noh onneks muutan syksyllä omilleni nini sitten saan toteuttaa itseäni rauhassa ilman että kettuillaan.

Aargh...saimpas vähän avautua. Mutta annan puheenvuoron seuraavalle, kiitos!
"The things I once imagined would be my greatest achievements were only the first steps toward a future I can only begin to fathom."
—Jace Beleren

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”