.hack

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ashy-boy
Viesti:

Re: .hack

ViestiKirjoittaja Ashy-boy » Ma Marras 01, 2010 19:59

Löysin .hackin aika lailla vahingossa. En yleensä juurikaan lue mangaa, mutta kun suomeksi käännetty Legend of the Twilight Bracelet käveli kirjastossa vastaan, nappasin sen mukaan. Lieneekö syynä tottumattomuuteni mangaan vai Twilightin sekavuus, mutta juoni meni monin paikoin minulta rytinällä ohi. Toisaalta keskittymiseni meni suurelta osin siihen, että omgmitenihanadesignhaluancossata! Voisi siis sanoa, että kiinnostuin .hack-sarjasta suurimmaksi osaksi hahmojen designin takia. Itselläni on cosplayharrastajana taipumusta katsella mitä tahansa sarjaa Sillä Silmällä, että kuinka mielenkiintoinen pukuprojekti siitä syntyisi. No, .hackissa riittää kiehtovia yksityiskohtia.

En kuitenkaan halua cossata sarjaa, josta tunnen vain pienen palasen (tässä tapauksessa Twilight-mangan), joten aloitin Projekti Animeversioiden Läpikahluun.
.hack//SIGN saa propseja musiikeistaan, kuten täälläkin on jo useaan kertaan mainittu. Aivan upeat! Juoni on kuitenkin minusta aivan liian pitkitetty. Tylsemminkin sen olisi voinut toteuttaa, ja tunnelma onkin onnistuttu säilyttämään hyvin pitkälle jollain tapaa maagisena, mutta kyllä se jossittelu ja ehtymätön dialogi alkaa jossain vaiheessa haukotuttaa. Loppujen lopuksi kokonaisfiilis oli kuitenkin sellainen whoah!.
.hack//Liminalityyn tykästyin jollain hassulla tavalla. Täytyy myöntää, että olin hyvin pitkälti pihalla juonesta, mutta tykkäsin "kuvakulmanvaihdoksesta"; oli virkistävää nähdä välillä pelaajia tosielämässä The Worldin sijaan.
Seuraavaksi olisi sitten vuorossa tuo Twilightin animeversio.

Siitä tulikin mieleeni: mikä noiden osien "oikea" järjestys loppujen lopuksi oikein on? Noita .hack-animepätkiähän tuntuu olevan joka sormelle (Sign, Liminality, Twilight, Gift, Roots, Unison, G.U. Trilogy, G.U. Returner...). Päättelin kronologisen järjestyksen animepalasten ilmestymisvuosien mukaan, mutta pätevätkö ne?

Lisäksi olen miettinyt, kehtaanko lähteä pukuilemaan pelkän animetuntemuksen varassa vai tulisiko minun kunnioittaa alkuperäisyyttä, eli tutustua peleihinkin. (Eikös ne pelit tulleet ensin? :'D)

LähesOfftopicCosplayHöpinää: Signin Macha ja mahdollisesti Twilightin Ouka tulossa, beware.

Wolf
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wolf » Ma Maalis 14, 2011 13:14

Ashy-boy kirjoitti:Siitä tulikin mieleeni: mikä noiden osien "oikea" järjestys loppujen lopuksi oikein on? Noita .hack-animepätkiähän tuntuu olevan joka sormelle (Sign, Liminality, Twilight, Gift, Roots, Unison, G.U. Trilogy, G.U. Returner...). Päättelin kronologisen järjestyksen animepalasten ilmestymisvuosien mukaan, mutta pätevätkö ne?

Lisäksi olen miettinyt, kehtaanko lähteä pukuilemaan pelkän animetuntemuksen varassa vai tulisiko minun kunnioittaa alkuperäisyyttä, eli tutustua peleihinkin. (Eikös ne pelit tulleet ensin? :'D)

Olen selittänyt aikapohjaisen kronologian tämän ketjun kakkossivulla, mutta tässä lyhyesti: SIGN -> Project .hackin pelit, samanaikaisesti Liminality -> Unison (OVA) -> GIFT (gag OVA) -> Roots -> G.U.-pelit ja/tai G.U. Trilogy -> G.U. Returner (OVA). Twilight menee minne tahansa Projectin pelien ja Rootsin väliin, mutta on kronologian kannalta merkityksetön. Link on aika irrallinen kaikesta muusta, mutta tulee kronologisesti koko G.U.-kokonaisuuden jälkeen, Quantumin kronologisesta paikasta en ole vielä ihan vakuuttunut, tai ylipäänsä sen istuvuudesta kokonaisuuteen, mutta ilmestymisajankohta viittaisi Linkin jälkeiseen (mikäli Linkin tapahtumat lasketaan kanonisiksi).

Cossatessa riippuu varmaan ihan siitä, ketä cossaat. Monet Twilightin henkilöistä eivät esiinny missään peleissä, ja SIGNin hahmot ovat peleissä hyvin samannäköisiä, ja SIGN on kuitenkin tarkoitettu pelien prologiksi, eli asun mallin katsominen siitä on mielestäni loogista. Rootsissa ja G.U.:ssa samojen hahmojen designeissa on huomattavia eroja, mutta turha niitäkään on mennä keskenään arvottamaan, koska kuten SIGN, myös Roots on prologi peleille. Toki G.U.:n designit on hienompia, kuin Rootsin... Öh, joka tapauksessa, pelit eivät olleet "ensin", vaan koko juttu on yhtenäinen kokonaisuus.
Pilvien reunalta laivaansa uittava poika ei palannutkaan
Se sanoi että unelmien linnasta
mistään hinnasta
ette mua mukaanne saa

Ashy-boy
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ashy-boy » Ti Huhti 26, 2011 21:27

Ooh, kiitoksia kovasti, selvensi paljon. (:

Minä hölmö menin ilmoittautumaan Bakaconin pro-sarjaan, joten lavalle sitä olisi rämmittävä kohta. Meni syteen tai saveen, Legend of the Twilightin Oukan te tulette näkemään. *tähän väliin marinaa animehahmojen vaatetusten toimivuudesta suhteessa fyysikan lakeihin*

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”