Sir, jotain uutta, sir.

Keskustelu, kommentit ja ideoinnit kuvataiteesta - sekä fanart että originaalihahmot.

Valvoja: Yaoi.fi / aktiivit

Noretus
Viesti:

ViestiKirjoittaja Noretus » Su Helmi 06, 2005 11:45

Ohimennen tuli mieleen, että toistaiseksi paras sensurointi minkä olen nähnyt, oli koko kriittisen pisteen peittävä pallo, jonka sisään oli piirretty elefantin pää XD
Noretus

starscream
Viesti:

ViestiKirjoittaja starscream » To Helmi 10, 2005 02:45

ShyHi kirjoitti:Juu kyllä kiinnostaa.......ja tietenkin informatiivisista syistä... *köh*

Ja jos siulta tai joltakulta muulta löytyisi esimerkkejä kustantajista, jotka ovat pakottaneet piirtäjiä rajoittamaan taiteellisuuttaan enemmän kuin joku muu, niin olisin kiinnostunut myös tästä tiedosta.

Tietokoneongelmista ja aineistoon huolellisesta perehtymisestä johtuneen viivästyksen jälkeen, starscreamin sensuroinnin tunnistuskoulu alkaa. Linkkejä ei ehkä kannata klikkailla julkisella paikalla, ellei julkinen paikka erityisesti arvosta yaoita.

Taktinen asento peittää.
Honami, Yukine: Binetsu Kakumei (Houbunsha / Hanaoto Comics)

Valoja ja varjoja. Ei ääriviivoja.
Hamada, Shouko: Maou no Keifu 1 (Biblos / Zero Comics)

Yksinkertaisuus on kaunista? Vain muutama viiva luomassa mielikuvia.
Miyamoto, Kano: Snow Tale (Biblos / Be-Boy Gold)

...Mutta onneksi muutaman viivan puuttumista ei aina edes huomaa.
Yamane, Ayano: Ikoku Irokoi Romantan (Core Magazine / Drap Comics)

Ääriviivojen peitto raaputusjäljellä.
Kano, Shiuko: Ushiro no Shoumen Darling (Take Shobou / Bamboo Comics Reijin Selection)

Mosaiikki ^^'; näitä näkee harvoin, ja silloinkin näköjään koomisena sensurointina.
Tohjoh, Asami: Denkou Sekka Boys 3 (Tokuma Shoten / Chara Comics)

Valkoiset teipit. Ensimmäinen kerta, kun muistan nähneeni teippejä Bibloksen julkaisussa; ja muistaakseni saman piirtäjän mutta eri kustantajan julkaisema Love Seeker on sensuroimaton vaikka piirretty samalla tyylillä.
Tatsukawa, Kazuto: Seiryou Saikyou Monogatari (Biblos / Magazine Be x Boy)

Um... Valonsäde...? o__O
Kanzaki, Takashi: Otoko ni Narutoki (Magazine Magazine / June Pierce)

Ei mitään jalkojen välissä. >__>
Nishimura, Shuuko: Shiawase no Category (Core Magazine / Drap Comics)

Nuo nyt ovat vain esimerkkejä joistain tavoista, joilla tuota sukupuolielinten näyttämistä on yritetty välttää, ja nuo tavat saattavat vaihdella jo yhdenkin tarinan sisällä. Laitoin noihin lähdetiedot, mutta sama mangaka ei siis välttämättä käytä samoja keinoja koko ajan, eikä kustantajillakaan tunnu aina olevan mitään tiettyä linjaa mitä pitäisi noudattaa. Oman kokoelmani osalta en osaisi pistää mitään tiettyä kustantajaa mustalle listalle, en yleensä kiinnitä niin huomiota ellei sensurointi ole erityisen tökerön näköistä... mutta noita raaputussensurointeja olen tainnut nähnyt muissakin Bamboo Comics -sarjan mangoissa.

edit./linkit poistettu 03/05.
Viimeksi muokannut starscream, Ti Maalis 22, 2005 01:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ishida
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ishida » To Helmi 10, 2005 05:07

starscream kirjoitti:Tietokoneongelmista ja aineistoon huolellisesta perehtymisestä johtuneen viivästyksen jälkeen, starscreamin sensuroinnin tunnistuskoulu alkaa.

Hihii, :D~ "Tabete ii?"
Oivia esimerkkejä sensuroinnin kylmästä ja kovasta maailmasta. Tuolla oli kyllä välissä sellaisia virityksiä, että kuvasta ei muuta huomannutkaan kuin sen valkoisena hohtavan älä katso tätä -läntin ^^' Onneksi suurin osa sensuroinneista on tehty vähemmän häiritsevästi.

Kiitos kuvista. I feel all edumacated ^_^

[edit]
Ai niin, piti vielä sanoa tuosta mosaiikista, että minä olen kyllä törmännyt siihen monasti ilman minkäänlaista huumoriaspektiakin. Tosin mosaiikin peittämä kissanpentualue on ollut huomattavasti pienempi kuin tuossa esimerkin kuvassa (jossa kyse oli ilmeisesti huumori- eikä seksinharrastustilanteesta)
Mosaiikin runsas huumorikäyttö juontaa juurensa varmaankin siihen, että se on se klassinen sensurointitapa. Mosaiikin avulla voidaan sanoa kutakuinkin että "katsokaa, sensuuri!".

Charha
Viesti:

ViestiKirjoittaja Charha » To Helmi 10, 2005 16:36

Hyvin opettavaista, Starscream! Kiitos. ^^;;

Tuo "valonsäde"-sensurointi näytti enemmänkin joltain keijupierulta. :P
It's not the size, it's how much you use it.

ShyHi

ViestiKirjoittaja ShyHi » To Helmi 10, 2005 16:54

starscream kirjoitti:...Mutta onneksi muutaman viivan puuttumista ei aina edes huomaa

Niinpä :D Voi mikseivät kaikki taiteilijat harrasta tätä piirrostyyliä...

Menee tunnelma pilalle näistä "valoa ja varjoja" tai "keijupieru" (kuten Charha asian sattuvasti ilmaisi) virityksistä.

Suurkiitokset esitelmästä ^-^

starscream
Viesti:

ViestiKirjoittaja starscream » To Helmi 10, 2005 21:01

Ishida kirjoitti:Ai niin, piti vielä sanoa tuosta mosaiikista, että minä olen kyllä törmännyt siihen monasti ilman minkäänlaista huumoriaspektiakin.

No, pitääpä olla sitten tyytyväinen etten ole törmännyt samoihin mangoihin (tai olen traumatisoituneena torjunut ne jo muististani). ^^' Pari muutakin mosaiikkia sattui vastaan tutkimustyön keskellä, mutta olivat aika lailla tuon esimerkin kaltaisia.

Charha kirjoitti:Tuo "valonsäde"-sensurointi näytti enemmänkin joltain keijupierulta.

Hee. Mulla kävi mielessä kriittiseen paikkaan tungettu tähtisadetikku...

leonichan
Viesti:

ViestiKirjoittaja leonichan » To Helmi 10, 2005 21:34

Mahtavaa kuva-aineistoa ärsyttävistä sensuroinneista, kiitos :D Ja pienestä vilaisusta siihen, mikä voisi olla mielenkiintoista... hmm...
Miuta henk. koht. eniten ärsyttää se, että siellä jalkojen välissä ei vain ole mitään. Kyllähän ne hahmot monesti enkeleitä muistuttaa, mutta kun ei ne sellaisia ole. Kyllä vehkeet pitää olla, ehdottomasti, vaikka sitten peitossa. Vehket kunniaan, Ken-nuket roskiin!
leonichan - Saradan... joku. Se kuka saa nakittaa muut tekemään kaikkea <3

"The Boy's High School Love Situation is Comparatively Often"

Mitral
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mitral » To Helmi 10, 2005 21:49

leonichan kirjoitti: Kyllä vehkeet pitää olla, ehdottomasti, vaikka sitten peitossa. Vehket kunniaan, Ken-nuket roskiin!

Haa juuri niin, eihän se ole mies jos siellä jalkain välissä ei jotain roikkuisi!

Mutta juu, vaikka hc-tavara on kyllä äärimmäisen kuul, niin minusta ainakin vihjailu (ei siis keijupierut ^^) voi melko usein olla melkeinpä kivempaa kuin se, että ihan kaikki näytetään....
Kiitos ja anteeksi.

Candace

ViestiKirjoittaja Candace » Ti Syys 06, 2005 19:34

Minä en pidä häpykarvoista... tai karvoista ylipäätään missään muualla kuin päässä. Itse olen taiteessani tähän asti käyttänyt pitkiä hiuksia, taktisia asentoja, vaatekappaleita peittona lähinnä siksi että minua on nolottanut piirtää... um...niitä :oops: mutta ajattelin seuraavassa työssäni vetää full montyn... miksi häpeillä tai inhotella? Samaa ihoa kuin nenänpäässä. Mutta koska en pidä karvoista ovat bishini all porcelaine...

Comments, anyone?

Charha
Viesti:

ViestiKirjoittaja Charha » Ti Syys 06, 2005 20:34

Karvat ovat mielestäni sen verran luonnollinen osa ihmistä, etten lähde niitä peittelemään. Mutta kohtuus kaikessa; homma on ok niin kauan, kuin mikään paikka ei rehota liikaa. Kikkurat ritariässärintakarvat ovat vähän yäk, mutta sitä vastoin esim. siisti pieni tupsu alkkarirajan alla on aika bueno. Nuorempana en kehdannut piirtää karvanpuolikastakaan, mutta näin hiukkasen vanhempana asiat saavat olla aika ronskeja, jos niitä ei edes jossain muodossa uskalla laittaa paperille.

Kevyt karvanlisäys tuo lisäuskottavuutta semehahmoihin, ellei kyse ole jostain fantasiarodusta, kuten haltioista tai keijuista tjsp. Mutta tämä on taas ihan oma mielipiteeni, eikä mitään raakaa faktaa. :)

Candace

ViestiKirjoittaja Candace » Ti Syys 06, 2005 20:48

Oh my, ehkä karvatupsu alkkareiden alla menettelee kun housua on vedetty hiukan alas... ja Hentai/Yuri tyttöjen silkkiset alaosat, mutta edelleen miesten häpykarvat puistattavat. En pidä edes karkeakarvaisten koirien silittelystä... mutta mitä sanoit realismista masensi minut. Minun tyylini piirtää on aavistuksen realistisempi ja aloin ajatella onko täysin vauvan sileä 2 metrinen bishi lähinnä hassun näköinen.

Miksi muuten sanot, että olet huono piirtämään miesten kilkuttimia...? I am quite impressed :wink: ja minä olen huono kehumaan ketään...

Charha
Viesti:

ViestiKirjoittaja Charha » Ti Syys 06, 2005 21:46

Kiitos kohteliaisuudesta. ^_^ Anyway, olen päässyt tarkastelemaan ihan oikeaa vehjettä jo sen verran läheltä, etten enää osaa luottaa niihin hatariin käsityksiin, joiden valossa olen noita tatteja piirrellyt... Ehkä minun pitäisi pyytää tätä asunnossani pyörähtelevää miespuolista henkilöä riisumaan housujaan useammin, jotta voisin tehdä tarkempaa tutkimusta. -_-;;

Muistaakseni viimeksi kun piirsin jonkun hepinvilautuksen, niin joku kaveri luuli sitä puunrungoksi. Enkä koskaan tiedä, miten korkealle nuo killuttimet ja pallurat pitäisi asemoida... *pistää pään ämpäriin ja itkee kumeasti*

Candace

ViestiKirjoittaja Candace » Ti Syys 06, 2005 21:54

-Nauraa itkun partaalla-

Tosiaan.. ne pallurat... hmmm...

Mutta sinä todella olet mainio hepin ja palluroiden piirtäjä, saat jopa minut punastelemaan (ihastuksesta...). Minun tulee seurata sinun mainiota esimerkkiäsi, mutta todella vain seuraavassa tarinassani. Tämän jota teen tulen laskemaan viattomuuden alttarille. Sittempä minulle jää aikaa vielä harjoitella...

Palaa sivulle “Tähdenlennon galleria”