Pari teknistä opasta

Keskustelu AMV:ihin liittyvästä teknisestä puolesta. Vinkit, vihjeet, kokemukset ja toki myös kysymykset voi lähettää tälle alueelle.

Valvoja: AMV.fi / Ylläpito

Sivis
Happiness officer
Viesti:

Pari teknistä opasta

ViestiKirjoittaja Sivis » Ti Elo 01, 2006 23:38

Janzki päätti sitten urakoida ja sivuille on nyt ilmaantunut kaksi pienimuotoista opasta teknisen säädön avuksi, toinen käsittelee videon pakkaamista XviD:ksi ja toinen lähdemateriaalin ottamista DVD:ltä ja valmistelemista editointia varten. Linkit näihin löytyvät täältä.
Kysymyksiä ja kommentteja näistä voipi kirjoitella vaikka tähän threadiin.
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Jeze

ViestiKirjoittaja Jeze » Ma Heinä 30, 2007 17:29

Itse olen huvikseni joitan pätkiä väsäillyt, mutta renderöinti on tuottanut aina ongelmia. Ikinä en ole saanut kunnonlaatusta, joka olisi hyvän kokoinen. Aina tuppaa tulemaan kauhean isoja tiedostoja ja kun laatua karsii, niin koko putoaa, mutta laatu menee kelvottomaksi. Olen koittanut kysellä eri tahoilta apua tähän asiaan, mutta kaikki varjelevat omia tietojaan, kuin lintuemo muniansa.

Noh, koitin tuon Janzkin oppaan mukaan pakata xvidiksi, mutta vieläkään en saa toivottua laatua. 21sec pätkä menee 45megaseksi, ja kun pudotan kokoa esim. 20 megaan, niin laatu alkaa olemaan jo aika huono. Joten kysymys kuuluu; Miten TE pakkaatte videonne. Janzkin oppaan mukaan? Jos satutte tietämään hyviä pakkausohjeita/tutoriaaleja, tänne vain. Olen avarakatseinein, joten ei ole pakko olla xvid tai edes avi.

Kiitoksia etukäteen todella paljon!

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » Ma Heinä 30, 2007 17:56

Itse pakkaan aika samalla tavalla, eli ensin editorista Lagarithina (tms. häviöttömällä codecilla) ja sitten Virtualdubissa pakkaan XviD:ksi. Ainoana extravälivaiheena tuossa on itsellä videon puhdistaminen Avisynthillä, mikä auttaa paljon pakkautuvuutta. Ohjeita puhdistamiseen löytyy (englanniksi) täältä tai uudempi "beta" versio oppaasta täältä. Jos menee sormi suuhun niin tuolta AMV.fi:n IRC-kanavalta voi käydä utelemassa neuvoa (esim. tuolta etusivulta pääsee suoraan webbiselaimen kautta jos ei muuta IRC-clienttiä omista).

Toki jos videossa on paljon liikettä ja epilepsiaefektejä niin tuo koko kasvaa huomattavasti pakkausvaiheessa. Mutta omana nyrkkisääntönä pidän noissa että alle 20 megaa / minuutti on päästävä, vaikka itkien. ;)

Jos vaihtoehtopakkailut kiinnostaa niin voi kokeilla x264+mp4 comboa, AMVApp:n betaversiosta löytyy noiden x264 työkalujen lisäksi ZarxGUI joka helpottaa huomattavasti tuota pakkailua, itse olen huomannut että ainakin vähän hitaammissa videoissa tuo pakkaa huomattavasti pienemmäksi.

Esrhan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Esrhan » Ma Heinä 30, 2007 18:17

Jeze kirjoitti:21sec pätkä menee 45megaseksi, ja kun pudotan kokoa esim. 20 megaan, niin laatu alkaa olemaan jo aika huono.

Olisiko mahdollista nähdä kuvakaappaus videostasi, niin tietäisimme vähän paremmin minkälaisesta matskusta on kyse?

Jeze

ViestiKirjoittaja Jeze » Ma Heinä 30, 2007 18:36

Toki. Tällä hetkellä aikani kuluksi olen väsäillyt (tai siis, koittanut löytää hyviä asetuksia) ns. "frägileffaa" eräästä pelistä. Alla kaksi kuvaa.

http://koti.mbnet.fi/jeze2/bscap0002.jpg
http://koti.mbnet.fi/jeze2/bscap0004.jpg

Tuollaista leffaa tehdessä frameja tulee varmasti paljon, joten on niiiin iso tiedostokoko ei haittaa. Mitä nyt eräitä pätkiä katsoin, niin 11min "leffoissa" koko vaihteli 350-490mb väliltä. Voipi kuullostaa isolta, jos on tottunut alle 20 megaan minuutissa, mutta niin se vain menee =)

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » Ma Heinä 30, 2007 18:50

Tuossa tuo kokoa jo tuo resoluutio, kun yleensä DVD-materiaalia pakataan 640x480 resoluutiolla. Lisäksi jos framerate on kovinki iso (normaalisti käytettyjä 23.976, 24, 25, 29.97) niin tuo tiedostokoko kasvaa aika reilusti. Jos nyt haluaa pienentää tiedostokokoa niin resize ja frameraten tiputus voisi tulla ensimmäisenä mieleen :)

Jeze

ViestiKirjoittaja Jeze » Ma Heinä 30, 2007 19:10

Totta. Mutta kun nykyään em. leffat ovat vähintää 1024x768 tai 1280x768 resolla tehty ja parhaimman laatuset on HD tasoa, eli 1280x1024. Ja mikä hauskinta, niiden koot pysyvät järkevissä mittasuhteissa.

Pari esimerkkiä:
Pituus: 9.50min, koko ~440mb
http://koti.mbnet.fi/jeze2/bscap0009.jpg
http://koti.mbnet.fi/jeze2/bscap0016.jpg

Pituus: 13.08min, koko ~570mb
http://koti.mbnet.fi/jeze2/bscap0017.jpg
http://koti.mbnet.fi/jeze2/bscap0024.jpg

Niin ja pääsääntöisesti fps on 30.

En tajua, miten voi saada 10min leffan 440mb kokoiseksi 1280x1024 resolla ja kuva on vielä tuota luokkaa :? Tosin molemmat yllä mainituista esimerkeistä on .wmv muodossa... Tarkemmin, kun katsoin noita leffoja, niin aika moni on tuossa muodossa. Pitäisiköhän itsekkin siirtyä siihen. Prkl alkaa olemaan vaikeata ja kunnon oppaitakaan tahdo löytyä mistään :D

Esrhan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Esrhan » Ma Heinä 30, 2007 20:49

Jeze kirjoitti:Mitä nyt eräitä pätkiä katsoin, niin 11min "leffoissa" koko vaihteli 350-490mb väliltä. Voipi kuullostaa isolta, jos on tottunut alle 20 megaan minuutissa, mutta niin se vain menee =)

Tuo johtunee siitä, että yleensä näiden videoiden tekijät eivät yksinkertaisesti osaa hyödyntää käsillä olevaa teknologiaa. Minulta löytyy muutama vähän uudemmasta pelistä tehty noin 11 minuuttinen video ja niiden tiedostokoot pyörivät suurimmillaan siinä 150 megan paikkeilla. Tietenkin kun kyseessä on tuon vuoden peli, niin siitä tehdyt videot on pakattu varmaankin muutaman vuoden takaisilla metodeilla.

Mitä minä tekisin? Ensinnäkin croppaisin ylhäältä ja alhaalta jonkin verran turhaa aluetta pois. En usko että ainakaan tässä tapauksessa niillä alueilla mitään kiinnostavaa tapahtuisi. Toiseksi pienentäisin resoluutiota, koska tuollainen wannabe/pseudo HD on aika turhaa vielä. Myös fps:n voisi tuoda alas joko 24 tai 25 luokkaan.

Siitä sitten lähtisin pakkaamaan edellisten postaajien mainitsemalla Xvid:llä tai h.264:lla. Äläkä suintaan unohda äänen pakkaamista.

Jeze

ViestiKirjoittaja Jeze » Ma Heinä 30, 2007 22:28

Olisiko kenties mahdollista saada linkkiä kuvailemaasi videoihin?

Jeps, croppaus ylhäältä ja alhaalta, mutta resoa en pudota alle tuon 1024x768. Tietysti tuota fpsää voisi kokeilla pudottaa 25 ja katsoa miltä näyttää.

Esrhan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Esrhan » Ke Elo 01, 2007 00:44

Jeze kirjoitti:Olisiko kenties mahdollista saada linkkiä kuvailemaasi videoihin?

Ainakin Snoken Productions sivuilta löytyy muutama. Siellä on resoluutiotkin pidetty järkevissä mitoissa, eikä menty mukaan tuohon "isompi on aina parempi" pelleilyyn.

Skong

ViestiKirjoittaja Skong » To Elo 02, 2007 13:55

Jeze, itse tekisin varmaan seuraavasti.

Filteröisin avisynthillä kuvan kunnolisen näköiseksi ja enkoodaisin Lossless muotoon, sitten enkoodaisin H264 kodekilla .mkv formaattiin usealla 'pass:lla' esim. 3-4passilla. Nyt kuvan pitäisi olla katsottavan kelpoista.

Jeze

ViestiKirjoittaja Jeze » To Elo 02, 2007 17:57

Nyt löytyi ratkaisu, .wmv. Tarpeeksi hyvä laatu ja tarpeeksi pieni koko. =)

Niin ja Esrhan, latasin pari videoa tuolta, ei niitä voi verrata cod frägileffoihin. Frameja on paaaaaaaaaaaaljon vähemmän. =) Mutta kiitoksia kaikille auttaneille!

EDIT: Sellainen vielä, että miten saan cropattua mustat alueet ylös ja alas vegasissa? Kysytään nyt täällä, kun muutenki tullu keskusteltua asiasta täällä =)

Esrhan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Esrhan » Pe Elo 03, 2007 14:22

Jeze kirjoitti:Niin ja Esrhan, latasin pari videoa tuolta, ei niitä voi verrata cod frägileffoihin. Frameja on paaaaaaaaaaaaljon vähemmän.

Mitäköhän videoita tuli ladattua, kun 30/29.97 fps riitä.

Jeze

ViestiKirjoittaja Jeze » Pe Elo 03, 2007 15:05

Esrhan kirjoitti:
Jeze kirjoitti:Niin ja Esrhan, latasin pari videoa tuolta, ei niitä voi verrata cod frägileffoihin. Frameja on paaaaaaaaaaaaljon vähemmän.

Mitäköhän videoita tuli ladattua, kun 30/29.97 fps riitä.

Sitä vaan meinasin, että kuva on paljon paikalla. Siis liikkuvaa kuvaa ei ole läheskään niin paljon, kun mainitsemissani videoissa.

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » Ma Joulu 17, 2007 19:50

Tuota. :oops: Minulla on tuo XviD, ja aina kun tallennan klippejä talteen Movie Makerilla (tai jollakin muulla) videoon tulee XviD:n logo. Hankala homma AMV:den tekemiseen liittyen... Miten sen saisi pois? Olen etsinyt, mutten kuitenkaaan löytänyt vastausta tähän...
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Palaa sivulle “AMV-tekniikka”