Teiniagentti Luna (Amazing Agent Luna)

Keskustelua Egmont Kustannuksen julkaisuista. Kysyä saa ja palautetta otetaan vastaan, sekä ruusuja että risuja. Toiveet uusista sarjoista ovat myös tervetulleita. Perinteisissä asiakaspalveluasioissa sinua palvelee osoite asiakaspalvelu.egmont@laserma.fi

Valvojat: Egmontin Yookai, Animeunionin Foorumiaktiivit

Egmontin Yookai

ViestiKirjoittaja Egmontin Yookai » Ke Helmi 21, 2007 17:26

Yookai hiljaa? Viikon? Hah!

Aika hirmusti on nyt luettu harvojen rivien välistä ties mitä, vaikka ideana oli lähinnä kiltisti ihmetellä Laurelin älytöntä ikäkommenttia. Olisihan se hienohko supervoima, jos oikeasti tunnistaisi artistien iän näiden taiteen perusteella...

Shiein/Seven Seasin kansallisuudella ja kokemuksella/kokemattomuudella ei ole arvoa kustannuspäätöstä tehtäessä. Sarjan laatu on se ensimmäinen mittari. Sen jälkeen mietitään onko sille olemassa tarpeeksi yleisöä. Sitten vasta tulee kaikki muu...

Kyuulta tuli itseäkin mietityttänyt huomiota Lunan lukutavasta, eli miksi ihmeessä ei länsimaisittain? Jos tekijä on imenyt suurimman osan vaikutteistaan Japanian suunnalta, ja täten hahmottaa sarjakuvallisen kerronnan luonnollisemmin oikealta vasemmalle, niin tuntuisi oudolta pakottaa omaksumaan päinvastainen lukemisen ja tekemisen tapa ihan kansallisuuden perusteella. Itse suhtaudun asiaan liberaalisti, eli en kiihkoile suntaan tahi toiseen. (Nyt jää kyllä vaivaamaan, jotta käyttävätkö länsimaalaista sarjakuvailmaisua hakevat mangakat sikäläisittäin käänteistä sivujärjestystä autenttisuutta hakiessaan... Ja ihmetelläänkö siellä, että yritetäänkö silloin jotenkin huijata lukijoita näkemään japanilainen sarjakuva länsimaisena... Kohta menee yöunet, eli en nyrjäytä tällä muutenkin hämärää logistiikkaani.)

Iloisena yllätyksenä on tullut se, että tällä kertaa käännöstä ei ole vielä kritisoinut kukaan. Ihan vaan yllätyksenä on tullut PJ:n aktiivisuus tässä keskustelussa. Yllättävää on myös ollut keskustelun määrä, varsinkin kun oletin keskustelun kuumenevan vasta Lunan ilmestymisen jälkeen.

Luna on Egmontin kuukausittaisia mangoja kalliimpi, mutta se on myös kooltaan isompi ja lukumäärältään pienempi. Tampere kun Kuplii, niin tutustumaan pääsee festarihintaan. Samalla voi irvistellä Tatuoidulle Hirviöllekin.

Loppukaneetti: Luna ei ole kokeilu, vaan mainiota ja hauskaa sarjakuvaa. Osaava hybridi länsimaisen ja itämaisen ilmaisun leikkauspisteessä. Lupauksista ei tingitä, joten mangaa on tulossa laajana rintamana. (Sitä odotellessa kannattaa käytellä japanialaismallista kärsivällisyyttä, ja kohdella viikkoja kuten vuosia.)
Mangamankeli kamien armosta

-Janne

Punainen jättiläinen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Punainen jättiläinen » Ke Helmi 21, 2007 21:39

Pakkohan se keskustelu on jossain käydä, kun ei kerta tuolla "yleisellä" keskustelualueella aihetta käsitellä.
Ja takavasemmalle pois häiritsemästä.

BeanBandit

ViestiKirjoittaja BeanBandit » To Helmi 22, 2007 14:00

kyuu kirjoitti:Itse olen koittanut totutella termiin "mangatyylinen sarjakuva" tai ehkäpä mangavaikutteinen. Kuitenkin joku sana jolla sanotaan mangahtava sanomatta sitä noin.

Pahimmillaan semmoiset teokset ovat rahastusta - korkeintaan keskitasoinen piirtäjä lisää hahmoille isot silmät ja yhtäkkiä menestys onkin taattua. Parhaimmillaan kyseessä on fiksua mangasta lainattujen temppujen käyttöä erilaisessa tarinassa, jollaista ei ehkäpä ole japanilasta tullutkaan.

Pitää paikkansa. Parhaimmillaan pseudomanga on Adam Warrenin tuotosten tasoista tavaraa, jossa mangasta tutut, sulavasti etenevät toimintakohtaukset yhdistetään jenkkien supersankarisarjoista napattuun näppärään dialogiin. Best of both worlds, siis.

Toisaalta taas italialaisvoimin työstetty W.I.T.C.H. on hyvä esimerkki pseudoshojomangasta, jota lukee mieluummin kuin montaa muuta "aitoa" taikatyttösarjaa. Vaikka olenkin tottunut lukemaan sarjikseni enimmäkseen mustavalkoisina, tässä tapauksessa väritys on sen verran onnistunut, että sillä on suuri osuus sarjan viehättävän ulkoasun luomisessa.

Tästä syystä AAL pitänee myös katsastaa, vaikka se vaikuttaakin melko tavanomaiselta tapaukselta. Hahmojen kasvoihin olisi kyllä voinut lätkäistä enemmän yksityiskohtia tai rasterivarjostuksia.

Loppujen lopuksi on silti turha tehdä yleistyksiä, joissa "oikea" japanilainen manga = laatua ja ei-japanilainen "pseudomanga" = roskaa/rahastusta, ja siten jo valmiiksi tyrmätä jokin sarja sen alkuperän perusteella. Roskanväsäämisen ja rahastamisen kun hallitsevat niin aasialaiset, amerikkalaiset kuin eurooppalaisetkin sarjakuva-artistit.
He was my C.O. in NAM. CIA listed him as M.I.A. but the V.A. ID'd him and so we put out an APB.
-Sgt. Jack Colt-

Tsubasa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tsubasa » La Helmi 24, 2007 02:26

jtn kirjoitti:Sinänsä muuten aika ironista, että kotimainen mangatyylinen antologiasarjakuva on ilmeisen suosittua, mutta hyvää eurooppalaista sarjakuvaa julkaissut Jysäys upposi hyvin nopeasti.

Jysäyksen kohdeyleisö ei ollut riittävän selkeä. Tai ehkä paremminkin voisi sanoa, että sen kohdeyleisö ei ollut riittävän hyvin inforomoitua ja fanaattista, kuten mangusteilla on tapana olla.

jtn kirjoitti:Tosin nykyvauhdilla asiat voivat olla toisin esimerkiksi jo parin, kolmen vuoden kuluttua, mikäli omakustannerintamalta kuulemani huhut pitävät paikkansa. Ehkäpä sitten sota E:n ja S:n klaanien välillä kuumentuu täällä kotirintamallakin. :-)

Onhan näitä projekteja (ainakin ollut) ihan kustantajillakin. Joskus kuului jotain Sangatsun suuntaan viittaavia huhuja, mutta niitä voinee varmaan pitää jo kylmenneinä. Kenties suomalainen mangatyylisten sarjakuvantekijöiden kaarti ei ole vielä ihan riittävän kypsää, kun niitä valmiita tekeleitä joudutaan metsästämään ihan Itämeren takaa asti? Monella nuorella tekijällähän on hanskassa itse piirtäminen, mutta tarinankerronta ja nimenomaan sarjakuvakerronta ovat vielä täysin outoja asioita.

Toisaalta omakustannekenttä on kyllä vironnyt viime vuoden aikana ilahduttavasti. Jos Hokuton voittajat onnistuvat vakuuttamaan piirrosjälkensä lisäksi myös juonenkuljetuksellaan, tilanne saattaa olla valoisampi kuin on uskottukaan...

Ed

ViestiKirjoittaja Ed » Ke Maalis 21, 2007 19:28

kuullostaa iha kivalt sarjalt...varmana kyl ostan.ei oo pahitteeks jos hyllyy tulee pari mangaa lisää :wink:
don´t call me chibi!!

riippukeinu
Viesti:

ViestiKirjoittaja riippukeinu » Ma Huhti 09, 2007 17:53

Pakko sanoa, että itse tykkäsin Teiniagentti Lunasta. Tarina kyllä oli välillä hieman kliseinen, mutta ei se ainakaan minua haitannut. Piirtojälki oli kivaa, ei ihan parasta, mutta silti sitä oli kiva katsella. Vaikuttaa kyllä hyvältä ja hauskalta sarjalta, varmaan kerään loputkin osat. Ainoa irvistys on hinta. Njäh, kaikki on kallista nykyisin.
Yleensä en shoujomangoista välitä, mutta tämä on todellakin hyvä. Kiitos Egmont :>

Pem_
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pem_ » Ma Huhti 09, 2007 19:34

ostan ehkä kyseisen kirjan jos lompakko sallii! :lol:

Ed

ViestiKirjoittaja Ed » Ke Huhti 11, 2007 18:14

minäki tykkäsin lunasta tosi paljo :D piirtojälki oli ok,mut chibit oli hauskoi.juoni on hyvin keksitty,hauskan omaperäinen.vähä liikaa söpöilyä(mun makuuni)mut onneks ei nii paljo ku ekaks luulin.varmana ostan kaikki osat mitkä ilmestyy.harmittaa vaa ku se ilmestyy nii harvoin,seuraava osa ilmestyy vasta 30.5...(jos oikein muistan)toivottavasti rahat riittää muiden osien ostoon.
don´t call me chibi!!

Laurel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Laurel » Ke Huhti 11, 2007 19:09

Vaikka Luna kärsii jokseenkin suurista uskottavuusongelmista niin juonensa kuin hahmojensa suhteen, ei se nyt ollut yhtä surkeaa tuubaa kuin ehdin pelätä. Jos käsikirjoitus ei olisi aivan niin suoraviivainen ja jättäisi jotain jopa lukijan itsensä ajateltavaksi, niin tämä olisi voinut olla keskinkertaista parempi.

Egmontin Yookai

ViestiKirjoittaja Egmontin Yookai » Ke Huhti 11, 2007 20:07

riippukeinu kirjoitti:Pakko sanoa, että itse tykkäsin Teiniagentti Lunasta. Tarina kyllä oli välillä hieman kliseinen, mutta ei se ainakaan minua haitannut.

Toka osaa alkaa korjailla tarinallista osastoa, eli tekijätiimin rentoutuessa alkaa twistaaminen ja hubailu...

Yksi melkoisen hämmästyttävä veto on tarjolla extramateriaaleissa. Ainakin itse tykkäsin tekijöiden rohkeudesta/juonikkuudesta/avoimuudesta siinä kohtaa. Toukokuussa selviää mitä Yookai tällä kertaa hourailee...
Mangamankeli kamien armosta

-Janne

Kirara

ViestiKirjoittaja Kirara » Pe Huhti 20, 2007 16:19

Tämä on kyllä mysö todella hyvä sarja.
Muuten tuleeki tämä siis niinkun kahden kuukauden välein?
Tämä on kyllä ihan hyvä, mutta jotenkin se kumminkin oli outo ja nimen perusteella olisin odottanut hieman muuta sisältöä. Varmaankin vähän enemmän salapoliisi Conanin kaltaista, mutten nyt kumminkaan samanlaista, enkä ihan tälläistäkään odottanut. (;

_enzku_

ViestiKirjoittaja _enzku_ » Pe Touko 04, 2007 20:56

Milloin tästä tulee 2 osa...?? En kestä kidutusta odottaa..
I love somethink. i don´t no what i hate. I only see
my only way go to my homeland

Mika9
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika9 » Pe Touko 04, 2007 21:03

_enzku_ kirjoitti:Milloin tästä tulee 2 osa...?? En kestä kidutusta odottaa..

Teiniagentti Lunan julkaisupäivämäärät ovat:
#1 28.03.2007
#2 30.05.2007
#3 01.08.2007

Hiji
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hiji » Pe Touko 04, 2007 22:33

Itse olin aivan myyty.

Ennakkoluuloissani pelkäsin sarjaa todella lapselliseksi nimen perusteella - ei kai katu-uskottavan sarjakuvan nimi voi olla Teiniagentti Luna, kiesus sentään, sehän on vähän kuin joku Hevoshullu - ja etenkin, kun Egmont tuntui painottavan kohderyhmäksi teinejä, jotka voivat samaistua Lunaan tms. Mutta kaupassa sitten oli pakko selata vähäisen, kun se Luna on kuitenkin aikas söpö~ hih ja härregyyd, teksti ei ollutkaan mitään teinixxtuubaa! Plussat irtosivat myös extrasivuista, jostain syystä itse pidän aina enemmän arvossa mangoja tai "mangoja", joiden lopussa on jotain ylimääräistä hilpettä +++ :D Ja täällä puhuttanut taustojen kliinisyys/tyhjyys oli lepoa minun sielulleni. Useassa mangassa kaikki se hurja töherrys väsyttää silmän, enkä jaksa välttämättä edes paneutua ruutuihin silmäystä enempää (ja vaikka paneutuisin, en siltikään tajua, mitä se kaikki hässäkkä yrittää esittää), joten itse olin aivan jes-fiiliksissä, kun sai lukea taas amerikkalaisempaa ja SELKEÄÄ kuvitusta :P Anteeksi, mutta olen koulukuntaa, joka on kasvanut sarjakuvaan Lassin ja Leevin, Aku Ankan, Karvisen, Nemin sun muiden kliinisten ja tyhjätaustaisten sarjojen avulla :wink: Itse hahmopiirrustus oli mielestäni miellyttävää lukea/katsoa ja juonikaan ei ollut maailman avuttomin, joten tykkäsin kovasti ja ostan kaikki pokkarit, mitä tarjolle tulee. Valitettavasti Egmont vain osaa miellyttää minua valinnoillaan, ei voi mitään.

Ai Tenshi

ViestiKirjoittaja Ai Tenshi » Su Touko 06, 2007 09:27

Kyseinen sarja oli ihan hyvä, mutta tämä geenimanipulaatio näyttää olevan aika suosittua ainakin amerikkalaisessa kirjallisuudessa. Muuten ihan OK sarja, piirrostyyli on ihan hyvää, mutta ei kuitenkaan aivan japanilaisten mangakojen tasoa.
Missä kaikki Shounen Ai-mangat viipyvät??

Palaa sivulle “Egmont Kustannus”