Mitä ohjelmaa käytät AMV:n tekemiseen?

Keskustelu AMV:ihin liittyvästä teknisestä puolesta. Vinkit, vihjeet, kokemukset ja toki myös kysymykset voi lähettää tälle alueelle.

Valvoja: AMV.fi / Ylläpito

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » Ti Maalis 11, 2008 15:36

Skong kirjoitti:Jos näpytellä jaksaa ja kiinnostus riittää niin saahan sitä simppelin videon tehtyä pelkästään Avisynthillä ja VirtualDubilla.

Pelkästään vDubilla videoita tehneenä voin suositella tapaa vain täysille masokisteille..
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Tonishi
Viesti:

Re: Mitä ohjelmaa käytät AMV:n tekemiseen?

ViestiKirjoittaja Tonishi » Ma Kesä 02, 2008 20:30

Itsehän tosiaan aloitin Windows Movie Makerilla. Himskatin tuskaisaa oli sillä tehdä kun se toimi milloin sitä lystäsi. Tosin, jos tämä suostuu yhteistyöhön, tällä voi opetella hyvin muokkaamisen perusteet. Minusta siis.

Nykyään minulla on Sony Vegas myös. Koneella lojuu myös Adobe Premier Pro, mutta en osaa käyttää sitä ollenkaan. Enkä meinaa oppiakkaan. Osaisi edes jakson saada sinne muokattavaksi...
Vegasiin olen todella tyytyväinen. Paitsi se vain vähän risoo, kun minulla tämän preview tökkii niin saamaristi->en pakolla näe virheitä. Kuin vasta tallennetussa versiossa. Tietysti tallennusajat ovat sitä yli tunnin luokkaa... : ) Oli muuten hienoa tallentaa 7min videota (FF7 Advent childrenistä tehty). Siinä menikin sitten about kolme tuntia. Eikä kone oikein antanut muuta tehdä siinä samalla. Mutta eipä siinä, hyvä ohjelma. Pitää vielä opetella käyttämään efektejä kunnolla ja hyötykäyttää toisiakin ohjelmia.
Happiness is a great thing.

Zelenia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zelenia » Ke Kesä 04, 2008 14:28

Tonishi kirjoitti:Vegasiin olen todella tyytyväinen. Paitsi se vain vähän risoo, kun minulla tämän preview tökkii niin saamaristi->en pakolla näe virheitä. Kuin vasta tallennetussa versiossa. Tietysti tallennusajat ovat sitä yli tunnin luokkaa... : )

Minulla on sama ongelma. Kokonainen klippi pyörii ihan kiltisti, mutta parhaimmillaan yhden framen mittaisiksi pätkityt videot alkavat tökkiä pienemmälläkin resolla. Kone ei vain jaksa pysyä armottoman tahtiosoittimen perässä. :P Siksi renderöin tarkistusvaiheessa yleensä halutun kohdan täysilaatuisena tai tarpeen tullessa koko videon välttävänä/huonona mpeg-2:na. Havaitsin ne nopeammiksi kuin preview-renderöinnin. Tai jos on oikein laiska, niin voi säädellä sitä träkki-listan alla olevaa liukusäädintä. En tunnusta leikkiväni sen kanssa aina kun Vegasin vaivaudun avaamaan. Omia videoita on hauska katsella kaksinkertaisella nopeudella tai vastaavasti niin järkyttävän hitaina, että kuulee suunnilleen jokaisen haitsuniskun erikseen. 8D

Vegasissa roikun edelleen. Faija sai töistä käyttöönsä yhden After Effects CS3 lisenssin, mutta en tiedä, jaksanko sitä hirveästi ryhtyä opettelemaan. Joskus jotain trial versioita kokeilin, enkä tajunnut juuri mitään. Photoshop on tähän asti ollut ihan tarpeeksi hyvä apu editoinnissa, tosin siinä saa olla järkyttävän tarkka kun frame kerrallaan työskennellään... Aika kamalaa olisi, jos pitäisi tehdä videot pelkällä Vdubilla ja photarilla.

Maveric
Viesti:

ViestiKirjoittaja Maveric » To Kesä 05, 2008 01:22

Itse olen käyttänyt niihin pariin tekemääni teokseen Windows Movie Makeria. Ohjelmahan on surkea ko kauhistus, hidas, jumittaa, huono laatu ja sitten pätkiä ilmestyy ihmeellisesti paikkoihin joista ne on poistettu (jotain muutaman sadasosan pituisia pätkiä). Seuraavan AMV:n olen vakaasti päättänyt tehdä Sony Vegasilla, kunhan nyt vaan saan sen ensin asennettua.
I'm so friggin' lonely...
Tryin' to do a comeback!!
*hates winter sunlight*

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » La Kesä 07, 2008 15:35

Jeps.. se Vegasin preview vetää helposti herneen nenään kun vähän innostuu kikkailemaan kuvamateriaalilla. Simppeleissä pätkissä se pysyy hyvin mukana hyvälläkin kuvalaadulla, mutta vähänkin monimutkasempaa viritelmää joukkoon niin sulava esikatselu vaatisi kovemman luokan konekokoonpanon. Esimerkkeinä tälläsiä timeline-otoksia joita EI pystynyt kunnolla esikatselemaan:
http://foxjones.amv.fi/amv/mopokarkas.jpg
http://foxjones.amv.fi/amv/illusiontimeline.jpg
(noissa siis ei ole yhtään turhaa kohtausta timelinella vaan kaikki näkyi lopullisessa vedoksessa)
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä

[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

ReiEnna

ViestiKirjoittaja ReiEnna » Ma Heinä 28, 2008 21:19

Itsellä pyörii useimmiten After Effects, sekä editointia että motion graphicsia varten. Tietty premiere / vegas tarjoavat leikkaukseen paremmat työkalut (mm. transitioiden tekeminen on osin kömpelömpää AE:lla), mutta jostain syystä en ole vielä onnistunut käyttämään kahta rinnakkaista sovellusta.

Muita korvaamattomia softia ovat inkscape + scribus (vektorigrafiikka), Photoshop (mattet, motion pathit jne.), Virtualdub sekä Audacity. Yllättävään asemaan on myös noussut programmers notepad, sekä konseptisuunnittelussa että skriptauksessa.
-- Dynamites!

Yamasukka
Viesti:

ViestiKirjoittaja Yamasukka » Ti Elo 12, 2008 20:32

Itse olen käyttänyt Window's Movie Makerin vanhaa versiota, koska meiän koneella ei ole sattumoisin mitään muuta ohjelmaa eikä voi oikein ladata uusiakaan.
W'sMM:n vanhassa versiossa on ne huonot puolet että videoista tulee huonolaatuisia ja rakeilevia (ainakin meillä)Muuten W'sMM on helppo käyttää ja muuten hyvä tehdä AMV videoita

Valkoinenhai

ViestiKirjoittaja Valkoinenhai » Ke Touko 06, 2009 21:00

Järkytän nyt elitistit; kyllä, käytän Windows Movie Makeria.
Tosin tuossa viime viideota duunaillessani meni niin sanotusti hermot, kun niin törkeästi kaatuili, eikä lopuksi millään suostunut tallentamaan mestariteostani koneelle.

Aliarvostettu WMM on, mutta syistäkin. Mutta on sillä hyvätkin puolensa; tyhmäkin ymmärtää. Plussana se, että eipä maksa mitään. Itse en ole kyllä mihinkään ongelmiin itse leikkauksen, efektien tai laadun suhteen törmännyt. Mutta ehkä olen sitten niin amatööri ja tynnyrissä asunut, etten ole tottunut parempaan.
Mutta loppujen lopuksi, ei se überkallis ja supersiisti ja elitistimäinen promediavideoeditingsystem, vaan itse video.

Mutta ei unohdeta kaksinaismoralismia; eittämättä voisi hommata siistimmän editointiohjelman. Tuppaavat vain maksamaan tuhottomasti.
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » Pe Touko 08, 2009 09:11

Valkoinenhai kirjoitti:Järkytän nyt elitistit; kyllä, käytän Windows Movie Makeria.
Mutta ei unohdeta kaksinaismoralismia; eittämättä voisi hommata siistimmän editointiohjelman. Tuppaavat vain maksamaan tuhottomasti.

Hahaha.. minä en olekaan niin elitisti että tuollaisesta hätkähtäisin.

Mutta mutta.. Tuodaan esille se seikka että olemassa on ilmaisvaihtoehtoja WMM:lle. Olinpa yleisestä Internet-protokollasta poiketen oma-aloitteinen ja pistin googleen hakusanaksi "free editing software". Välittömästi Internet tarjosi tietoa ainakin kolmesta ilmaisesta videotyökalusta. Näistä WAX on allekirjoittaneelle ennestään tuttu, kun sen aikoinaan pulttasin Vegasiin kiinni 3D-ominaisuuksiensa vuoksi. Käyttö tosin on jäänyt olemattomaksi koska sen jälkeiset projektit eivät ole 3D-turhuuksia kaivanneet. Tähän voi palata tarkemmin jos tuntuu että tarvetta on.. voisin vähän käydä läpi mihin se pystyy.

Sitten ulkoisesti vakuuttavimmalta näyttää sellainen kuin Avid FreeDV. Lisäkyselyt googlelta osoitti että tämän virallinen jakelu on lopetettu, mutta kun googleen pistää hakusanaksi tuon Avid FreeDV:n niin sieltä löytyy kyllä toimivia latauslinkkejä vielä. Otin talteen varmuuden vuoksi.

Kolmas vaihtoehto on sellainen kuin Zwei-Stein. Ulkoisesti älyttömän ruma ja kömpelön näköinen, mutta teknisistä spekseistä löytyy kaikki tarvittavat perusvivut millä saa näitä foksi-tasottomuus-videoita aikaan. Kysymysmerkki tuossa on codeccituki.

MKtsudo

ViestiKirjoittaja MKtsudo » Pe Touko 08, 2009 20:07

FoxJones kirjoitti:
Valkoinenhai kirjoitti:Järkytän nyt elitistit; kyllä, käytän Windows Movie Makeria.
snip liikaa asiaa snap
Kettu heitteli jo hyviä esimerkkejä, mutta lisätään nyt ne pari muutakin optiota tähän näkyville. Sivishän näitä on jo tarjoillut ympäri ketjua, mutta hän antanee minun koota tähän jotain mukavaa, koska tunnettua on, että kaikki eivät aina jaksa lukea pitkiä ketjuja läpi.

Useimmat, eli melkein kaikki kalliimmat, ohjelmanvalmistajat haluavat estää mahdollisen loan niskassa varsinkin American mantereella, jossa sen tulemista ei voi varmasti koskaan estää, tarjoamalla ohjelmistaan hyvää etukäteisinformaatiota. Usein näiden laitteistovaatimusten rinnalla kuitenkin tarjotaan samantien ilmaista testiversiota ko. tuotteesta. Ohjelmasta riippuen nämä testiversiot toimivat lähes kokonaan kuten normiversiokin rahalla hankittuna, kuitenkin tietyillä aika- tai muilla rajoitteilla. Vegas ja Adobe vaativat tietojen luovuttamista, mutta muistaakseni Magix ainakaan ei vaatinut, ei se toisaalta antanut editointitulosta valmiina renderöidäkään. Jos siis on luova ja epätoivoinen, saa varmasti jo parissa viikossa opiskeltua ohjelman käytön ja jopa editoitua sillä hienon videon.
Johtopäätös: alkuperäishengestä johtuen vain ultimaalisessa hädässä

Tässä Siviksen aikaisempi postaus siis, joka sisältää mukavan linkin A-M-V.orgin foorumien puolelle. Listaan kasattu paitsi sitä ilmaista, myös maksullista ja jopa paljon muuta hyödyllistä softaa, mutta lähinnä normieditointiin riittää ensimmäinen viestintynkä. Harmi, että näyttäisi olevan lineaariset (matsku tulee laittaa projektiin peräjälkeen) ja ei-lineaariset (matskun paikalla ei ole väliä) ohjelmat listassa kuitenkin sekaisin otsikosta huolimatta: Movie Maker on lineaarinen softa ja sillä selvä. Lapset, välttäkää nykypäivänä lineaarisia softia.

Nimim.
Vegas 7-mies
Hah.

Sakata-kun

ViestiKirjoittaja Sakata-kun » La Loka 17, 2009 18:41

Juu...
Vegasilla ite olen tullut nykyään toimeen.Alotin (niinkuin varmaan moni muukin) WMM:lla, mutta sitten alko ottaa liikaa kaaliin se jatkuva kaatuilu, joten kokeilin eri kokeiluversioita eri softista (vegas,premiere,ulead yms.) ja lopulta päädyin vegasiin.

AE:ta oon viime aikoina yrittäny opetella käyttämään ja käyttänytkin pienempiin projekteihin, mutta kyllä vielä vegasil mennään.

Juusiksi

ViestiKirjoittaja Juusiksi » To Heinä 29, 2010 13:23

Kyllä se on minultakin se Sony vegas löytyy. Siinä ohjelmassa löytyy milteimpä kaikki mitä tarvitaan AMVn tekoon :)
All hail Britannia!

Hohtosusi

ViestiKirjoittaja Hohtosusi » To Heinä 29, 2010 18:41

Meikäläinen käyttää Sony Vegas 0.8:a, jota ilkeästi en ostanut vaan imuroin netistä.
Ennen sitä käytin WMM:ää, ja juuri kun olin päässyt sujuiksi itseni kanssa 'Okei, osaan tehä ihan ok videoita WMM:ällä.', latasin Vegasin ja opettelen nyt mokoman käyttöä. :3
Ja jos tarpeelista, käytän Photoshop Elements kutosta siihen päälle vielä.
dA | FA | /Dead/ blog | ♥

Haatoresu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Haatoresu » Ti Elo 09, 2011 13:57

Aloitin Windows Movie Makerilla ja sillä pärjäsin jonkun aikaan, kunnes siirryin käyttämään Pinaclea.
Se oli askel kohti parempaan ja olin todella tyytyväinen siihen. Olihan se paljon parempi kuin WMM.
Toisinaan rupesin yhä enemmän kiinnostumaan Sony Vegasista ja sen ominaisuuksista..
Lopputulos; käytän nykyään Sony Vegas Pro 9.0

pilkkukatti

ViestiKirjoittaja pilkkukatti » Su Helmi 26, 2012 00:01

Ihan iMovieta käytän. : >

Olenko ainoa joka tekee iMoviella? D: Aina olen sitä käyttänyt.. en ole onnistunut lataamaan muita ohjelmia.

Palaa sivulle “AMV-tekniikka”