Jos joku turmelee mangasi, sinä...

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Jos joku turmelee mangasi, sinä...

hyökkäät karjuen pokkarin pahoinpitelijän kurkkuun
210
26%
vaadit häntä maksamaan pokkarin hinnan sinulle, jolla ostat uuden pilalle menneen tilalle
342
42%
katsot häntä tyynen rauhallisesti ja otat pokkarin pois häneltä
107
13%
purskahdat itkuun ja tempaat rakkaan aarteesi takaisin itsellesi
53
7%
joku muu reagointi-tapa, mikä?
98
12%

Ääniä yhteensä: 810

Lleech

Re: Jos joku turmelee mangasi, sinä...

ViestiKirjoittaja Lleech » Ma Touko 23, 2011 22:00

Silloin joskus nuorempana kun lainailin mangoja yhdelle ystävättärelle, niin eihän siitä sitten mitään tullut loppujen lopuksi. Sillon olin ostanut muistaakseni Kingdom Hearts: Chain of Memories mangan ja pidin sitä yhtenä suurimpina aarteinani, ja kun lainasin sen sitten sen tälle tietylle henkilölle niin se tuli takaisin kansi aivan turmeltuna. Kehtasi vielä väittää että minä olisin itse sen tehnyt.

Joten huusin aivan samperisti, raivostuin. Jos kyseessä olisi ollut mies siihen aikaan, niin tappeluhan siitä olisi varmasti syntynyt kun aika tulinen persoona silloin olin. Ylä-asteen alkuahan tuo oli.

// Pyysin siinä (tai noh, melkein vaadin) sitä muijaa ostamaan minulle uuden pokkarin mutta eipä sitten suostunut ja jatkoi vaan samaa kaavaa että olisin itse laittanut sen niin huonoon kuntoon.

Sacchan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sacchan » Su Maalis 11, 2012 15:12

no, hyökkäisin kimpuun jos pystyisin. Ja tälläistä kokemusta on koska en pääse eroon mu kaveristani joka viha mangaa ja kiusaa mua vääntelemällä pokkareitani silmieni edes... Silmiä kirvelee. Ja muut tappais mut jos ees koskisi koskisin siihen kiduttajaa

miinu~

ViestiKirjoittaja miinu~ » Ma Maalis 12, 2012 02:53

Höpöttävä Onigiri kirjoitti:no, hyökkäisin kimpuun jos pystyisin. Ja tälläistä kokemusta on koska en pääse eroon mu kaveristani joka viha mangaa ja kiusaa mua vääntelemällä pokkareitani silmieni edes... Silmiä kirvelee. Ja muut tappais mut jos ees koskisi koskisin siihen kiduttajaa

Paras keino on olla päästämättä tuollaisia henkilöitä kokoelmiesi lähettyville,
jos tuollaista omalle kohdalleni sattuisi niin pistäisin välit poikki tai ainakin kieltäisin
tulemasta kotiini.
WorldCosplay Profiili
Instagram
Figuurikokoelma
Animut

♥ 鳴る神の 少し響みて さし曇り 雨も降らぬか 君を留めむ♥

Demoniruhtinas

ViestiKirjoittaja Demoniruhtinas » Ti Huhti 03, 2012 00:53

Bijou kirjoitti:Eeeeh... aika väkivaltaisilta kuulostaa suurin osa ratkaisuista. Oletteko tosissannne? Lisäksi on aika anteeksiantamatonta olla lainaamatta kaverilleen enää mangaa, jos tämä on vahingossa yhden joskus turmellut ja pyytänyt sitä anteeksi. Jos aivan noin tarkka on mangoistaan niin en suosittelisi edes niitä lainaamaan. Kaikillehan niitä vahinkoja sattuu.

Minä olen suhteellisen tarkka omistani mangoistani. Vaadin lainaajalta erityistä varovaisuutta, jos hän lainaa kalliin tai minulle muuten vain rakkaan mangan. Mutta muuten suomimangojani saa lukea ihan rauhassa, turha varominen vie koko ilon lukemiselta. Pienet haaverit eivät haittaa, mutta isommista kuten sivun repeäminen kahtia, kannen suttaantuminen huomattavasti tai tuhoutuminen lukukelvottomaksi vaativat rahallisen ratkaisun. Muuten riittää pelkkä anteeksipyyntö.

Pieniä haavereita on sattunut minullekin mangojen kanssa puolin ja toisin. Siskoni halusi joskus lainata riparilleen mukaa mangojani ja minä suostuin. Muut mangat tulivat kunnossa takaisin, mutta Cherry Juice 1 oli kastumisen vuoksi aivan kupruilla. Olin hieman siskolleni siitä vihainen, mutta en sanonut mitään, koska se ei ollut minulle kovinkaan tärkeä manga.

Olen itse turmellut kaverini mangoja vahingossa. Lainasin häneltä pari D.Gray-mania. Kaverini on mangoistaan aika tarkka ja minä tiesin, että D.Gray-manit olivat hänelle tärkeitä joten asettelin ne varovasti koulureppuun. Kotiin päästyäni huomasin, että yksi mangoista oli saanut jostain kosteutta. Minulla ei kuitenkaan ole mitään hajua mistä kosteus siihen tuli, sillä koulukirjani ja muut mangat olivat kunnossa. Kastuneen mangan takakansi näytti, no kastuneelta, joten laitoin sen yöksi painon alle ettei alkaisi kupruttamaan. Vahinko ei ollut loppujen lopuksi suuri ja manga oli täysin lukukuntoinen, mutta takakannesta näki, että se oli saanut kosteutta. Kerroin asiasta kaverilleni palauttaessani mangoja ja pyysin anteeksi. Kaverini sanoi ettei se mitään, kun vahinko kumminkin oli niin pieni ja antaa minun lainata vieläkin mangojaan.

Uskon, että tällainen reagoiminen olisi se paras vaihtoehto.
Menin itsekkin kerran mokaamaan, kun laitoin ystäväni Black Butlerin yöpöydälleni ja siihen sitten samalle yöpöydälle, mutta toiselle puolelle vesimukin. Loppujen lopuksi sain aamulla tietää, että juuri minun kohdalleni osui rikkinäinen muki josta valu vettä ystäväni kirjaan. Olin tietysti ensin paniikissa ja aloin hoitamaan kirjaa. Se ei onneksi kastunut kokonaan ja tungin paperia kastuneiden sivujen väliin ja kuivasin sivut hiustenkuivaajalla. Koska sivut olivat kastuneet, ne tietysti rypistyivät. Pidin niiden päällä vaikka mitä painoja, jotta sivut tasoittuvaisivat, mutta mikään ei vaikuttanut toimivan, joten valitsin alhaisen lämmön silitysrautaan (niin alhaisen kuin sain) ja silitin kirjan. Se toimi ja kirja sileni. Vain takakannesta ja parista muusta kohtaa näki, että kirja oli kastunut ja palautin sen omistajalleen. Hän oli kuulemma saanut raivarin ja käski korvaamaan kirjan. Vaikka yritin kaikkeni korjatakseni virheet hellävaraisesti, niin tulos oli tämä. Mietin että miksi edes yritin, enkä edes itse enää pyydä ystävältäni kirjoja lainaan, koska vähemmästäkin jää paha maku suuhun. Itse en olisi tällaisia rageja vetänyt, enkä vaatinut korvaamaan, koska vahinkoja sattuu itse kullekkin. No mutta maksan korvaukset, mutten tule enää oikein toimeen tämän kaverin kanssa. Että kannatta miettiä, että antaako mielummin anteeksi ja koittaa ymmärtää toisen vaiva, kun hän yrittää tilannetta korjata. Vahinkoja sattuu, ei sen takia kannata alkaa ilkeäksi ystävälleen. Se on minun mielipiteeni.
Toinen nimeni on Forever Alone

Yo^^oY
Viesti:

ViestiKirjoittaja Yo^^oY » Su Joulu 09, 2012 19:21

Lahjoittaisin mangan hänelle, jos vaikka innostuisi :D ja ostaisin uuden. Hieman tietenkin harmittaa, mutta ei sitä yhden tai muutamankaan pokkarin takia viitti ruveta riehumaan.

Gintoki

ViestiKirjoittaja Gintoki » Su Joulu 09, 2012 21:34

V*tutus oli rankka ja murhanhimo sankka kun reilut neljä vuotta sitten lainasin enkuks ekan Death Noten yhelle puoltutulle. Oltiin sellasel Helsingin kaupungin Nuorten työpajal Arabianrannas ja se sen lainausaika vaan veny ja veny ja lopulta kun vika päivä kurssia koitti, niin kysyin pokkarista.Oli sen hävittänyt. Sano kyl ettivänsä vielä. No siinä muitakin juttui mielessä unohin ottaa sen numeron ja en kehannu pilata välejä alkamalla tivaamaan. Aikaa kului pari kuukautta, ja se hyllyssä näkyvä kolo sai mut hakemaan Fantsusta uuden, kun Jumpin pkkait silloin makso sen 8,80 e.

Muutoin on kyl ite tullu pari kirjaa kasteltuu. Molemmilla kerroilla uudehko manga ollu repus falskaavan Juissin tai vesipullon kanssa. Ei mitään täyttä vedenpaisumusta, mut käpristyny ja tummentunu kulma ja toisistaan hankalasti irtoavat sivut. Shit happens...
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

Chewwy
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chewwy » Su Joulu 09, 2012 22:47

Mulle kaikki mun mangat on niin arvokkaita ja rakkaita, että jos joku turmelisi jonkun niistä niin voisi pienoinen raivokohtaus tulla. Ja tarpeeksi raivottuani rauhoittuisin kyllä, mutta en kovin hyvillä mielin olisi. Näiden kanssa on sama periaate kuin noiden nukkejenkin kanssa. Jos joku vahingoittaa, hän joutuu kyllä koorvaamaan, tosin poikkeuksiakin on joissain määrin.
Blogi: Plastic♫Smile

Nimimerkki vaihtunut AmieZerosta Chewwy:ksi!

Nitsakia

ViestiKirjoittaja Nitsakia » Ma Joulu 10, 2012 00:22

Persoonallisuuteeni kuuluu lievä "väkivaltainen" käytös. Joten turmelija saisi kuulla kunniansa... Kuitenkin olen mangani itse maksanut, rahat olen itse työllä ansainnut ja niihin on rahaa huvennutkin. Joten on oikeutettua purkaa suuttumustaan... Ei hänkään varmaan ilahtuisi jos hajoittaisin hänen tavaransa vaikka vahinko olisi.
Sitä minkä itse työllä hankkiiaa arvostaa vain suuresti! :)
Siipensä polttanut, taivaalta tippunut, maailmaan hukkunut, manalaan palannut
http://myanimelist.net/animelist/Nitsakia

k0rppi

ViestiKirjoittaja k0rppi » Ma Joulu 10, 2012 00:42

Mitä sitä turhia stressaamaan pokkarista tai parista. Ymmärrän kyllä vakavanlaatuisenkin närkästyksen, jos joku harvinaisuus tai kokonainen kokoelma tuhotaan, mutta ei kai muutaman euron kirjasen takia kannata räyhäämään ruveta. Asianmukainen korvaus on tietenkin oikeutettua pyytää, jos omaisuuttasi on tosissaan hajotettu. Tosin tuhoajan odottaisi sitä tarjoavan pyytämättäkin, ellei kyseessä ole täysi mohlo. Näin ainakin itse toimisin, jos jonkun omaisuutta menisin tuhoamaan, oli kyseessä sitten vahinko tai ei. Muutenkin pienet kolhut ja taitokset kirjoissa vaan osoittavat, että ne ovat palvelleet tarkoitustaan, eivätkä vain seiso hyllyssä pölyyntymässä :wink:

illusiα
Viesti:

ViestiKirjoittaja illusiα » Ke Joulu 19, 2012 18:24

Riippuu tosiaan ihan vahingon aiheuttajasta, mutta luultavasti huudan ja vaadin jälkeenpäin ostamaan uuden. ^^
"He's saying 'I'll eat more high class cotton, I don't want to get a cold'."
――Cotton!?
"Meto only eats cotton. He's a doll."

Vile

ViestiKirjoittaja Vile » Ke Joulu 19, 2012 21:40

Niihin ei kukaan pääse käsiksi.

Rekairu

ViestiKirjoittaja Rekairu » To Joulu 20, 2012 09:35

Itse omistan paljon mangaa, mutta varmaan vain sanoisin että täytyy korvata vanihko, Jos joku taas koskisi CD/BOXEIHI/DVD/YMS tavaraa nii todennäköisesti vahingos aiheuttaja joutuisi maksaa kaksinkertaisen hinnan koska tuska

upikka

ViestiKirjoittaja upikka » Ma Touko 06, 2013 14:26

Riippuu tilanteesta, jos on pieni vahinko niin en meteliä nosta, esim jotkin sivujen taitokset tai joku pienoinen ruoka tahra niin annan asian olla. Saatan muistuttaa, et ensi kerralla on tarkempi taitosten kanssa mutta vahinkoja sattuu eikä niille oikein mitään voi.

Jos sivuja on repeytynyt tai kannet taitteuneet pahasti tai joku kosteus vaurio on tullut niin asia ok jos tekijä on pahoillaan asiasta, edelleenkin vahinkoja sattuu niille ei voi mitään. Mieltä tosin tässä kohtaan lämmittäisi jos vahingon tekijä tarjoisi korvaukseksi uuden mangan hinnan, mutta ei ole ollut tapana vaatia korvauksia ( eikä ole onneksi tarvinnukkaan ne jotka multa lainaa ovat onneksi tosi varovaisia )

Jos kirja on lukukelvottomassa kunnossa, kirja ei esim pysy koossa kun suurin osa sivuista on irti niin sitten alkaa kyllä jo harmittaa, ja tässä vaiheessa viimeistään olisi kohtuullista tarjota korvausta pilalle menneestä kirjasta. Mutta onneksi ne jotka ovat minulta lainanneet niin ovat osanneet pitää loistavassa kunnossa ja kohdella hienosti niin eipä ole tarvinnut pelätä kirjojen puolesta.

Sitten on toki kirjoja joita en anna lainaan edes luottolainaajille jotka varmasti pitäisi kunnossa mutta ei siltikään, tälläisiä voisi nyt olla muutamat taidekirjat jos niitä on kiinnostunut joku lukemaan niin se on mahdollista minun kattoni alla kirja ei lähde toisen matkaan vaan lukeminen tapahtuu minun kattoni alla, tarkemmin vielä: huoneessani.

Taidekirjoissa olen myös sen verran tarkka ettei samaan aikaan esim. syödä tai juoda mitään, ja jos kirjan jättää kesken niin ei taitoksia vaan silloin kirjanmerkkiä käytetään.

Tähän mennessä omat lainaus kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia :D

Akai

ViestiKirjoittaja Akai » Ma Touko 06, 2013 20:35

En ole liiemmin mangaani lainaillut tosin jos lainaan niin sellaiselle ihmiselle johon todella luotan ja tietysti valvovan silmäni alla annan ihmisten täysin rauhassa lueskella pokkareitani.
Kerran erehdyin antamaan eräälle ihmiselle pokkarin lainaan. Pokkari oli tuolloin uusi olin sen vasa yhden kerran itse lukenut kun sen sitten annoin lainaan. Kun sain pokkarin takaisin se oli kastunut ystäväni repussa. Ystäväni pahoitteli, mutta ei juuri tehnyt. Ei edes yrittänyt kuivata. Tämän johdosta pokkari tietenkin turmeltui. Aika moni sivu käpristyi ja osa kannesta meni pilalle. Onneksi kyseessä oli suomi manga joka ei nykyään ole minulla edes kovin tärkeä, mutta kyllähän se silloin ketutti.
En tämän jälkeen kovin iloisesti tälle ihmiselle lainaksi antanut yhtään mitään.
Kyseessähän oli vahinko, mutta siitä huolimatta tämä kyseinen ihminen olisi voinut tosissaan pahoitella ja yrittää korvata tapahtuneen vahingon auttamalla kuivaamisessa tai jotain vastaavaa.
Pokkarista kuitenkin toinen puoli koki sellaista vahinkoa ettei tuota ainakaan koskaan voi eteenpäin myydä.

Mikichan

ViestiKirjoittaja Mikichan » Ke Touko 08, 2013 11:47

Pokkareilleni ei ole käynyt pahasti kuin vain omasta toimesta (yhden pokkarin etukansi taittui, kun se putosi kädestäni lattialle), sillä en lainaa niitä kenellekään. Pokkareitani saa kyllä lukea, mutta niitä ei viedä asunnostani ulos. Pyydän aina myös lukijaa, ettei hän taittele sivuja tai syö ja/tai juo samalla jotain kun lukee. En halua rasvaisia sormenjälkiä tai epämääräisiä tahroja pokkereihini. Itse kohtelen muiden tavaroita samalla tavalla, niin oletan muiden tekevän saman minun tavaroilleni. Mielestäni tämä on ihan kohtuullista. Luettavaksihan ne pokkarit on ostettu, joten niitä saa lukea. Kyllähän se harmittaa, jos pokkereille käy jotain, mutta ymmärrän sen, että vahinkoja sattuu. Jos ihminen on oikeasti pahoillaan tapahtuneesta ja tilanne on ollut selkeä vahinko, en viitsisi edes korvausta siitä pyytää.

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”