Yli cossatut / vähän cossatut hahmot

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Sokeri_Syöppö

Yli cossatut / vähän cossatut hahmot

ViestiKirjoittaja Sokeri_Syöppö » La Loka 22, 2011 19:13

En löytynyt tälläistä topiccia, joten aloitin sellaisen. (Jos on jo, poistakaa)
Eli mitkä hahmot ovat nyt hyvin paljon cossattuja?
Itse olen havainnut Vocaloidit, Kuroshitsujin ja Axis powers Hetalian olevan nyt kuumaa cossia.
Ennen suunnittelin Miku Hatsunen cossia, mutta kun nykyään on niin monta Mikua, ettei enään haluta.
Kuroshitsujin Ciel (varsinkin se tyttö versio) cossi oli muutama vuosi sitten "vau, vähänkö hieno", nykyään "taas sama hahmo..."

Itse suunnittelen vähän vähemmän tunnettujen hahmojen cosseja.
On oikeastaan vain kiva, ettei samassa conissa ole samaa hahmoa, mutta huono puoli onkin että sitten cosplay kisassa yleisö hurraa Hetalian japanille, ja kun taas lavalle astuu Galaxy Angelin Apricot Sakuraba, on yleisö kysymysmerkkinä.

Pistä omia mielipiteitäsikin ^w^

Oml

Re: Yli cossatut / vähän cossatut hahmot

ViestiKirjoittaja Oml » La Loka 22, 2011 20:05

Itsekkin olen havainnut että Vocaloid, Kurohitsuji ja Hetalia ovat suosittuja sarjoja joista ihmiset tykkää cossailla hahmoja. Minua ei kyllä tippaakaan enää innosta sellainen kun tämänkin vuoden coneissa on esiintynyt todella, siis todella monta Ciel Phantomhive cossia, Hatsune Miku cossia sekä hahmoja Hetaliasta.
Aiemmin olisin kyllä cossannut Cieliä, mutta se on tullut niin suosituksia niin myin oman asuni pois. Hatsune Mikua löytyy aina jostain conista ja joikaisessa conissa on iiiiso hetalia porukka.

Itse olen sitä mieltä että kannattaisi cossia hahmoja joita ei ole paljoa cossailtu tai niideen cossaaminen on vähentynyt, otetaan hienona esimerkkinä Kingdom hearts. Sen peli sarjan suosio on laskenut joten nyt on myös paljon mielekkäämpää cossata jotain hahmoa siitä pelistä. :)
Tactical Facepalm!

Mytho

ViestiKirjoittaja Mytho » Su Loka 23, 2011 01:49

Jos todella haluaa jotain tiettyä hahmoa cossata, niin mä en ihan ymmärrä miksi se haittaisi, että sitä niin monet muutkin cossaa. Eihän sen oman cossin onnistuminen niistä muista riipu eikä tee hahmostakaan huonompaa tai tylsempää. Tietysti jos on alemmuuskomplekseihin taipumusta, niin voi olla vähän ikävää että vertailukohteita on sitten enemmän. Mutta eipä minua haittaa vaikka jatkossakin coneissa tulee taatusti olemaan ainakin sata L:ää ja Narutoa ja Cieliä.

Kuitenkin ihan tilastoinnin kannalta tämä aihe on kyllä hauska :--)
Jo mainittujen lisäksi Ao no Exorcistia varmaan nähdään enenevissä määrin. Onhan se Rin kieltämättä aika söpö.

Niistä vähemmän cossatuista sarjoista / hahmoista, näkisin mielelläni enemmän D.Gray-mania! Kyllähän näitäkin toki näkee, en väitä ettei Allen Walkeria ja kumppaneita koskaan coneissa olisi.

Itsehän suunnittelen cossaavani hahmoja, jotka miellyttää mua ja jotka mun taidoilla pystyisi toteuttamaan. Voi olla jopa ihan toimiva periaate.

Edit: Kiva tää suomen kielen taivutus muuten. D.Gray-mania naurattaa vähän.

Logan

ViestiKirjoittaja Logan » Su Loka 23, 2011 02:53

Olen nähnyt niin paljon Hetalia-, Kuroshitsuji- ja Vocaloid-hordeja että en enää edes huomioi niitä. En sanoisi, että mikään on ylikäytettyä, koska voihan noita tehdä eikä se ole minun ongelmani, mutta ei niistä enää mitään iloa meikäläiselle irtoa.

Oikeastaan kaikkia suosikkipelejäni paitsi Assassin's Creediä cossataan liian vähän. Itse olen tehnyt kaksi Dragon Age -cossia ja DA-pukuilijatoverin bongaaminen conissa voisi aiheuttaa vakavamman luokan fanboy-kohtauksia. Mass Effect -porukan kasaan saamisesta voisin jo myydä vähemmän tärkeitä sisäelimiä, mutta voi olla että jään yksin projekteineni. Shin Megami Tensei -hahmoja Persona-sarjan [tai lähinnä kolmosen ja nelosen, eipä noita vanhojen Personien henkilöitä paljon conipaikoilla vilistele] ulkopuolelta olisi hienoa nähdä, samoin kuin Ace Attorney -pelien muita tyyppejä kuin Phoenixia ja Edgeworthia.
Viimeksi muokannut Logan, Pe Tammi 13, 2012 22:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Desutossu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Desutossu » Su Loka 23, 2011 10:37

joo munkin mielestä on tylsää jos on yhen coni päivän aikana tullut vastaan 10 luffya... Toisaalta on kiva nähdä miten erilailla ne on tehty mutta ei se varmaan innosta jos itse cossaat jotain hahmoa ja vastaan tulee jokavälissä omaa cossiasi.

Vähän cossatut hahmot ovat mielenkiintoisia koska joskun kun kuvaa ja näkee hahmon jota ei tunnista tulee mielenkiintoa myös itse sarjaan/peliin/leffaan. Olen itse löytänyt kolme ihanaa uutta sarjaa tämän konstin avulla. :mrgreen:

Pihlajatar

ViestiKirjoittaja Pihlajatar » Ti Loka 25, 2011 15:07

Jaa. Kyllähän sitä huomaa, mikä sarja milloinkin on "muodissa", mutta näinhän se aina menee eikä minua erityisemmin häiritse. Homestuck on nyt sitä kuuminta hottia! Massasarjoja diggaavat massat ja nämä massat sitten ovat eniten näkyvillä coneissa. Toivoisin kuitenkin näkeväni näiden massasarjojen sivuhahmoja enemmän cossattavaksi, varsinkin One Piecestä löytyy visuaalisesti todella näyttäviä hahmoja. Luffy taitaa olla se suosituin yksinkertaisen toteutuksensa ansiosta, mutta mitä jos käytettäisiin vähän enemmän aikaa ja vaivaa puvun suhteen?

Mytho kirjoitti:Edit: Kiva tää suomen kielen taivutus muuten. D.Gray-mania naurattaa vähän.
XD Ah, D. Gray-mania enemmän kiitos <3 Ihan kiitettävästi on tullut Alleneita vastaan (ja Desuconissa löytyi kolme Kandaa yhdessä hengaamassa, se oli hieno hetki), mutmutmut Marie, Miranda, Crowley, Tiedoll! (Ja jos vielä Lvellie kävelisi vastaan niin ehkä pyörtyisin tms. koska Howard Link-cossi itselläni)

Suiggari-Tou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Suiggari-Tou » Ti Marras 08, 2011 20:41

Minulle se on se ja sama mitä cossitaan, toki onhan se totta että hienosti tehty asukaan ei pääse oikeuksiinsa, jos samaa hahmoa täsmälleen samassa puvussa löytyy vähintään se viisi kappaletta samasta tapahtumasta samana päivänä. Itse olen syyllistynyt mm. Hetaliasta, Narutosta ja Death Notesta cossaamiseen, ja ainakin Death Noten tapauksessa siihen cossatuimpaan, L:ään. Mutten kadu mitään, hyviä kokemuksia.

Cosplaytrendit kumminkin muuttuvat jatkuvasti: Narutoja ei näy niin paljon kuin ennen, kuten ei Bleachin Ichigojakaan, mutta sen sijaan Sebastianit, Cielit, Englannit ja Amerikat valtaavat alaa, puhumattakaan Homestuckista, mutta en tiedä siitä mitään enkä edes leiki tietäväni. Tästä jos lähtee soveltamaan jotain omaansa, tuppaa erottumaan joukosta joko hyvässä tai pahassa.

Päätän viestin vielä sanomalla, että liikaa nähdyt cossitkin tuottavat iloa silmille jos ne ovat hyvin tehtyjä.
Without love, it cannot be seen.

Versokka

ViestiKirjoittaja Versokka » Ma Marras 14, 2011 18:22

Itsellä on erityisesti hetalistit loikanneet silmille viime aikoina. Olen itsekin cossannut kyseisestä sarjasesta, mutta silloin se ei viellä ollut niin pop, nyt en kyllä enää vetäisi kyseistä cossia ihan äkkiä coniin päälle.
Täällä mainitusta DGM:stä, viime Desussa Alleneita oli aaaikas kiitettävästi. Vastaan tuli kymmenkunta Allenia, Kandaa ja Lavia. Ilahduttavaa oli se että joukkoon mahtui minun näköhavaintojen perusteella yksi Link ja Timothykin. Mutta sitä Lvellien cossia odotellessa! Se olisi mahtavaa xD
Eräs kaverini päätti vetää vanhan Ällänsä (L) nyt tulevaan Frostbiteen, aikansa cossailtuaan tuntemattomampia hahmoja. Sanoi olevan mälsää ja ikävää sinänsä, kun kukaan ei tunnista. Että näin.
"You must look within yourself to save yourself from your other self, only then will your true self reveal itself."
-Zuko

quirrell
Viesti:

ViestiKirjoittaja quirrell » Pe Tammi 13, 2012 20:57

entä länsimaiset sarjat kuten Avatar the last air bender, harry potter-sarja ,batman, Ahmed ahne (iznogoud) tintti ynnämuut sarjat tarvitseeko sen aina olla animesta tai mangasta

Suiggari-Tou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Suiggari-Tou » Ma Tammi 23, 2012 15:00

quirrell kirjoitti:entä länsimaiset sarjat kuten Avatar the last air bender, harry potter-sarja ,batman, Ahmed ahne (iznogoud) tintti ynnämuut sarjat tarvitseeko sen aina olla animesta tai mangasta

Ei tarvitse, toki cosplayt animesta ja mangasta tulevat ehkä Anikilla parhaiten esille, ja aasialaisista lähteistä conien yhteydessä cossataan kenties eniten, jolloin yliedustetut länsisarjat jäävät vähemmälle huomiolle niiden ollessa silti vähemmän yliedustettuina kuin esim. Hetalia.

Toisaalta myös päinvastaisessa tapauksessa länsimaalaisia hahmoja cossataan muutenkin vähemmän kuin japanilaisia/muita aasialaisia hahmoja, jolloin vähän edustettuja hahmoja voi olla vaikeaa osoittaa. Toki esim. Harry Potterista cossaajia löytyy enemmän (tai varsinkin niitä "tuvan jäsen"-tyylisiä) kuin vaikkapa Tintistä, josta ei juuri näy cossaajia vaikka Tintti on monelle tuttu sarjakuva.
Without love, it cannot be seen.

Minorea
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minorea » Ma Tammi 23, 2012 15:43

Itselläni pistää ainakin silmään kanssa edelleen näinkin normaali sarja kuin Naruto josta löytyy enemmän ja vähemmän cossaajia joka conissa. Niin näitä enemmän panostavia kuin kaappicossaaja versioitakin.

Tottakai myös nämä kolme sarjaa joita tässä onkin jo hehkutettu ovat kanssa sellaisia, joita näkee joka conissa ja olen itsekin alkanut tunnistamaan kyseisten sarjojen hahmoja, vaikka en lue / katsokaan mitään noista sarjoista.
Esimerkkinä sarja, jonka olemassaolon itse asiassa opin ihan pelkästään conittajien cosplayta katsellessani, Black butler (Kuroshitsuji). Olen alkanut bongaamaan kyseisen sarjan hahmoja joka ikisestä conista ja jossain vaiheessa sitten viimevuonna kiinnostuin, mikä tämä sarja on ja jouduin sen etsimään käsiini. Ihan vain täysin sen takia, että niin moni oli sarjaa cossannut! Ja juurikin tämä Ciel, joka mainittiinkin jo ketjun alussa.

Kanssa mikä näyttäisi olevan muodissa, ovat nyt fursuitit. Koirahahmoisia fursuitteja on alkanut näkyä joka conissa enemmän ja enemmän.

En siis valita, ei minua ainakaan haittaa että samasta sarjasta on useampi cossaaja (kunhan ei ole minun kanssa samaa pukua vetänyt päälleen! Vitsi vitsinä, eipä tuokaan haittaa) kyllä se on pakkoa sanoa, että silloin vain tulee vertailötua pukuja paljon enemmän. Toisella on onnistunut asia X, toisella taas asia Y. Jos taas cossaa hyvinkin ei-tunnettua hahmoa, joka ei ole mitenkään huomiotaherättävä - kuten juuri Kuroshitsujin puvut ovat - niin harvemmin porukka sitten tunnistaa ja tulee ottamaan kuvia. Itse ainakin olen joutunut useasti siihen tilanteeseen, että vasta jälkikäteen kun olen katsellut vaikka ryhmä photoshootteja, niin olen tunnistanut jonkun tutun hahmon. Tällöin harmittaa, etten ole älynnyt nappaista kuvaa. Puku vain saattaa olal niin huomiotaherättämätön tai arkisen näköinen, ettei siihen kiinnitä huomiota ilman ryhmää. Se kasti taitaakin sitten kuulua tähän vähän cossattuihin hahmoihin.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Tuiksu

ViestiKirjoittaja Tuiksu » Ti Touko 22, 2012 19:21

Itse pidän vähemmän tunnettujen/cossattujen hahmojen cossaamisesta kun ei ole kauhean kiva conissa laskea että "oho täällä on viisi saman hahmon cossaria".
Hetaliaa on tullut cossattua, ensimmäiset cossini olivat siitä.
Viimevuoden desussa cossasin ensimmäistä kertaa ja belanahan minä hihhuloin.
Uudestaan en cossia pitänyt sillä oli niin monta muutakin jotka cossasivat kyseistä hahmoa niinpä päätin tehdä tanskan silloin se ei ollut suosittu mutta siinääpä kävi niin että conissa jossa cossiani käytin oli neljä muuta silloin kyllä ärsytti.
Sittenpä siirryin vocaloidiin biiseihin joista ei suomessa ole cossareita ja eipä nyt ole sen jälkeen samoja asuja coneissa näkynyt.
kikussa esim olin ryhmäni kanssa alice human sacrifice cosseissa eikä muita ollut~

AanZku

ViestiKirjoittaja AanZku » Ti Elo 28, 2012 10:20

Myös Final fantasy hahmoja näkee aina joka conissa. Erityisesti seiskan, kympin ja kolmentoista hahmoja... Itse pidän enemmän vanhemmista peleistä, jotka ilmestyivät kasarilla ja ysärin alussa, mutta näiden hienojen pelien tyylikkäistä hahmoista ei tahdo näkyä cosseja sitten millään, mikä on todella sääli :(

Peltiruusu

ViestiKirjoittaja Peltiruusu » Ti Elo 28, 2012 14:13

Huoaaah! Veitte kuulkaa kaverit sanat suustani. Yhdyn kyllä enemmän tai vähemmän aikaisemmin kirjoittaneisiin ihmisiin. En rupea samoja sarjoja ja hahmoja toistelemaan, koska ne on jo sanottu aikaisemmin moneen otteeseen.

Sokeri_Syöppö kirjoitti:On oikeastaan vain kiva, ettei samassa conissa ole samaa hahmoa, mutta huono puoli onkin että sitten cosplay kisassa yleisö hurraa Hetalian japanille, ja kun taas lavalle astuu Galaxy Angelin Apricot Sakuraba, on yleisö kysymysmerkkinä.

Tästä ... Tästä olen niin samaa mieltä. Olen itse myös näitä tuntemattomimpien hahmojen cossaajia (okei, olen cossannut myös Hetaliaa silloin, kun se ei ollut ihan näin iso juttu, vaikka iso olikin).. Tässä, hyvät naiset ja herrat, on syy, miksi itse en ainakaan kehtaa/viitsi osallistua kisaan. Enää. Kaikki suositut hahmot ja sarjat saavat aina komeat hurraukset, vaikka puku olisikin aika simppeli (ei sillä, simppeliinkin voi nähdä vaivaa). Sitten taas monimutkaisemmat ja hulppeat asut eivät juurikaan saa hurrauksia, koska hahmo tai sarja tai molemmat ovat tuntemattomia. Tätä en sure pelkästään itseni kohdalla, mutta myös muiden saman kohtalon kokeneiden vuoksi.
Jotenkin se on vaan noloa ja ahdistavaa tulla lavalle, kun yleisö tuijottaa hölmönä, eikä oikeastaan osoita kiinnostusta itse pukua kohtaan.
Eikö kisassa pitäisi katsoa nimenomaan niitä pukuja, ei hahmoa. Hahmo on toki tärkeä, mutta minua itseäni ainakin kiinnostaa puku ja sen toteutus.

Aika.. Sekavaa läpinää, anteeksi. Nyyh.
Valitan typoja, silmälasit jäi kotiin...
Very cat. Much purrs.
Tumblr
MAL
Skypeä saa kysellä.

Convallaria

ViestiKirjoittaja Convallaria » Ke Elo 29, 2012 17:42

Itte huomasin kun kävin toissa vuonna ensimmäistä kertaa cosplay tapahtumassa Tampere Kuplii:ssa ja kilpailuun mihin osallistuin oli neljä Haku Mitsunea - Miku Hatsunea (Vitsi mul on taas hauskaa...) ja kolme tokyo mew mewistä se piknkki kisu, jonka nimee en muista, ku oon kokonaista kolme sivuu sitä sarjaa lukenu... Mut tunnistan hahmot kumminki.

Mun cossit vähä määräytyy sen mukaan mitä mä haluun tehä mun hiuksille, ku on sellaset peppuun yltävät nii on vaikee tunkee peruukkiin nii teen enemmän omil hiuksil. Täs mustien hiusten ja otsatukan aikakaudella on ollu cossina Kikyou Inuyashasta, Nana Shigen bangoo Shichistä ja Enma Ai Shikoku Shoujosta. Ainaski. Tulevaisuutta katellen nii vuoroon tulee ainaski Itachi crosplay jne. Et en sillee hirveesti kattele et kuinka moni muu cossaa samaa hahmoo, cossaan vaa sitä hahmoo jost tykkään. (Vaik onha se joskus inhottavaa jos kilpailussa sua enne tulee joku tyyppi samas asus...)

Mut joo, taas aiheen ulkopuolelta asiaa, hyvä minä...

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”