Tekstitys weks?

Keskustelu AMV:ihin liittyvästä teknisestä puolesta. Vinkit, vihjeet, kokemukset ja toki myös kysymykset voi lähettää tälle alueelle.

Valvoja: AMV.fi / Ylläpito

Kyoko

Tekstitys weks?

ViestiKirjoittaja Kyoko » Ma Loka 01, 2007 19:10

Varmaan monet amv -videoita tehneet kärsivät lähdemateriaalissa olevasta pikku pirulaisesta, nimittäin tekstityksistä?
Jossain videoissa tämä pistää harmittavasti silmään ja osa videosta kuluu vain tekstityksen katseluun.
RAW versioista tehtyjä onkin sitten paljon mukavampi katsella, mutta niitä kun ei aina itse löydä...

Jotenka ajattelin kysäistä miten porukat oikein poistavat tekstitykset alkuperäisestä videosta?
Olisin hyvin kiitollinen vastauksesta.
And believe me I AM STILL ALIVE
I'm doing science and I'm STILL ALIVE
I feel fantastic and I'm STILL ALIVE
While you're dying I'll be STILL ALIVE
And when you're dead I will be STILL ALIVE

Katsotut animet

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » Ma Loka 01, 2007 20:23

http://www.amv.fi/oppaat/tekstitys/ löytyy erinäköisiä vinkkejä tekstityksen poistoon, mutta edelleen paras konsti on käyttää materiaalia joissa ei ole tekstejä ;)
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Moon Yan

ViestiKirjoittaja Moon Yan » Su Joulu 09, 2007 22:02

Sivis kirjoitti:http://www.amv.fi/oppaat/tekstitys/ löytyy erinäköisiä vinkkejä tekstityksen poistoon, mutta edelleen paras konsti on käyttää materiaalia joissa ei ole tekstejä ;)

Tuolla sivulla mainitaan 8:nnessa kohdassa logonpoistofilterit, mutta onko niille siis olemassa aivan oma ohjelmansa?

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » Ma Joulu 10, 2007 21:11

Moon Yan kirjoitti:Tuolla sivulla mainitaan 8:nnessa kohdassa logonpoistofilterit, mutta onko niille siis olemassa aivan oma ohjelmansa?

Filterit ovat (tässä yhteydessä) sellasia lisäjuttuja joita voi käyttää apuna vDubia käyttäessä. Tämä vDub on taasen yleisohjelma videokuvan käpistelyyn.

Jossain vaiheessa ku on aikaa ja energiaa niin on tarkotus kirjottaa tuonne "vDub for dummies".
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

KaraokeHusky

ViestiKirjoittaja KaraokeHusky » To Joulu 20, 2007 10:43

Jos jostain sattuu saamaan käsiinsä mkv tiedostoita niin River past video cleaner pro ohjelmalla saa melko monesta eriteltyä tekstityksen pois. En tiedä onko ogm filuille vastaavaa ohjelmaa sillä niissäkään ei vissiin ole upotettuja subeja?

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » Ti Tammi 01, 2008 12:34

Pegari84 kirjoitti:Jos jostain sattuu saamaan käsiinsä mkv tiedostoita niin River past video cleaner pro ohjelmalla saa melko monesta eriteltyä tekstityksen pois. En tiedä onko ogm filuille vastaavaa ohjelmaa sillä niissäkään ei vissiin ole upotettuja subeja?

vDubMod pystyy käpertelemään mkv/ogm-tiedostoja vastaavaan tapaan kuin perus vDub.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä

[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Skong

ViestiKirjoittaja Skong » Pe Tammi 18, 2008 04:45

vDubMod pystyy käpertelemään mkv/ogm-tiedostoja vastaavaan tapaan kuin perus vDub.

vDubModia melkeinpä suosittelisin vain ogm tiedostojen käsittelemiseen, mkv:lle löytyy MKVExtrack joka mielestäni on hyvä ohjelma softsubien, audion ja muun tavaran poistoon.

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » Ke Tammi 23, 2008 19:13

Minulla on ongelma tekstiyksen poistoon liittyen. (Olen varsinainen ongelmakimppu!) Minulla on ohjelma nimeltä VirtualDubMod ja tahtoisin käyttää sitä tekstityksen poistoon yhdestä jaksosta (en ole löytänyt sitä mistään ilman tekstejä eikä minulla ole sitä DVD:llä), mutta ohjelma on erilainen kuin esimerkissä näytetty enkä osaa käyttää sitä. ;__; En pääse sillä edes alkuun. Tässä on kuva siitä:

http://i274.photobucket.com/albums/jj257/TigerClaw-chan/Screenshot.jpg

Ohjelma on täysin erilainen ja minulla menee sormi suuhun sen kanssa. Yritin ladata vanhempaa versiota mutta sekään ei ollut samanlainen kuin oppaassa käytetty, joten siitäkään ei ollut apua.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » Ke Tammi 23, 2008 20:50

Tiger Claw kirjoitti:Ohjelma on täysin erilainen ja minulla menee sormi suuhun sen kanssa. Yritin ladata vanhempaa versiota mutta sekään ei ollut samanlainen kuin oppaassa käytetty, joten siitäkään ei ollut apua.

Ihan sama ohjelma tuo on, tuossa oppaassa on vaan leikelty kuvia vähän reilummalla kädellä (toki, osa screenshoteista on filtereiden ikkunoista, ja osa vegasista)

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » To Tammi 24, 2008 08:33

Sivis kirjoitti:
Tiger Claw kirjoitti:Ohjelma on täysin erilainen ja minulla menee sormi suuhun sen kanssa. Yritin ladata vanhempaa versiota mutta sekään ei ollut samanlainen kuin oppaassa käytetty, joten siitäkään ei ollut apua.

Ihan sama ohjelma tuo on, tuossa oppaassa on vaan leikelty kuvia vähän reilummalla kädellä (toki, osa screenshoteista on filtereiden ikkunoista, ja osa vegasista)

On vai? O_O Itse en ainakaan löytänyt edes tuota cropping-nappia, vaikka miten koetin.

Hienoa, nyt kaikki pitävät minua idioottina...

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » To Tammi 24, 2008 08:59

Tiger Claw kirjoitti:Itse en ainakaan löytänyt edes tuota cropping-nappia, vaikka miten koetin.

Se on joo vähän mutkan takana mutta kokeiles:
Ensin "Video" valikosta valitset "Full processing mode" päälle, sen jälkeen video valikossa pitäisi enabloitua tuo "Filters" kohta, nappaat sen, aukeaa tuo filteri ikkuna, siinä klikkaat "Add" ja etsit aukeavasta listasta "Null transform" filterin, ja valitset sen ja lisäät listaan, nyt pitäisi tuon filter ikkunan alareunassa oleva "Cropping" nappi olla toiminnassa.

(Tuo ohjelma ei ole tuossa suhteessa kaikkein loogisin kyllä ;)

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » To Tammi 24, 2008 16:05

Sivis kirjoitti:Se on joo vähän mutkan takana mutta kokeiles:
Ensin "Video" valikosta valitset "Full processing mode" päälle, sen jälkeen video valikossa pitäisi enabloitua tuo "Filters" kohta, nappaat sen, aukeaa tuo filteri ikkuna, siinä klikkaat "Add" ja etsit aukeavasta listasta "Null transform" filterin, ja valitset sen ja lisäät listaan, nyt pitäisi tuon filter ikkunan alareunassa oleva "Cropping" nappi olla toiminnassa.

(Tuo ohjelma ei ole tuossa suhteessa kaikkein loogisin kyllä ;)

Voi, kiitos! :D

EDIT: Nyt toimii, mutta ongelmana on se, että kun olen tallentamassa VirtualDubilla jaksoa josta olen poistanut tekstit, se ei mahdu kovalevylleni. Kun VirtualDub on tallentanut jaksoa kaksi minuuttia D-kovalevyltäni on lähtenyt 10 Gt. O__O Onko vika minussa vai ohjelmassa? Voiko tiedostoa mitenkään saada pienemmäksi?

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » Ke Tammi 30, 2008 14:03

Tiger Claw kirjoitti:Nyt toimii, mutta ongelmana on se, että kun olen tallentamassa VirtualDubilla jaksoa josta olen poistanut tekstit, se ei mahdu kovalevylleni. Kun VirtualDub on tallentanut jaksoa kaksi minuuttia D-kovalevyltäni on lähtenyt 10 Gt. O__O Onko vika minussa vai ohjelmassa? Voiko tiedostoa mitenkään saada pienemmäksi?

Oletettavasti virtualdubmod ei nyt pakkaa miteenkään tuota ulos menevää tavaraa, eli tuossa "Save As" dialogissa tarkista alareunasta että tuossa Compression kohdassa ei lue "Uncompressed RGB", tuota pakkaus-codeccia voi vaihtaa klikkaamalla siitä vierestä change, ja valitsemalla listasta sopiva codec. Suositeltavat codecit ovat HuffYUV tai Lagarith, nämä ovat kyllä vielä kohtuu isoja filejä mutta laatu ei kärsi tuosta pakkauksesta ja editointiohjelmatkin tykkäävät näistä.

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » To Tammi 31, 2008 16:03

Tuhannet kiitokset. :D *ylistystä*

__

Re: Tekstitys weks?

ViestiKirjoittaja __ » Ke Heinä 20, 2011 21:11

Itse olen MKV tiedostojen tekstitysten poistamiseen käyttänyt ohjelmaa nimeltään XMedia Recode.
Tuolla ohjelmalla voit myös leikata jaksosta tarvitsemasi kohtaukset irti erikseen ettei koko jaksoa tarvitse uudelleen enkoodata.

Palaa sivulle “AMV-tekniikka”