Shingeki no Kyojin/Attack on Titan

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Viltsu292

Re: Shingeki no Kyojin/Attack on Titan

ViestiKirjoittaja Viltsu292 » La Loka 19, 2013 21:19

Spoiler:
Onko kellään teorioita siitä puhuvasta apina(titaanista?) joka mangassa on nähty?

Architect

ViestiKirjoittaja Architect » Su Loka 27, 2013 02:00

Sain nyt viimeinkin tämän sarjan katsottua loppuun, enkä kyllä ymmärrä, mikä tästä sarjasta tekee niin hyvän kuin väitetään. Tarina eteni omaan makuuni poukkoillen ja päähenkilö oli mielestäni tylsä ja ärsyttävä. Juonestakaan en oikein piitannut, vaikka yleensä tuollaiset maailmanloppu-tyyppiset sarjat kiinnostavat.

Visuaalisesti oli kuitenkin oikein hienon näköinen ja taistelutkin pääosin mielenkiintoisia. En sano, että huono sarja, mutta mielestäni todella yliarvostettu, sillä tarina oli loppupeleissä aika typerä ja keskinkertainen.

Saitam

ViestiKirjoittaja Saitam » Ke Marras 06, 2013 14:42

kun alotin katsomaan tätä sarjaa oli vaan pakko nähdä kokoajan lisää.. aivan mahtava ja mielenkiintoista pohtia kuka on kukin titani ... harmi että ensimmäinen tuotantokausi loppui.. tahtoo lisää!

Viltsu292

ViestiKirjoittaja Viltsu292 » To Marras 07, 2013 16:57

Saitam kirjoitti:kun alotin katsomaan tätä sarjaa oli vaan pakko nähdä kokoajan lisää.. aivan mahtava ja mielenkiintoista pohtia kuka on kukin titani ... harmi että ensimmäinen tuotantokausi loppui.. tahtoo lisää!

Lue mangaversiota jos tahdot lisää

Sasuko

ViestiKirjoittaja Sasuko » Pe Marras 08, 2013 13:23

Sorruin SNK:n pariin kaverini suosittelusta (tai no, hän vain toi mangaa luettavaksi ja vakuutteli että se on hyvä). Olen yleensä ollut kauhean nirso kaikesta, mitä muut hypettävät, koska "pfft, ei se kuitenkaan oo mistään kotoisin..". Tämän sarjan kohdalla minun teoriani sortui pahemman kerran, koska ensimmäisen mangan luettuani hullunkiilto silmissä lähdin etsimään anime versiota sarjasta. Yleensä mangasarjan alussa yritän löytää myös animenäkemyksen mukaan, koska värit. Mii tahtoo värit tietää.

Katsoin animea ensin muutaman jakson ja olin silleen "menee samalla lailla kuin mangat, mjaa.." ja sitten useamman tunnin päästä tajusin, että olin sitten maratonina katsonut lähes kokonaisuudessaan ensimmäisen tuotantokauden. Niskat jumissa ja pää ihan pyörällä maratonista, etsin sitten lisää, lisää, lisää sarjasta ja päädyin lukemaan onlinenä kaikki saatavilla olevat englanniksi käännetyt mangat. Krhm.

Animea en tyylilajillisesti ole pahemmin tarkastellut, seuraan vain niitä sarjoja mangassakin, jonka piirrustustyyli miellyttää minun silmiäni. Pidin animessa siitä, että kaikkea ei oltu animoitu vaan oli laisk... jätetty still kuviakin. Jostain syystä pidän animen värimaailmasta, se on suorastaan herkullinen.
Laitan seuraavan osion spoilerin taakse, koska pyörittelen jonkin verran juonikuvioitakin...
Spoiler:
Aluksi sarja pysyi mielestäni realistisempana kuin mihin se sitten eteni: päähenkilö Eren oli intoapuhkuva "jee, olen sotilas, tapan titaanit varmasti", kunnes otti jo ekalla tehtävällä turpaan, kuten höyrypäiselle aloittelijalle tosi sodassakin kävisi mitä todennäköisemmin. Tosin tietysti, eihän päähenkilöä voi tappaa (no hei, miksei? Ois kuollut vaan, olis menny jännäks..), joten Eren on titaani jnejne.

Arminia käy sääliksi, mutta jostain syystä pidän Arminin hahmosta. Vaikka se saikin p*skahalvauksen kun olisi pitänyt toimia.. Koen Arminin laskelmoivaksi ja kettu ovelaksi hahmoksi, vaikkei hänen älykkyytensä pääsekään niin hyvin tapetille animessa kuin myöhemmin mangassa. Toivon mukaan myöhemminkään Arminin aivoja ei löydy seiniltä.. Pitäkee se hengissä, please. Joku tolkku siihen, että kaikki ei ole superlihaksia niin kuin Mikasa ja Levi.

Mikasa. Depressiivinen supertyttö, joka on sekä kaunis että rohkea. Vain Ridge puuttuu (Eren, kenties..?). Ehkä Mikasakin saa jossain välissä paremmankin roolin kuin vain roikkua mukana pelastamassa kaikkia?

Ja Levi... *sigh* Pitäähän sarjassa olla joku, joka sekä itkettää ja aiheuttaa faneille kirkumista. Kunnon katujen kasvatti, joka jotenkin ihmeellisesti kykenee liikkumaan ilmassa pyörimällä eteenpäin.. Juujuu, se kaasulaite. Sillähän sitä syöksytään ympäriinsä pyörien narujen seassa sekaantumatta niihin. Ja siivousinto. Jokin kevennys muuten niin synkkään hahmoon ollut pakko laittaa? Ensiesittelyn ja naistitaaniepisodin jälkeen Levi on saanut mielestäni aika vähän esiintymisaikaa.. sääli sinänsä, Levi vaikutti lupaavalta hyvispahis sadistilta, jonka selkkauksia olisi kiva seurata.

Titaanihahmot taasen saavat oikeastaan vain ruutuaikaa sen takia, että ovat titaaneja.. Reiner on mielestäni tuotu hahmona paremmin (luonne, tunteet etc) esille kuin Bertholdt. Bertistä ei oikein ota selvää, mikä se on luonteeltaan, kun se on koko ajan hiljaa ja tuijottaa vain (Annien takapuolta).

Tosin mangassa varmaan tulee vielä lisää siitä miten hommat etenee, kunhan tästä teinien telttaretki kohtauksesta, jossa siis titaanit ovat kidnappaajia on päästy selvemmille ruohikoille. Jostain syystä tuo 104th ryhmän "eiks me ollakaan kavereita" vetoomukset jahdin aikana lähinnä huvitti.. kuinkahan moneen titaanin syyllistäminen tehoaisi?
Ah, ensimmäinen kerta kun Bertholdtilta tulee jotain muutakin kuin hiljaista tuijottamista.. ja vuodattamisesta jäi nyt sitten sellainen mielikuva, että titaani eivät olekaan se ultimate pahikset tässä sarjassa vaan uhreja. Hm? Mielenkiintoista.. Ylipäätään tämä manga jakso vaikuttaa sellaiselta "nyt tapahtuu ja äkkiä, kaikki heittää häränpyllyä". Mikasa jää titaanin kouraan, Jean on epäitsekäs pelastaja, Eren on yllättäen voimaton (ja sisuton?) karkaamaan itse, Erwin ottaa osumaa ja sille on jo korvaaja olemassa.. Oikeastaan vain Armin vaikuttaisi olevan oma fiksu itsensä.
Tähän vielä tuo hämmentävä Ymir+Christa/Historia sähellys.. ilmeisesti kaikille hahmoille on pitänyt keksiä jotain tekemistä, eihän niitä kaikkea voi tappaa.
On mukavaa kun sarjassa näkyy myöhemminkin vanhoja tuttuja, kuten tuo Erenin mamman napostellut titaani.. tosin yleensähän juuri näin käy flashbackeistä palanneille: kuolevat. My oh my. Kirjoitinko minä juuri miljoona kilometriä juonen mässäilyä innostuessani.. :''D And I still beg for more..

Tästä eteenpäin en kyl enää spoilaa. Anyways, tämän sarjan juoni tuntuu välillä hidastavan tyyntä ennen myrskyä asteelle ja sitten tapahtuu, tapahtuu, tapahtuu nopeasti ja paljon. Tämä sarja on hengästyttävä, mutta viihdyttävä.
Tahtoo oman 3DMG:n jolla lennellä puissa.. varmaan hirttäytyisin säheltäessä niihin naruihin, mutta hei: ennen sitä olisi huisaa ja kivaa. ^^''
Löydyn myös Deviantartista. Sivulleni eksyminen jokaisen seikkailijan omalla vastuulla.

Skald

ViestiKirjoittaja Skald » Ma Marras 11, 2013 14:03

Sasuko kirjoitti:Anyways, tämän sarjan juoni tuntuu välillä hidastavan tyyntä ennen myrskyä asteelle ja sitten tapahtuu, tapahtuu, tapahtuu nopeasti ja paljon.

No älä muuta sano. : D Tässä on ehkä eeppisimmät cliffhangerit ikinä. Tuntuu että jaksojen rakenne on sellanen, että jakson keskiosassa saatetaan junnata paikoillaan mutta loppujaksossa se sarja menee yhtäkkiä ihan eri raiteille ja sitten on vaan pakko katsoa seuraava jakso.

Mää en taas ymmärrä näitä ihmeen Shingeki no kyojin-hatereita, tuntuu että jokaisen on pakko päästä pätemään että itsehän en muuten tykkää tästä sarjasta. Ja sitten pitää jotenkin yrittää käännyttää sarjan faneja pois siitä sarjasta, miksi ihmeessä? Kai sitä nyt saa kukanenkin tykätä mistä haluaa, miksi se olis muilta pois? En usko että sen dissauksen avulla niiden tykkääjien mieli muuttuu mihinkään. Vissiin sitä pitää jotenkin todistaa oma ernuutensa, kun ei tykkää suositusta sarjasta josta on omg, cossareita ympäri coneja. Sehän varsinki on ihan hirveä asia ja tosi noloo hei. Itse henkilökohtaisesti tosin tykkään Narutosta ja Hetaliastakin, ja se varmaan tekee minusta Tosi Nolon Tyypin.

ShiningKitty

ViestiKirjoittaja ShiningKitty » Pe Joulu 06, 2013 16:31

Oon nyt viis jaksoo kattonu ja kohta lähtee kuudes pyörimään :3 rupesin kattoo sitä eka vaan sen takii et se on suosittu ja ollaan kaveriporukan kanssa animeconissa myymässä arttia niin pitää ottaa selvää sarjoista mille on kysyntää jne. Mut nyt oon ihan koukussa, se on siisti ja hyvä ja tyksin tosi paljon ^u^
yleensä katon vaan moe-sarjoja niin tosiaan alussa aattelin ettei oo yhtään mun juttu mut aaaa se on loistava :D

rastas

ViestiKirjoittaja rastas » Pe Helmi 07, 2014 16:26

Mun mielestä snk on paras anime sitten fma:n (alkuperäisen tai brotherhoodin), mutta toisaalta näissä kahdessa sarjassa on paljon samoja elementtejä: huumori, draama, ihmissuhteet ja taistelut ovat suht tasapainossa, päähenkilö on raivokohtauksiin taipuva, voimakastahtoinen kersa jota paritetaan vanhemmalle esimiehelleen.

Tietysti snk:ssa moni asia joka fma:ssa oli täydellisyyttä, on vielä lapsenkengissään. Animen still-kuvat häiritsevät minua aina vaan, mutta toisaalta 3DMG-kohtausten takia voin antaa muut animaation virheet anteeksi. Plus jonkun jo aiemmin mainitsema värimaailma on bueno. Diggaan sairaasti tuosta lämpimästä, luonnollisen sävyisestä tyylistä.

Hahmoista en varsinaisesti vihaa ketään, mutta erityisesti Mikasan rooli pännii. Toivon että juonen edetessä character developement astuu kuvioihin ja saadaan siihenkin tyttöön jotain lisämaustetta sen angstisen pelastan-erenin-muulla-ei-ole-väliä -tyylin lisäksi. Eren kuitenkin kliseisestä shounen päähenkilön ensivaikutelmastaan pääsi eroon kun backstory tuli paremmin esiin. (Tosin se kellari?? Mikseivät ne vaan voi mennä sinne, ei se niiiin vaikeaa nyt ole.) Ja Armin taas on minusta piristävä hahmo!

Muutenkin tykkään siitä, että kerrankin on anime, jossa kaikki miespuolisia hahmoja myöten uskaltavat itkeä!

Ehdoton lempihahmoni on Marco Bodt - mikä sinänsä tietenkin on surullista. Tykkään älyttömästi myös Jeanista, koska siitä sen saamattomuudesta huolimatta se on arvokas hahmo: arvostan tämän tyyppisissä sarjoissa enemmän hahmoja, jotka ovat rehellisesti itsekkäitä nyyhveröitä kuin sitten loputtomia variaatioita Narutosta. Connie ja Sasha kuuluvat myös lemppareihin - lähinnä täydellisen bromancen ansiosta. Toivon ettei sarjan edetessä bromancesta tule oikeaa romanssia, sillä kaverisuhteita on animessa ihan liian vähän.

...mielenkiintoisen henkilökemian jakavat myöskin Ymir ja Historia (/Christa) ja näiden kahden suhteeseen sarja saa minun puolestani keskittyä enemmänkin.

Mutta juu. Ei minulla mitään sen kummenpaa sanottavaa ollut, halusin vain tulla jakamaan rakkauteni tätä sarjaa kohtaan. Tiedostan kyllä ongelmat hahmojen, juonen ja animoinnin osalta, mutta camaan, kaikissa sarjoissa on vikansa. Eikä niihin takertuminen ja sarjan mollaaminen tee kenenkään mielestä yhtään sen parempaa.

Shadow_Soldier

ViestiKirjoittaja Shadow_Soldier » Su Maalis 16, 2014 17:53

Levi ehdoton suosikki, niin paljon taitoa ja tietämystä ja omaa sellaisen oman mystiisyyden toivon että Leviä nähtäisiin toisella kaudella enemmän.

avalkama
Sangatsu Manga

ViestiKirjoittaja avalkama » To Maalis 12, 2015 14:48

Siltä varalta että jokainen suomalainen ei vielä tiedä: Sangatsu Manga aloittaa tämän sarjan julkaisun kesä- tai heinäkuussa. Lisää tietoa myöhemmin kotisivuiltamme ja mangafoorumeilta. Täällä alkuun jotakin.

Ja muistakaa Kansallinen Titaanipäivä!
Jep.

lineaelina

ViestiKirjoittaja lineaelina » Ti Huhti 14, 2015 18:17

Täällä on viimiset viestit jo aika vanhoja, onko täällä vielä ketään? :D Munkin oli ihan pakko tulla lopulta tänne! Alotin tän sarjan kattomisen tossa joulun alla ja nyt olen kattonut kaikki jaksot dvd:ltä ja pakkohan oli mangaversioitakin hankkia. En sentään kaikkia, jonkun verran itsehillintää jäi jäljelle :D

Tykästyin kyllä aivan täysin tähän animeen, kun tumblr-kaverit käskivät katsomaan. Tykkään melkeinpä kaikista hahmoista ja juoni on ollut tähän mennessä tosi hyvä. Aluksi ajattelin, että eihän tässä päästä asiaan ikinä, mutta jestas kun vaan jäin koukkuun! Ite tykkään tosi paljon siitä kritisoidusta kuvan laadusta. Mun mielestä tähän sarjaan vaan sopii se, että animointijälki on välillä hutiloitua ja "rumaa".

Fanitan muuten sitä kakkostunnaria ihan tosi paljon! Molemmat on huippuja mutta jotekin se toka tunnari upposi itteeni paremmin!

Lukasin äsken nopeasti aikasempia viestejä, mutta luen niitä paremmin myöhemmin (as in olen töissä ja kirjottelen täältä, hups)! Tämä oli vaan tämmönen pikainen intro.. :D

Horaaneko

ViestiKirjoittaja Horaaneko » Ke Huhti 15, 2015 15:20

Kuulin eka kerran SnK:sta kun anime-lehti teki artikkeleita sarjoista, jotka eivät ole saaneet ansaitsemaansa huomiota. Hassua ajatella että sarja oli silloin vielä siellä, ja nyt suurinpiirtein koko maailma animeharrastajienkin ulkopuolella tietää siitä. :D
Mangaa aloin kuitenkin lukemaan vasta tuossa puoltoista vuotta sitten ja animen katsoin melkoheti perään. Rakastuin heti ideaan, tykkään maailmanlopputeemoista ja zombieteemoista, ja titaanit vähän niinkuin yhdisti noita kahta aika jännällä tavalla. Varsinkin mangassa saatiin musteisiin ja surrealistisiin ruutuihin vangittua täydellisesti se ahdistava fiilis, kun katon takaa kurkkaakin jotain muuta kuin nätti pilvitaivas. Anime ei mielestäni tässä onnistunut ihan niin hyvin, ehkä johtui siitä että anime (luonnollisesti) on värillinen eikä niin kökösti piirretty (ja juuri siitä kökköydestä pidin mangassa, se teki sille todella erilaisen ilmeen) ja näin anime jätti pois sen oudon fiiliksen, minkä manga sai aikaan.

Nautin kyllä animestakin paljon, soundtrack on jotain mahtavuutta ia erityisesti taistelukohtaukset oli toteutettu nätisti. Välillä häiritsi ehkä hiukan hahmojen liian paksut ääriviivat (näytti siltä että maiseman eteen olisi aseteltu paperinukkeja) mutta muuta valitettavaa en ole kyllä keksinyt. Kaikenkaikkiaan hyvin toteutettu eka kausi, toivottavasti tekevät toisenkin! (en nyt muista, onko sitä varmistettu...)

Hahmoista sen verran, että Eren ja Mikasa on oikeastaan aika ärsyttäviä. Erenillä on liikaa ongelmia ja sisäisen psykopaattiluonteensa takia ei tunnu osaavan ratkaista niitä (eli ei hajuakaan, miten tämä hahmo voi kehittyä, kun ei se tunnu auttavan että Mikasa yrittää joka chapussa takoa järkeä jätkän päähän). Mikasa taas vois olla oikein jees, jos ei olisi rakastunut Ereniin, koska se jotenkin laskee hahmon badass-mittaria tehden tästä loppujen lopuksi aika tylsän ja kliseisen hahmon.
Arminista sen sijaan tykkään, tuntuu olevan yksi ainoista hahmoista jotka suhtautuu titaanimaailmanloppuun niin kuin normaali ihminen suhtautuisi. Hahmokehitystäkin löytyy tästä hahmosta, mikä sekin tuntuu olevan sarjassa aika harvinaista.
Levistä aloin pitämään sillä hetkellä kun hakkasi Erenin. Sitä oli odotettu.
Muitakin mielenkiintoisia hahmoja (Berthold! Petyn jos tälle kryptiselle hahmolle ei ole suunniteltu jotain jännää) löytyy, ja mielenkiinnolla jään katsomaan mitä kenellekin on keksitty.

Mangassa en ole ihan ajan tasalla, viimeksi luin chapterin jossa Erwin angstasi sängyssä (syistä joita en nyt tähän spoilaa). Pitäisi varmaan lukea pitkästä aikaa. :D
There is no spoon.

Nildro-hain

ViestiKirjoittaja Nildro-hain » Su Huhti 19, 2015 23:38

Tämä sarja kuuluu kyllä omiin suosikkeihini niin mangana kuin animena. Tämäntyyppiset tarinat ovat aina iskeneet meikäläiseen, ja pidän myös hahmokaartista. Inhokkeja ei ihme kyllä juurikaan ole, mutta ehdottomasti paras ja mielenkiintoisin hahmo on mielestäni Levi. Plussana näen myös tietynlaisen sukupuolineutraalisuuden ja fanipalvelun puutteen. Ei sillä että naishahmojen jättimäiset tissit ja paljastavat asut minua niin kauheasti haittaisivat, mutta on mukavaa vaihtelua kun niitä ei esiinny. Tekeepä mieleni kehua myös mangakan virkistävän persoonallista piirrostyyliä.

Kyseenalaisen huumorintajuni takia youtubesta löytyvät abridge on titan ynnä muut "hauskat" clipit ovat myös mielestäni oivaa viihdettä.
Welcome to the weirdo woods

käwäii

ViestiKirjoittaja käwäii » Pe Huhti 24, 2015 18:45

Kyllähän tämä hyvä sarja on, ellei jopa todella hyvä. Hirveän hypen takia pakko oli kattoa mistä tässä nyt oikein on kyse.

Ei tästä loppujen lopuksi hirveästi mitään huonoa sanottavaa löydy. Mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen niin pari hahmoa ei mulle ihan täydellisesti osunut, ja saattoivat ne jopa hiukan myös ärsyttääkin. Toinen sanominen tulee sarjan lopetuksesta. Ei jestas että vihaan näitä loppuja, mitkä jää roikkumaan. Joko odottelet toista tuotantokautta mitä ei välttämättä koskaan tule, (yleisesti muistakin sarjoista puhuttaessa) tai sitten luet mangan.

Nildro-hain kirjoitti:Plussana näen myös tietynlaisen sukupuolineutraalisuuden ja fanipalvelun puutteen. Ei sillä että naishahmojen jättimäiset tissit ja paljastavat asut minua niin kauheasti haittaisivat, mutta on mukavaa vaihtelua kun niitä ei esiinny.

Multa tulee myös paljon plussaa juuri tämän takia. Tuntuu että liian monissa sarjoissa mitä olen sattunut kattomaan, on tätä tissit! tissit! tissit! meininkiä. Se on todella harmi, koska joitain sarjoja on tullut jopa jätettyä kesken ihan pelkästään tämän takia. Fanservice ja yleensäkin seksuaalisuudella pieni kiusoittelu on todella tarkkaa hommaa, jotta siitä saadaan sanoisinko "tyylikästä", tai jotain sellaista, ainakin mun mielestä. Ja kyllä meikäläinen siitä tykkää, jos se tosiaan osataan tehdä oikein.

Anssi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anssi » To Huhti 30, 2015 21:25

Sarjassa oli 2 hyvää asiaa, vahvat ekat 4 jaksoa ja hyvä soundtrack. Muuta positiivista sarjasta ei oikeastaan voikaan sanoa, jotenkin onnistuttiin kadottamaan ensimmäisten jaksojen tunnelma.

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”