Fansubit

Keskustelua pintaa syvemmältä.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Arcadia-aktiivit

Vanhus

Re: Fansubit

ViestiKirjoittaja Vanhus » Ke Touko 27, 2009 13:54

Anteeksi jos herätän vanhan ketjun uudellen henkiin, mutta tässä ketjussa ei ole tullut Huomioiduksi meitä suomenkielisiä lainkaan. Minä ostin heti fruits basketin boksin kun se tuli suomennettuna. Olin kyllä nähnyt sen suomisubbeina aikaisemmin. Viimeisin ostos oli Serial Expremenets Lain suomiboksi. Kimmokkeen ostamiseen sain sen englanninkielisetä versiosta torrenttina. Muttta tekstistä en tajunnut juuri mitään, kuvakerronta oli syy hankinalle. Koska olen alkuaan SciFin ja fantasian harrastaja ja vasta joskus 2003 kiinnostuin animesta tuolla FinnconX-Animeconissa. Siellä sattumalta menin animepuoleen tutustumaan ja jäin koukkuun. Sivussa tulin myös vilkaiseeksi turussa silloi satamassa olevia purjelaivoja koska olen erittäin merihenkinen. Sattumalta huomasin siellä Suomen Meripelastusseuran risteilijän Jenny Wihurin. Ja koska minulla oli päässä seuran tampereen seuran lippis syntyi melkoinen huitominen kannella että tänne vain. Menin ja normaaliin tapaan pyysin ensin lupaa nousta alukseen joka herätti hilpeyttä ensin, mutta sitten kippari vakavalla naamalla myönsi luvan nousta alukseen. Sitten tutkin risteilijän keulasta perään ja keskustelin heidän kanssaan. Tässä on mainittava alusluokitus jota seurassa käytetään. Risteilijöitä ovat yli 18 metriset ja pelastusveneitä sen alle. Aikani juteltuani heidän kanssaan palasin conipaikalle. Ja muuten tuo avatarini on omakuva samalta vuodelta Babylon 5 kokoontumisessa teekkarisaunalla hervannassa. Siinä olen mielipuuhassani syömässä. Tämä lipsahti hiukan sivraiteelle mutta se annettakoon anteeksi koska olen Suomen meripelastusseuran jäsen. Ikäni estää nykyään aktiivitoiminnan seurassa. Olen myös hidoilainen, mutta liityi siihen vasta tänä vuonna. Boksit tekevät aikamoisen loven eläkkeeseen. Ja lopuksi kevennys, olen vanha niinkutsuttu "Tolppaapina" eli puhelinverkkoasentaja. Taisin innostua liikaa kertomaan itsestäni.

Vanhus.
Ei ole Tyhmiä kysymyksiä, on vain idiootteja vastaajia.

Vanhus

ViestiKirjoittaja Vanhus » Su Heinä 19, 2009 00:06

No mitä sanotaan seuraavasta, törmäsin sivustoon joka digitoi vanhoja suomenkielisiä vhs animekasetteja ja tekee niistä torretteja.

Vanhus.
Ei ole Tyhmiä kysymyksiä, on vain idiootteja vastaajia.

nakano
Viesti:

ViestiKirjoittaja nakano » Su Heinä 19, 2009 15:19

Vanhus kirjoitti:No mitä sanotaan seuraavasta, törmäsin sivustoon joka digitoi vanhoja suomenkielisiä vhs animekasetteja ja tekee niistä torretteja.

En ollut kuullutkaan kyseisestä projektista ennen tätä. Minusta on hienoa, vaikka viralliset tahot eivät välttämättä toimintaa arvosta, että tarjoutuu mahdollisuus nähdä vanhoja, nostalgisia lapsuudenajan sarjoja. VHS-tallenteiden digitalisointia voidaan pitää suurena kulttuuritekona, kuten myös "muinaisten" sarjojen fansubbaus-projekteja. Toisaalta molempien seurauksena VHS-tallenteet saattavat menettää keräilyarvoaan. Yhteen aikaan sai nimittäin maksaa tiettyjen sarjojen kaseteista jopa 20€ / kappale.

Viralliselta taholta Toei Animation on toiminut mallikkaasti ja tuonut yhteistyössä Crunchyrollin kanssa katsottavaksi sellaisia klassikoita kuin Galaxy Express 999 ja Captain Harlock. Katsominen on ilmaista, mutta jaksoja voi ostaa lataamalla niitä hintaan 2$ / jakso. Palvelu on tosin rajoitettu vain yhdysvaltalaisten käytettäväksi. Sopimuksen johdosta Galaxy Expressiä kääntänyt ryhmä päätti lopettaa käännöstyönsä, joten ainakin jossain määrin Crunchyrollin toiminta on vaikuttanut fansub-ryhmien toimintaan.

Tulevatko tällaiset sopimukset jonain päivänä lopettamaan fansubbaus-toiminnan tai rajoittamaan sitä suuresti? Esimerkiksi jos suurin osa sarjoista tarjottaisiin katsomista varten ilmaiseksi ja vieläpä samanaikaisesti kuin Japanissa (nauhoitteen voisi katsoa, koska tahansa myöhemmin), uskoisin fansubbaus-ryhmien vähentyvän merkittävästi. Lisäksi palvelun tulisi tottakai toimia moitteetta. Entäpä jos vain yhdysvaltalaisilla olisi pääsy palveluun, jolloin he eivät enää kaipaisi fansubbeja, jäisikö silloin osa sarjoista näkemättä meiltä Eurooppalaisilta? Tietysti ennen kuin tämä voisi tapahtua, tulisi palvelusta saada taloudellista hyötyä.

Tolkkiz
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tolkkiz » To Kesä 24, 2010 02:47

Vanha topic, mutta avs...

Harmitti Desuconissa Haruko Momoin haastattelun jälkeen, kun vasta hogas, että olis pitäny kysyä, mitä mieltä hän mahtaa olla fansubeista, tai piratismista noin muuten... Tuskin olisi ilman fansubeja tai biisien warettamista edes tunnettu suomessa, joten olisi ollut mielenkiintoista kuulla vastaus.

Palaa sivulle “Arcadia”