Fullmetal Alchemist

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

eva

Re: Fullmetal Alchemist

ViestiKirjoittaja eva » Ma Heinä 25, 2011 14:14

itse ole myös katsonut koko sarjan ja lukenut mangana.itse pidän sarjasta todella paljon ,minun lempi hahmoni edwart
タル アホネン

Zarppa

ViestiKirjoittaja Zarppa » To Tammi 05, 2012 19:01

Hei, onko kellään tietoa onko FMA: Brotherhoodista DVD:itä suomi teksteillä? Jos on niin mistä mahdollista niitä hankkia?

XenAne

ViestiKirjoittaja XenAne » Pe Tammi 06, 2012 23:06

Zarppa kirjoitti:Hei, onko kellään tietoa onko FMA: Brotherhoodista DVD:itä suomi teksteillä? Jos on niin mistä mahdollista niitä hankkia?

Ei ole tullut DVD:eitä vastaan, mutta FMAB:tä voi edelleen katsoa sen viralliselta YouTube-kanavalta suomenkielisillä teksteillä. Tekstit valitaan alalaidan "CC" napista. Tekstit on "ihan ookoot", ainakin paremmat kuin ensimmäisen animen suomi-DVD tekstit julkaisun alkupäässä.
Kuva: Thalionkalwen

TarteTatin

ViestiKirjoittaja TarteTatin » Ma Tammi 09, 2012 19:54

Itse olen FMA: Brotherhoodin juuri hiljattain katsonut. Jäin positiivisessa mielessä sanattomaksi ja voisin katsoa vaikka uudestaankin. ^^
Olet nuori ja minä rakastan vain sinua.
Vanhenet ja minä vain rakastan sinua.
Olet vanha ja vain minä rakastan sinua.

Angelrose

ViestiKirjoittaja Angelrose » Su Maalis 11, 2012 12:00

On varsinainen sarja ja elokuva katsottu, mutta Brotherhood on edelleen katsomatta..
Mitäs siitä nyt voisi sanoa, pidin ihan kunnon maratonin ja katsoin koko DVD-boksin joskus vuosia sitten parissa päivässä. Pidin tarinasta ylipäätäänkin tosi paljon, kaikki hahmotkin olivat hyvin suunniteltuja ja persoonallisia. Omia suosikkejani Edwardin ja Alin lisäksi ovat Roy ja Envy, sekä Wrath (varsinkin leffassa vei sympatiat puolelleen).

Sacchan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sacchan » Ti Huhti 17, 2012 19:17

Nah... Olen katsonut vasta noin 15 jaksoa ja lukenut vasta neljänteen pokkariin saakka mutta pidän FMA:sta jo nyt tosi paljon. Leffan koitan saada jostain ostettua, samoin myös manga-sekä animeversion. Brotherhoodiin en ole koskenut, sen verran kammottaa joittenkin ääninäyttelijöiden vaihtuminen, ehkäpä sen joskus katson.
Hahmot ovat ihania ja sarja on muutenkin kiinnostava. Ääninäyttelijät ovat hyvin valittu. Suosikkihahmoni on Alphonse ja aion cossata Alia (ihmisenä) Traconissa tai Desuconissa.

Ricaaw

ViestiKirjoittaja Ricaaw » Ti Huhti 17, 2012 22:58

Aika vasta aloitin "uudelleenkatsomisen" ^w^ Sarja siis oli ensimmäinen tai toinen anime, johon _aivan ensimmäisenä_ törmäsin. Silloin kun Subilta tuli FMA:ta ja Dragon Ball Z:ta (kuitenkin kai eriaikaan tulivat) niin isä seurasi tätä kyseistä sarjaa. Silloin välillä tuli pari jaksoa katsottua, mutta vaikutti hieman liian pelottavalta. Useimmiten olin kuitenkin mukana katsomassa. Aina on pysynyt mielessä kyseinen sarja, mutta koskaan en edes Googlettanut varmistaakseni hataria muistikuvia sarjasta. Sitten, näin eräällä henkilöllä FMA-laukun ja mietin, että näyttääpä tutulta. Siitä sitten etsiskelemään ja PAM. Kun ekat kuvat näin, mitä kuvahausta löysin niin tuli semmonen fiilis että "tämä on se jokin, joka aina on mielessä pyörinyt mutta mihin ei ole koskaan tarkemmin puuttunut.", tuntui kuin olis löytänyt vanhan kadonneen nallen tai jonkun ^__^ Nyt yritin katsoa AnimeFreakista (vai mites se nimi menikään) näitä jaksoja mutta niin pahasti tökki ettei pysty. Yhden jakson katsomiseen menee 2h. Samaa ongelmaa ei oo ollu esim. Rozen Maidenin (Ouveture) jaksojen kanssa eikä Lovelessin. Hetalian jaksoissa muutama tökkii, mutta useimmat pelaavat hyvin. Eri videosoitin, maybe?
Niin sarja siis itsessään on loistava, piirrustustyyli...ah, niin erillainen verrattuna muihin sarjoihin mitä olen katsonut. Niin pehmeä ja sulavalinjainen, toisin kuin esim. DBZ... Ja taistelukohtaukset, luojan kiitos eivät ole sellaista sotkua kuten tuossa äsken mainitussa sarjassa... 9 jaksoa olen katsonut, ja katson lisää kun löysin tuon linkin Youtubeen, ei tarvitse ladata enään niin kauan...
HetaliaLapland-Larppi/miitti 2012 Kaikki mukaan ;D

SN

ViestiKirjoittaja SN » Ke Huhti 18, 2012 20:52

Ihme tyyppi tuo Arakawa. Ensimmäinen sarja, ja silti se pysyi käsissä noinkin hyvin. Koko juoni oltiin selvästi mietitty etukäteen, ja en voinut kuin rakastaa tarinan kulkua ja johdattelua. Alussa sain vähän naivistisen mielikuvan, mutta sarjan edetessä asiat alkoivat saada syvyyttä - hahmoista ja niiden kehityksestä puhumattakaan. Pidin kaikista hahmoista omalla tavallaan, joka on hyvin harvinaista. Viiva oli koko sarjan ajan ihanan pehmeää ja miellyttävää, enkä joutunut kertaakaan miettimään, mitä kuvassa X tapahtuu (joka tapahtuu valitettavan usein..). Kerrankin sarja, jonka onnellinen loppu ei häirinnyt!

Pidin silloin, kun sarja ei ollut tullut vielä Suomeen, pidän edelleen. Hieno kokoinasuus ainakin mangana, Brotherhood animen katsoin joskus puoliksi, mutten ole jaksanut katsoa enempää...voisi kesällä laittaa katsottavien listalle.

pilkkukatti

ViestiKirjoittaja pilkkukatti » Ke Touko 23, 2012 17:39

Hei te jotka olette katsoneet Full Metal Alchemistia niin voitteko vastata kysymykseeni, pian kiitos? :)

Eli haluaisin vihdoinkin aloittaa katsomaan tätä kuuluisaa FMA:ta, ja kysyin kavereilta että mitä eroa on FMA:lla ja Brotherhoodilla. He sanoivat että katso Brotherhood ensin.. mutta FMA:han on se ensimmäinen anime, joten olenko ihan out juonesta jos alan katsomaan suoraan Brotherhoodia? : / Yritän tässä katsoa ekaa jaksoa mutten tajua mistään mitään.. katsonko FMA:n siis ekana? ^^ Kiitos vastauksistanne!

Puuhakka

ViestiKirjoittaja Puuhakka » Ke Touko 23, 2012 19:19

Alkuperäinen vuoden 2003 FMA seuraa mangaa uskollisesti noin 30 jakson ajan, jonka jälkeen se heittää mangajatkumolla vesilintua ja siirtyy keksimään ihan omat juttunsa. Tämä johtui ihan siitä ettei mangaa ollut enempää saatavilla tuohon aikaan joten tekijät joutuivat keksimään tarinalle itse jatkoa. Suunnilleen jakson 30 jälkeen sarjalla ei ole juuri mitään tekemistä mangan tarinan kanssa, ja ehkä juuri siitä johtuen ihan lopussa sarja vähän lässähtää. Elokuva Conquoror of Shamballa taasen jatkaa tarinaa vielä siitä mihin itse sarja jäi ja toimii sarjan varsinaisena lopetuksena.

Brotherhood sen sijaan on uskollisempi sovitus mangasta ja kertoo mangan tarinan alusta loppuun (manga ja Brotherhood muistaakseni jopa loppuivat parin viikon sisällä toisistaan).

Kumpi sitten kannattaisi katsella? Jaa-ah. Brotherhood on minusta parempi. Sen tarina pysyy ensimmäistä sarjaa paremmin kasassa, hahmot ovat paremmin kehitettyjä, uudet hahmot mielenkiintoisia ja animaatio huomattavan korkeabudjettista (ei siinä että se ensimmäinenkään olisi huonolta näyttänyt). Käsikirjoituskin on Brotherhoodissa parempi, johtuen varmaan juuri siitä että se on suora adaptaatio mangasta. Se missä Brotherhood sitten on heikompi kuin alkuperäinen sarja, on sarjan alkupää, eli noin 14 ensimmäistä jaksoa. Ne kertovat samat jutut kuin alkuperäisen sarjan ekat ~30 jaksoa mutta nopeammin ja huonommin, mikä on sääli koska noiden jaksojen aikana pitkälti vakiinnutetaan sarjan päähahmot ja heidän väliset suhteensa. Alkuperäisessä tämä on paremmin tehty, Brotherhoodissa huonommin. Joitain ihmisiä tietysti myös haittaa se että muutama seiyuu on vaihdettu alkuperäisen ja Brotherhoodin välillä, mutta se nyt ei ole mikään syy preferoida toista sarjaa.

Optimaalinen tapa tietysti olisi katsoa ensin valikoiden alkuperäisen sarjan ekat ~30 jaksoa valikoiden niin että skippaa fillerit, ja sen jälkeen siirtyä Brotherhoodin jaksoon 14 tai 15 (en nyt muista tarkalleen), mutta tämä on hyvin hankala ja monimutkainen tapa aloittaa sarjan katselu. Minun suositukseni on että katsot vain Brotherhoodin alusta loppuun, ja jos lopussa vielä haluaa lisää niin katsoo sitten alkuperäisen sarjan.

pilkkukatti

ViestiKirjoittaja pilkkukatti » Ke Touko 23, 2012 21:13

Puuhakka, kiitos tuhannesti vastauksestasi!

Hmm okei eli Brotherhoodilla mennään. : ) Hyvä kuulla että se alkaa ihan alusta kuten FMA:kin eikä olekaan jatkoa sille FMA:n mangan mukaan menevälle juonelle. Mulla oli vain sellainen pelko että asia olisi juuri niin. Toivottavasti Brotherhoodissa selitetään että kuka on kuka ja miksi asiat on niin kuin ovat ja mikä on tämän ja tämän idea ja sitä rataa mutta kai ne selviävät ajan myötä. : ) Noniin kiitoksia, nyt voin alkaa katsomaan Brotherhoodia hyvissä mielin tietäen mitä kumpikin sarja oikeasti pitää sisällään!

Puuhakka

ViestiKirjoittaja Puuhakka » Ke Touko 23, 2012 22:53

Pesuorava kirjoitti:Toivottavasti Brotherhoodissa selitetään että kuka on kuka ja miksi asiat on niin kuin ovat ja mikä on tämän ja tämän idea ja sitä rataa mutta kai ne selviävät ajan myötä.

Kyllä hahmot esitellään riittävän hyvin Brotherhoodissakin, mutta koska alkuperäinen sarja käyttää samaan sisältöön tuplasti enemmän jaksoja mitä Brotherhood niin mukaan mahtuu enemmän kaikenlaisia juttuja ja tapahtumia joita ei Brotherhoodissa ole ollenkaan tai joihin korkeintaan vain viitataan sivumennen.

Lord siniaP

ViestiKirjoittaja Lord siniaP » Ke Touko 30, 2012 19:21

Mangat hyllyssä, Brotherhood nähty kokonaan elokuvineen päivineen. Mitäpä voisin todeta? Erinomainen sarja jota on tullut fanitettua alusta alkaen, mitä nyt eka anime jätetty siksen juonellisista syistä. Mielihahmoiksi jäi ''Isa-ukko'', Envy ja Majuri-setä Armstrong.
"Hypocrite. You are the one who has made your heart a prison...even if you are not the prisoner."
-Xehanort

TarteTatin

ViestiKirjoittaja TarteTatin » Ke Kesä 27, 2012 21:11

Mangat hyllyssä, ekan fma:n dvd siellä kans, veljeys katsottu läpi ja jostain kummasta tullut pieni Edward figuuri.... :D Ja ainiin, taisin näytää Edwardilta itsekkin kun desuconissa kävin kääntymässä. Ei, en ole hullu. Tarina ei jaaritellut turhia, taistelut käytiin inhimillisessä ajassa, (ei niin kuin bleachissa, parikymmentä jaksoa yhtä tappelua...) loppu ei ollut liian onnellista hempeilyä. Mutta kertakaikkiaan ihastuin Edin ärhentelevään luonteeseen. :D
Olet nuori ja minä rakastan vain sinua.
Vanhenet ja minä vain rakastan sinua.
Olet vanha ja vain minä rakastan sinua.

Whippeful

ViestiKirjoittaja Whippeful » Pe Kesä 29, 2012 20:34

Se on IHAN PARAS anime/manga :D Aloitin katsomisen talvella, ja olen katsonut jo kokonaan. Välillä katson uudestaankin joitain jaksoja.. :P Oon piirtänykin FMA:n hahmoja, en kylläkään mallista. :wink: Ja tein jopa Edistä sims-hahmon :roll: Ja olen tehnyt Rizan armeija-asun :P Riza on ehdottomasti paras hahmo! Suosittelen Fullmetal Alchemistia kaikille jotka eivät tunne! :D

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”