Liian vanha aloittamaan?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

SILVERDROPS

Liian vanha aloittamaan?

ViestiKirjoittaja SILVERDROPS » Ti Marras 29, 2011 20:34

En ainakaan tuosta etsi-kohdasta löytänyt tällaista, joten anteeksi jos jo on. Mutta haluaisin kysyä, mitä mieltä olette cosplay-harrastuksen aloitusiästä? Cineissa olen käynyt kesästä -08 asti, cosplaupukuja katsonut ja ihastellut, mutta omasta täydellisestä havaintokyvyn pyytteesta ja ompelutaidottomuudestani johtuen en ole itse hommaa aloittanut. Nyt, 19-vuotiaana, innostus olisi suuri. Mutta jotenkin tuntuu, että olen jo ihan liian vanha aloittamaan? Mitä olen keskusteluja kuunellut/seurannut, yleinen aloitusikä on 12-15v. Minulla on tuttavia jotka ovat itseäni kolme vuotta nuorempia, 16, ja harrastaneet cosplayta jo kolmisen vuotta. Onko täysin turhaa yrittää enää? En ole mikään ylisöpö pikkuinen, mutta en maailman rumin ihrakasakaan, ja taitoja on jo johonkin yksinkertaisen puvun toteuttamiseen, ikäkriisi vain painaa päälle. Jos feilaan, niin annetaanko nuorille helpommin anteeksi huono puku? pelkään ihmisten ajattelen "jo tuon ikäinen, muttei osaa edes pukua ommella!!"
Onko cosplauhaave täysin turhaa unelmointia jo tämän ikäiselle? Sori jos kuulosti jotenkin tyhmältä :'D

Fazi
Viesti:

Re: Liian vanha aloittamaan?

ViestiKirjoittaja Fazi » Ti Marras 29, 2011 21:30

Mikä ihmeen ikäkriisi D:

Minä olen 18v, paraikaa laihdutuskuurilla ja olen sitä mieltä, että viekööt vaikka vielä viisi vuotta, mutta aion joskus cossia oikein kunnolla. Olen pari erittäin simppeliä asua tehnyt, mutta koska paino painaa päälle, en ole lainkaan itsevarma cossatessani ja täten olen päättänyt, että cossaan ainoastaan sellaisia, jotka kropalleni sopivat (eli turhan montaa vaihtoehtoa ei ole). Laihari on tähän mennessä tuottanut tulosta, ja jos samaan malliin jatkuu, pääsen cossailemaan unelmatyyppejäni parin vuoden sisään. Siinä tapauksessa olisin itsekin jo 19 tai jopa 20, enkä koe sitä lainkaan liian myöhäiseksi iäksi aloittaa : D

IMO, mielestäni ne cossit jotka tehdään silloin 12-15v ovat sellaisia aloitteluun tarkoitettavia. Eikä ensimmäisten cossien välttis pidäkään olla niitä parhaimpia. 12-15 on mielestäni hirvittävän aikainen ikä aloittaa cosplay, varsinkin 12 ja 13, joten omasta mielestäni ei kannata huolehtia yhtään. Senkus aloitat cossailun, vaikka oletkin jo nuori aikuinen c: Ei se ketään haittaa.
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

Chiruka
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chiruka » Ti Marras 29, 2011 22:10

19v ei edes ole vielä ikä eikä mikään, siitä vaan cosplayaamaan jos se innostaa!

Ihan turhaa alkaa miettimään jotain ikävuosia jos joku asia kiinnostaa, elämää ei kannata elää turhan epäröiden, kaikkea kannattaa kokeilla jne. Kokeilemallahan se vasta selviää miten kiva harrastus on kyseessä. Cossaajiakin kuitenkin löytyy niin laajasti eri ikäluokista, että hyvin sinne sekaan uppoaa, ja uusia kavereitakin löytyy varmasti. Eikä cosplayta varten tarvitsekaan olla mikään lautassilmäinen pikku moetyttö, ja ompelutaidotkin karttuvat ihan takuuvarmasti kun vaan jaksaa yrittää. Pohjalta kaikki ponnistaa, oli ikä sitten mikä vaan. Jos jollain ihme hiipparilla on jotain toisen cosplayharrastusta vastaan, on vika hänen korviensa välissä.

Terveisin 21-vuotias ei-niin-pitkään cosplayta harrastanut kääpä. Taisinpa oikeastaan aloittaa kunnolla juurikin tuossa maagisessa yhdeksäntoista vuoden iässä.

Pihlajatar

ViestiKirjoittaja Pihlajatar » Ti Marras 29, 2011 23:48

19? Vanha? Ehkä ammattilaisballerinan urasta haaveilu on jo liian myöhäistä, mutta cosplaysta ei!

Itse cossasin ensimmäisen kerran 25-vuotiaana. Tulihan siinä pari kertaa mieleen onko tämä nyt soveliasta enää näin "vanhana", mutta se hassu ajatus jäi pian unholaan. Paljastanpa vielä, että en ole yhtäkään pukua tehnyt kokonaan itse, vaan turvautunut ompelija-siskoni ammattitaitoon mekkojen, hameiden, housujen ja takkien kanssa. Pienemmät jutut kuten nappien ompelut, asusteet ja kengät olen sitten yksinäni askarrellut.

Tuosta cosplay-debyytistä on kulunut nyt kolme vuotta, ja näen itseni vielä yli kolmikymppisenä (jumatsuikka kuinka vanha akka ;D) coneissa hillumassa. Mikään ei estä vaikka 50-vuotiasta cossaamasta jos intoa riittää!

Jos tuntuu epävarmalta, kannattaa ehkä valita cossattava hahmo sieltä yksinkertaisemmasta päästä - kokovartalohaarniskaa tai painovoimaa uhmaavaa kermakakkumekkoa ei aloitteleva ompelija heti kasaan kyhää tyydyttävin tuloksin. Nyt kun ensi kesän coneihin on vielä puoli vuotta aikaa, kerkeää rauhassa suunnitella ja ommella eikä virhe jos toinenkaan ehdi romuttaa pukuilua. Kanna pukusi ylpeästi ja nauti siitä! Kun on tehnyt parhaansa, se tunne välittyy myös muille :3

Rora

ViestiKirjoittaja Rora » Su Joulu 11, 2011 18:38

19v. vanha? Nyt voisin tosiaankin sanoa, että sallinet minun nauraa. Siinä vaiheessa, kun ikätaulukko ilmoittaa nelosen olevan iän ensimmäisenä numerona olevan lähempänä kuin kolmosen, voi miettiä onko tähän liian vanha. Ja sittenkin se on se oma korvienväli, joka ratkaisee. Sitä on tasan niin vanha kuin itsensä tuntee.

Oma mieheni cossasi ensimmäisen kerran toissadesussa, ikää kevyt 38v.

Kaeru

ViestiKirjoittaja Kaeru » Ma Joulu 12, 2011 15:53

Ja minä voin hieman nuoremman näkökulmanikin tähän ilmaista. Vaikka olenkin vasta sen 14, niin et sinä ainakaan minun mielestäni ole liian vanha.
Onhan se totta, että nuoria cossaajia löytyy entistä enemmän, minäkin näihin lukeudun, mutta julma totuus on se, että vanhempiakin tarvitaan. Valitset suhteellisen yksinkertaisen puvun ja hahmon, joka on lähellä omaa ikäluokkaasi tai sitä miltä näytät.
Ja jos nuo muiden mielipiteet häiritsevät, susittelen aloittamaan puvun jo hyvissä ajoin. Kun sinulla kerran on cosplayta harrastavia ystäviä, voit pyytää näiltä apua ja mielipiteitä, jolloin ehdit kokeneempien avustuksella kehittämään pukuasi ennen käyttöä.

Oml

ViestiKirjoittaja Oml » Ti Joulu 13, 2011 23:57

Et todellakaan ole liian vanha aloittamaan cosplay harrastusta!

Minun mielestäni kukaan ei ole liian vanha aloittamaan cosplay harrastusta. Jos jokin hahmo löytyy, jonka haluaa toteuttaa ja se vieläpä sopii ulkonäköösi (olit sitten 14 tai 35 vuotias) niin antaa mennä jos siltä tuntuu että haluat harrastaa cosplayta. Itse olen ollut harrastuksen parissa noin 4 vuotta ja siinä ajassa on vain 2-3 puku tehty käsin ja loput 2 puku tilattu valmiina Ebaysta taitavilta myyjiltä :) (suosittelen siis Ebayta jos ei käsin kykene aina värkkäilemään kaikkea tai jos materiaalit vievät liikaa rahaa)

Mutta jatka ja harrasta cosplayta hymyssä suin! :)
Tactical Facepalm!

Elffin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Elffin » Ma Joulu 26, 2011 00:00

19-vuotias ja liian vanha?
Hah. Vaikka olisit 60v niin silti voit aloittaa cossauksen!
Cossaamisessa ei ole kyse iästä, vaan halusta ja intohimosta tehdä asuja.
Iällä tai ruumiinrakenteella ei ole mitään merkitystä. Hahmoja löytyy aivan jokaiselle.
Tuhansien eri-ikäisten ja muotoisten hahmojen joukosta löytyy aivan jokaiselle se oikea.

Itse aloitin cossaamisen 18-vuotiaana. Kunnollinen cossiura urkeni vasta kun olin päälle 20v.
Nykyään olen 24v ja tuntuu, että hahmoja löytyy vanhemmalle iälle vielä paremmin!
Jos muutaman rypyn saisi ja hieman kulmikkaammat kasvot, niin kiitos!

Rykäisehän cosplay-ura aluilleen niin seuraavassa conissa tavataan.

-Elffi

Tatl

ViestiKirjoittaja Tatl » Ma Tammi 09, 2012 10:43

Itse olin 20v aloittaessa, ja kyllähän sitä itsekin tuli mietittyä vähän, että taisi kyllä juna mennä jo. Conia oli ehtinyt mennä vasta jotain 10 minuuttia, kun tajusi, että miten väärässä olikaan ollut. ts. et tosiaan ole liian vanha aloittamaan. Kukaan tuskin olettaa, että täysi-ikäiset cossaajat on automaattisesti pro-tasoa.

Toisekseen harvoinpa se cosplaykokemus lukee otsassa. Tiedän ihmisiä, joiden ensimmäinen puku sai suunnilleen silmät tippumaan päästä - ja toisaalta myös niitä, jotka ei pitkänkään kokemuksen jälkeen osaa juuri mitään. Jos ei ole kovin hyvä ompelemaan, tarpeeksi yksinkertaisella puvulla, sopivilla materiaaleilla ja hyvällä peruukilla (ebayebayebay) pääsee jo pitkälle. Yleensä se "täysin fail" johtuu vain siitä piittaamattomuudesta, että käytetään ohuinta lakanakangasta, jätetään hihat kääntämättä, piirretään taskut pukuun ja valitaan se huonoin pilailupuodin peruukki. Varmasti kuka tahansa saa ihan kivaa jälkeä aikaan, kun tosissaan haluaa.

Mikichan

ViestiKirjoittaja Mikichan » Ke Helmi 22, 2012 20:44

Itse tein ensimmäisen cossipukuni 16-vuotiaana, mutta nyt 21-vuotiaana tunnen vasta kunnolla saavani harrastuksen kunnolla käyntiin, kun ei tarvitse materiaaleihin ruinata vanhempien rahoja. Ja minusta vanhemmalle cossaajalle löytyy hahmojakin paremmin kuin nuoremmille. Ainakin ne omat suosikkihahmot omaavat jonkunnäköisiä muotojakin, joita minulla ei nuorempana ollut. Isä kyllä toivoi, että olisin lopettanut tämän harrastuksen kun mittariin pamahti 19, mutta nythän se vasta kunnolla alkaakin. Rohkeasti vain asua päälle, oli ikä mikä tahansa :D

Kissansilmä

ViestiKirjoittaja Kissansilmä » Ke Helmi 22, 2012 21:30

Minä olin 16, kun ekan cossipukuni tein + cossasin ja 17 vuotta täytin vielä samana vuonna. Kolmas puku tällä hetkellä on kesälle tulossa ja täytän heinäkuussa 19.

Ei 19-vuotias ole todellakaan liian vanha aloittamaan cosplayharrastusta, minusta se on hienoa että vähän vanhemmat ihmisetkin kiinnostuvat cosplayaamisesta, tuli innostus vanhemmalla iällä vasta tai ei :wink:
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Seraphi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Seraphi » Pe Helmi 24, 2012 13:20

Mää alootin cossaamise vasta 24-vuotiaana. Nyt on ikää se 27 ja cossaaminen jatkuu edelleen.. Aiheeni tosin ovat massasta poekkavat mutta show what? Sitä cossataan mitä halutaan. Harrastuksia on hyvä olla ettei sielu ja mieli räpisty huonoon kuntoon.

MAO
Viesti:

ViestiKirjoittaja MAO » Pe Helmi 24, 2012 17:06

Ei cosplay:n pitäisi olla ikärajaa. Tai ainakaan minun mielestäni ei ole. :) Voihan joku 80v:kin tulla ja cossata, jos tahtoo, kuka kieltää? ei tietääkseni kukaan? Se vaan on itsestä kiinni. Eli jos haluaa, niin siitä vaan ja sit vaan on silleen: so what, mitä muut sanoo, mähän cossaan! :D Joten eikun vaan reippaasti aloittamaan. :3

Itse olin jotain n. 16, ku aloitin ja jatkuu edelleen, vaikka kysyinkin viime conissa, että olenko vanha 12-19 vuotiailta seuralaisiltani, niin sanoivat, että olen. ^^`` ja olen vasta 20. :] heh.. ja mä vaan ajattelin, et hah.. mäkö oon vanha. heh.. Nyt vaan tekis mieli sanoa heille, et oottakaapas vaan ku meikä on yli 80, nii saattepa nähä, et mä vieläkin cossaan. :D Mä en hevillä lopeta! ^^ <3 Cosplay on mun voimavara ja siitä mä en suostu luopumaan, vaikka kuka sanos ja mitä. :3 <3

AanZku

ViestiKirjoittaja AanZku » Ti Elo 21, 2012 23:18

Höpö höpö, Minäkin aloitin 17 vuotiaana, kun vierailin myös ensimmäisessä conissani. Ja sen kautta löysin koko animeharrastukseni. Yhtäkkiä minusta tuli onnellisempi nuori kuin koskaan :D Helmikuussa ikää on 22 vuotta, ja asuja on takana viitisentoista.. Taukoa olen joutunut pitämään joskus välillä, jos opinnot painaa päälle, mutta loppua ei kyllä tälle harrastukselle tule vielä pitkään aikaan n_n

TLein

ViestiKirjoittaja TLein » Ke Elo 22, 2012 00:15

Pah, lapsukaiset hiljaa, kun setä kertoo miten aloitti cossaamisen 35:na ja jatkaa edelleen, kun 40 alkaa häämöttää... :D

Ei ikä ole mikään este aloittaa cossaamista.
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”