Elitismi pintaa syvemmältä

Keskustelua pintaa syvemmältä.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Arcadia-aktiivit

Valkoinenhai

Elitismi pintaa syvemmältä

ViestiKirjoittaja Valkoinenhai » Ke Touko 06, 2009 21:13

He ovat täällä valistamassa meitä, järkyttämässä meitä, haukkumassa meitä. He ovat täällä pätemässä ja näyttämässä kyntensä. Ja keitä he ovat?
He ovat elitistejä.

Tarkoitus olisi siis keskustella (huom!) henkevässä hengessä tästä kaikille tutusta käyttäytymismuodosta, sekä sen edustajista. Mistä kaikki on alunperin lähtenyt liikkeelle?

Avuksi muutamia syventäviä kysymyksiä:
Mistä elitistin tunnistaa, voiko niitä välttää?
Onko elitismi tarttuvaa? Oletko kenties itse elitisti?
Voiko kenestä tahansa pulliaisesta kehkeytyä elitisti, vai tarviitseeko se oman ympäristönsä tai luonteenpiirteensä?
Mikä voi laukaista elitismin? Millaisissa paikoissa elitismiä esiintyy, vai onko paikkaa, missä sitä ei ole?
Minkä takia elitistejä inhotaan niin kovasti, entä mitä asialle voitaisiin tehdä?
Ja tietenkin kysymyksistä suurin;
mitä on elitismi?

Huom! Rasistiset ja loukkaavat viestit eivät kuulu tähän keskustelualueeseen. Järki käteen.
Viimeksi muokannut Valkoinenhai, Su Touko 24, 2009 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Krypfto
Viesti:

Re: Elitismi pintaa syvemmältä

ViestiKirjoittaja Krypfto » To Touko 07, 2009 11:50

Itse olen ehdottomasti elitisti, sikäli että olen parempi kuin te kaikki muut yhteensä. Mutta koska olen kaikkia muita niin paljon parempi, en edes vaivaudu mihinkään valistamiseen, järkyttämiseen, haukkumiseen, pätemiseen tai kynnennäyttämiseen. Olen kertakaikkisesti teidän rahvaiden massojen yläpuolella, ei teitä kannata töniä kun siitä saa vain omat vaatteensa mutaisiksi.

Tai sitten jos sanoisi jotain hiukan vakavammalla naamalla. Niin, minkälaisesta elitismistä tässä nyt pohjimmiltaan on kysymys? Ihan vain siitä, että kokee omien mieltymyksiensä olevan kaikkien muiden vastaavia objektiivisesti kehittyneempiä ja hienostuneempia, vai vaaditaanko tosielitistin leimaan myös näiden mieltymysten aktiivinen tuputtaminen? Onko jo pelkkä jonkinlaisten laatukriteerien ja standardien ylläpito elitismiä, ja jos ei, niin onko ero kvalitatiivinen vai kvantitatiivinen? Onko elitististä käyttää sanoja "kvalitatiivinen" ja "kvantitatiivinen", kun kerran "laadullinen" ja "määrällinen" ovat myös olemassa? Onko elitististä analysoida jostain sarjasta tai teoksesta symbolismit pihalle ihan vain omaksi huvikseen, vai onko elitismiä vasta se, kun ryhtyy saarnaamaan näitä tulkintoja muille Yhtenä Ainoana Totuutena? Onko elitististä analysoida jonkin sarjan tai teoksen yhteiskunnallista ja kulttuurillista asemoitumista ja sen tuottamaa maailmankuvaa ja roolimalleja sun muita, erityisesti tyyliin sukupuolen tms. kannalta - eli onko elitististä kysyä mitä Ouran High School Host Club kertoo japanilaisesta luokkayhteiskunnasta ja varallisuuden arvottamisesta? Koska viimeksi näit lukioanimessa hahmon, joka olisi sekä rikas että huono opiskelija ja rumakin vielä? Alanko taas harhautua sivupoluille? Onko tämä viesti pätemistä ja näin ollen elitismiä? Eikö Arcadia juuri pystytettykin jonkinlaiseksi elitistien paratiisiksi? Ketjun aloitusviesti kuitenkin lähestyy elitismiä jollain tapaa ulkopuolisena ilmiönä. Voidaanko tästä lähteä etsimään yhtenemiskohtia siihen, kun USA:n presidentinvaalien alla oikeisto haukkui Obamaa elitistiksi, ikään kuin presidentin olisi jotenkin negatiivista olla fiksu? Ja miksi suomalaisissa peruskouluissa hyviä oppilaita haukutaan hikipingoiksi, ikään kuin olisi jotenkin niin hemmetin noloa olla fiksu? Eksyinkö taas aiheesta? Eksyin, parasta siis lopettaa tältä erää tähän.

Yhteenveto: Kuten kaikessa elitistisessä diskurssissa yleensäkin, ensin tulee määritellä käytetyt termit. Aloitusviestin kysymysjonon etunenään siis asettaisin utelun "Mitä on elitismi?"
Yhteiskunnan vihollinen numero !!!
Illuminated realization number one: You are the only light there is for yourself, my friend.

Guildenstern

ViestiKirjoittaja Guildenstern » To Touko 07, 2009 20:39

Krypfto kirjoitti:Yhteenveto: Kuten kaikessa elitistisessä diskurssissa yleensäkin, ensin tulee määritellä käytetyt termit. Aloitusviestin kysymysjonon etunenään siis asettaisin utelun "Mitä on elitismi?"

Jotta meidän ei tarvitsisi keskustella aiheen vierestä, rakentaa olkiukkoja kuvitteellisista argumenteista, tai ryhtyä keksimään pyörää uudelleen, helpottakaamme kaikkien elämää viittaamalla termeihin siten kuin muu maailma ne ymmärtää:

"Eliitti tarkoittaa valiojoukkoa, parhaimmistoa, hienostoa tai ylintä valtaa käyttävää joukkoa. Sanan eliitti alkuperä on latinan verbissä "eligere", joka tarkoittaa valitsemista."
"Elitismi on uskomus tai asenne, jonka mukaan eliitin varakkuus, kyvyt, lahjakkuudet tai muut ominaisuudet asettavat heidät muiden ihmisten yläpuolelle ja jonkun tietyn alan huipulle. Elitismin mukaan näiden ihmisten mielipiteet ovat muita arvokkaampia ja tärkeämpiä ohjenuoria sosiaalisessa kanssakäymisessä tai vaikka valtion johtamisessa."

-Wiki

Elitismille ominaisia ovat mm. ylimielisyyttä kuhisevat lyhyet viestit, joissa copy-pastetaan googlen ensimmäinen hakutulos ilman että viestin postaaja vaivautuisi kuvailemaan omia näkemyksiään asiasta.

Valkoinenhai

ViestiKirjoittaja Valkoinenhai » Su Touko 24, 2009 16:30

Aivan, aivan, mutta onko elitismi todella niin veteen piirretty viiva?
Ja tosiaan, jotta keskustelu muuttuisi kirjavammaksi, kannattaa vastata joihinkin noihin kysymyksiini, joita edellä heitettiin (eikä ehkä takertua sivistyssanakirjan väittämiin).
Oma mielipide ja kokemukset rohkeasti peliin, puhumattakaan kysymyksiin vastaamisesta! Liika jaarittelu vain suurentaa jo muutenkin vaikeasti määriteltävää aihetta! :-D
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

neo-shaman
Viesti:

ViestiKirjoittaja neo-shaman » Su Touko 24, 2009 18:07

Hmm, hyvä keskustelunaihe, kun nykyään melkein kaikilla foorumeilla tunnutaan valittavan kuinka "isot elitistit kiusii/modet on elitistinatseja/kuppikuntaiset elitistipaskat ei hyväksy muaaa".

Yritän ilmaista kantani [jos sellaista löytyy] mahd. selvästi, mutta luultavasti tulen epäonnistumaan.
Ensin esitän pari näkökulmaa elitistisyytöksistä.

Minullekin ollaan usein tultu valittamaan elitismistä [sekä siitä, että olen itse elitisti, ja siitä että joku iso elitisti kiusaa].
Koska toimin eräillä foorumeilla moderaattorina, olen saanut elitisti syytöksiä kun olen pyytänyt sääntöjä rikkoneita henkilöitä korjaamaan jotain esim. viesteissään tai poistanut täysin asiattomia viestejä. Joskus on oikaissut joidenkin oikeana esittämiä tietoja, ja minua on sanottu elitistiksi [enkä tarkoita mitään hemmetin nippelitietoa tyyliin Osamu Tezukan kengänkoko on 40½ eikä 40].

Joillekin foorumien käyttäjille syntyy käsitys elitistikuppikunnasta, koska jotkut käyttäjät ovat tunteneet toisensa jo kauan, kenties jopa ihan in real life [!] ja sen takia tuntevat toisensa paremmin, ja kenties heittävät pientä insidea foorumilla. Tietenkin insiden vetämisessä foorumille pitää olla rajansa, koska muuten viestien sisältö laskee hyvin nopeasti alhaiseksi :D
Oikeasti, olen tavannut hyvin vähän elitistejä kaikilla käyttämilläni foorumeilla, ja usein nämä ko. elitistit ovat hyvin usein bannitty foorumilta kiusaamasta muista/ pönkittämästä omaa egoaan.

Kun olen kerta nähnyt elitistejä, minun on varmaan määritettävä elitistinen käyttäytyminen - ainakin miten minä sen käsitän.
Tyypillisimpiä tuntomerkkejä:
- vain oman kannan hyväksyminen [kaikki muut ovat väärässä, poikkeuksetta]
- omien tietojen ylivoimaisuus
- oman osaamisen ylivoimaisuus
- muiden poikkeukseton ala-arvoisuus, tyhmyys ja turhuus
- minäminäminä-asenne
- sääntöjen laiminlyöminen mutta niiden tolkuttaminen muille [koska hän itse on tietenkin sääntöjen yläpuolella]
- muiden yleinen flamettaminen, mollaaminen ja tahallinen kiusiminen.

Minä en ole mielestäni elitisti ainakaan kovin paljoa.
Joskus lukiessani joitain viestejä saan välittömän "no lol mikä n00b eihän toi tiedä mistään mitään" -reaktion, mutta en koe aiheelliseksi quotata ko. viestiä ja postata mielipidettäni sen jälkeen, koska yksinkertaisesti se olisi mielestäni hieman törkeää ja aivan turhaa. Ei auttaisi keskustelua mitenkään. Pidän tuon mielipiteen omana tietonani, ja jos minun on pakko avautua siitä teen sen sitten vaikka mesessä.

Ehkä joidenkin mielestä olen elitisti viestieni perusteella, jotka kirjoitan usein huumorilla ja kevyen ironisesti - jotkut eivät tajua huumoriani enkä voi sille mitään :/ Välillä tuntuu ikävältä aiheuttaa toiselle mielipahaa vain sen takia, että joku on ymmärtänyt tekstini väärin, joskus.... silllä ei taas ole niinkään väliä. :DD

Kylläpä olin taas sekava.

Persona non Grata

ViestiKirjoittaja Persona non Grata » Pe Syys 11, 2009 20:29

Valkoinenhai kirjoitti:Aivan, aivan, mutta onko elitismi todella niin veteen piirretty viiva?
Ja tosiaan, jotta keskustelu muuttuisi kirjavammaksi, kannattaa vastata joihinkin noihin kysymyksiini, joita edellä heitettiin (eikä ehkä takertua sivistyssanakirjan väittämiin).
Oma mielipide ja kokemukset rohkeasti peliin, puhumattakaan kysymyksiin vastaamisesta! Liika jaarittelu vain suurentaa jo muutenkin vaikeasti määriteltävää aihetta! :-D

Elitismi määritelmä on selvästi määritelty, tarpeellista toistoa, eli uudestaan!

Guildenstern kirjoitti:Jotta meidän ei tarvitsisi keskustella aiheen vierestä, rakentaa olkiukkoja kuvitteellisista argumenteista, tai ryhtyä keksimään pyörää uudelleen, helpottakaamme kaikkien elämää viittaamalla termeihin siten kuin muu maailma ne ymmärtää:

"Eliitti tarkoittaa valiojoukkoa, parhaimmistoa, hienostoa tai ylintä valtaa käyttävää joukkoa. Sanan eliitti alkuperä on latinan verbissä "eligere", joka tarkoittaa valitsemista."
"Elitismi on uskomus tai asenne, jonka mukaan eliitin varakkuus, kyvyt, lahjakkuudet tai muut ominaisuudet asettavat heidät muiden ihmisten yläpuolelle ja jonkun tietyn alan huipulle. Elitismin mukaan näiden ihmisten mielipiteet ovat muita arvokkaampia ja tärkeämpiä ohjenuoria sosiaalisessa kanssakäymisessä tai vaikka valtion johtamisessa."

-Wiki

Elitismille ominaisia ovat mm. ylimielisyyttä kuhisevat lyhyet viestit, joissa copy-pastetaan googlen ensimmäinen hakutulos ilman että viestin postaaja vaivautuisi kuvailemaan omia näkemyksiään asiasta.

Elitismi on siis iästä riippumaton, salakavala kollektiivinen harha ylivoimaisuudesta, joka nostaa heti rumaa päätään, jos ryhmän sisäinen kritiikki hiljennetään.

"Paremmat Me ja Huonommat Ne" on muuten tyrannian ensimmäinen askel.

Katsokaa, jos ehditte.

The five steps of tyranny

http://www.youtube.com/view_play_list?p=5A8F594745019A1E&search_query=five+steps+to+tyranny

Arcadia "jäseneksi vain kutsumalla" omana keskustelualueenan on pelottavan lähellä elitismin määritelmää, tämähän on ilmiselvästi suomalaiselle ilmapiirille tyypillinen suljettu kabinetti, mutta kun toisaalta katsoo kyräilyn määrää anikin foorumeilla, valitettavasti suljetut kabinetit ovat ainoa tapa saada aikaan edes puolijärkeviä päätöksiä. Selvästi yritystä on, peruskonsepti on oikein, saa nähdä miten pitkälle byrokratian matkiminen lopulta onnistuu, jotta edes tiedotus lähtee toimimaan, niin sekin olisi helvetin hyvä alku.

Jos lähimpien ystävien ja tuttavien taivuttelu käyttämään samaa internet-pohjaista viestijärjestelmää on usein herkulesmainen uroteko, niin toivottavasti todellisista päätöksistä keskusteltaisiin kunnolla julkisesti keskitysti juuri täällä arcadiassa ja tällä linjalla myös pysyttäisiin. Tällä hetkellä Anikin yhteisöjen yhteistoimintaa koskevat päätökset löytyvät kyllä sinne tänne forumilta nakeltuna ja päätökset tehdään vielä suljetummin milloin milläkin viestintätavalla omassa pikkupikku sisäpiirissä, eli omien tapojen muuttamiseen pitäisi löytyä suoranaista poliittista tahtoa, sanan varsinaisessa merkityksessä.

neo-shaman kirjoitti:*paljon wangstia edellä* Kylläpä olin taas sekava.

Ja kun minä luulin olevani ikuinen emokidult, taidan vain olla rationaali omatunnolla. ;) Ei hätää, kyllä se angstisekoilu tuosta laimenee, noin 30-kyt tienoilla teini-ikänsä muistaa aivan liian kristallinkirkkaasti ja juuri tässä iässä teini-ikä laitetaan oikeaan perspektiiviin. Toinen koulutusaste ei ole kenellekään kivaa kuin ajottain, elämää on kolmenkympin jälkeenkin, ruah.

Nyt vanhemmat japanofiilit joutuvat painimaan teini-ikäisten kanssa ja valtaosalla ihmiskunnasta teini-iässä aivot (= ylemmät kerrokset, erityisesti otsalohko) ovat kirjaimellisesti pois päältä, kun ne kokevat kasvupyrähdyksen, jonka tarkempiin yksityiskohtiin en puutu, että keskustelu ei karkaa sivuraiteille. Lyhyesti, ns. 20-kympin kriisi on se rajakynnys henkis-neurologisessa kypsymisessä, kun aivot ovat takaisin siinä tasapainotilassa, että omatunto alkaa taas kehittyä, teininä se on yleensä lähes kokonaan kadonnut, eli teini-ikäinen kapinoi kapinoimisen vuoksi ja järkeä voi puhua vain ajottain. Teineille pitää kieltämättä siis näyttää selvät rajat, mutta paras esimerkki on oma käytös (siis älkää seuratko minun käytöstäni, rationaalien elämä on hubaa vain rationaaleille;)

Koska fandomissa eri kuppikuntia syntyy väkisinkin, niin wanhoilla pieruilla kuin ihqu-fanitytöillä on omat pienet suljetut 5-20 ihmisen mikroyhteisönsä, suljetut pikkuklubit ovat väistämättömyys. Iästä riippumatta, emotionaalisesti tarpeeksi kypsät japanofiilit osaavat irtautua ryhmäajattelusta ja eipäs-juupas-määpäs-kinasteluista, näin siis olisi teoriassa, ellemme asuisi Suomessa, jossa vihan ilmaisu on tabu ja sen mukaisesti sovittelua ja anteeksipyyntöä on turhaa odottaa, jos kuppikuntien välille syntyy riitoja, koska kukaan ei suostu joustamaan - koska ensimmäisenä joustavaa aletaan runnomaan vielä alemmaksi - jopa aikuisten maailmassa - keskustelut kiertävät lähimpään tolppaan.

Lyhyesti, tähän wanhat natsit vastaan pintaliitäjäfanitytöt -skisman sovitteluun tarvittaisiin suoraan sanoen ulkopuolista apua, sen verran sietämättömäksi tämä on paisunut. Nyt tärkein kysymys on, että minkälaista apua, vanhemmilla fanitutkijoilla on varmasti kokemusta asiasta, mutta sen mitä olen nettiä kaivellut, niin fanitutkijat ovat pääsääntöisesti naisia, eli tasapainoksi pitäisi saada vanhempia miehiä yhtä paljon, kenellekään ideoita kehen pitäisi ottaa yhteyttä? Selvästi 20-kyt ja 30-kyt jotain japanofanien sosiaaliset taidot eivät riitä.

PS: Psykopaatteja ei pidä palkata järkkäreiksi, jos näin tehdään, on toteutettu pahin mahdollinen rok-klise.
Hans Asperger was a logical introvert, Karl Jung was a emotional introvert, but Sigmund Freud was a cigar chain smoking and cocaine abusing extraverted psychopath.

Palaa sivulle “Arcadia”