Fairy Tail

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ruu

Re: Fairy Tail

ViestiKirjoittaja Ruu » Ti Tammi 19, 2010 10:10

Solid kirjoitti:Itselläni eivät odotukset ole olleet niin korkealla, että olisin pettynyt sarjaan. Ennemminkin, olen hiukan yllättynyt kuinka hyvin aika kuluu sarjan kanssa. Se on perusfantasiahounenin kestikastia, kliseet ja tunnelma hyvin käytössä. Sekä se surkea taisteluposetus.

Myös itsellänikään eivät odotukset olleet korkealla joten en kokenut minkäänlaista suurta pettymystä. Ja myös minä olen huomannut että aika kuluu hyvin sarjaa katsoessa. Muutama jakso menee vain pienessä hujahduksessa ja sitten huomaakin että kellohan onkin jo noin paljon, oho.
Sarja ei kuitenkaan kuuluu lempisarjojen kärkeen, mutta sitä on mukava katsoa kun tulee perusshounen-fiilis. Huumorikin on välillä hieman päätöntä, kuten päästä kasvavat sienet, mutta ilman sellaista en varmaan jaksaisi katsoa sarjaa kovinkaan pitkälle. Näin 14 jakson jälkeen Fairy Tail ei animena ole paras mutta ei huonokaan, vaan keskinkertainen. Siihen ei jää koukkuun, mutta sitä on kiva katsoa. Mutta sitä silti jää toivomaan, ettei yhtä tarinaa tehdä liian montaa jaksoa vaan päästään mukavasti eteenpäin, jottei kiinnostus vain lopahtaisi. Kyllähän ne Sailor Moon-posetukset vieläkin häiritsee, mutta siihen alkaa jo vähän tottumaankin ja hyväksymään sen tosiasian, että se kuuluu tähän sarjaan eikä se tule muuttumaan vaikka sarjaa katsoisi toiset 14 jaksoa (vaikka mistä sitä koskaan tietää).
"And since I am dead, I can take off my head to recite Shakespearean quotations."

Kumiko90
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kumiko90 » To Tammi 21, 2010 02:16

Katsoin kaksi jaksoa animea ja se tyssäsi siihen.

Lucy ärsytti ihan liikaa. Olisn ehkä pystynytkin sietämään sitä ellei hahmo olisi ollut niin isossa osassa sarjassa. Koskapa Natsu oli kiva hahmo :D
Juonikaan ei ollut mielestäni niin kiinnostava että olisin jaksanut pitkä jännitteisesti sitä katsoa. Hämennyin vähän kun alkutunnarissa hyppi se yksi Ravesta tuttu hahmo.

Näin blondi naishahmo vei multa tämänkin sarjan mahdollisen katselu nautinnon.
Anime on elämän suola, ja manga elämän sokeri!

Chouji

ViestiKirjoittaja Chouji » Pe Tammi 22, 2010 01:48

Katsoin vähän aikaa sitten jakson 12 tai 13, niin huomasin että op ja ed olivat muuttuneet. Huomasin myös että ne hienot posetukset tappeluiden aikana on vähentynyt ja tappeluista on tullut hieman parempia. Taisivat ohjaaja ja animaattorit saada jostain hieman palautetta.
I will show you the power of the half finn

Weetu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Weetu » To Maalis 04, 2010 20:26

Paras sarja mitä mangaka on tenyt, ehdottomasti!
Mukaansa tempaava sarja ja manga ihanaa luettavaa laadullisesti.

NuttyNuti
Viesti:

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » Ma Marras 15, 2010 23:07

Aloitin tässä jokunen päivä sitten Fairy Tailin lukemisen mangana, ja tykästyin siihen niin että hotkin kaikki luvut loppuun asti. Plussaa naishahmojen runsaudesta ja asenteellisuudesta, väistäkkee pois alta Disney-prinsessat! Mashima on oppinut antamaan enemmän asennetta hahmoilleen, ja ilahduttavaa on myös lukujen alussa olevat selitykset eri sivuhenkilöiden olemuksista (mm. pienen pojan isä, lukutoukka ja western-tyylitelty nuoripari, joka ei uskalla kertoa toiselle osapuolelle ihastuksestaan). Parasta Mashiman kehityksessä on se, että hän osaa nykyään piirtää eri hahmoille selvästi erilaiset kasvot eikä erottele niitä toisistaan vain kampausten perusteella.

Mielestäni Lucy on ollut mainiosti kantava päähenkilö, ainakin itse osaan virittyä hyvin hänen aallonpituudelleen kun ei ole bimbo mutta ei mikään profeettakaan. Hän toimi varsinkin sarjan alussa hyvin sellaisena "lukijan kulkuvälineenä", joka kysyy mitä lukija haluaa kysyä ja sellaista. Natsukin toimii hyvin, vaikka välillä hänestä tulee vähän kiusallisesti mieleen OP:n Luffy.

Mikä tässä on eniten harmittanut on se, ettei tässä sarjassa tunnu olevan ihan selkeää runkojuonta, vaan se tuntuu koostuvan enemmänkin useista pikkujuonista: Natsu etsii loharitutoriaan, pahisvelho lymyilee taustalla, moni tahtoo S-luokan velhoksi jne. Se tekee rakenteesta paikoin hivenen hataran. Toki kuitenkin sarjan myötä anniskellut vihjeet kertovat hyvin, että Mashima on suunnitellut juonensa pitkällä tähtäimellä, mutta enemmän kaipaisi tiiviimpää kokonaisuutta juoneen eikä tuollaista löyhää punosta. No, parempi tämä kuin Raven "haluan tulla vahvemmaksi!"-mättö. Tosin Mashima on näppärästi tuonut joitain hyviä piirteitä Ravesta: Sieg Hartin lookin istuttaminen Jellaliin oli hyvä ajatus, miksi tuhlata hyvää hahmodesigniä!

Huumori on erityinen plussa tähän: se osuu päättömyydessään omalle aallonpituudelleni!

Fairy Tail tuntuu muuten hyvältä roolipelipohjalta: usein kullakin hahmolla on jokin ala, josta he kehittävät magiaansa (hiekka, kirjaimet, tuli, jää...), ja se on aika rikas pohja omien hahmojen keksimiselle! Tuo mm. Erzan harrastama Ex-quip-magia on muuten erästä mielenkiintoisinta magiaa jota olen ikinä fiktiivisissä sarjoissa nähnyt.

Hyvää työtä, Mashima, tätä sarjaa luen ilolla!
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Chiharu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chiharu » Ma Marras 15, 2010 23:44

Ohhoh, minäkään en ole tänne kommentoinut vaikka olen lukenut sarjaa jo aika pitkään, olisikohan päälle vuoden. Nyt vasta huomasin, tosin olen tiputtanut tuon animen katsomisen keväällä. Mangaa luen innolla vieläkin, varsinkin kun uusi S-class arc on niin mielenkiintoinen. ^^

Ravea en ole lukenut, joten en voi verrata, mutta Fairy Tail on taidokasta työtä ja jotain poikkeavaa siinä mielessä että kantavaa juonta ei tosiaan ole. Pikkutarinat ovat minun mielestäni todella hyvä asia tässä sarjassa, koska vaihtuvuutta on niin paljon ja jokainen tuntuu kertovan jostakin yksittäisestä hahmosta enemmän. Esimerkiksi Greystä kertoi se tarina, jossa yritettiin herätellä jään sisässä oleillutta hirviötä (en nyt muista nimeä äkkiseltään), Erzasta kertoi se yksi tarina, jossa oli tämä... Gerard! Hitto kun meni kauan selata nimi jostain sivujen syövereistä. Mutta tajuatte varmaan mitä tarkoitan, tietyillä tarinoilla on tarkoituksena kertoa enemmän jostakin tietystä henkilöstä.

Pääkolmikko sen sijaan, hmm. Lucy on hyvä päähenkilö siinä mielessä, että tarina kulkee näppärästi mukana hänen ollessaan tarinankertoja. Jos jotain vikaa päähenkilöstä pitäisi löytää, niin sanottaisiinko se, että Lucy ei tunnu olevan jatkuvasti se oikea päähenkilö sarjalle, vaan Natsu vie niin paljon ruututilaa, että voisi ennemminkin päätellä Natsun olevan päähenkilö sarjassa. Fairy Tail on pikemminkin tarina Natsusta, jonka Lucy kertoo olemalla vaihtelevasti mukana. Grey ja Erza ovat myös aika vaihtelevia päähenkilöitä, Edolasissa kyseisiä hahmoja ei näkynyt ollenkaan, mikä oli melko ärsyttävää. En oikein pitänyt koko edellisestä tarinasta, mutta usko on palannut taas tuon S-class kokeen myötä. Myös Gazillea on mukava nähdä tapahtumissa vähän enemmän.

Hahmodesign, kuten Nuti jo tuossa edellisessä viestissään mainitsi, on omaperäistä ja hauskaa. Hahmot tosiaan erottaa toisistaan, ainakin ne hahmot joilla on merkitystä sarjan seuraamisen kannalta. Jopa Edolasissa olevat kopiot erottuivat aidoista, vaikka olivatkin lähes identtisiä. Ainoa ongelma sarjassa ovat nimet, joita en millään pysty muistamaan. XD tietysti pääjutut muistan nimeltä hyvin, mutta kuten varmaan viestistä huomaa, kaikki muut nimet ovat autuaasti unohtuneet. Mutta ehkä se tästä kun jatkan sarjan seuraamista.

Erinomainen sarja kaiken kaikkiaan, ja olen jopa harkinnut animen katselemisen jatkamista, koska olisi hauska nähdä miten tietyt kohtaukset on toteutettu animena. Mutta katsellaan jos aikaa ja innostusta riittää.

edit.
Niin, ja Fairy Tail rope kuulostaa loistavalta ajatukselta! Mashiman FT-maailma on mielenkiintoinen ja riittäisi hyvin monipuoliselle ropelle. Innostuisin asiasta, jos olisi vähääkään ropettamisinnostusta, mutta tuntuu koko inspis kadonneen johonkin. -.-"

Mujava
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mujava » Ti Maalis 29, 2011 18:58

Fairy Tail.. Anime jonka musiikit saavat ihon kananlihalle ja suomalaisen hevisauruksen heräämään. Kuten jokaisen animen kohdalla, myös Fairy Tailissa aloitus oli kankeaa seurattavaa. Yritin lukea mangana sitä ja katsoa animena ilman innostumista (muistaakseni animessa jäin ensimmäiseen jakson puoliväliin jumiin ja samoihin myös mangassa). Velipoikani pakotuksella pakotin itseni katsomaan ensimmäisen jakson ja olin myyty siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran pärähtää soimaan Invoke Magic (theme of Gray); Ensimmäinen ajatus oli, "kuulinko oikein että sarjassa soi celtic metallia taistelumusiikkina". Kuulin ilmeisesti oikein sillä 72 jaksoa on tullut katsottua sarjaa ja luettua mangaa niin pitkälle kun sitä on käännetty.

Mutta sarjasta.. Sarja ei sovi kaikille, se on itsestään selvää. FT on synkempi kuin Nar-h-uto tai One Piece sekä hiukan vanhemmalle väelle suunnattu sarja (nuorten poikien sarja yhtä kaikki, mutta "kypsempi" [mukana ei ole eläimiksi pukeutuvia palvelijoita tms]). Sarja sopii kaikille joille vinksahtanut huumori sopii, jotka eivät karta pienimuotoista ihmissuhdedraamaa sekä viitteitä muista sarjoista (esim. Hokuto No Kenistä..). Plussaa on jos pitää raskaasta musiikista; alkuopener ja ender eivät tee sarjalle kunniaa..

MOSH!

Jos pitäisi Fairy Tailista jotain huonoa sanoa (animesta) on se ettei jaksot ole tarpeeksi pitkiä (kyllä, standardi 24min on liian lyhyt).
ウメハラがぁ 捕まえてぇぇ ウメハラがぁ 画面端ぃぃっ バースト読んでえぇっ"
" まだ入るぅぅ ウメハラがぁっ ・・・つっ近づいてぇっ ウメハラがぁ決めたぁぁーっ

nekotiini

ViestiKirjoittaja nekotiini » Su Touko 15, 2011 07:49

Kuten varmaan suurimmalla osalla, ei minullakaan ollut suuren suuria odotuksia. Tiesin vain, että taas yksi peruskaavaa seuraava shonenhömppä. Melko hyvin kilpailee siis One Piecen, Bleachin, Naruton sun muiden kanssa, tosin vähemmän tunnettuna altavastaajana. Kaiken kaikkiaan perushyvä anime. Ei enempää, ei vähempää. Edelleen on ja pysyy kolmikko Hellsing, Elfen Lied ja Death Note mun lemppareina.
おはよう, 私はばかです!
01001001001000000110110001101111011101100110010100100000011000010110111001101001011011010110010100100001

pontsi

ViestiKirjoittaja pontsi » Pe Kesä 10, 2011 22:51

Mangaa en ole lukenut mutta animea taas olen katsonut kaikki jo ilmestyneet jaksot.

Omaa kuivan huumorin, ni se selittää sen että tää sarja on miun mielstä aivan mahtava!

Mulla oli aika ennakkoluulot tätä sarjaa kohtaa kun luin juonen tiivistettynä ja olin varma että tää on täyttä kuraa (lucyn vika), mutta kappas, huomaamatta katoin pari päivää putkeen kahvin voimalla kun en malttan lopettaa kesken : D Kaikkea sitä alkaa tylsyydessään katsomaan~

Sarjassa on paljon kivoja hahmoja mihin tykästyä ja huumoria tosiaan löytyy, varmaan iso kiitos natsun idioottimaisuuden♥ ja muutkin dorkat kohdat.: DD

Jos sarjasta pitää jotaa huonoa keksiä niin se on lucy ja sen jotkut henget... tai no, joskus niiden lameuskin naurattaa :D:D:D
Viimeksi muokannut pontsi, Pe Heinä 15, 2011 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I laughed at myself.

Fazi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fazi » Pe Heinä 15, 2011 00:05

Itse en ole katsonut enkä lukenut Fairy Tailia, mutta mitä olen kuvia nähnyt hahmoista, niin iskee hirveästi silmään sellainen, että jotkut hahmot näyttävät (epäsuorilta) kopioilta joidenkin toisten sarjojen hahmoista. Onko kellään iskenyt sama mieleen, vai olenko ainoa?
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

-Dist

ViestiKirjoittaja -Dist » Pe Heinä 15, 2011 00:47

Ja muiden sarjojen hahmot ei sitten näytä? Vaikka kuinka vois vaihtaa hiustyyliä ja hiustenväriä niin aina tulee olemaan hahmoja jotka näyttää samanlaisilta.

Ps. Fairy Tail on samalta henkilöltä kuka on luonut Rave Masterin joten siihen sarjaan ainakin on selviä yhtäläisyyksiä ja cameoitakin löytyy. Ja täytyy kyllä sanoa etten FT:n hahmoista oo keksiny vielä yhtäkään joka ois '' epäsuora '' kopio toisesta hahmosta. Joten tarkennas vähän?
The joys of a universe made and unmade, friends across time, shall be your ray of light.

Fazi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fazi » Pe Heinä 15, 2011 14:18

-Dist kirjoitti:Ja muiden sarjojen hahmot ei sitten näytä? Vaikka kuinka vois vaihtaa hiustyyliä ja hiustenväriä niin aina tulee olemaan hahmoja jotka näyttää samanlaisilta.

Ps. Fairy Tail on samalta henkilöltä kuka on luonut Rave Masterin joten siihen sarjaan ainakin on selviä yhtäläisyyksiä ja cameoitakin löytyy. Ja täytyy kyllä sanoa etten FT:n hahmoista oo keksiny vielä yhtäkään joka ois '' epäsuora '' kopio toisesta hahmosta. Joten tarkennas vähän?

Huoh, ja taas sinä olet ensimmäisenä valittamassa : D

Mene katsomaan tuolta "Hehän ovat kuin kaksi marjaa" -osiosta, sieltä löytyy self explanatoryä parhaimmillaan. Esim. Lyonilla on selvästi Bleachin Toshiron hiukset ja One Piecen Smokerin takki (ja tuo pömpeli tuolla selän takanakin vielä koristeena!), ainakin tuossa nimenomaisessa kuvassa. Ja toisena silmään osuu Gildarts, joka on kuin ilmetty Shanks One Piecestä ilman arpia toisessa silmässään. Ja kuten Elec hienosti mainitsee kuvan alla, niin pelkkä ulkonäkö ei riitä, vaan on luonnekin kohdallaan.

Haters make me famous~

-Dist

ViestiKirjoittaja -Dist » Pe Heinä 15, 2011 18:56

Olisi pitänyt arvata että eräs henkilö ottaa taas nokkiinsa :mrgreen:

Ihan tiedoksi etten ole mitään valittanut vaan ihmetellyt vaan kommenttiasi ja pyytänyt tarkennusta. Annoit tarkennuksia ja hyvä niin, mutta tuo ketju (2 marjaa) on täynnä samanlaisuuksia eikä FT suinkaan ole ainut sarja joka siellä pyörii. Näin ollen kommenttisi vaikuttaa oudolta koska olet kirjoittanut sen ainoastaan FT triidiin. Ainahan niitä yhtäläisyyksiä löytyy ja ei siitä pääse mihinkään.. suorasta tai epäsuorasta kopioinnista en usko että on kyse, sellaiset huomataan kyllä yleensä ja tuskin FT:tä julkaistaisiin jos artisti olisi oikeasti kopioinut toisen sarjan hahmoja.

Jätetään tää nyt taas vaihteeksi tähän mutta mainittakoon etten kyllä valittanut, tai jos asia vaikutti siltä sinulle niin tarkoitus ei ollut.
The joys of a universe made and unmade, friends across time, shall be your ray of light.

Fazi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Fazi » Pe Heinä 15, 2011 23:28

-Dist kirjoitti:Olisi pitänyt arvata että eräs henkilö ottaa taas nokkiinsa :mrgreen:

Itse taidat ottaa nokkiisi vähän kaikesta, joka ei sinua miellytä. Mitä nyt olen katsellut että muillekin kun minulle valitat niin...

Kaikilla oikeus mielipiteeseen, jotkut vaan eivät osaa kunnioittaa toisten omia.

Haters make me famous~

-Dist

ViestiKirjoittaja -Dist » Pe Heinä 15, 2011 23:49

Fazis kirjoitti:
-Dist kirjoitti:Olisi pitänyt arvata että eräs henkilö ottaa taas nokkiinsa :mrgreen:

Itse taidat ottaa nokkiisi vähän kaikesta, joka ei sinua miellytä. Mitä nyt olen katsellut että muillekin kun minulle valitat niin...

Kaikilla oikeus mielipiteeseen, jotkut vaan eivät osaa kunnioittaa toisten omia.

Ei kuulosta uskottavalta kun tulee sun suusta :mrgreen:

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”