Elämä ilman cosplayta

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Elyse

Elämä ilman cosplayta

ViestiKirjoittaja Elyse » Su Tammi 23, 2011 17:34

Mitä olisi elämämme ilman cosplayta? Mitä jos cosplayta ei olisi koskaan ollutkaan olemassa? Entäs jos se katoaisi yhtäkkiä? Minkälainen olisi sinun elämäsi? Kertokaa, odotan teidän tulkintojanne innolla ja vastaan itsekin myöhemmin samaan asiaan. Tällä oikeastaan yritetään löytää vastausta kysymykseen, mikä cosplayssa oikeastaan on hienoa ja mikä tekee siitä erilaista.

Kadajj

Re: Elämä ilman cosplayta

ViestiKirjoittaja Kadajj » Su Tammi 23, 2011 22:39

Paljon helpompaa pakko myöntää, sormeni olisivat paljon paremmassa kunnossa (tälläkin hetkellä kaksi sormea laastareissa tökättyäni nuppineuloilla huolimattomasti), ei tarvitsisi stressata pukujen takia, olisin paljon rauhallisempi, vanhempien ei tarvitsisi kuunnella itkupotku raivareita puvun/kankaan takia joka ei nyt asetukaan niin kuin haluan, isäni lompakko olisi tietysti paksumpi(omani myös ;P), ei cossavat kaverini olisivat myös todella kiitollisia jos en cossaisi, ei ole varmaan kivaa kuunnella kun koko ajan höpötän tulevasta cossi urakastani tai valitan kuumaliiman turmelemia sormiani.
Äh ketä yritän oikein huijata, elämäni olisi paljon tylsempää, en olisi koskaan oppinut ompelemaan, ei olisi mitään mitä odottaa talvella, en saisi toteuttaa unelmiani, olisin varmasti sataprosenttinen no-life joka tuijottaisi vain animua 24/7.
Nyt mulla on ainakin joku harrastus johonka voin panostaa täysillä, vaikka se onkin rahaa ja aikaa vievä olen saanut paljon uusia kavereita ja mulla on paljon mahtavia muistoja ja hyviä suunnitelmia tulevalle. Cosplaystä on tullut asia joka näkyy elmässäni joka päivä. Puhun siitä joka päivä kaverini kanssa, luen anikin kivoja topicceja ja sovellan tietojani painiessani peruukin kanssa, ja väsään tietenkin pukuja hikihatussa coneihin. Nam viisas tyyppi se joka keksi cosplayn.

Biitti

ViestiKirjoittaja Biitti » Ma Tammi 24, 2011 00:05

Aika jännä kysymys, sopivasti näin iltasella käy syvälliseen pohdintaan.

Ilman cosplayta en olisi varmaan koskaan eksynyt coneihin. Tai no, sitä en mene vannomaan, mutta en harrastustapahtumiin välttämättä olisi niin kovasti kiintynyt, ellen olisi myös pukuillut. Minulta olisi jäänyt luomatta monta upeaa ystävyyssuhdetta, jotkin niistä olisivat olemassa, mutta eivät olisi syventyneet sillä tavalla mitä ne nyt ovat. Cosplaypuku on jännä jäänmurtaja, siinä tutustuu helpommin uusiin ihmisiin, mihin ei olisi välttämättä tutustunut. Elämästäni puuttuisi monta hienoa ihmistä, ellen harrastaisi tätä.

Lompakko ja pankkitili luultavasti laulaisivat halleluujaa, ellen sitten pistäisi rahojani yhäti kaikennäköiseen animekrääsään, DVD:hin ja mangaan... siihen mihin normaalit animangaharrastajat pistävät, you know.

Ja pakko se on myöntää - kyllä jonkinlainen sisältö ja oma kiva puuttuisi. Olen sen verran hikikomerossa elänyt koko pienen ikäni, ettei minulla oikeastaan sen suurempia harrastuksia ole ollut, kuin cosplay. On noita randomeja teatterikerhoja ja bändikursseja ollut takana, mutta eivätpä ne koskaan niin omalta jutulta tuntuneet kuin tämä. Eivät koukuttaneet. Luultavasti siis noulaiffaisin vielä kovempaa kuin mitä nykyään teen.

Eli toisin sanoen minulla olisi rahaa, muttei harrastusta, ystäviä, tahi sisältöä elämälläni jos cosplayta ei olisi. ...tai no, jos en olisi sitä koskaan lähtenyt harrastamaan. Jos se tästä yhtäkkiä katoisia niin uskaltaisin toivoa, että jäisi rahat ja ystävät sentään. Ja rutosti vapaa-aikaa.

AG

ViestiKirjoittaja AG » Ma Tammi 24, 2011 02:33

Nyt kun tätä harrastusta on tullut harrastettua jo vuosia ja sen aikana on ehtinyt kokea niin hermoromahdusta kuin stressiä kuin iloisiakin hetkiä, niin on alkanut ihan tosissaan miettä, entä jos...
Loppujen lopuksi olisi todellakin vähemmän tekemistä, sitä ehtisiä keskittyä muihin asioihin paljon paremmin, ei tulisi stressiä, rahaa olisi huomattavasti enemmän, vaatekaapissa olisi tilaa, ei tarvitsisi miettiä päätään puhki jonkun puvun kanssa ja kirota piirtäjää alimpaan hiivattiin aina silloin tällöin.
Mutta toisaalta enpä ole vaihtanut tätä harrastusta mihinkään enkä aio vaihtaakaan. Aion hieman kyllä hidastaa tahtia pukujen valmistamisen kanssa, mutta lopettaminen ei tule kuuloonkaan. On tämä harrastus sen verran hyvin itsensä kuitenkin maksanut takaisin.
Jos cosplayta ei olisi koskaan ollutkaan, suurin osa nykyisistä ystävistä, kavereista ja tuttavistakin olisi jäänyt tapaamatta, monta hauskaa ja hienoa hetkeä kokematta ja arjesta vapautuminen ei olisi niin helppoa. Ompelu ei varmasti kuuluisi mielipuuhiini, jos en olisi cosplayta aloittanut enkä varmasti olisi koskaan oppinut niitä kaikkia niksejä erilaisten esineiden ja asioiden valmistamiseen. Puhumattakaan peruukkien muokkaamisesta. Myös oman persoonallisuuden ja kiinnostuksen kohteiden tiivistäminen yhteen asiaan olisi kovin hankalaa. Monissa haastatteluissa cosplayn mainitseminen on ollut avuksi, koska se kiinnittää kuuntelijan huomion ja herättää kysymyksiä.
Jos cosplay yhtäkkiä katoaisikin muualta, en uskoisi, että se katoaisi ainakaan minun elämästäni. Todennäköisesti jatkaisin pukujen tekemistä ihan omaksi ilokseni, ainoastaan hitaammalla aikataululla ja käyttäen pukuja sitten jossain muussa yhteydessä.
Jos taas cosplay ihan todella katoaisi jostain syystä x ja y, niin harrastaisin todennäköisesti edelleen taistelulajeja, jotka ovat cosplayn lailla aikaa tappavia, hermoja raastavia ja niin fyysisesti kuin psyykkisesti rankkoja lajeja, joissa voi kilpailla ja kehittyä.
Viimeksi muokannut AG, Ke Tammi 26, 2011 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tohtorit ne vaan on sitä jotain.

Rimppu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rimppu » Ke Tammi 26, 2011 02:04

Jos cosplay katoaisi yhtäkkiä (... mutta olisi kuitenkin aikaisemmin ollut olemassa ja minä olisin sitä harrastanut? Varsin mielenkiintoinen skenaario), minulla olisi rutkasti vähemmän epämääräisiä rahareikiä, joihin vaivalla ansaitut pennoseni uppoaisivat. Keksisin ihan varmasti jonkin muun tekosyyn olla keskittymättä esimerkiksi opiskeluun tai muihin turhanpäiväisiin Vakaviin Asioihin, sormeni eivät olisi jatkuvasti palorakkuloilla ja selkäni saattaisi olla aavistuksen paremmassa kunnossa (ts. saisin esim. kengät jalkaani!). Elämänlaatuni saattaisi siis jopa parantua! Nyt äkkiä puhelu rva. Räsäselle, eiköhän kielletä tämä syntinen harrastus kertalaakista!

Jos cosplayta taas ei koskaan olisi ollutkaan, en välttämättä olisi tutustunut ihkuihin ihmisiini. Mikä olisi isomman luokan vääryys. Voi toki olla, että geneerisen animanganörtteilyn kautta olisin joka tapauksessa jossakin vaiheessa törmännyt moisiin hyypiöihin. Ehkä. Ei voi tietää.

Lisäksi minun ei tarvitsisi vastat typeriin kysymyksiin, sääliviin katseisiin ja tietäväisiin virnistyksiin joka jumalan kerta, kun menen vähän tervehenkisempää elämää harrastavien ihmisten keskuudessa möläyttämään pukuilevani.

Ilman cosplayta olisin siis vähän yhteiskuntakelpoisempi, terveempi, varakkaampi ja stressittömämpi, mutta elämässäni ei olisi maailman parhaita höpönassuja. Ainakaan näitä höpönassuja. Muita höpönassuja saattaisi kyllä olla.

Elämäni olisi siis luultavasti ihan yhtä kivaa kuin nytkin, koska cosplayta ei olisi koskaan ollutkaan, joten en voisi tietää, miten kivaa olisi, jos cosplay olisi olemassa.

Tatl

ViestiKirjoittaja Tatl » Su Helmi 06, 2011 22:13

Jos en olisi koskaan edes aloittanut, luultavasti vain keskittäisin saman verran energiaa johonkin muuhun aktiviteettiin. Hyvin todennäköisesti piirtäisin päivät pitkät, kuten tein aikaisemmin. Tai katsoisin animea...nykyään pukujen ompelu kiinnostaa enemmän kuin anime. Nurinkurista : D

Tilaa olisi ainakin huomattavasti enemmän. Puvut (hyvin tiiviiseen sullottuna) vie vaatekaapista yhden hyllyn, peruukit toisen mokoman. Pari isoa proppia vie ylähyllyn kokonaan ja muut propit on ripoteltu pitkin kämppää, enemmän tai vähemmän soveliaisiin paikkoihin. Siivoustarve myös vähentyisi paljon. Kangassilpun määrä on melkoinen puvun teon jälkeen ja lattiat täynnä riumunkirjavia hiuksia.

Olen tutustunut moneen ihmiseen yksinomaan cosplayn takia, niin todennäköisesti kavereita olisi vähemmän. Harvemmin sitä kukaan tulee noin vaan juttelemaan conissakaan ihmiselle, jolla ei ole cosplaypukua päälle. Todennäköisesti minulla olisi nykyistä tylsempää, mutta myös vähemmän conistressiä.

Suiggari-Tou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Suiggari-Tou » Su Helmi 06, 2011 23:02

Jos cosplayta ei olisi koskaan ollutkaan, niin en tiedä olisiko lähtökohta se ettei myöskään animea, mangaa ja j-pelejä olisi. Jos ne olisivat olemassa, niin olisin vain random animenörtti joka ei välitä eikä ymmärrä ompelusta mitään, ja jonka manga- ja anime-kokoelmat olisivat suunnattomat kun rahaa jäisi muuhunkin. Huoneen lattia olisi ehkä siistimpikin ja asut ja peruukit eivät veisi niin tuhottomasti tilaa, joten kaappitilaa riittäisi myöskin.

Toki olisin monta ystävää köyhempi, mutta ylisosiaalisuuteni takia kavereita löytyisi muualtakin. Kuka tietää, jos en olisi koskaan tutustunut animeen ja mangaan, on todennäköistä että minusta olisi tullut hevari! Ei sillä etten olisi jonkinlainen puolivillainen hevimetallin ja rockin suuri ystävä nytkin. Toisessa tapauksessa minusta olisi tullut massateini, jota ei ehkä katsota niin oudosti, mutta edes jonkinlainen yksilöllisyyden tunne on mukavaa, minkä takia en ehkä niin paljoa massasarjacosplayta harrasta.

Mutta on pakko myöntää että harrastuksen ollessa yllättävän suuri osa elämää ja suuri inspiraation lähde, on vaikea kuvitella elämää ilman sitä ^^'
Without love, it cannot be seen.

Seychellimochi

ViestiKirjoittaja Seychellimochi » Ke Heinä 18, 2012 10:50

Kuulostaa pelottavalta, en kestäisi jos se katoaisi yhtäkkiä. Kaikki läheiset ystäväni ovat cosplayaajia, kaikki tavoitteni liittyvät cosplayhin. Jos se katoaisi, en tietäisi mihin tuhlaisin energiani, mitä minä tekisin ja kaikki tuntuisi katoavan käsistäni. Menisin sekaisin.

Jos cosplayta ei olisi ikinä ollutkaan, minulla olisi varmasti nyt aivan eri ystävät, eri kiinnostuksen kohteet ja olisin varmasti eri näköinen. Tosin olisihan se kummallista, että manga ja anime olisi silti olemassa? Ennen kuin tiesin edes koko cosplay-harrastuksesta, minä yritin tavoitella lempihahmojeni ulkonäköä leikkauttamalla hiukseni ja ostamalla/tekemällä samanlaisia vaatteita. Tavallaan cosplayasin tietämättäni. :D

Voin sanoa ylpeästi, että onneksi päädyin cosplayaamaan!
「Watashi wa kyou mo korogarimasu」

jasmine you3

ViestiKirjoittaja jasmine you3 » Su Heinä 22, 2012 21:55

Olen vasta aloitellu cosplayausta, mutta kuitenkin olen hyvin kiinnostunut. Cosplay satuttaa silti todella paljon sormia, heh. Jos cosplayta ei olisi olisi varmaan todella vaikea aina miettiä esimerkiksi naamiaisiin keneksi pukeutuu, koska sekin on kuin cosplayta?
Kuitenkin se olisi varmasti säästänyt monien sormet, ja isot rahasummat ♥
Alone is what I have, alone is what protects me.

Luova Hullu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Luova Hullu » La Helmi 16, 2013 15:42

Elämä ilman cosplayta olisi KURJAA! Cosplay on rakkain harrastukseni, en piittaa lainkaan sen rankkuudesta, eikä se ainakaan meikäläiselle ole koitunut kalliiksi, propit kun olen aina jättänyt tekemättä/ostamatta, perus kangas ei paljoa maksa, mutta kun Mononoke himen asua tein, meni viitan valkoiseen pörrökankaaseen kivasti rahaa... Samoin Shippon pörröliiveihin ja -häntään. Inuyasha cossini oli halvin, ainoa mikä maksoi, oli kaulakoru.
http://iEevee.deviantart.com

Tracon 2013 (hope so) - Amanecer (oma hahmo)
Tracon 2014 (again, Hope So) - Inuyasha

Chuiga

ViestiKirjoittaja Chuiga » La Maalis 09, 2013 22:29

Olisin yllättävän paljon rikkaampi, ehkäpä (tosin silloin ne rahat varmaan olisivat kadonneet johonkin muuhun harrastukseen).

Cosplayssa minulla on kehittynyt ongelmanratkaisu tilanteet, joten ilman sitä saattaisin olla ehkä astetta tyhmempi ja vähemmän luovampi :D. Cosplay on myös tuonut itsekriittisyyttä ulkonäköä ja taitojaan kohtaan, joten ilman cosplayta saattaisin olla myös vähemmän itsevarma itsestäni ja taidoistanikin. Olen saanut cosplaystä enemmän uskallusta (joo, ei tulisi mieleenkään kävellä kaupungilla muuten vain vesirajahameessa). Mielestäni olisi ikävää että minulla olisi yksi luovuuden mentävä rako vähemmän xD
Kuunsirppi - Cossaamista, nukkeja ja löpinöitä

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”