Videotiedostojen toistamiseen liittyvät ongelmat

Keskustelu AMV:ihin liittyvästä teknisestä puolesta. Vinkit, vihjeet, kokemukset ja toki myös kysymykset voi lähettää tälle alueelle.

Valvoja: AMV.fi / Ylläpito

Paha sotaherra
Viesti:

Re: Videotiedostojen toistamiseen liittyvät ongelmat

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » La Touko 24, 2008 12:17

Nyt löytyi! Koetinkin sitä, mutta silti vDub kieltäytyy avaamasta videotiedostoa vedoten WMV3:een. Missä vika?

EDIT: Okei, kiitos kuitenkin, Sivis.
Viimeksi muokannut Paha sotaherra, La Touko 24, 2008 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » La Touko 24, 2008 12:32

Tiger Claw kirjoitti:Nyt löytyi! Koetinkin sitä, mutta silti vDub kieltäytyy avaamasta videotiedostoa vedoten WMV3:een. Missä vika?

Höm, nytpä pistit pahan, itse en juuri noita WMV pohjaisia filejä ole käpistellyt, ja nekin harvat yleensä AviSynthin kautta avannut virtualdubissa. Jos sinulla on tarpeeksi uusi virtualdubmod sekä avisynth asennettuna, niin alareunassa pitäisi olla "use avisynth template" dropdown, josta valitsemalla "DirectShow" pitäisi tiedoston aueta. Ellei joku muu osaa sanoa viisaampaa :)
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » La Joulu 13, 2008 14:34

Uhh. Minä täällä taas. Onko mitään keinoa, jolla ogm-tiedoston saisi aviksi tai wmv:ksi? Ogmia kun ei saa laitettua mihinkään editointiohjelmaan eikä edes levylle, josta sen voisi ottaa. T__T

EDIT: Löysinkin itse ratkaisun monen tunnin etsimisen jälkeen. Sori...

majo
Viesti:

ViestiKirjoittaja majo » Ke Helmi 18, 2009 00:48

Osaisikohan täältä joku osaavampi auttaa aloittelijaa?

Renderöin Vegas 9:llä .avi- leikkeistä kasattua videota. Itse renderöinnissä ei ongelmaa, mutta kun videota yrittää tämän jälkeen avata, ääni kuuluu mutta kuvaa ei näy.
Ongelma ei kuitenkaan toistu muita .avi-tiedostoista kasattuja renderöidessä. Yhdet .avit renderöityvät oikein kuvan ja äänen kanssa, toiset vain äänen. Missä voisi olla vika?

Allu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Allu » Pe Helmi 20, 2009 19:36

majo kirjoitti:Osaisikohan täältä joku osaavampi auttaa aloittelijaa?

Renderöin Vegas 9:llä .avi- jne....
Tuoda tuoda, en ole mikään ammattilainen näissä hommissa, mutta minulla on sama ongelma esiintynyt pari kertaa eikä minulla ole harmainta aavistusta siitä, mistä se johtuisi. Pakkaan tosin videot vielä kertaalleen Vegasin renderöinnin jälkeen Virtuab Dubilla xvid:llä, jonka jälkeen videot ovat pörränneet hyvin.
This mystery is already on the tip of my tongue!

Kaneli

ViestiKirjoittaja Kaneli » La Helmi 21, 2009 16:16

Tässä on syy:

http://video-editing-software-review.toptenreviews.com/

Katsokaa missä Vegas epäonnistuu täysin.

Mulla oli paljon ongelmia Vegasin kanssa, kunnes vaihdoin toiseen.
En ole minkään sanomani takana, mielipiteeni vaihtelee noin viikottain.

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » La Helmi 21, 2009 18:53

majo kirjoitti:Osaisikohan täältä joku osaavampi auttaa aloittelijaa?

Renderöin Vegas 9:llä .avi- leikkeistä kasattua videota. Itse renderöinnissä ei ongelmaa, mutta kun videota yrittää tämän jälkeen avata, ääni kuuluu mutta kuvaa ei näy.
Ongelma ei kuitenkaan toistu muita .avi-tiedostoista kasattuja renderöidessä. Yhdet .avit renderöityvät oikein kuvan ja äänen kanssa, toiset vain äänen. Missä voisi olla vika?

Ensimmäinen epäilys että rendaat codecilla jota playeri/jokumuumikä ei osaa käyttää purkamiseen, toinen voi olla että väritilat menevät sekaisin (vaikka nämä yleensä kai näkyvät vaan sekavana kuvana). Eli kun exporttaa vegasista, niin suositeltavaa on käyttää huffyuv/lagarith codeccia, ja rendata eri codecilla kun millä lähdeclipit on. Tällä olen itse välttynyt ainakin ongelmilta.

Kaneli kirjoitti:Katsokaa missä Vegas epäonnistuu täysin.

Epäonnistuu puuttumalla listalta kokonaan? Siellä on tuo halvempi "Movie Studio" mutta Vegas Pro:ta ei.

Edit: Ja tarkemmin luin niin movie studiotahan tuossa tarkoitettiin, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä niin ei väsynä hämäänny ;) Mutta tuo vinkki pätenee tuohon movie studioonkin.
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Kaneli

ViestiKirjoittaja Kaneli » Su Helmi 22, 2009 00:59

En mä ny tarkottanu että se ohjelma epäonnistuu, se saa muissa kohdissa täydet, mut käytettävyyden helppoudessa ja ohjeissa pisteet ei oo kovin kehuttavat, sen monimutkaisemman versionhan pitäisi olla vielä vaikeampi. Mulla oli aina vaikeeta siis oikeen version, ei tän movie studion, kanssa just kaiken löytäminen, kun ei mitään tahtonu oikeen ikinä löytyä. Oli kyl muitakin ongelmia, mut nyt jälkeenpäin katottuna toi on suurin haittapuoli Vegasissa.
En ole minkään sanomani takana, mielipiteeni vaihtelee noin viikottain.

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » Ti Huhti 07, 2009 18:36

Millä ihmeellä saisin mkv-tiedoston muunnettua mp4:ksi, aviksi tai wmv:ksi? VirtualDubMod ja editointiohjelmani eivät suostu toimimaan, kun yritän avata mkv:n niillä. Saisiko SUPER:illa tai Media Player Classicilla jotain aikaan? Vai onko olemassa jokin (ilmainen, kiitos) ohjelma, jolla tiedostotyypin saisi muutettua?

MKtsudo

ViestiKirjoittaja MKtsudo » Ti Huhti 07, 2009 19:27

Tiger Claw kirjoitti:Millä ihmeellä saisin mkv-tiedoston muunnettua mp4:ksi, aviksi tai wmv:ksi?
Jos VDubMod on käytössä, lienisi mukavaa hankkia myös sen kaveriksi AviSynth (jollei ole vielä). Ohjelma on ilmainen eikä vie koneelta paljon tilaa, ja se toimii myös suoraan VDubModin sisällä. Oletetusti nuo matruskat sisältävät h.264-videoraitaa, jota VDubMod ei tue, joten avuksi pitäisi riittää, kun videota VDubModissa avatessa ottaa sieltä avausikkunan alareunan "Use AviSynth template" -valikosta DirectShowSourcen. Pitäisi avata näin siis mitä tahansa. Tämän jälkeen sen sitten voi tallentaa aviksi haluamallaan koodekilla. Tietenkään SUPER:ia en estä käyttämästä, mutta henk.koht. kokemuksia ei minulla ohjelmasta löydy ^^.

Yleisesti, AviSynth on kaikkien editoijien bestis.
Viimeksi muokannut MKtsudo, To Huhti 09, 2009 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hah.

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » Ti Huhti 07, 2009 20:51

MKtsudo kirjoitti:joten avuksi pitäisi riittää, kun videota VDubModissa avatessa ottaa sieltä (kuvaa tulee, jos jaksaa) avausikkunan alareunan "Use AviSynth template" -valikosta DirectShowSourcen. Pitäisi avata näin siis mitä tahansa.

Hu? Mistä tuo tuommoinen löytyy? Olen ihan pihalla...

MKtsudo

ViestiKirjoittaja MKtsudo » To Huhti 09, 2009 16:21

Tiger Claw kirjoitti:Hu? Mistä tuo tuommoinen löytyy? Olen ihan pihalla...
Juuh, pahoittelen, että edellinen viesti tuli väännettyä vähän kiireessä, mutta jollet apua ole vielä muualta saanut, arkistoidaan lisäinformaatio nyt vaikka sitten edes tulevia sukupolvia varten :wink:. Kuvat linkkien takana sivun nopeahkoon latautumiseen vedoten.

Eli ainakin VirtualDubModin 1.5.10.2 versiosta ylöspäin (joka sattumalta on myös minun ohjelmani versionumero) on AviSynthin asennuksessa mahdollista synkronoida AviSynth toimimaan myös ohjelman sisällä. AviSynth siis auttaa meitä luomaan erilaisten komentosarjojen (tjsp.) kautta haluttuja ominaisuuksia videoon. Useimmiten ohjelmaa käytetään kuvan resoluution tai laadun fiksaamiseen. Tässä tapauksessa me kuitenkin haluamme käyttää DirectShowSource-komentoa, jonka avulla voidaan tuoda lähes kaikkia videovirtaa sisältäviä tiedostoja AviSynthin käsiteltäviksi, eli tässä tapauksessa luultavastikin uudempia MKV-tiedostoja, joiden video on pakattu liian "teknisesti" VDubille sitä itse avattavaksi.

Tietenkään ei ole välttämätöntä antaa VDubin luoda tarvittua skriptiä ja avisynth-skriptin voisi tehdä ihan Notepadia (=Muistio) käyttämällä ja muuttamalla tiedostotunnisteen vain .avs-päätteiseksi, mutta uskoisin, että monelle videoeditoijalle ja monelle muullekin helpoin reitti on asentaa vain ohjelmat koneeseen ja käyttää suoria polkuja. Tässä on nyt sitten kuvaa (joka päivittyy myös edelliseen viestiin), mitä luultavasti kaivattiin. Tämä toiminto siis antaa VDubin luoda tiedoston avaamisessa muutaman kymmenen kilotavun kokoisen tekstitiedoston kivalla .avs-päätteellä, joka on myöhemmin käytettävissä myös muissakin yhteyksissä, mm. ohjelmia voi huijata luulemaan skriptiä itsenäiseksi videoksi (josta Sivis jossain päin meitä jo suomen kielellä onkin muistaakseni sivistänyt). Skriptiä voi myös sitten muokkailla, jos siihen luulee kykenevänsä, suoraan VDubin puolella, mutta olkoon se sitten offtopic.

Noin, toivottavasti sain autettua edes jotakuta ^^. Jos jollekin tulee muuta kysyttävää, aiheesta saa kiistellä. Myös eriäviä näkemyksiä voi esittää. Ja masokisteille iltasadut vielä tästä.
Hah.

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » To Huhti 09, 2009 16:27

Vihdoinkin löysin sen vaihtoehdon VDubista! Paljon kiitoksia! ^__^

Palaa sivulle “AMV-tekniikka”