Keskustelua numerosta 1/2011

Anime-lehden virallinen keskustelualue. Keskustele tällä alueella Anime-lehdestä - sisällöstä, ehdotuksista ja muusta lehtiin liittyvästä. Asiakaspalveluasioissa pyydämme ottamaan yhteyttä H-Town Oy:n asiakaspalveluun. Yhteystiedot web-sivuilla http://www.animelehti.fi/

Valvojat: Tsubasa, Animeunionin Foorumiaktiivit

Tsubasa
Viesti:

Keskustelua numerosta 1/2011

ViestiKirjoittaja Tsubasa » Pe Tammi 28, 2011 07:41

Animen uusin numero on ilmestynyt, ja lehti on saapunut varmaan viimeistään tänään lopuillekin tilaajille. Osallehan se tulikin jo eilen.

Otamme ilolla vastaan palautetta uudistuneesta lehdestä. Mikä on hyvää, mikä ei?

Kuva

Pyttis
Viesti:

Re: Keskustelua numerosta 1/2011

ViestiKirjoittaja Pyttis » Pe Tammi 28, 2011 15:36

Mulle on Anime-lehti tullut jo melkeinpä vuoden, ja hienoisen shokin tuo uusin numero aiheutti. Animejuttuja oli hiiiiuuukan liikaa makuuni (noh, toteuttaa ainakin nimeään). Värimaailmasta plussaa, kivan rauhalliset ja nätit sävyt. Ymmärrän tietenkin että oli uuden päätoimittajan ensimmäinen numero, ja kyllähän se siitä varmaan vielä vähän muuttuu :D Eipä tippunut Anime lempilehtieni ykkössijalta.
I just felt something soft! Oh... It's just your ass.

BanaaniMiku

ViestiKirjoittaja BanaaniMiku » Pe Tammi 28, 2011 16:30

Siis juu, itelleni tuli eilen :) Kyllä hienoinen shokki mutta siitä päästiin kyllä yli jossakin vaiheessa. Oli kiva ja minä tykkäsin lehden ulkoasusta ja tekstit olivat selkeästi lehdessä. Uusi päätoimittaja ja se kyllä näkyi, mutta olihan tuo lehti ihan hieno kokonaisuus. Tanssimattojutusta plussaa ja ilmestyvät sarjat osio oli kiva :) Kilpailu oli kyllä aika huikea ja siihen osallistun varmasti. Juuh, mutta jatkan tilaamista ja katsellaan mihin suuntaan se animelehti itten lähtee kulkemaan ;D

Muuten minulla olisi toive, jota monet anime- kverinikin ovat kyselleet, että voisitteko jossakin vaiheessa tehdä vähän isompaa juttua d.gray-manista?
Mikä se on? Ai, nyt mä tajuun se on tommonen oisit heti sanonu...

Tsubasa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tsubasa » Pe Tammi 28, 2011 16:43

BanaaniMiku kirjoitti:Muuten minulla olisi toive, jota monet anime- kverinikin ovat kyselleet, että voisitteko jossakin vaiheessa tehdä vähän isompaa juttua d.gray-manista?

Laitetaan korvan taakse!

Shiro Samurai
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shiro Samurai » Pe Tammi 28, 2011 17:56

Minusta uusi ulkoasu näytti hyvältä ja ei ole mitään moittimista... paitsi että tykkäsin kyllä vähän enemmän aiemmasta "arvostelupiste-layoutista" ku oli jotenki helpompi tulkita ja selkeämpi ku oli ne + ja - jokaisesta sarjasta, tai ehkä minä vaan olen kivikausi-ihminen. :S
Muuten ihan yees. :mrgreen:

Onks Animessa ikinä ollut mitään juttua Rurouni Kenshinistä? Olis kiva lukea siitä sarjasta (varsinki manga-arvostelu) ku itse tilasin just 5 ensimmäistä pokkaria, heheh.
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Tsubasa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tsubasa » Pe Tammi 28, 2011 18:17

Hakama-Neiti kirjoitti:Onks Animessa ikinä ollut mitään juttua Rurouni Kenshinistä? Olis kiva lukea siitä sarjasta (varsinki manga-arvostelu) ku itse tilasin just 5 ensimmäistä pokkaria, heheh.

On, numerossa 18 eli 2/2007 oli juurikin manga-arvostelu. Siinä oli myös Kenshin kannessa.

Shiro Samurai
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shiro Samurai » Pe Tammi 28, 2011 21:40

Tsubasa kirjoitti:
Hakama-Neiti kirjoitti:Onks Animessa ikinä ollut mitään juttua Rurouni Kenshinistä? Olis kiva lukea siitä sarjasta (varsinki manga-arvostelu) ku itse tilasin just 5 ensimmäistä pokkaria, heheh.

On, numerossa 18 eli 2/2007 oli juurikin manga-arvostelu. Siinä oli myös Kenshin kannessa.

*katsoo*

No voihan rähmä, mulla ei noin vanhoja numeroita ole. ;_;
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

isokana
Viesti:

ViestiKirjoittaja isokana » Su Tammi 30, 2011 16:42

Yleisarvosana hyvä, tulevaisuus valoisa. Uudet kirjoittajat vähemmän yllättävästi osasivat kirjoittaa hyvää ja viihdyttävää tekstiä. Uudet arvostelujärjestelmät tuntuivat informatiivisilta ja selkeiltä. Lisääntynyt animepainoisuus on hyvästä.

Mutta animesisältö voisi olla puolestani eri tavalla suunnattua. Alkavien sarjojen esittelyt olivat ehkä liian pitkiä. Nämä ovat juuri niitä juttuja, joita netistä lukee ja yleensäkin on aika hyvin perillä siitä, mitkä ovat potentiaalisia katsottavia sarjoja ja mitkä eivät. Kutistaisin niitä pienempää tilaan (max puoli sivua/sarja) niin, että koko kausi käsitellään yhdessä numerossa (tammi/huhti/heinä/loka). Päättyvien sarjojen pidemmät analyysit sopivat paremmin kuvioihin, koska täysistä paketeista voikin jo lukea useampia mielipiteitä. Päätellen seuraavan numeron sisällöstä myös siinä esitellään talvikauden sarjoja, mutta siinä vaiheessa ne ovat jossain jaksossa 8, jolloin previkkaominaisuus on laantunut ja paukut voisi jättää loppuarvosteluun.

Lisää haluaisin vanhempien (5+ vuotta) sarjojen esittelyjä, koska ne ovat painuneet jo unholaan ja siellä voi olla kivojakin helmiä, joihin ei vain törmää, toisin kuin näihin ajankohtaisiin sarjoihin. Joku sellainen "Näin 5/10/15 vuotta sitten" ja esittelyt sen kauden uusista sarjoista ja historiallista perspektiiviä niiden vaikutuksesta nykyaikaan. Lisäksi genrejuttuja ja yhteisen teeman ympärillä pyörivien sarjojen esittelyä.

Ja sitten lisää mangaa, kun siitä tiedän paljon vähemmän kuin animesta. Mitä oudompia tapauksia, sitä parempia.

Siinä kaikki. Jatkakaa.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Tsubasa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tsubasa » Su Tammi 30, 2011 18:56

Hyviä huomioita. Alun perin olinkin pohtinut esittelyiden olevan puolisivuisia, mutta sitten tajusin kuinka lyhyitä sellaisten tekstien pitäisi olla - ne menisivät samanlaisiksi kolmen kappaleen plöräyksiksi, joita ANN harrastaa.

Aikataulut ovat toinen ongelma, koska lehden ilmestymispäivät ja näin ollen myös deadlinet sanellaan aika lailla ylhäältä päin. Toki niitä on kenties mahdollista rukata jatkossa paremmin kausiin sopiviksi, mutta sitten tuleekin vastaan toinen ongelma...

Jos koko kauden nimittäin haluaisi käsitellä yhdessä numerossa numeron pitäisi ilmestyä vasta kun koko kausi on päättynyt; tällä kertaa deadline osui melkein täsmälleen keskelle kautta. Ja koska deadlinesta lehden ilmestymiseen menee noin kaksi ja puoli viikkoa olisi kauden ensimmäisiä sarjoja tullut joka tapauksessa jo kuutisen jaksoa, mikä ei ole sanottavasti kahdeksaa parempi luku.

Pitää tehdä vähän laskelmia ja harkitsemista vastaisuuden varalle, kyllä. Optimoinnin varaa on aina.

Mutta vanhempien sarjojen esittyjä, yleismaailmallisia artikkeleita ja mangajuttujakin tulee kyllä jatkossa. Yhden numeron perusteella ei kannata tehdä absoluuttisia tulkintoja lehden linjasta; lehtiä ei koskaan tehdä yksi numero kerrallaan, vaan juttuja siirtyilee numeroiden välillä sitä mukaa miten suunnitelmat muuttuvat. Tästä uusimmasta numerostakin jäi esimerkiksi Ōoku-artikkeli seuraavaan numeroon ihan vain siksi, että yksi featurejuttu päätyikin pari sivua pidemmäksi kuin oli kaavailtu.

Muoks: Muutaman laskelman jälkeen... joo, eiköhän yhden kauden käsitteleminen yhdessä lehdessä periaatteessa olisi mahdollista, jopa tämän vuoden ilmestymisaikojenkin puitteissa. Pitää kokeilla millaisia logistisia pulmia se aiheuttaisi.
Viimeksi muokannut Tsubasa, Ma Tammi 31, 2011 05:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LadyNancy
Viesti:

ViestiKirjoittaja LadyNancy » Ma Tammi 31, 2011 00:45

Ihan kokonaan en lehteä lukenut vielä. Selatessa uudistukset vaikuttivat hyviltä ja lehteen sopivilta. Joku valitteli että anime sisältöä on liikaa, itse taas sanoisin että sitä oli tarpeeksi. Toivoisin että animea ja mangaa olisi tasapuolisesti arvostelussa :)

Toivoisin juttua sisäköistä animessa ja mangassa. Jutussa voisi olla reilusti kuvia erilaisista maid asuista ;)
Vampyyrit <3

Kissansilmä

ViestiKirjoittaja Kissansilmä » Ma Tammi 31, 2011 23:13

Njoo, tämä numero oli ihan jees, ei hirveästi ollut mitään itseäni kiinnostavaa. Piraattitavarat ja niiden tunnistaminen -ja Tesshoo Genda -artikkelit olivat kuitenkin ne kiinnostavimmat jutut.
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Mineko
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mineko » Ti Helmi 01, 2011 03:48

Vaikka en ole tilannut Anime-lehteä pitkään aikaan, olen sen aina silloin tällöin saanut luettavakseni; tämän numeron ostin varta vasten tehdäkseni itselleni jonkinlaisen ajatusanalyysin lehden uudesta sisällöstä sen uudistumisen johdosta. Sen verran voin todeta, että olen positiivisesti yllättynyt! Moni sellainen asia, jonka koin turhaksi, on heitetty pois - jäljelle jää lähinnä tottuminen uuteen arvostelusysteemiin, minkä ei luulisi olevan kovin ongelmallista. Hyvä, että julkaisulaatu on eroiteltu omaksi arvosanakseen.

Erityinen plussa "tuoreimpien", parhaillaan starttaavien animuiden käsittelyistä. En itse seuraa näitä tietoja kovin aktiivisesti ja toisaalta kuitenkin haluan seurata (sekä tietoja että näiden joukosta bongailtavia, kiinnostuksen herättäviä sarjoja). Tosin voinen yhtyä isokanan mielipiteeseen aavistuksen pitkistä esittelyistä.

Layoutikin näytti hyvältä. Kohtalaisen kiinnostava numero. Mitäpä tässä muuta. Mikäli tulevaisuus/tulevat numerot näyttää/-vät yhtä hyvältä, voisin harkita uudestaan lehden tilausta.
Höperö hapero.
last.fm | MAL | Animewatcher | dA | Twitter

Tuc-keksi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuc-keksi » La Helmi 12, 2011 13:49

En voi väittää hirveästi Animea seuranneeni aiemmin, mutta pelkkien silmäysten perusteella voi sanoa lehden muuttuneen, mielestäni jopa parempaan suuntaan. Kuten jo blogosfääreissä on todettu, lehdestä tuli aika raskassoutuinen. Arvioita ja artikkeleita on todella paljon ja tekstiä sitäkin enemmän. Onko tämä sitten välttämättä huono asia? Ei kokonaan. Itse laitan kuitenkin paljon arvoa sisällölle ja jos sitä on paljon tuntuu että olisi saanut rahalleen parempaa vastinetta. Kuitenkin jatkossa toivoisi lehteen lisää ilmavuutta ja kevyempiä artikkeleita tiukan tavaran väliin.

Pidin kuvituksesta joka tuki hyvin artikkeleita. Pidin myös artikkeleista itsestään, koska niissä tuntui oikeasti olevan jokin mielipide/sanoma. Joskus tänä aikana tuntuu, että kaiken neutraaliuden keskellä kukaan ei uskalla sanoa mitä ajattelee. Uusittu arvosteluasteikko oli myös mielenkiintoinen. Se tuo lisää variaatiota arvosteluihin kun otetaan huomioon myös kustantamon kädenjälki. Tervetullutta tämäkin.

Täällä jäädään siis odottelemaan jatkoa toiveikkaana. Itse pidän uusitusta lehdestä enemmän ja toivotan Tsubasalle onnea jatkon kanssa.
"Rose... wand... floating... superior... crystal... eternal... beautiful... flower... genocide!"
Katsotut animeyt

Palaa sivulle “Anime-lehti”