Cosplay-asun pukeminen - missä ja milloin puetaan mitä?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Fukka
Viesti:

Re: Cosplay-asun pukeminen - missä ja milloin puetaan mitä?

ViestiKirjoittaja Fukka » La Heinä 31, 2010 13:08

Tähän asti on tullut puettua puvut päälle jo majapaikassa. Monet puvuista ovat sattuneet olemaan sellaisia, joiden pukemiseen tarvitsen kohtuullisesti apua, enkä hirveän iloinen ole kiristelemään hampaitani tämän seuralaiseni kanssa julkisilla paikoilla (joskus on kyllä bindejä laitettu conin vessassa). Osassa puvuista on kuitenkin vaikea liikkua, jolloin jotkut osat saatan pukea päälle vasta tapahtumapaikalla. Usein tällaiset osat ovat myös vaikeita kuljettaa ehjinä, saati sitten koko muun puvun kera.

Ihmisten katseet ja reaktiot koen itse hyvinkin viihdyttävinä. Pientä hämminkiä on aina mukava saada aikaan. Ihmisten hymyt ja ihastelevat kommentit ovat kuitenkin se paras osa, minkä vuoksi ainoastaan jo voisin jatkaa samalla kaavalla kuin aikaisemmin.

Lirlys

ViestiKirjoittaja Lirlys » Su Elo 01, 2010 17:50

Riippuu vähän.
Mieluiten kuitenkin pukisin koko puvun päälle tapahtumapaikalla jos vain mahdollista (ellei puku koostu jostain t-paita ja mustat housut -kombinatiosta). Tähän on kaksi syytä. Ensimmäisenä tulee se, että etenkin jos matka on pitkä, puku rypistyy ja parhaimmassa tapauksessa hikoaa siinä muutaman tunnin ajomatkan aikana, ja arvostaisin kovin jos en olisi täysin ryvettyneen näköinen jo ennen conpaikalle pääsyä.
Toisena tulee se, että en kovin paljon nauti cosplaypuvun aiheuttamista tuijotuksista, osoitteluista ja huuteluista. Olen sen verran monta kertaa joutunut kulkemaan julkisesti cosplaypuku päällä ja ihmisten käytökseen alkaa vain pikkuhiljaa kyrsiintymään. Myöskin on todettu, että lauantai-iltana kulkeminen Helsingin rautatieaseman läpi puku päällä ei ole ehkä niitä kaikista fiksuimpia ideoita, ellet ole varsin ninja ja osaa välttää iloliemissä olevia ihmisiä. Humalaiset ihmiset kun eivät ole kivoja kun tulevat tarpeeksi lähelle. Mutta siis; cosplay puku päällä kulkeminen menee jos päällä ei ole mitään niin kamalan erikoista ja puku selviytyy kunnialla perille saakka. Myös muutama kaveri cossipuvut päällä on ihan mukava lisä, etenkin jos kuljetaan iltamyöhään jostain shootista himaan.
Vaihtovaatteet ovat kuitenkin hieno keksintö, enkä ainakaan itse tunnusta hyväksikäyttäneeni mm. Helsingin keskustan sokoksen pukukoppeja vaatteiden vaihtoon.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Leraye

ViestiKirjoittaja Leraye » Su Elo 01, 2010 17:58

Itse en ole vielä cossannut, mutta kun tulen cossaamaan, puen asun päälle vasta conipaikalla. Miksikö? Noh, kuten moni muukin on täällä sanonut, en minäkään välitä vieraiden ihmisten huuteluista, tuijotuksista ja osoitteluista. Olen entinen koulukiusattu ja kärsin paniikkihäiriöistä, joten ei kiitos. Mielummin minä sompailen cossissani conipaikalla kuin lähtisin siinä sen ulkopuolelle. Ja kun ensimmäinen päivä/koko coni on ohi, riisun cossini paikan päällä ja lähden hotellille/juna-asemalle tavallisissa vaatteissa (tosin jos saan autokyydin esim. kaverini luokse/omaan kotiini, voin pitää cossini päällä). Eikös vaatekassin voi jättää narikkaan, vai...? D:
I hate being bipolar. It's awesome.

Bijou

ViestiKirjoittaja Bijou » Ti Joulu 28, 2010 23:37

Vakioconikamujeni kanssa on tullut jo tavaksi pukea asut aina päälle sen kertaisessa majapaikassa. Ei ole tullut mieleenkään, että rahtaisin moniosaisen puvun coniin, jossa pukisin sen ahtaassa vessassa tai pukeutumistiloissa, joista ei ole ennalta mitään tietoa. Olen kuitenkin sen verran hyvä hukkaamaan tavaraa, ettei siitä mitään tulisi.

Helpointa on herätä hotellilla ja pukea se puku kaikessa rauhassa päälleen kavereiden avustuksella ja sitten tsekata pariin kertaan peilistä. Silloin myös usein huomaa, jos joku kohta repsottaakin vähän ja tarvii hätäkorjauksen. Ahdistuisin, jos joutuisin pukeutumaan jossain paikassa, jossa on paljon vieraita ihmisiä ramppaamassa edes takaisin. Enkä edes kehtaisi näyttäytyä hiussukassa..

Mitä niihin ihmisten kommentteihin ja reaktioihin tulee, no porukassa sellaiset ottaa vain läpällä ja niille jaksaa nauraa. Edellisessä animeconissakin oli huvittavaa, kun ihmiset pysähtyivät pällistelemään kirjavia asujamme keskellä Helsinkiä. Yksin kulkiessani olen muutenkin paljon ujompi joten en välttämättä uskaltaisi vetää cossipukua päälleni tai ainakin tuntisin oloni siinä epämukavaksi.

Logan

ViestiKirjoittaja Logan » Ke Joulu 29, 2010 00:29

Puen jo kotona [tai majapaikassa, jos coni on jossain kauempana ja olen viettänyt tapahtumaa edeltävän yön siellä] cossin päälle ja matkustan sitten täydessä sotavarustuksessa conipaikalle. Ihmisten reaktiot ovat enemmänkin viihdyttäviä kuin häiritseviä, huomionhakuinen kakara kun olen. Tuleehan sitä kuultua asiattomiakin kommentteja, mutta moiset karisevat pois kuin vesi sorsan selästä ja ne kiinnostavat [keskustelin Helsinhin rautatieasemalla jonkun random ulkomaalaisen papan kanssa puoli tuntia coplaysta harrastuksena ja sain päivän egoboostin sen kehuessa proppejani] ja huvittavat ["Mitä terroristeja te oikein olette? Onhan sitä terroristi jos tappaa pirusti viattomia ihmisiä, juu.."] jäävät mieleen. Kohtelen myös yleensä tavaroitani vähemmän hellästi ja unohdan harvinaisen nopeasti, että esim. lasiesineitä sisältävällä kassilla ei kuulu hutkia lyhtypylväitä, enkä välttämättä halua nähdä sitä päivää kun huomaan istuneeni puoli tuntia huolella pystyyn viritetyn peruukkini päällä ja heittäneeni juuri seinän kautta lattialle kassin, jossa on vähemmän kestävä proppi.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Hamajo

ViestiKirjoittaja Hamajo » Pe Tammi 21, 2011 19:43

Ensimmäisessä conissa puin pukuni päälle saavuttuani kaupunkiin. Not nice. Peruukki+kuumuus=argh.
Kummassakin Kitaconissa olen pukenut puvut päälle vasta paikan päällä syystä että ekalla kerralla oltiin autolla liikenteessä, kamat oli nätisti siis mukana ja viime vuonna saimme hotellihuoneen yhdeksältä aamulla.
Muissa coneissa olenkin pukenut puvun päälle jo hotelilla.
Tämän vuoden Kitaconin suhteen minulla on uusi suunnitelma. Puen puvun muuten päälle, mutta koska virallinen jesarikorsetin kiristäjäni lähtee myös mukaan, laitan bindit vasta paikan päällä päälle.
I reject your reality and substitute my own!

Kissansilmä

ViestiKirjoittaja Kissansilmä » Ti Helmi 01, 2011 21:03

Kun menin viime vuonna Desuconiin, puin asun päälle jo kotona, sillä Lahteen ei ole meiltä kuin alle tunnin matka. Jos asu olisi ollut sellainen, ettei se olisi kestänyt autossa istumista tai jos olisin mennyt coniin, joka on paljon pidemmän matkan päässä, niin olisin vasta paikan päällä pukenut asun. Tällä hetkellä tuleva asuni on sellainen, jonka meinaan taas pukea kotona suoraan päälle :D
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Suiggari-Tou
Viesti:

ViestiKirjoittaja Suiggari-Tou » Ke Helmi 02, 2011 19:43

Itse olen aina pukenut asut ihan kotona, jopa silloinkin kun olisi tarkoitus mennä junalla jokin pitempi matka (tosin Tampereen conien aikaan tavallisessa Tampereen kaupungin bussissa tulee aika huvittuneita katseita ja suorastaan järkyttyneitä mummojen suunnalta...), mutta nyt kun isä muutti epämukavampaan sijaintiin ja äiti on kaikkea vastaan mikä voisi tuottaa hänelle vähänkin vaivaa, asut tulee todennäköisimmin vaihdettua con-paikalla. Kai.

Mutta jos minulla olisi tosi vaikeita armoreita niin kuljetuksen kannalta on ehkä turvallisinta pukea ne vasta conpaikalla, cossaajien pukuhuoneitakin pitäisi olla?
Without love, it cannot be seen.

Mourumaru
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mourumaru » Ke Helmi 02, 2011 22:35

Itse puen aina jo kotona. Olen sangen hermoileva ja aavistuksen pakkomielteinen joten en todellakaan jättäisi asun laittoa vasta coniin. Kotona sen voi tehdä omassa rauhassa, kun taas itse conipaikalla sen laitto tuntuu jotenkin.. hätäisemmältä. En tiedä edes miksi. Tottakai jos (ja kun) on 2 päiväsiä coneja niin toisena päivänä ei ole kotia missä laittaa, mutta onneksi on sitten hotelli. Pääasia että on oma rauha. Enkä oikeastaan välitä sitten katseista/huomiosta mitä matkalla saa, ehkä se vähän pistää jännittämään, mutta se on osa tätä harrastusta meikäläiselle. Niin ja kun ei ole yksin menossa niin en tunne oloani muutenkaan niin silmätikuksi, ollaan outoja yhdessä- meiningillä.

BanaaniMiku

ViestiKirjoittaja BanaaniMiku » To Helmi 10, 2011 20:22

No riippuu onko oni paikka kaukana vai kävelymatkan päässä. Jos puvussa on jotain yksinkertaisia osia niin puen ne osat päälle ja peruukki ja vaikeimmat osat pussiin ja coniin. Jos taas coni on omalla paikkakunnalla riippuu puvusta laitan ehkä päälle, ehkä en. Jos se taas on toisella paikkakunnalla oli puku sitten yksinkertainenkin niin vasta conissa päälle ettei puku näytä 5 vuotta kaappissa lojuneelta kangas kasalta kun nousen autosta tai junasta.

Riippuu myös vähän conista että onko siellä jotakin pukuhuonetta tai vastaavaa. En nimittäin suostu vaihtamaan pukua haisevassa vessassa, nimimerkillä kokemusta on...

On myös erittäin ärsyttävää raahata kaikki vaikean puvun osat conipaikalle jossakin muovipussissa ja vaihtaa siellä, joten kaikki riippuu yksinkertaisesti puvusta, conista ja kaupungista.
Mikä se on? Ai, nyt mä tajuun se on tommonen oisit heti sanonu...

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » Ke Maalis 23, 2011 13:49

Itse puen cossini poikkeuksetta majapaikassa ennen coniin lähtöä, mutta koska en oikein tykkää ihmisten tuijotuksesta ja kommenteista peitän vähän erikoisemmat pukuni esimerkiksi takilla. Tosin kavereiden kanssa coniin on mukavaa kulkea cosseja peittelemättä. En voisi kuvitellakaan lähteväni coniin vain osa cossista päälläni, se ei vain jotenkin tuntuisi oikealta. Puolikkaassa cossissa liikuskelu aiheuttaisi todennäköisesti melko orvon olon. Haluan myös päästä mukaan conpäivän menoihin heti conpaikalle päästyäni, enkä malttaisi missään tapauksessa jäädä etsiskelemään pukuhuonetta jonottamisten ja muiden "viivytysten" jälkeen. Toisaalta jos pukuuni kuuluisi paljon sellaisia osia jotka eivät pitkiä automatkoja kestäisi, voisi olla ihan hyvä kiinnittää ne vasta conpaikalla. Tähän mennessä yhdessäkään puvussani ei kuitenkaan ole ollut sellaisia osia.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

MsMaeAngela
Viesti:

ViestiKirjoittaja MsMaeAngela » Ma Huhti 23, 2012 18:56

Riippuu ihan milloin lähtee conia kohti; edeltävänä päivänä, jolloin nukkuisi hotellissa/kaverin luona/junassa vaiko silloin ku coni koittaa. Yleensä aina olen laittanut kaikki coni asut ja meikit ennen conitapahtumaa, mutta nyt mietin laittaako meikit vasta paikan päällä, sillä se saattaisi aiheuttaa hiemaista epäilystä junassa (kuten saattaa tulla ongelmia opiskelijakorttia käyttäessä).

Rochun

ViestiKirjoittaja Rochun » Ti Huhti 24, 2012 08:29

Itse olen aina laittanut puvut päälle jo kotona / mahdollisessa majapaikassa. Siellä on sellainen oma rauha ja tarpeeksi tilaa säheltää miten sattuu, eikä tarvi stressata sitä jos jokin osa puvusta vaikka unohtuisi.
Eikä minuu ole vielä oikein tuijotettukaan, johtuen pukujeni yksinkertaisuudesta, joten paikalle meneminen cossissa ei ole koskaan ollut minkäänlainen esto. :3

Dynamo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dynamo » La Touko 05, 2012 12:44

Yleensä pyrin pukemaan, meikkaamaan, yms. hotellilla/mistä nyt conipaikalle lähdenkään. Silloin tällöin loppuu tosin aamulla aika kesken, jolloin viimeistelyt hoidetaan junassa(jos päälle pitää ommella jotain) taikka cosplay-pukuhuoneessa.

Shiro Samurai
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shiro Samurai » La Touko 05, 2012 15:03

Itse olen aina laittanut cossin päälle kotona/hotellilla/whatever koska se on vaan helpompaa ja saa rauhassa pukea ja on oma peili etc. Kerran jouduin pukuhuoneessa/vessassa vaihtamaan asun mutta tä oli Frostbiten iltabileihin niin ei tarvinut kuin puvun vaihtaa, hahmo oli sama. Mä en henkilökohtaisista syistä halua pukea muitten joukossa joten, niin kauan kuin vaan on mahdollista, laitan mahdollisimman paljon cossista päälle jo ennen conin saapumista.
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”