Yli cossatut / vähän cossatut hahmot

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

JohGaga
Viesti:

Re: Yli cossatut / vähän cossatut hahmot

ViestiKirjoittaja JohGaga » Pe Syys 14, 2012 23:08

Itse suosin suosittujen sarjojen vähä cossattuja hahmoja, koska on mukavaa kun ihmiset tunnistavat hahmon, mutta eivät kuitenkaan ole sillä fiiliksillä, että `voi ei taas yksi tollanen`.
Tästä esimerkkinä olen tehnyt One Piecen Pelli'n (en ole koskaan nähnyt toista)
Kuroshitsujin Jokerin (tästäkään en ole nähnyt toista)
Hetalian Ruotsin (harvemmin nähty)
jne.
Eli ihmiset voisivat cossia random sivuhahmoja enemmän, niiden ylicossattujen päähahmojen sijasta... -_-''

Ja tällei BTW: voisin veikata, että Kuroshitsuji cossaajien määrä nousee taas uuteen nousuun, koska sarjaa alettiin kääntää suomeksi....

itadakimasu! ^^

ViestiKirjoittaja itadakimasu! ^^ » To Syys 27, 2012 15:20

"Mistä näitä Mikuja oikein tulee?" :?:

Kaverini sanoi tuon Desucon 2012:ssa ja nauroin asialle koko päivän. :lol:
"Tarjolla on myös punaisia juttuja. :3"
Aka: Chiyo-chanin isä

gagakuma

ViestiKirjoittaja gagakuma » Pe Marras 02, 2012 20:35

Itse olen cossannut vain kahta hahmoa ja kumpikin ovat olleet sellaisia, joita en ole muiden nähnyt hirveästi cossaavan. Nämä hahmot ovat siis Naruton Choji ja One Piecen Alwilda. Minun mielestäni on todella mukavaa cossata hahmoa, joka on jäänyt vähän sivummalle jossain sarjassa ja näin ollen tuoda sitä enemmän esille. En toki syyllistä niitä, jotka haluavat ehdottomasti cossata niitä kaikkein suosituimpia :D Kuten tuolla edellä jo sanottiinkin, on ihan hauska katsoa kuinka eri ihmiset ovat toteuttaneet saman hahmon ulkomuotoa, hyvä esimerkki tämä kymmenen erilaista Luffya samassa rakennuksessa :'D Itse olen saanut osakseni positiivista palautetta siitä, että olen tuonut näitä vähemmän esillä olevia hahmoja lähemmäksi päivänvaloa, ja niin ajattelin tehdä jatkossakin :)

JohGaga
Viesti:

ViestiKirjoittaja JohGaga » Pe Marras 02, 2012 21:21

hesmus kirjoitti:Itse olen cossannut vain kahta hahmoa ja kumpikin ovat olleet sellaisia, joita en ole muiden nähnyt hirveästi cossaavan. Nämä hahmot ovat siis Naruton Choji ja One Piecen Alwilda. Minun mielestäni on todella mukavaa cossata hahmoa, joka on jäänyt vähän sivummalle jossain sarjassa ja näin ollen tuoda sitä enemmän esille. En toki syyllistä niitä, jotka haluavat ehdottomasti cossata niitä kaikkein suosituimpia :D Kuten tuolla edellä jo sanottiinkin, on ihan hauska katsoa kuinka eri ihmiset ovat toteuttaneet saman hahmon ulkomuotoa, hyvä esimerkki tämä kymmenen erilaista Luffya samassa rakennuksessa :'D Itse olen saanut osakseni positiivista palautetta siitä, että olen tuonut näitä vähemmän esillä olevia hahmoja lähemmäksi päivänvaloa, ja niin ajattelin tehdä jatkossakin :)

Anteeksi, menee vähä asian vierestä, mutta pakko sanoa että se sun Alwilda-cossi on kyllä upea ja virkistävä asu :3

gagakuma

ViestiKirjoittaja gagakuma » La Marras 03, 2012 10:40

Hahaa, kiitosta :D

sonikkumarsu

ViestiKirjoittaja sonikkumarsu » Pe Marras 23, 2012 13:27

Hetalia on ollut kyllä valtaamassa alaa. Homestuck taas on kasvamassa massaksi ja niitä löytyy paljonkin Naruto ei ole enää niin suosittu kuin ennen mutta kyllä sille cossaajia löytyy eikä tule mihinkään katoamaan enää vähään aikaan. Death Note on myös suosittua, mutta siitä en suostu tietämäänkään yhtään enempää. Itsekkin olen syyllistynyt kahden pahimman massan cossaamiseen ensin Hetalian Sailor Italy ja Romano ja nyt ois tarkotus mennä Cosplat Gaalaan Homestuckin fem!Johnina. Mutta jos cossaa massaa niin kannattaa valita hahmo sieltä vähän cossatuimmasta päästä (:

illusiα
Viesti:

ViestiKirjoittaja illusiα » Su Joulu 02, 2012 14:55

Noh, olen paras sanomaan, kun en ole coneissa vielä ravaillut, mutta kuvien ja muun materiaalin perusteella Hetaliasta, Narutosta, Kuroshitsujista, Homestuckista ja Vocaloideista tosiaan näkyy järjettömästi cosseja.
Itse suosin mielelläni näitä sivummalle jääneitä hahmo-parkoja ( parkoja ? ) , esim. seuraava cossini on Hetalian (eh) Norja, hieman sivummalle jäänyt. ( itse bongailen kuvista ja videoista pääosin vain Amerikkaa, Italiaa, Suomea ja Preussia. ) Tästä mieleeni btw ( siirtäkää toiseen ketjuun jos on tarvis ) , kun hahmoista tulee massaa, niihin ei aina jakseta panostaa. Surullista tämäkin. Korostan kuitenkin vielä, ettei aina / usein ainakaan kuvista yms. katsottuna ole näin.
Kompaten joitakin aijempia kirjoittajia, on kyllä inhottavaa huomata, että näille ei-niin-tunnetuille-hahmoille hurrataan ja taputellaan paljon vähemmän. :/ Itsekin mietin eilen uudestaan, tahdonko sittenkään mennä Norjana ekaan coniini, kun vaikkapa Azmaria olisi ollut harvinaisempi ( = siksi uniikimpi ) ja ehkä siksi kivempi cossattava... toisalta haluan ensimmäisessä conissani immeisten tunnistavan hahmon - vaikka onhan Chrono Crusadestakin näkyillyt hieman cossaajia. c:
ää venypä pitkäks ja meni oikeestaan aiheen vierestä, go

Ne, kannatan kuitenkin myös rohkeaa sivu-hahmojen cossausta. :3
Viimeksi muokannut illusiα, Ke Touko 29, 2013 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"He's saying 'I'll eat more high class cotton, I don't want to get a cold'."
――Cotton!?
"Meto only eats cotton. He's a doll."

Sacchan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sacchan » Ti Joulu 04, 2012 10:07

No, niitä vocaloideja ja Kurojitsuji-porukkaa onpi aika paljon näkynyt :3 Hetaliatkin on tässä ajan myötä vähän vähentyny, tai sitten mä en olen niitä vain enää huomannu :'D
Itekkin olen kyllä viime cosplayGaalassa mennyt vocaloideja cossamaan, Gumi ja Miku Matryoshkat, mitä (erityisesti Gumia) on näkyny aika paljolti coneissa jos en ihan väärässä ole 0_0

Silti ite (vähän off-topicia vielä) mieluiten cossailen hahmoja joita ei olisi tusinaa samassa conissa, vaikka sitten sen uhalla ettei kukaan tunnistaisi : D esim. Traconissa olin luultavasti ainoa Hanasaku Iroha-cossaaja, en tiiä mahtoiko johtua siitä ettei sarja olisi sen pahemmin suosittu tai jotan...

Pullasuttu

ViestiKirjoittaja Pullasuttu » Pe Helmi 01, 2013 11:23

Juu tosiaan on Narutot vähentyneet, mutta niin ovat myös Fullmetal Alchemist puvutkin. Ekoista coneista muistaa sen verran, että pikkuedwardeja ja -naruto loikki pitkin conia laumoittain. :'D
Hetalia pukujen määrä on ollut kyllä valtaisa ja Vocaloidejakin tuntuu olevan coneissa pilvin pimein. Itsekin piti jossain vaiheessa Riniksi pukeutua, mutta taitaapi jäädä se kun mieluiten pukeudun ei niin yleiseksi hahmoksi.
When I grasp roses they bloom madly and die

Mestaritikku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mestaritikku » Pe Helmi 08, 2013 21:39

Ittelläni ei ole niinkään väliä, että kuinka paljon mistäkin sarjasta cossaajia löytyy.
Tosin itse olen cossannut vaan kerran Hetaliasta Amerikkaa semmoisella todella pelkistetyllä puvulla, ja loput cossit mitä olen tehnyt ovat olleet sarjoista, joista ei cossaajia paljoa löydy, esimerkkinä näistä Disgaea, Tales of Vesperia, Beyblade Metal Masters ja tulossa olisi cossi puku Medaka Boxista :3
Tosin Hetalian Tanskasta olisi tulossa myös puku :'3
Mutta cossaan aina sitä hahmoa, josta todella tykkään ja mihin inspiraatio iskee x3
"Make pasta, not war"- Hetalia
"It's not justice, if you dont go overboard"- Myouri Unzen
"If you're going to do it, do it right dood!"- Laharl

Oswald Cobblebot

ViestiKirjoittaja Oswald Cobblebot » Ke Helmi 20, 2013 22:57

*Sigh* Tämä raastaa sydäntä. Kunpa joskus voisin Traconissa tai Tampere Kupliissa olla osallisena tällaiseen tai tämän kaltaisiin ryhmäcosseihin. Syy miksi tahtoisin myös päästä joskus Comic-coniin. Vaikka kyllähän näitä DC:n hahmoja on näkynyt aina silloin tällöin, kunnollinen Rogue's gallery meeting tai DC-ryhmä ois kyllä upea.

Mikichan

ViestiKirjoittaja Mikichan » Ma Helmi 25, 2013 13:13

Kuten moni muukin on maininnut, Vocaloideja on todella paljon näkynyt. Fursuitteihin on tullut törmättyä myös enemmän mitä viime vuosina. Minua nyt ei haittaa, vaikka jostain sarjasta on useampia cossaajia. Mukavaahan se on, että ihmiset cossaavat sellaisia hahmoja joista pitävät. Omat pukuni ovat olleet vähemmän tunnetuista sarjoista tai niitä sivuhahmoja, mutta tämäkin vain sen takia, että satun hahmoista pitämään. En ole vielä ihastunut näihin paljon cossattuihin hahmoihin niin paljoa, että niitä pukuilisin. Nyt on tänä kesänä tulossa yksi puku, jota moni muukin on cossannut paljon.

Yugata Kyoshi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Yugata Kyoshi » Su Heinä 21, 2013 00:32

Suosituista hahmoista...

Koko cosplayharrastukseni aikana (2004-->tämä päivä) muistan muutamia tiettyjä "aaltoja" jolloin jotain yhtä sarjaa on näkynyt kaikissa coneissa suurina massoina. 2004-2007 Naruto, Bleach 2007-2009 edellämainittuja vielä suht. paljon mutta huomattava määrä Kingdom Heartsia ja Hetaliaa uusina suosikkiaiheina. 2009-tänään sanoisin että Vocaloid jyrää vielä.

Muistan 2005 vuoden mangapäiviltä (Helsingin tennispalatsissa) tyypin joka oli pukeutuneena huppariin, huppu silmillä ja hupunnarut kiristettynä tiukille. Hänellä oli kyltti jossa tais olla jotain "narutardit valtaavat maailman" yms jotain muuta vastaavaa. En muista tarkasti mutta hilpeyttä tuo herätti tuolloin :'D Ilmeisesti herraa ärsytti Narutocossaajien hirmuisen suuri lauma.
~Yugata Kyoshi~

sinisterlilium

ViestiKirjoittaja sinisterlilium » La Elo 31, 2013 23:14

Ystäväiseni kanssa lueskelimme tätä topaa kumpikin omissa kodoissamme, ja viestit kirvoittivat muutamia mielipiteitä. Tässä siis vähän minun ja meidän aatoksia sekaisin. Osoitan nämä aatokset yleisesti kaikille eikä tarkoitukseni ole hyökätä niiden kimppuun, joiden tekstiä lainaan.

Sokeri_Syöppö kirjoitti:On oikeastaan vain kiva, ettei samassa conissa ole samaa hahmoa, mutta huono puoli onkin että sitten cosplay kisassa yleisö hurraa Hetalian japanille, ja kun taas lavalle astuu Galaxy Angelin Apricot Sakuraba, on yleisö kysymysmerkkinä.

Ketään ei voi pakottaa tuntemaan tiettyä sarjaa. Ihmisillä on tapana hurrata tuntemilleen hahmoille, ja jos sarja on syystä tai toisesta tunnettu, hahmoja tunnistavia on luonnollisesti useampia ja useasta henkilöstä lähtee enemmän ääntä kuin ei-useasta. Tietysti on niitä, jotka aploodaavat huvikseenkin vaikkapa sitten ensimmäistä kertaa näkemälleen cossille, jota pitävät taidokkaasti tehtynä, tai sitten vain tunnelman viedessä mukanaan. Heitä on kuitenkin arviolta vähemmän.

Jos cossaa hahmoa jostakin harvinaisemmasta sarjasta, on suositeltavaa varautua jo etukäteen pahimpaan eli siihen, että ei tule tunnistetuksi tai lähestytyksi. Ei ole järkeä valita tietoisesti hahmoa, jota ei niinkään tunneta ja odottaa sitten, että kaikki kanssaconilaiset hoksaavat mistä on kyse.

Logan kirjoitti:Olen nähnyt niin paljon Hetalia-, Kuroshitsuji- ja Vocaloid-hordeja että en enää edes huomioi niitä.

(Maailma muuttuu, joten jokainen kuvitelkoon lukemishetkensä aikaan pinnalla olevat sarjat ylläolevien lisäksi/tilalle.)

Cosseja on todella erilaisia ja monista hahmoista on lähes lukemattomia versioita. Jokainen kaivakoon itse esiin listoja coneissa näkemiensä hahmojen eri versio!hahmoista ja miettiköön, onko kaikkia tullut loppujen lopuksi nähtyä luonnossa ja olisiko niiden näkeminen niin tylsää ettei pää kääntyisi toista kertaa vain koska hyh hyh, noin mainstreamia sarjaa cossaillaan. Ja vaikka kyseessä olisi se tunnetuin versiokin, hahmon voi tuoda esille monella tapaa, koska vaikuttavia tekijöitä on niin paljon.

Noiden valtavirtasarjojen sisälläkin on, yllätys yllätys, ne omat valtavirtacossinsa. Usein juuri päähahmot, joskus muuten vain pidetyt hahmot - vaan ei välttämättä. Esimerkiksi Kuroshitsujin Undertaker on yllättävänkin vähän cossattu hahmo, vaikka hahmon suosio ainakin mangapuolella on huipussaan. (Itse olen cossaillut heikäläistä pariin-kolmeen kertaan eri versioina, ja jokaisessa noista coneista en ole nähnyt joko ainuttakaan toista samaa hahmoa tai sitten tasan yhden, enkä kutsuisi kahta variaatiota samasta hahmosta/con mitenkään ylitsepursuavaksi määräksi. Enkä pahastunut, pikemminkin ilahduin niissä tapauksissa kun toinen cossaaja löytyi ja yhdessä conissa kävin tervehtimässäkin - en väitä että se olisi ainoa tai ainoa oikea tapa reagoida, mutta näin esimerkkinä.)

Yokiri kirjoitti:Itse suosin suosittujen sarjojen vähä cossattuja hahmoja, koska on mukavaa kun ihmiset tunnistavat hahmon, mutta eivät kuitenkaan ole sillä fiiliksillä, että `voi ei taas yksi tollanen`.
Tästä esimerkkinä olen tehnyt One Piecen Pelli'n (en ole koskaan nähnyt toista)
Kuroshitsujin Jokerin (tästäkään en ole nähnyt toista)
Hetalian Ruotsin (harvemmin nähty)
jne.

Yokirilta hyvä pointti. Vaikka ei henkilökohtaisesti tykkäisikään cossata niitä cossatuimpia hahmoja, ei se tarkoita että itse tunnetummasta sarjasta pitäisi luopua cossivalintoja tehdessään - jos siis pitää kyseessä olevasta sarjasta.

sonikkumarsu kirjoitti:Mutta jos cossaa massaa niin kannattaa valita hahmo sieltä vähän cossatuimmasta päästä (:

Tai sitten ei - tai sitten vain kuuntelee sydäntään ja cossaa mitä ikinä maan ja taivaan väliltä tahtookin, välittämättä siitä löytyykö muita samanmoisia vai ei. Jokaisella on oma uniikki tapansa toteuttaa cossi, ja jo tästä syystä lopputulos voi olla hyvin erilainen. Enkä nyt tarkoita cossaajan taitotasoa, vaan erilaisia valintoja joihin cossia kootessa päädytään. Tai sitten juurikin ne eri versiot samasta hahmosta.

Toki monen saman hahmon läsnäolo voi nostattaa kilpailuvietin, mutta jos on herkkä pahoittamaan mielensä siitä, että on vertailukohteita niin ei sitten yksinkertaisesti valitse hahmoa jonka tietää olevan suosittu.

Myönnän kyllä, että harvinaisemmat cossit voivat piristää (esimerkiksi viime Desuconissa ilahduin kovasti nähdessäni Lady Oscarin ja Marie Antoinetten The Rose of Versaillesista), mutta yhtä lailla voivat (ja voivat, en taaskaan tarkoita että kaikkien kohdalla olisi näin) piristää mitkä tahansa itselle rakkaat hahmot, yleisiä cossattavia tai ei. Esimerkiksi allekirjoittanut jaksaa ilahtua lempihahmojensa näkemisestä vaikka ne olisivatkin suosittuja cossattavia.

Kunnioitan kaikkien mielipiteitä ja tuntoja siitä, mitä hahmoja ei itse haluaisi cossata tai pystyisi cossaamaan niiden suosion takia, kukaan kun ole pakottamassa ketään mihinkään "koska miksei, sinä nyt kuitenkin pidät siitä hahmosta" -asenne taskun pohjalla. En tarkoita loukata ketään ja toivon, etten onnistunut niin tekemään. Se mitä pohjimmiltaan haen on yksinkertaisuudessaan että jos hahmo houkuttelee suosiostaan huolimatta, niin antaa palaa jos siltä tuntuu. Tärkeintä on että itsellä on hauskaa ja kokee cossaamisen mielekkääksi.

Horaaneko

ViestiKirjoittaja Horaaneko » Su Syys 01, 2013 15:46

Komppaan Oswald Cobblebotia, koska DC:n hahmoja näkyy ihan liian vähän. Yleensä ne on sitten Jokereita, mikä ei toki haittaa, mutta voisi näkyä muitakin. Länsimaalaiset hahmot on sellaista harvinaista herkkua - mikä on tietty ihan hyvä, koska onhan conit pääasiassa japaniharrastukseen. Olen suunnitellut muutamia länsimaalaisia asuja, mutta uskoisin niiden olevan sellaisia jotka ihan perusjamppakin tunnistaa. (ainakin Jokeri ja Spock <3) Eri sarjoista tosin on alkanut näkyä enemmän porukkaa, Supernaturalista, Sherlockista ja Doctor Whosta olen ainakin nähnyt paljonkin cosseja.

Mm. Olisi kiva jos ihmiset katsoisivat enemmän sitä asun hienoutta kun hahmoa ja lähestyisivät cossaajia vaikkei hahmoa tunnistaisikaan. Itsellä suurin kynnys siihen ettei sitten menekään ottamaan kuvaa tuntemattomasta hahmosta on (melko älytön) pelko siitä, että en sitten tiedä edes sarjaa ja cossaaja pitää tyhmänä. :D
Ja se on kyllä ihan ymmärrettävää, että tunnettuja hahmoja huomioidaan enemmän. Olen itse cossannut hyvin tunnettua Kuroshitsuji-hahmoa, ja vaikka asu oli vähän kieli poskella tehty, se silti keräsi huomiota yllättävän paljon. Eli se taitaa pitää ainakin vähän paikkansa, että vaikka asu olisikin hiukan hutaistu, tunnettua hahmoa huomioidaan silti.

Paljon Henkien kätkemästä tutun Kasvottoman cossauksia nähneenä aion muuten muutaman kaverin kanssa järjestää pienen... Eh, ryhmäcossin, mutta ei siitä sen enempää. x)
There is no spoon.

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”