Mitä ohjelmaa käytät AMV:n tekemiseen?

Keskustelu AMV:ihin liittyvästä teknisestä puolesta. Vinkit, vihjeet, kokemukset ja toki myös kysymykset voi lähettää tälle alueelle.

Valvoja: AMV.fi / Ylläpito

Laurel
Viesti:

Mitä ohjelmaa käytät AMV:n tekemiseen?

ViestiKirjoittaja Laurel » Ma Heinä 17, 2006 11:20

Eli aloitetaan nyt tästä kaikkein keskeisimmästä asiasta.

Itsehän en amveilyä harrasta, mutta kerran tuli kokeiltua Windows Movie Maker -ohjelmalla sähellystä. Perusjutut oli ohjelmassa helppo oppia, mutta muutamaksi (aika suurehkoksi) miinuspisteeksi voin sanoa:

1. Jos kuvakäsikirjoitukseen sijoitti liian monta videopätkää, koko ohjelma crashasi.
2. Sitten lopullinen tallennetun videon laatu oli huomattavasti heikompi kuin aluperäisen.

Koneella näkyy olevan myös ShowBiz:n Edit Movie, mutta sen käyttöön en ole perehtynyt ollenkaan.

Onko esim. netistä saatavilla jotain helppokäyttöisiä ilmaisohjelmia aloittelijoille/pro-tekijöille? Mitä ohjelmia itse käytätte ja millaisia kokemuksia ohjelmien käytöstä on?

Zepro
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zepro » Ma Heinä 17, 2006 12:41

Olen testannut Windows Movie Makeria ja Sony Vegas:ia, mutta videoiden pakkaamismuodot ja videon laadun parhaaksi mahdolliseksi saaminen tuottivat erittäin paljon päänvaivaa. Olisi tosiaan ihan mielenkiintoista tietää, mitä ohjelmia muut käyttävät. Ehkäpä jaksan kokeilla AMV:n tekemistä taas uudelleen. :wink:

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » Ma Heinä 17, 2006 16:41

Itse aloitin Adoben Premiere 6.5:lla, mutta kun tähän Windows 2000:een ei enää tuoreempaa (ja vakaampaa) saanut, vaihdoin Vegasiin ja olen ollut ainakin tähän mennessä kohtuu tyytyväinen :)
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Janzki

ViestiKirjoittaja Janzki » Ma Heinä 17, 2006 17:01

Itse olen kulkenut saman polun kuin Siviskin eli Vegas on käytössä tällä hetkellä. Movie Makeria kokeilin joskus, mutta eihän siitä saanut tolkkua. :P

Täysin ilmaisia ohjelmia on aika hintsusti tarjolla, mutta kokeilemisen arvoisia voisivat olla esimerkiksi ZS4 tai Jahshaka. (Nimim. Kokemusta ei oo.) Hardcore-porukka tietenkin koodaa videonsa Avisynth-skriptinä Notepadissa. :wink:
Piroriparopirirora

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » Ma Heinä 17, 2006 18:08

Itse tein kolme ensimmäistä räpellystäni ihan vdubilla.. mutta se oli sen sortin masokismiä ettei sitä häpeä suositella seinänsisäisille (rotille) naapureillekaan.
Siirryin sitten Vegasiin, enkä ole nähnyt tarvetta muuttaa tuttua ohjelmaa muuhun. Versio on tosin noussut numeroon 5. Kutonen ei tarjoa allekirjoittaneelle mitään erikoista uutta.

Vdubin ja Vegasin lisäksi käytössä on Goldwave ääniraidan pahoinpitelyyn ja Paint Shop Pro kuvalliseen kiusaamiseen.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Zepro
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zepro » Ti Heinä 18, 2006 12:32

Mitä ohjelmia käytätte, kun haluatte muuttaa videoita lähes häviöttömään muotoon? Eli jos haluan ne videot, joita käytän AMV:ssä, muunnettua häviöttömään muotoon. Niitä olisi sitten mukava käsitellä ja saisi AMV:stä myös sen "täyslaatuisen" version ja voisi sen jälkeen miettiä sitä lopullista pakkausta.

Olen kokeillut jo Lagarithia Vdubin avulla, mutta tiedostosta tuli hervottoman kokoisia ja muuntaminen vei paljon aikaa. Huomasin myös, ettei video ollut yhtä hyvän laatuinen, kuin alkuperäinen vaikka vei moninkertaisesti tilaa alkuperäiseen verrattuna.

Janzki

ViestiKirjoittaja Janzki » Ti Heinä 18, 2006 14:47

Oletusasetuksilla Lagarith on häviötön koodekki. Kannattaa tsekata, että käytät uusinta versiota ja ettei Reduced Resolution Mode tai vastaava ole vahingossa päällä.

Kokoa voi kasvattaa se, jos VirtualDubin Video-valikossa on valittuna joku muu kuin "Fast Recompress". Esim. Full Processing muuntaa alkuperäisen videon RGB-väriavaruuteen ennen kuin Lagarith pääsee siihen käsiksi. Fast Recompress päästää videon läpi sellaisena kuin se on, jolloin ei tapahdu turhaa YV12-RGB-muunnosta.
Piroriparopirirora

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » Ti Heinä 18, 2006 15:37

Ja toki jos haluaa hajottaa itsensä täysin säädöllä, niin avisynth + vfapi combolla voi DVD-materiaalia syöttää suoraan Vegasille. Ja Premierellä AMVApp:n mukana tulevalla avisynth pluginilla voi Premiereen ladata suoraan avisynth scriptejä. Tämä kyllä kostautuu hitautena editoitaessa, mutta saapahan ihan varmasti häviöttömänä videon editointiohjelmaan, eikä vie yhtä paljon tilaa kuin Lagarith/HuffYUV.

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » Ke Heinä 19, 2006 17:13

Sivis kirjoitti:Ja toki jos haluaa hajottaa itsensä täysin säädöllä, niin avisynth + vfapi combolla voi DVD-materiaalia syöttää suoraan Vegasille. Ja Premierellä AMVApp:n mukana tulevalla avisynth pluginilla voi Premiereen ladata suoraan avisynth scriptejä.

Tosimiehet koodaa oman lossless-codecin joka on yhtä tehokas ku "huffy" ja pakkaa yhtä pieneen tilaan ku XviD. Sitten ne vielä koodaa ohjelman mikä järjestää kuvamateriaalin oikein analysoimalla ääniraidan muutokset ja lisäävät samalla kikkeliefektejä ja linssivälkettä reaaliajassa.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä

[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Yatsura-sama
Viesti:

ViestiKirjoittaja Yatsura-sama » Ti Elo 01, 2006 19:10

Mie väsäilen vanhan aikaisella Movie Makerilla. Paras mitä saa tosin >_> Minulle siis.
Kone on ilkeä ja ei suostu pyörittämään edes tuotakaan kunnolla(Jos yritän katsoa Movie Makerilla timeboardia, vaimikäsenniminytonkaan, se tilttaa heti ja kone pitää ressata T_T. Ja Movie Maker versioni on todellinen kiusanhenki, eikä anna laittaa alku-saatikaan loppu tekstejä. 8_8 olisin onnellinen, jos osaisin poistaa tekstis(Joudun lataamaan animet netistä, koska koneessani ei ole dvd asemaa. Ja luonnollisesti haluan tietää mitä ne sanoo. Subit on ilkeitä >_>)

Mutta mutta... Jos joskus vuonna nakki ja muhennos saisin paremman koneen, voisin kaiketi näitä muita asennella, nyt kun nimiäkin on tullut 8D~~
---
"I am great warrior! Not some variety of flower!...YAY! Its crossdressing time <3"

"..Sure"

Listomar

ViestiKirjoittaja Listomar » La Elo 12, 2006 22:46

Käytin ekan AMVn tekemiseen WMM (Windows Movie Maker) ja toista en sillä tee. Ohjelma kaatuili vähän väliä, kuvan laatu kärsi ja leikkaus systeemi oli vähintäänkin vammainen.

Premiere taas ei suostunut importtaa niitä jaksoja itseensä, joten siitä ei ollut mitään hyötyä (yritin vaihtaa codeccia ja kaikkea..).

Nyt on Vegas koneella, mutta en oikein osaa käyttää. Käynnistäessä tulee jotain media virhettä. Miten pääsen leikkaamaan tätä niin että näen MITÄ minä leikkaan? Tuohon pieneen ruutuun kun ei tule kuvaa.. johtuuko se siitä media virheestä?

Sivis
Happiness officer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sivis » La Elo 12, 2006 23:46

Listomar kirjoitti:Nyt on Vegas koneella, mutta en oikein osaa käyttää. Käynnistäessä tulee jotain media virhettä. Miten pääsen leikkaamaan tätä niin että näen MITÄ minä leikkaan? Tuohon pieneen ruutuun kun ei tule kuvaa.. johtuuko se siitä media virheestä?

Oletettavasti ongelma johtuu siitä että Vegas ja Premiere eivät tykkää toimia XviD:n tai DivX:n kanssa. Ongelman voi ratkaista että virtualdub ohjelmalla muuttaa nuo tiedostot joko "Uncompressed" AVI:ksi tai käyttää codeccina HuffYUV:ia tai Lagarithia. (Nämä vievät sitten huomattavan paljon tilaa, että suositeltavaa on tehdä suoraan pieniä clippejä mitä sitten käyttää videossaan)

FoxJones

ViestiKirjoittaja FoxJones » Su Elo 13, 2006 11:54

Itse olen todennut HUFFYUV:n toimivimmaksi vaihtoehdoksi. Lagarithin kanssa tuli lieviä ongelmia ja lisäksi se vaatii suht jykevää konetta. Uncompressediä en kyllä suosittele ellei ole aivan pakko. Itse olen onnistunut editoinnissa myös divx ja xvid-materiaalin kanssa että voi olla että koneessa on codecit sen verran solmussa että editointiohjelma vetää siitä herneet nenään. Jos on paljon erikseen asetettuja codecceja/filter packejä niin yksi mahdollisuus voisi olla kaiken tauhkan uninstalli ja heittää vaikka CCCP-packi sen jälkeen sisään. Käsittääkseni paketti sisältää ffdshown myös.

Filler

ViestiKirjoittaja Filler » Ti Elo 22, 2006 10:48

Itse tulee käytettyä After Effectsiä ja Premiereä. Oikeastaan eniten tuota AE:ta.

Salza
Viesti:

ViestiKirjoittaja Salza » Pe Elo 25, 2006 15:47

No minullapa onkin käytössä Movie Edit pro 10..... >___< hah.... Ihan hyvin silläkin onnistuu jotain säätämään, muttamutta.... parempaa etsiskelen... hmmm... vegas? Täytyykö ostaa/tilata vai onko latausmahdollisuutta? Alkaa nimittäin pikkuhiljaa ärsyttämään movie edit pro:n ongelmat.... ja puutteet.... huoh....
~Kiss And Do Any Justice~

Palaa sivulle “AMV-tekniikka”