Tietokone vs. videoeditori

Keskustelu AMV:ihin liittyvästä teknisestä puolesta. Vinkit, vihjeet, kokemukset ja toki myös kysymykset voi lähettää tälle alueelle.

Valvoja: AMV.fi / Ylläpito

Zelenia
Viesti:

Tietokone vs. videoeditori

ViestiKirjoittaja Zelenia » Pe Joulu 29, 2006 00:15

En ole koskaan tullut kysyneeksi yhdeltäkään AMV:eiden tekijältä, kuinka hyvin heidän koneensa jaksavat pyörittää videoeditoreita. Päätin rohkaista itseni ja raahautua tänne kyselemään mielipiteitä ja anomaan vinkkejä asiaan liittyen.

Kun katselen minua sata tai jopa tuhat kertaa kokeneempia tekijöitä, voin vain ihmetellä, millainen ihmemasiina heillä mahtaa olla käytössä.
Itselleni editointi ei ole liioinkaan herkkua, vaikka pidänkin videoiden tekemisestä hyvin paljon. Kone nimittäin nykii kirotusti videoita tehdessä.

Leikkely, siirtely ja muut perushommat kyllä onnistuvat, mutta kun yritän esikatselua, tahtiosoitin kulkee omaa tasaista rataansa, eikä esikatseluikkuna pysy perässä. Tämä koskee kaikkia kokeilemiani editoreita: WMM:ää, Ulead Videostudiota ja Sony Vegasia.

Koneeseeni hankittiin lisää RAM-muistia (nyt sitä on 1,5GB) ja erään toisen harrastelevan kauppiaan ehdotuksesta kone viritettiin kirjoittamaan kahdelle levylle yhtäaikaa, mutta sekään ei auttanut piiruakaan. Uudesta prosessorista en osaa sanoa paljoakaan, ymmärsin vain muutaman henkilön keskustelusta, ettei sekään välttämättä mitään muuttaisi, jos editori käyttäisi kuitenkin kaiken tehon armottomasti.

Joudun siis luottamaan 100% onneeni ja Vegasissa vetämiini markereihin videoita tehdessä. Minulla ei ole hajuakaan, millaista tavaraa olen tekemässä. Videota pääsee "esikatselemaan" vasta renderöinnin jälkeen. Tuntuu kuin ostaisi sikaa säkissä.

Vai onko tämä metelöintini turhaa? Onko kaikilla editoijilla samoja "haasteita"? Voiko tälle yhtään mitään?

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » La Joulu 30, 2006 17:45

Itselläni on nyt kohtuu tehokas kone, ei varmaan mitään huippua tosin nykyisin enään (Athlon 64 Dual Core) ja eipä nuo previewit itselläkään toimi ihan suoraan nykimätä. Itse käytänki yleensä esim. MJPEG tms "nopeaa" codeccia millä teen Vegasin preview renderit, tai lyhyemmissä pätkissä RAM-previewit (tai mikä sen nimi nyt olikaan) ja katson näistä.

Mutta mikäli on metsästämässä kokoonpanoa joka näyttäisi previewit lennosta niin (riippuen toki lähdemateriaalista) nostaisin esille myös kovalevyjen nopeuden (RAID-1 voisi auttaa tässä lisäksi, kun lukeminen voitaisiin tehdä kahdelta levyltä yhtäaikaa). Toki prosessorin tehojen lisäys auttaa myös, varsinki mikäli videossa käytetään paljon efektejä, tai lähdemateriaali on MPEG4 tms. pakattua, dualcoresta voi lisäksi saada ihan kivaa tehoboostia, riippuen toki miten ohjelma osaa moista ominaisuuttaa hyväkseen käyttää. (Vegasin 6:ssa tuo käyttää sitä lähinnä kun exportataan videoo, ja siinä sen nopeuden lisäyksen kyllä jo huomaa.)

Tuo muistin määrä tuntuu kyllä ihan ok jo, itse päivitin kahteen gigaan juuri, ja verrattuna aikaisempaan gigaan, ei hirveästi apua saanut.

Mutta tosiaan suosittelen hankkimaan esimerkiksi Picvideon M-JPEG codecin ja mikäli ohjelma tukee niin tekemään tällä preview rendereitä (ainakin Vegasista ja Premierestä löytyy) sopivan "huonoilla" asetuksilla niin tämä auttaa pitkälle, eikä välttämättä ole edes kovin hidasta.

(Sekavaa selitystä mutta, toivottavasti jotain selviää ;)
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » Su Joulu 31, 2006 14:40

Edelliseen lisäyksenä että videon resoluution laskemisella on yllättävän suuria vaikutuksia muistin ja tilankäyttöön. Kovat jätkäthän käyttää jotain 720x480 tai 640x480-luokan resoluutioita lähdemateriaalissa ja lopullisessa tuotoksessa. Itse näen että 512x384 on varsin riittävä vaihtoehto hieman heikommille koneille vaikka puristit alkavatkin pian itkemään että "hyi, pikselöintiä" tai jotain muuta yhtä turhaa. Televisiotoistossa ei tuollainen resoluutioero näy oikeastaan ollenkaan. Jos tämä ei vielä riitä niin minusta tuon resoluution voi raa'asti lyödä puoliksi 320x240. Lopputulos ei tietenkään vastaa suuremman reson vastaavia, mutta minusta sisältö on tärkeämpää kuin visuaalinen laatu. Tästä tosin kaikki muut tuntuvat olevan eri mieltä kuin minä (tosin yuutuubin wmv-paska on edelleen wmv-paskaa). Pointtina että jos tietää mitä tekee niin .avi-pohjanen 320x240 riittää vallan mainiosti.
Esimerkkinä voisi laittaa allekirjoittaneen HAMVoMiBDan joka on alusta loppuun väsätty kokeilumielessä 512x384 resolla ja HuffYUV codecilla. Silloiselle Athlon 1800+ pohjaiselle raudalle se oli enemmän kuin tarpeeksi sujuvaan editointiin. Jos mennään ajassa taaksepäin niin ainakin Hamster Danceen asti on väsätty AMV:itä 900:lla duronilla. Se ei enää taipunut 720x480 resoon oikeen mitenkään.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Zelenia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zelenia » Su Joulu 31, 2006 17:12

Kiitos, minun täytyy kyllä kokeilla tuota preview renderöintiä Vegasissa, en tullut edes koskaan ajatelleeksi tuota. :)
Tuota lähdemateriaalin reson muuttamista voisi myös testata kokeilumielessä, se saattaakin olla yksi suurimmista syistä tähän nykimiseen.
Efektit tosin minun täytyy aina tarkistaa frame kerrallaan tulevaisuudessakin, en luota piiruakaan tämän koneen tapaan näyttää esikatselu, vaikka se reso olisikin luokkaa 320x240.

Kiitos ja kohtelias niiaus (enhän minä osaa niiata, mutta what so ever, offaus on kivaa).

Esrhan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Esrhan » La Tammi 27, 2007 20:03

Runko: Shuttle XPC-SD37P2
Prossu: Intel Core 2 Duo E6600, 2.40 GHz
Muisti: Kingston 2048MB 667MHz DDR2
Näytönohjain: Gainward 8800GTS
Kovalevy: 2x Seagate Barracuda 7200.10 (320GB)

Tuollaisella pyörii progressattu avisynth Adobe Premiere Pro:ssa mukisematta 720x480 resoluutiolla. Parit filtterit päälle ja johan hidastuu koko touhu, mutta kukapa editoisi visuaalisesti parannettua materiaalia, kun parannuksen voi tehdä jälkeenpäinkin.

Paljon vähemmälläkin tietysti pyörii tuo Premiere ja varsin mukavan editointiympäristön saa aikaiseksi. Pitäisi vain osata hiukan optimoida Windowsia ja kokoonpanoa. Näyttää myös siltä, että Vegas on käyttäjäystävällisempi ja vie kaikki uudet artistit mukanaan. :P

Jussi Remastered
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussi Remastered » Su Helmi 17, 2008 11:00

Jooh, kyllä ekat videot oli tuskaa tehdä XD Ne oli 320x240 kaikki, paitsi viimeisen sillä koneella tein 512x384, milloin videon esikatselu oli jo lähestulkoon mahdotonta tälläisellä koneella:
Intel Pentium II 266mhz
Nvidia TNT (tms, en muista nyt oliko tuo koko nimi)
256MB RAM
Kiintolevytilaa: ~20GB

Joo, sitten saatiin vähän tehokkaampi kone hankittua, millä on tullut tehtyä kaikki tähänastiset:
Pentium IV 3ghz (HT)
Nvidia Ge-force FX 5500 / myöhemmin Nvidia Ge-force 6600GT
512MB DDR-RAM
300W virtalähde ( X___X )
Ja kiintolevytilaa ~200GB

No kyllä tuolla P2 266mhz:llä tuli videoita tehtyä. Ei se niin paljon siitä koneesta ole. Vähän vaikeeta kyllä, ja hidasta, mutta kyllä on onnistunut tuollaisellakin.

Palaa sivulle “AMV-tekniikka”