Tuskallisimmat cosplaykokemukset

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

EgoLogical

Re: Tuskallisimmat cosplaykokemukset

ViestiKirjoittaja EgoLogical » La Loka 03, 2009 19:53

Doodih, aik hyväki aihe!! Noh, sillon ku olin Animeconin Mariona, tuli aik kunnon hiertymät viikoks tekoviiksistä, ja sain pienen haavankin...
PINEAPPLE SURPRISE!

Senseless
Viesti:

ViestiKirjoittaja Senseless » La Loka 03, 2009 21:15

Voisinhan minäkin tuskallisimpia kokemuksiani kertoilla... Niitä kun tuntuu olevan koko ajan..

Aloitetaanpa ensimmäisestä conista, jossa cossasin ensimmäistä kertaa. Tracon IV. Ja cossasin sitten Naminea Kingdom Hearts kakkosesta... Ensinnäkin jouduin heräämään aamuvarhaisella, että saisin sen puvun vielä kuntoon, eli olin conissa ihan hemmetin väsynyt ja kun vielä piti käyttää ylipieniä kenkiä, niin jalatkin menivät käyttökelvottomiksi.. (ja toki ulkona oli illalla silloin ihan pirun kylmä eli kaiken kukkuraksi vielä jäädyin).

.. Seuraavaksi sitten Tampere Kuplii -09. Sielläkin oli ongelmana kengät. Ne tosin mahtuivat ihan hyvin jalkaan, mutta lauantaiaamuna kiireessä unohdin laittaa sukat. Paha moka. Kengät hiersi sitten koko päivän ja peruukkikin kutitti.

... Sitten tulikin Animecon -09 ja se oli ehkä tuskallisin coni ikinä. Ensinnäkin perjantaina meikäläisellä oli taas jääneet sukat jonnekkin, joten jalkoihin sattui kun kengät hiersi ja kun piti vielä kävellä ties minne... Lauantaina sain onneksi sentään sukat jalkaan ja kengätkin vaihtuivat, mutta perjantain jäljiltä jalat olivat ihan muusina. Oli sitten kiva kävellä niissä minikoroissa >___< Nooh, lauantaina ajattelin, että ehkei sunnuntai voisi olla kovinkaan paha. Ei se ollutkaan, sattui vaan niin, että la-su yönä sattui satamaan kaatamalla ja oikein mukavasti, jonka takia teltta kastui (majoitus oli siis leirintäalueella).. Ja sunnuntaiaamuna ryömin sitten teltasta melkein likomärkänä..

...maltan tuskin odottaa seuraavaa conia.
Einspruch!

Taikasieni
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taikasieni » Ma Loka 05, 2009 23:32

Joo, onhan noita :''D

Varmaankin mieleenpainuvin oli Tracon IV, jossa cossasin Cactuaria Final Fantasystä (kyllä, juuri sitä kolmannen sijan saanutta.) Sisätilat + kuuma kokovartalopuku, joka ei hengitä + cossikisan aiheuttama jännitys = not nice.

Toinen oli Desucon, jossa cossasin Tomoyukia Togainu no Chistä. Koska olen nainen ja kyseisen hahmon paita/takki kuului ihanasti olla auki lähes napaan asti (huom, ei muuta paitaa alla) niin, noh, eipä muuta kuin bindejä kehiin, ja tietenkin fiksuna lapsena päätin teipata rinnukset piiloon paljaalle iholle. No, ei siinä mitään, mutta kun ekan päivän jälkeen kun olin liian väsynyt ottamaan bindit pois, päätin nukkua ne päällä, kun ei ne siinä vaiheessa mitenkään kauhean epämukavalta edes tuntuneet. Sitten toisen päivän jälkeen kun otin vihdoin kotiin tultua bindit pois oli itku lähellä, kun revin teippejä irti ja katsoin peilistä teipin conin/yön aikana aiheuttamia arpia.

Opetus = Ei kannata nukkua teippibindit päällä. *facepalm-headdesk*

Wemppa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wemppa » Ti Loka 06, 2009 23:21

Tälläkin suunnalla on tullut koettua noita perinteisiä tekovaiheeseen liittyviä neulanpistoja ja kuumaliimapalovammoja. Varsinaiseen asun pitämiseen liittyvät tuskaisimmat kokemukset olen itse kokenut niissä puvuissa, joissa liikkuminen on ollut jollakin tapaa rajoittunutta - pahimpina esimerkkeinä varmaan Animecon VI:ssä käytetty Atlantica!Sora, jolloin siirtyminen paikasta toiseen onnistui vain parin kaverin avustuksella sekä Vincent Valentinen kostyymi, jonka ansiosta tuntivauhtini oli Tracon IV:ssä ja Cosplay Gaalassa sellaista parin metrin luokkaa. Kyllä sitä kummasti alkaa turhautusmittari ja arvostus vähän käytännöllisempiä pukuja kohtaan nousta, kun johonkin lyhyiden portaiden nousemiseen saa kulutettua vartin.

Mitä kipukynnyksen koetteluun tulee, itselläkin on jotain kokemusta tästä teippiä-suoraan-iholle-tavasta. Rintakehään jäi nätti arpi, mutta se on onneksi tässä parin vuoden aikana parantunut lähes näkymättömiin.
| writing | to | reach | you |

Shewon
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shewon » Ti Marras 03, 2009 19:50

Ensimmäinen tuskallisin muisto cosplay-asuista on Tracon 2009.
Cossasin Prinsessa Himeä. Olin tehnyt asun hirveällä rahasummalla, verellä ja kyyneleillä. Olin ylpeä aikaansaannosta, mutta oikea tuska oli moottorisahani, joka painoi 4 kiloa. Siinä sitten kantelin sitä kisan ajan ja myös kisan jälkeen, ja kun tracon oli loppunut, kotona huomasin että oikea käteni huutaa tuskaa. Siihen sattui älyttömän paljon, joten jouduin pistää siihen kylmägeeliä. Kipua kesti n. 3 päivää.

Toinen tuskallisin muistoni cosplay-asuista on Tampere kuplii 2009.
Cossasin ihan yksinkertaisesti Matt'ia Death notesta, asussa siis oli yksinkertainen raitapaita, liivi, kengät ja housut. Mutta missä tuska? Bindeissä. Kaverin luona olin huomannut, että olin unohtanut ideallissiteen (kyllä, käytän ideallissidettä bindeinä.) ja tuskailin että en minä voi mennä ilman bindejä kupliiseen. Noh kaverin kanssa teimme maalarinteipistä bindit itselleni, mutta teipin ja itseni välissä oli vain pieni kangas. Teippi oltiin siis laitettu todella tiukasti kiinni, ja se pysyi kupliin loppuun. Mutta kun illalla, kun otin maalarinteippiä pois, ihoani koristi lukemattomat pienet haavat.

Kolmas tuskallisin muistoni on Tsukicon 2009.
Allen Walker oli vuorossa. Olin päättänyt cossata Allenia vain muutama viikko ennen tsukiconia ja tarkoitus oli tehdä Allenin yksinkertainen pukutakki asu. Mutta liiviä tehdessä sain älynväläyksen tehdä Allenin käden. Monet ovat tehneet Allenin käden hansikkaana, mutta minä päätin tehdä sen suoraan käteeni. Tsukicon aamulla, n. 6 aikaan liimasin käteeni "verisuonia" ja "kuivasin" sitä hiustenkuivaajalla. Sitten olikin vuorossa maalaaminen. Maalina toimivat punainen akryylimaali, tekoveri ja musta öljyväri. Käden kun olin saanut maalattua "kuivasin" sen taas. Mutta tyhmä kun olen, tein käden ennen kun olin saanut peruukkia päähän. Siinä sitten pistin peruukin päähän välittämättä vasemmasta kädestä ja piirsin kirouksen silmään tekoverellä. No käsi piti maalata uudestaan. Kun olin vihdoin saanut kamat kasaan ja käden kuntoon niin huomasin olohuoneessa että olin laittanut vahingossa ruskeat housut. Menin sitten vaihtamaan housut, mikä osoittautui vaikeaksi, mutta sain sen silti päälle. Vihdoin pystyin lähtemään kohti conia.
Matka oli silkkaa tuskaa. Piti varoa ihmisiä etteivät ne olisi osuneet käteen ja piilotella kirousta, jossa on saatanan merkki. Myös käsi alkoi paleltua matkan aikana ja melkein en voinut liikutella vasemman käden sormia.
Käden poistaminen ei ollut tuskaa, liima lähti vetämällä ja maali lämpimällä vedellä.

sayah_

ViestiKirjoittaja sayah_ » Pe Joulu 11, 2009 21:55

Tuskallisinta oli ensimmäisessä conissa ikinä :roll:

1. Olin Kingdom Heartsin Sora, ja kun tyttö olin, en vielä tienny mitään bindauksesta xD ja katseet oli aika tuskallisia..
2. Oli tuskallista pyytää melkein keltä tahansa teippiä bindaukseen, kun joku huomautti, ettö olisin voinu bindata..
3. Vaahtomuovikengillä oli tuskallista kävellä :/
4. Kampaus meni pilalle, kun joku meni hakkaamaan Keybladella niitä :( hiuslakka kotona, tietty
5. (edelliseen kohtaan) Keyblade katkes, kun se samainen tyyppi päätti tasoittaa puskaa sillä..
6. Työllä tehty takki katos..
7. Lyhytlahkeisissa housuissa kaatuminen :|

xD on hauskoja muistoja ekasta conista
キングダムハーツ <3
ファイナルファンタジーVII <3
レノ <3
アクセル <3
すばらしきこのせかい <33

Tracon V: Naminé - Kingdom Hearts

Juuti

ViestiKirjoittaja Juuti » Su Tammi 10, 2010 03:14

minulla on tähän mennessä jokainen cossini ollut poika, joten olen bindeihin jo saanut tottua, kaiken lisäksi tykkään pitää niitä muutenkin. Mutta muistan Tracon IV:n kuin eilisen, tunnelma oli sellainen että me jouduimme lähteä keskellä yötä ajamaan kohti tamperetta ( asumme oulun tienoilla ) että keretään ja cossit siis jouduttiin laittamaan jo kotona päälle. Bindit tuli kiskottua todella nopeasti ja mahdollisimman huonosti kun oltiin muutenkin nukuttu yli kellonherätyksen..
.. mitä siitä seurasikaan kuin että jouduin conipäivän aikana ramppaamaan koko ajan vessassa huonosti laitettujen bindien vuoksi, eivätkä ne meinanneet pysyä sen jälkeenkään. Hivenen ahdistavaahan se oli ja kaikenlisäksi kun päätin ottaa kengät sisällä pois niin lattia oli vähintään jääkylmä ja likainenkin. Luojan kiitos laitoin ne kengät takaisin jalkaan ennen kuin kukaan tallasi varpaille.

Viime kesän Animecon on parhain mitä minulla on ollut, mitä nyt cossissa oli naisten kauluspaita miesten kauluspaidan sijaan ja ryhtini oli huono jokaisessas kuvassa, Asiaa ei auttanut se että kävelin paksupohjaisissa kengissä vain että saisin pituutta lisää. Koko oli kyllä oikea ja sukat jalassa, mutta kun niillä on kävellyt melkein kaksipäivää putkeen on sun sukatkin melkein kulunut jo puhki ja jalat aivan rakoilla. Lauantaina taisin kävellä osan matkasta ilman kenkiä takaisin majotuspaikalle ja ratikassakin sai kengät rötköttää viereisellä penkillä, kaikki tämä vain koska en tahtonut laittaa vaihtokenkiä laukkuuni että tilaa jäisi muullekkin. Toisena päivänä vedin jo tutuksi tulleen L cossin enkä ottanut huomioon että ihoni oli kesän aikana ruskettunut reippaasti, näytin tummaihoiselta :'D

Koi

ViestiKirjoittaja Koi » To Tammi 28, 2010 20:53

Omat tuskaiset kokemukseni ovat fyysisiä, ETTÄ henkisiä!

Henkinen tuska: Cossini oli Orihime. . . Bleach maailman mahtavin anime, mutta Orihime- maailman ärsyttävin henkilö . . . No en ole enää niin pahasti tätä henkilöä vastaan, mutta vihaan häntä kuitenin ^^* .
Luonteeni ei ole yhtään samantapainen kuin hänellä ja piti yrittää esittää säälitävää-"enosaamitään"-henkilöä (pahoittelen Orihime faneilta).
Vain sen takia, että muistutin (huom. imperfekti) tätä henkilöä hiusten värini ja sen hetkisen pituuden perusteella... Olen kuullut kommenteja:"näytät muuten Orihimeltä" aina siihen asti kunnes leikkasin hiukseni lyhyemmiksi . . .

Sitten fyysisiä:
Vuoden 2009 Animeconissa perjantai päivä. Kaunis ällöttän kirkkaanvihreä peruukki Mionilla (Higurashi no naku koro ni). Ponnari, jonka olin perukkiin liittänyt painoi todella paljon ja peruukki ei sen takia ollut yhteistyökykyinen alkuunkaan.. No lisäilin pinnejä sinne sun tänne aina tarpeen mukaan. Perukki oli painonsa lisäksi myös kuuma, vaikkei olisikaan ollut auringonpaistetta ja 25 astetta lämmin. Takaisin yöpymispaikallamme laskin kaikki pinnit jota olin käyttänyt perukin kiinni pysymiseen - noin 30. Hyvä vinkki: Ostakaa kunnon peruukkeja ihmiset. Ihan vain oman hyvä vuoksi ^^
>: 3

Mourumaru
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mourumaru » Ma Elo 02, 2010 11:49

Tähä vuoteen on kuulunu niin fyysisiä kuin henkisiä tuskia..

Ensimmäisenä on tän vuoden Desucon. Cossasin bliitsin Ichigoa ja tottakai piti perfektionistina hankkia asiaan kuuluvat olkikengät. Ne oli vähän pidemmät mitä piti olla joten piti vähän muokata niitä hihnoja että pysyis jalassa. Sateinen viikonloppu sattui olemaan ja ajattelemattomana pistin kengät jalkaan jo kotona. Junalla kun meni niin sieltä rautatieasemalta piti lähteä kävelemään kohti tapahtumapaikkaa. Oltiin päästy n. puoleen väliin matkaa, kun jalat oli ihan läpimärät, kengät oli imeny ittensä täyteen joten kuten olettaa saattaa, tottakai meni oikeasta jalasta se kiinnikelenksu irtoamaan kesken kävelyn. Sitä oli mahdoton pistää kunnolla enää takasin joten hätävarana kiinnitettiin se köyhästi hakaneuloilla. Jalassa se kenkä pysyi, mutta HYVIN löysästi, päivän aikana se rikkotui uudestaan ainaki 2 kertaa ja iltaan mennessä nilkka oli niin tuhannen päreinä ettei se ole oikeen parantunu kunnolla vieläkään, jalasta meni jänteet että kävely tuottaa vieläkin vähän tuskaa. Ei enää koskaan olkikenkiä sateisella kelillä, oi tätä jälkiviisautta.

Toinen, henkisempi tapahtu tän vuoden Traconissa, tai sitä edeltävällä junamatkalla. Oltiin menossa Intercityllä Vantaalta missä olin kaverin luona koska keravallahan tuo ei pysähdy. No odoteltiin siinä asemalla junaa saapuvaksi ja oltiin etukäteen liput varattu/ostettu netistä. Kaveri kysyi onko mulla opiskelijakortti mukana ja sanoin että tottakai...vai olikohan se. No ei tietenkään, yleensä pidän sitä 24/7 lompakossa mutta nyt se ei siellä tietenkää ollut. Pienonen paniikki iski että mitä jos se konduktööri kyselee sitä korttia niin miten mä todistan sille olevani opiskelija. Noustiin junaan ja mentiin meijän paikoille istumaan, molemmat oli ihan kauhusta kankeina odottamassa millon se tulee tarkastamaan lippuja. Sitte ku se viimein tuli mä olin lähellä pyörtymistä joten kaveri hoiti lippujen leimaamisen. Luojan kiitos sattui olemaan ääärimmäisen mukava tarkastaja eikä se muuta kyselly kun että minne oltiin menossa kun näin aikasin oli nuorisoa paljon liikkeellä (mentin aamu n. 8.30 junalla). Sitten se vaan häipyi ja me molemmat suorastaan huudettiin helpotuksesta. Paniikki on paljon pahempi ku pummatessa, hyrh.

noricore

ViestiKirjoittaja noricore » Ke Elo 04, 2010 14:29

Tämän vuoden Traconin sunnuntai oli kyllä yksi helvetti. Cossasin siis Hirumaa Eyeshield 21:stä ja minulla oli päällä bindit melkein koko ylävartalon alueella, jääkiekkohartiasuojukset joiden päällä paksu t-paita ja itse pelipaita. Alaosana sitten reisi- ja polvisuojukset joiden päällä leggingsejä muistuttavat housut suhteellisen paksusta kankaasta.

Okei, arvaattekin varmaan että nuo + 30 astetta lämpöä = lämpöhalvaus. Makasin kotona kolme päivää kuumeessa tämän jälkeen. (:::::::

Sitten henkisemmällä puolella on näitä epäilyttäviä miehiä tullut kyselemään pantsujenvilauttelu/tissikuvia ja pyydellyt hotellilleen. Näistä on jäänyt pieniä traumoja mutta onneks mulla on aina mun henkivartijahomo mukana. <:-----D Pitäs vaa cossata jotain muuta ku Yokoa tai lyhythameisia koulutyttöjä.
tasty one - blogini . irc-galleria . deviantart

se neljän eri puvun maka-cossaaja ~

Vilukissa

ViestiKirjoittaja Vilukissa » Pe Syys 17, 2010 17:00

Pakkohan tähän on myös vastata oma loistava kokemus.

Tyhmänä, aloittelevana, jääräpäisenä kun tein ensimmäisen cossini mew ichigon, animecon 2007, jostakin sain päähän pinttymän, että pakko saada häntä joka on ylöspäin. Vaikkakin äiti kuinka yritti kääntää päätäni silloin, että tekisin alaspäin menevän hännän se olisi helpompaa. No eiköhän sitten minun silti pitänyt saada se mega iso häntä, jopa on ylöspäin. Siinä ei mikään auttanut, että se olisi pysynyt ylhäällä, muuta kuin sitten fiksuna, otin coniin mukaan siima, ja laitoin siitä semmoisen lenksun kaulan ja hännän ympärille. Kivasti se siima hiersi kaulaan selloisen punaisen hirttojäljen, joka oli siinä ainakin viikon viellä conin jälkeen. Joten älkää tehkö liian isoja häntiä, tai tehkää ne menemään alaspäin : D

Lapini

ViestiKirjoittaja Lapini » Pe Syys 17, 2010 18:14

Tuskallisimmat cosplaykokemukseni ovat lähestulkoon aina johtuneet kengistä. Liian pienistä sellaisista...
Esimerkkeinä Tracon IV ja vuoden '09 Desucon:

Traconissa asuni ei muuten ollut tuskallinen, mutta kenkäni olivat numeroa liian pienet ja se alkoi tuntumaan ihan kivasti sen 12 tunnin käyttämisen jälkeen.

Desuconin cossia varten taas jouduin ajan- ja rahanpuutteen takia kaivamaan kengät kaapista. Löysin puvun kanssa jotakuinkin toimivat kengät, jotka olivat kokoa 38 tai 39... oma kengännumeroni on siis 41. Pidin kyseisiä kenkiä jalassa yhteensä ehkä 3 tai 4 tuntia ja varpaani arvostivat kokemusta kovasti~

Bindauksesta vielä se yksi kerta, kun bindasin laastariteipillä tavallisen topin päälle ja bindasin ohi siten, että teippiä joutui jonkin verran myös paljaalle iholle. Kun sitten myöhemmin otin bindejä pois, päätin olla järkevä ja repiä teipit irti iholta ilman mitään sen kummempia apukeinoja homman helpottamiseksi. Sattui ihan kivasti ja teipistä jäi liimaa kiinni ihooni pariksi viikoksi eteenpäin.
The Enrichment Center reminds you that the Weighted Companion Cube will never threaten to stab you and, in fact, cannot speak.

Logan

ViestiKirjoittaja Logan » Pe Syys 17, 2010 20:14

Tuskallisin kokemus oli salakavala ja pirullinen ansa, johon tyhmyyksissäni menin: Undertakerin [ah, luuranko cosplay-kaapissani muutenkin, jo ihan vain sen takia, että se on Kuroshitsujista] kengät Animeconissa '09.

Löysin muutamaa päivää ennen conia kotona käydessäni jonkun kaapin perältä varsin buenot saappaat, joihin lisäisin remmejä sitten siinä illalla ja olin iloinen. Seuraavana päivänä kävimme kavereideni kanssa photoshoottaamassa asujamme ja ihan ansiokkaasti tallustin niissä kengissä, vaikka koroilla kävelyä en hallitsekaan. Korkeudestaan huolimatta kengät olivat sopivat ja varsin tukevapohjaiset, joten ajattelin, että vedän ihan kevyesti koko conin kunnialla kotiin.
Toisin kävi. Parin tunnin päästä kengät alkoivat tuntua epämukavilta, ja ensimmäisen päivän puolivälissä en enää pitänyt kävelemistä oikein minkäänlaisena mahdollisuutena. Molemmat conipäivät kestin puhtaalla sisulla niissä kidutusvälineissä, mutta kotiin päästyäni konttasin [...] pari päivää ympäri kämppää, koska jalkapohjat olivat niin hajalla, että pariakaan metriä en kävelemään päässyt. Tästä seurasikin sitten päätös, että mitään korollista en enää ikinä jalkaani laita, vaikka hahmo oikeasti sitä vaatisikin [tosin pelkkiä lättäjalkoja on onneksi muutenkin kiikarissa ainakin toistaiseksi].

Ensimmäinen bindaukseni oli myös aika karu tapaus, mutta sitä onneksi jouduin pitämään vain parin tunnin photoshootin ajan ja varsinaiseen coniin mennessä hallitsin jo homman niin, että bindaus ei suuremmin edes tuntunut.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

AanZku

ViestiKirjoittaja AanZku » La Tammi 01, 2011 23:19

En ole sadistinen tai mitään, mutta jotenkin lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa cosplayer, joka kärsii melkein joka hemmetin kerralla XD

viimeisin tuskankokemus tapahtui tampereella traconissa cossatessani axelia organisaatio XIII ryhmässä... 13 hengen ryhmästämme 11 asui hotellissa, mutta emme saaneet majapaikkaa mistään lähistöltä, joten heti perjantaina kävelimme 5 kilometriä rautatieasemalta hotellille. No ei siinä mitään. todellinen koitos tuli vasta, kun saimme seuraavan päivänä asut päälle. Ylläni oli kokomusta, tiukka takki, hiukan hiertävät saappaat, tuuhea peruukki ja käsineet. Asiaa ei auttanut yhtään jatkuvat ylämäet kävellessä ja paahtava aurinko... onneksi kukaan ryhmäläisitäni ei saanut lämpöhalvausta xP ...luultavasti xD

Ryhmässäni oli myös useampi poika, jotka pystyivät välillä riisumaan takkinsa, mitä me tytöt emme voi tehdä pindien ja siveyslain vuoksi xD Hyvin epäreilua... xP Pahin oli kuitenkin viimeinen conpäivä... silloin ilma oli vielä hivenen kuumempi, mutta sen lisäksi piti kantaa asujen kanssa parisenkymmentä kiloa painavat laukut... xP

Hassuinta on se, että nämä kamalat kokemukset tulivat vasta jälkeenpäin. Kukaan ryhmässäni ei valittanut, (kovin paljon xD) vaikka mukana oli muutama ensikertalainenkin. Hauskaa oli, enkä vaihtaisi pois hetkeäkään x3

Batsy

ViestiKirjoittaja Batsy » To Tammi 06, 2011 00:09

Ei ettäkö kokemusta olis paljoa vielä kertynyt mutta kyllä se oli Tracon V,
meinaan että kun alla on ensin kohtuu paksu yksiosainen aluspuku,
sen päällä muutama sentti lateksia, korkeat saappaat, melkein koko pään
peittävä lateksi naamari ja vielä paksu viitta päälle niin ... oli "hieman" lämmin ...

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”