Cosplay-asun pukeminen - missä ja milloin puetaan mitä?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

NuttyNuti
Viesti:

Cosplay-asun pukeminen - missä ja milloin puetaan mitä?

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » To Touko 13, 2010 13:51

Olen toistaiseksi neitsyt cosplayn suhteen, mutta ensicossiani miettiessäni aloin pohtia, mitä osaa asusta pukisi milloinkin. Mitä kotona, mitä conipaikalla? Sulaudutaanko tavallisten ihmisten sekaan ja puetaan asut päälle vasta conipaikalla vai pelotellaanko conipaikalle mennessä koiranpennut ja pikkulapset? Mitä tapoja teillä on?

Olen itse tuuminut, että oma cosplay-asuni verkkoshortseineen ja poskimaalauksineen on sen verran ihmeellisen näköinen, että osan puvusta voisi laittaa kuntoon vasta perillä. Voisi vaikka matkaksi peittää shortsit tavallisilla housuilla ja EHKÄ maalata poskijutut vasta perillä (olen harjoitellut etukäteen poskimerkkien maalaamista), niin vastaantulijoilla olisi vähemmän ihmettelemistä. Ei siksi, että häpeäisin asuani, vaan siksi, etten halua "tavallisten pulliaisten" ihmettelyä osakseni, ja verkkoshortseista varsinkin voisi tulla vaikka mitä sanomista. Kotona laittaisin kuntoon hiukset ja silmien rajaukset ja sellaiset "tavalliset" jutut.

Mutta miten te muut teette? Täydellä tällingillä reissuun vai huoltotauko perillä? Kertokaa, kertokaa!
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Tisku
Viesti:

Re: Cosplay-asun pukeminen - missä ja milloin puetaan mitä?

ViestiKirjoittaja Tisku » To Touko 13, 2010 16:48

Vähän vaihtelee riippuen paikasta ja puvusta. Kotipaikkakunnilla olevissa coneissa on yleensä ollut tapana pistää kaikki valmiiksi kotona, kerran piti viimeistellä tapahtumapaikalla kasvomeikit. Mielummin pistän kaiken valmiiksi ennen itse tapahtumapaikalle menoa. Näin ei tarvitse tuhlata siellä aikaa siihen puvun kanssa sähläämiseen, sekä on varmaa ettei mikään ole unohtunut kotiin/majoitukseen. Kotona on myös paljon helpompaa pistää kaikki valmiiksi, koska saa olla rauhassa ja on joku auttamassa tarpeen vaatiessa. Viimevuoden Desussa puvun pistin vasta paikalla ja tästä syystä kaverit saivat junassa sekä jonossa kuunnella vinkumistani siitä, että tahdoin jo cossin päälleni. [offtopic]Myöhemmin vielä kynsiä lakatessani ja kenkien kanssa sählätessäni muutamat tulivat jo kuvia pyytämään. Kieltäydyin kohteliaasti ja pyysin heitä pyytämään myöhemmin kun olen saanut kaiken päälleni, eivät kuitenkaan tainneet ymmärtää, että nyt ei vain sovi. Luulisi tajuavan että ei taida olla hyvä hetki pyytää kuvia kun toinen vielä viimeistelee pukuaan.[/offtopic] Jos ei tosiaan tahdo ihmisten katsovan oudosti niin on se tietenkin parempi pistää oudommat osat puvusta paikan päällä, minua se ei ole tosin ikinä haitannut.

Holly

ViestiKirjoittaja Holly » To Touko 13, 2010 18:44

Kannatan ehdottomasti sitä, että cossi laitetaan jo kotona (tai mikä majapaikkana sattuu silloin olemaankaan). Conpaikalla on niin vaikea käydä puvun kanssa säätämään, tiedän jo kokemuksesta. Plus pitää sitten raahata conissa niitä vaihtovaatteita.
Sitäpaitsi se on ihan hauskaakin olla puku päällä ihmisten ilmoilla, piristyttää ja kummastuttaa tavallisten tallaajien päivää. :''D Itse olen jo niin tottunut tuijotukseen ja ihmettelyyn etten sitä edes huomaa mitenkään, paitsi jos joku alkaa huutelemaan tai muuta sellaista.

adreena
Viesti:

ViestiKirjoittaja adreena » To Touko 13, 2010 19:41

Minulla ei ole mitään hinkua liikkua "tavisten" keskuudessa puku päällä, joten puen näyttävimmät asiat aina vasta conissa. Pohjameikkaus irtoripsineen ja aluspukeutuminen on melko näpsäkkää hoitaa jo majapaikassa, ja jos puvuissani olisi koskaan normaalien vaatteiden näköisiä osia niin laittaisin varmaan nekin päälle valmiiksi. Pukuhuoneessa sitten laitan isommat maskeerausjutut naamaan, peruukin päähän ja itse puvun niskaan. Kyllähän siitä aiheutuu tätä tavaran ronttaamista, mutta hitosti mieluummin heitän kassillisen siviilivaatteita ja normaalit kengät narikkaan päiväksi kuin kipsuttelen puvussa ympäri maailmaa, varsinkin jos on jalassa epämukavat kengät. Eikä kyllä huvita rypistyttää pukua jo heti aamusta.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

saino

ViestiKirjoittaja saino » Pe Touko 14, 2010 14:39

Minä olen pukenut yhtä kertaa lukuunottamatta kotona aina kaiken valmiiksi, peruukkia myöten. Muuan muassa siksi, ettei tarvitse raahata kamaa mukana ja koska kadulla on hauska herättää huomiota, varsinkin esim kahdeksalta aamulla 8) . Desuun menin viime vuonna puku puoliksi päällä ja peruukki kassissa, ja harkitsen tapaa nytkin, koska taas peruukkini on pitkä, takkuuntuva siis, ja räikeä, ja puku kuuma ja epäkäytännöllinen matkustettaessa.

Minusta 'tavallisten ihmisten' tuijotuksen takia ei kannata jättää pukeutumista conpaikalle, mutta moni muu syy voi tehdä siitä fiksua (edellä luetellut, puvun rypistyminen/hajoaminen, järjetön epämukavuus jne). Mutta kukin tyylillään.
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Daiki

ViestiKirjoittaja Daiki » Pe Touko 14, 2010 22:56

Itse olen niitä henkilöitä jota pistävät asunsa päälle ennen coniin menoa. Tämä siksi että pelkään järjettömästi että jokin asia unohtuu, eritoten jos asussa on irtonaisia osia. Kerran näin nimittäin kävi mutta onneksi se ei ollut suuri moka. On paljon mukavampi matkustaa paikan päälle kun tietää että on nyt kaikki varmasti kasassa, eritoten jos matkaan menee autolla se 3 tuntia. Ei voi takaisin enää mennä hakemaan jos jotain unohtuu.
Mikäli en pistä asua päälle tai vain osittain, voi kyseessä olla asun kuumuus tai muuta vain ei autossa kykkiminen luonnistuisi. Suurin syy on kuitenkin tuo kuumuus, kesällä ei autossa huvittaisi istua turkis olalla. Tällaisissa tapauksissa menen majapaikkaani pukemaan tai auton ulkopuolella pukeudun. Itse tapahtuma paikalla kun en raaski mokomaan härdelliin ryhtyä, liikaa yleisöä.
Ulkopuoliset ihmiset eivät minua haittaa, olen tottunut kulkemaan cosplay asuissani kaupungilla. Olisin sitä paitsi huolestunut jos minua ei tuijotettaisi, silloin pukuni ei olisi tarpeeksi outo. He, jotka pelkäävät toisten katseita, pitäisi ymmärtää että jos pukeudut Sailor Mooniksi tai Narutoksi, kyllä ihmiset varmasti tujottavat. Varmasti sinäkin tuijottaisit silmät pyöreinä jos et tuntisi ko. asiaa.

Rimppu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rimppu » Pe Touko 14, 2010 23:30

Tätä nykyä minua ei saa cosplay niskassani tavan tallaajien joukkoon kirveelläkään. Olihan se hauskaa ensimmäiset pari vuotta, mutta taidan nykyään olla liian vanha ja kyyninen saadakseni kiksejä ihmisten hämmentyneistä ilmeistä.

Hilaan siis pukupussini ja tarvikekassini aina con-paikalle asti ja vaihdan vaatteet vasta siellä. Poikkeuksia voin tehdä, jos puku on jotenkin tavattoman yksinkertainen ja näyttää riittävän normaalilta. Ja kuten adreenakin tuossa jo totesi, joitain puvun osia voin pitää päälläni tapahtumapaikalle saapuessani.

Tapahtumissa on ainakin viime aikoina ollut varsin passeleita pukuhuoneita, ja kun paikan päälle saapuu riittävän ajoissa, ei tarvitse tapella peileistä muiden pukuilijoiden kanssa. Tutun puvun saa päälle melkoisen nopeasti, joten yritän parhaani mukaan treenailla väkerrelmiini pukeutumista jo ennen tapahtumaa. Ei tarvitse sitten hikisessä pukkarissa ryhtyä pohtimaan, että mikäs solki nyt menikin mihinkin.

Kioko_

ViestiKirjoittaja Kioko_ » La Touko 15, 2010 00:20

Itse ainakin olen laittanut jo kotona kaiken päälle, tosin johtuu siitä että joka coniin olen saanut kyydin aina conipaikalle asti. Paitsi kyllä ne ihmiset vähän tuijottaa kun käy jossai huoltoasemalla poikkeamassa :P mutta ei se mitään ole haitannut. Yleensä kuitenkin laitan peruukin ja kasvomeikit vasta conipaikalla. Vaatteet kotona, koska conipaikalla niiden kanssa on hankala alkaa säätämään...

Minorea
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minorea » Ma Touko 17, 2010 17:29

Kotona aina puen, ihan ja käytännöllisyyden takia. Mm. Bakassa ensivalon saanut Pelona oli ihan täysin kotona puettu, samoin edellisvuoden Winry. Tosin minulla tätä liikkumista helpottaa tuollainen neljä rengasta omaava laatikko nimeltään auto.

Syy miksi teen noin on ihan siinä, ettei tarvitse hirveää kasaa tavaroita sitten kantaa mukana. Yleensä kun olen coneissa laupias samarialainen ja saatan nappaista kyytiin ihmisiä joilla näkyy olevan paljon kantamusta ja heittelen myös esim. rautatie asemalle, niin on vaikea saada ihmisiä kyytiin jos itsellä on puolet omaisuudesta matkasta. + kotona on paljon enemmän aikaa laittautua rauhassa ja pystyn kunnolla peilistä syynäilemään, onko nyt kaikki varmasti ok.

Jos sitten joutuisin kävelemään paikan päälle, niin aika varmasti asu olisi päällä, säikkyy ne naapurin mummot minua jo muutenkin siviilissä kun näytän helvetin enkeliltä, niin ei tuo nyt niin maata mullistavaa ole. Näytän ehkä jopa siedettävämmältä. Kyllä niitä cosplaypukuja sen päivän aikana paljon näkyy.

Mutta kengät ainakin varmaan vaihtaisin vasta conipaikalla, koska:
- kävely korkeissa koroissa pitkän matkaa on aika tuskaa
- shoecoverit tuppaavat olemaan sellaiset että eivät yleensä kestä kovin pitkiä matkoja tai rasituksia ja hajoaa hyvässä lykyssä ennen conia.

Mutta kotona itse laittelen, jos en kaikilla paikkakunnilla pysty asumaan niin yleensä tunkeudun kaverin luokse yöksi niin pääsee sitten ihan siellä laittautumaan (:
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Tatl

ViestiKirjoittaja Tatl » Ti Touko 25, 2010 20:04

Yleensä en omista tarpeeksi pokkaa kiskoakseni pukua päälle jo aamulla, ainakaan jos olen liikkeellä yksin. Melkein poikkeuksetta kaverit tulevat coniin eri suunnista, mutta jos joku kerta lähdetäänkin samaa matkaa porukalla, niin voisin (kaapin kokoinen EHKÄ) tehdä poikkeuksen.

Soveltuvilta osin puen puvun päälle jo kotona, joilloin näytän matkan ajan vielä suhteellisen normaalilta. Yleensä meikkipohja, bindaukset, irtoripset ja mahdollisesti piilolinssitkin tulee laitettua ennen conipaikalle menoa. Jos puvun kengät eivät näytä täysin ufoilta, laitan nekin ja vaatteista riippuen jotain takin alle. Muu pukeutuminen jääkin sitten coniin.

EpikFeil

ViestiKirjoittaja EpikFeil » Pe Heinä 16, 2010 16:50

Minä puen cossini päälle tottakai jo kotona. Conipäivän yksi suurimpia iloja onkin juuri bussikuskin, ohikulkijoiden ja mahdollisesti myös koulutovereiden epäuskoisen/halveksuvan/inhoavan/huvittuneen ilmeen näkeminen. Hauskinta on ehkä kuulla mummojen mutinaa "nykynuorista" (sori mummot). Muutenkin viimecossini päälle pukemiseen meni se kaksi tuntia (seuraavaan arvatenkin enemmän), enkä haluaisi kuluttaa kivaa päivää mokomaan.

defia
Viesti:

ViestiKirjoittaja defia » Pe Heinä 16, 2010 17:43

Tähän asti on tullut aina majapaikassa jo pukeuduttua. Ensinnäkin siksi, että kaikenlaiset kassit ja pussit vaatteille ovat vain tiellä. Toiseksi syyksi myönnän sen, että minusta on mukava näyttää vähän erikoisemmalta silloin tällöin conialueen ulkopuolellakin. Kuitenkin jotkut osat asusta, lähinnä kengät, saatan pukea vasta paikanpäällä, mikäli niiden kanssa ei ole mahdollista vaeltaa kaupungilla.. (: Ensivuonna saa nähdä, ehkä silloin on oma auto käytössä ja voi tarvittaessa vaihtaa asun vasta tapahtumapaikalla.
I'm pushing an elephant up the stairs.
Deviantart || Pukuleikkiä

Kadajj

ViestiKirjoittaja Kadajj » To Heinä 29, 2010 23:10

Noh vastaanpas nyt tähänkin vaikka vähän keltanokka oonkin....
Eli oon kerran cossannu, Edward Elric Fulmetal Alchemistista eli cossi oli tosi helppo mutta vaihdoin sen vasta paikanpäällä ja se oli iso virhe! WC oli pieni koppero jossa oli tajuttoman kuuma ja haisi hmm... ei niin mukavalle. Siellä sitten tuskassa yritin laittaa peruukkia ja yrittää taiteilla vyön kans yhtäaikaa, ei kiva kokemus mutta opin tästä: ens kerralla laitan cossin päälle jo kotona ja herätän huomiota tuppukylässä....

Hohtosusi

ViestiKirjoittaja Hohtosusi » Pe Heinä 30, 2010 00:04

EpikFeil kirjoitti:Minä puen cossini päälle tottakai jo kotona. Conipäivän yksi suurimpia iloja onkin juuri bussikuskin, ohikulkijoiden ja mahdollisesti myös koulutovereiden epäuskoisen/halveksuvan/inhoavan/huvittuneen ilmeen näkeminen. Hauskinta on ehkä kuulla mummojen mutinaa "nykynuorista" (sori mummot). Muutenkin viimecossini päälle pukemiseen meni se kaksi tuntia (seuraavaan arvatenkin enemmän), enkä haluaisi kuluttaa kivaa päivää mokomaan.

komppailen täydellisesti epikkiä. sitäpaitsi eivät niiden ihmisten ilmeet NIIN hämmästyneitä ole kun ovat aika varmasti jo nähneet muita pukeutujia. :---)
Mutta nautin niistä o,o- ilmeistä mitä ihmisillä näkee, sekä erityisesti noiden maskottipukujen kanssa magnetoin pikkulapsia, mikä on mukavaa kun tulevat 'koiraa silittämään'. ^^
dA | FA | /Dead/ blog | ♥

RukiNoReita

ViestiKirjoittaja RukiNoReita » Pe Heinä 30, 2010 20:20

en ole ikinä cossannut... Mutta menen tänä vuonna Chibiconiin jos siis pääsen. asunani on kagome(inuyashasta) ja taidan pukea sen jo kotona :DDD se ei ole nimittäin niin erikoinen(?) japanilainen koulupukuhan sen on ;O on se erikoinen suomalaisiin vaatteisiin...

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”