Realismi vs originaalisuus

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Taikasieni
Viesti:

Realismi vs originaalisuus

ViestiKirjoittaja Taikasieni » To Helmi 18, 2010 17:59

Katsellessani erilaisia cosplay-kuvia netissä usein törmäsin kahden eri tyyppisiin cosseihin: niihin jotka on tehty realismihakuisesti eli idealla "tältä tämä hahmo näyttäisi, jos olisi oikesti olemassa", ja niihin joissa taas on yritetty päästä mahdollisimman lähelle alkuperäistä hahmoa sellaisena kuin se piikikkäine, painovoimaa uhmaavine hiuksineen animessa/mangassa/pelissä on.

Elikkä siis keskustelua aiheesta. Kumpaa ideaa itse yleensä haet takaa? Kumpi on mielestäsi suositeltavampaa eri cosseja suunnitellessa? Kumpi toimii käytännössa paremmin? Miksi? Miksi ei? Onko joku hahmo parempi tehdä ns. realistisesti vaiko sillein kuin se animessa/pelissä on?

EgoLogical

Re: Realismi vs originaalisuus

ViestiKirjoittaja EgoLogical » To Helmi 18, 2010 19:04

Hmjaaah mun mielest tää realismi on parempi ku jos on realistisen tapane hahmo nii se näkyy et yrittää herättää sitä eloon oikeeseen maailmaan, jolloin nähtäis miltä se näyttäis jos se ois oikeest olemas x]
PINEAPPLE SURPRISE!

Morndulin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Morndulin » To Helmi 18, 2010 23:24

Itse ainakin kannatan enemmän realismia, kuin näitä 100% saman näköiseksi tekijöitä. Totta kai vähän voi miettiä myös hahmon perusteella. Jos haluaa tarkoituksella esimerkiksi cosplayata jostain vanhasta Final Fantasysta (heitetään nyt esimerkkinä se 7) vaikkapa Sephirothia, ja päättää toteuttaa tämän pelin pikseleitä kunnioittaen, hänen tulisi sitten toteuttaa se "pikselöimällä itsensä" kyllä, näitäkin olen nähnyt.

Cossaajan kannattaa siis päättää haluaako hän hakea sitä todellisuudenmukaisempaa ulkonäköä, vai toteuttaa cossinsa "autenttisena." Niin kauan kun pysytään selkeästi jommassakummassa, niin okei, kummatkin voivat perustella ratkaisunsa. Karuimman näköistä on jos sekoitetaan realismia ja "anime-lookia." esimerkkinä Final Fantasy VII Sephiroth, jolla on pelistä tutut järkyttävän korkealle nousevat etujeejeet, mutta muuten normaali vaatetus. Se näyttää vaan KARULTA.
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Elyse

ViestiKirjoittaja Elyse » Pe Helmi 19, 2010 17:11

Olen pohtinut asiaa aivan vastikaan ja muutenkin yleensä. Itse pyrin toteuttamaan originaalisen designin mahdollisimman tarkasti. Mielestäni hahmot eivät yleensä vain näytä itseltään, jos niistä tekee kovin realistisia. Joskus, harvemmin kylläkin, käytän realitisuuttaa myös yhtenä keinona. Realistisuuteen pyrkivyydellä ei vain yksinkertaisesti aina saa hahmosta näköistä. Ainakaan suuremmalla todennäköisyydellä.

Morndulin kirjoitti:Karuimman näköistä on jos sekoitetaan realismia ja "anime-lookia."

MIelestäni on toisin, jos homman osaa toteuttaa hyvässä tasapainossa ja hyvällä maulla, ei lopputuloskaan voi olla kovin karu. Tietysti se saattaa aiheuttaa hämmennystä tai väärinkäsityksiä, jos rupeaa vertaamaan lähdekuviin. Kannattaa siis harkita.

Chuiga

ViestiKirjoittaja Chuiga » La Touko 18, 2013 11:56

Potkin tälläistä ylös ;P

Olen nähnyt sekä realistisempia cosseja, että näitä, joissa noudatetaan lähes sata prosenttisesti sitä referenssi kuvaa. Yleensä kuitenkin se realistisempi cossi on minusta ollut paremman näköinen. Sehän ei tietenkään tarkoita, että jompi kumpi vain pitäisi valita, vaan kuten tuossa ylempänä on sanottu, jos homman tekee sopivassa tasapainossa, niin homma näyttää yleensä hyvältä.

Esimerkki Disneyn Jasmine:
Realistisempi
Enemmän piirroshahmon näköinen

Joskus siis lopputulos näyttää vähän paremmalta, kun hommaa ajattelee vähän enemmän sen pelkän referenssikuvan ulkopuolelta. (Tässä nyt ei ole tarkoitus verrata kahta cossaajaa, vaan juurikin eroa kahden eri tyylin välillä).
Kuunsirppi - Cossaamista, nukkeja ja löpinöitä

Atlas_101

ViestiKirjoittaja Atlas_101 » Su Touko 19, 2013 02:52

Hyvä ihmettelytapaus on kans Yu-Gi-Oh!:in Yugi, koska miten sen tukan toteuttaa "realistisesti"? Hyvä cossitoteutuksia on olemassa, mutta en realistiseksi niistä mitään sanoisi.

Itse ainakin pyrin realistisuuteen cossatessa, anime-ja mangapiirtäjillä tuppaa olemaan tapana piirtää eri kohtauksissa henkilöistä ja esineistä hieman erilaisia ja kokoisia, ja helpottaa skaalausta, kaavojenpiirtämistä ja yleistä suunnittelua jos on jokin kiintopiste mihin verrata (Jokin esine jonka koon tietää tai jonka voi arvioida helposti, esim. käden leveys, limsapullot, aseet, armeijatarvikkeet jne.) Useita cosseja on myös pakko soveltaa, että niistä saa ensinkään päällepuettavan cossin tai käsiteltävissä olevan propin.

_A
http://propforge.blogspot.fi/ <- Proppiblogini, johon päivittelen tekosiani. (Proppitilauksia otetaan myös vastaan)

Nihil Aliud Scit Necessitas Quam Vincere.

Minorea
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minorea » Ke Touko 29, 2013 12:41

Olen vähän kahden vaiheilla. Mm. Pelona cosplayni ensimmäinen versio oli lähempänä originaalia, kun taas uudempi versio lähempänä realismia. (mm. hameessa ja paidan hihoissa oli piirretty ilmeisesti pitsiä tavallisenna U-muodolla, ekassa olin leikannut samanlaisen kankaasta, tokassa ostin ihan pitsiä)

Pidän itse kummastakin tyylistä, enkä ole saanut oikein päätettyä, kumpi on mukavampi. Cosplayta tehdessä sitten valitsen jomman kumman ihan fiiliksen mukaan, mikä minusta tuntuu hyvältä. Ihan sama, onko se naapurin Maija-Pertti sitä mieltä, että realistinen olisi parempi tai toisin päin, jos minä olen valinnut hänen mielestään väärin. Tärkeintä kumminkin minusta on, että pystyy itse pukunsa kanssa olemaan. Jos koko conin miettii "olisi sittenkin pitänyt" menee jo cossikokemus siitä pilalle.

Tosin pakko sanoa, että vartalon muodoissa kyllä haen realistisuutta. Kun en nyt taivu siihen 180cm, 45kg ja E-kupin tisseihin, pitää vähän karsia originaalivaatimuksia. (tai lähteä kivuliaaseen ja kalliiseen leikkaukseen)
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”