Ostatko suomen kielistä mangaa?

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ostatko suomi-julkaisuja?

Tottahan toki :).
824
81%
En osta.
196
19%

Ääniä yhteensä: 1020

Lunalina

Re: Ostatko suomen kielistä mangaa?

ViestiKirjoittaja Lunalina » Ke Heinä 08, 2015 00:29

Mangan lukukielenä sekä englanti että suomi käy, mutta enkku voittaa tottumuksen ja määrän perusteella.

Ostan enimmäkseen englanninkielistä mangaa monista syistä: Olen tottunut englannin kieleen mangassa ja se on erinomainen keino ylläpitää kielitaitoa, valikoima on ehdottomasti laajempi kuin vain suomenkielisessä valikoimassa. En olisi esim. lukenut suosikkisarjojani jos en olisi ostanut niitä enkuksi. (minkäs teet kun Suomen valikoima perustuu mainstreamiin ja sarjoihin, joista en ole älyttömästi kiinnostunut, ja mulla on tapana poiketa polulta sivuteille xD)
Olen valmis maksamaan noista syistä ylimääräistä mangoistani :)

Olen kuitenkin ostanut monta sarjaa suomeksi, jos sitä ei ole julkaistu englanniksi tai jos näen järkevämmäksi hamstrata kaikki osat halvemmalla. Sama pätee, jos enkunkielisiä osia EI VAAN LÖYDY. Olen myös valmis kestämään puhekieltä, kunhan se ei tunnu epäkäytännölliseltä tilanteessa. Onneksi käännöslaatu on parantunut vuosien varrella jotta uskallan luottaa paremmin laatuun kielestä riippumatta. Välillä tosin näkyy pettymyksiä, minkä jälkeen etsin englanninkielistä painosta.
"The past won't be changed, but we can change the future!"
-Karin, Kamichama Karin Chu

"Bring it on, shorty!"
-Spyro, Spyro 2: Gateway to Glimmer

Saeron

ViestiKirjoittaja Saeron » Ti Loka 13, 2015 02:23

Suomenkielisinä mielummin mutta enkunkieliset menevät myös! olen aloittanut mangan lukemisen suomenkielisinä mangoilla niin olen siihen tottunut.

Mutta jos enkuksi aioastaan löytyy joku kiinostava sarja nii ehdottomasti siinä tapauksessa nappaan ettei se mikään este ole!

Phantas

ViestiKirjoittaja Phantas » Pe Loka 23, 2015 12:02

Ite aikoinaan ostanu tuhansien eurojen edestä veljien kanssa mutta kaikki jääny kun netistä pystyy lukemaan kaiken ilmaiseksi.

Gintoki

ViestiKirjoittaja Gintoki » Ti Loka 27, 2015 11:50

Edellisestä viestistä 5 vuotta aikaa ja kovasti on noussut suomeksi käännetyn mangavalkimoiman taso. Mutta edelleen n. 85-90 prosenttia ostetusta mangasta on englanniksi, koska suosikkisarjat.

Ohelle on myös kielitaidon kartuttua noussut japani, oka tosin vaatii furiganat tuekseen, koska en ole jaksanut opiskella kanjeja. Tämän myötä olen vain törmännyt pieneen ongelmaan... En uskonut koskaan Vizin kääntävän Jump-suosikkejani englanniksi, koska sisältö tai liikatarjonta genrestä tjms, joten Japania reissaavilta kavereiltani pyyteli parin vuoden ajana aina kakskymppistä vastaan nipun Jump-nimikkeitä. No nyt on kuitenkin hyllyssä seisovista nimekkeistä englanniksi käännetty kahta sarjaa(One Punch Man, Assassination Classroom) ja kaksi muuta(Haikyuu ja KuroBasu) on hiiljattain julkistettu käännettäväksi. En kai mä nyt enää enkuksi noita alota kun on jo itellä japaniksi?!

Mutta... suomimangaan palaten... ostin Titaanien Sodan alkupään osat suomeksi ja Valkoisen Noidan ja All you Need is Killin ja muutaman muun, mutta olen edelleen laiska kyttäämään kioskeila pokkareita ja coneissa ei tule käytyä enää. Tonari no Sekiä voisin hyvinkin kokeilla, mutta harrastan enemmän enkkupokkareidenkin kohalla sitä että ostan vain ekan osan sarjasta..
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

Myoko

ViestiKirjoittaja Myoko » Su Marras 08, 2015 01:03

En ollenkaan enää. Tuntuu että vuosien varrella olen käynyt niin nirsoksi mangan suhteen että löydän etsimäni helpommin muilla keinoin kuin kaupan hyllyltä suomennettuna. Sinänsä harmittaa, sillä ennen olin suomimangan suurkuluttaja mutta kun koulu/työ/muu elämä alkoi viedä yhä enemmän aikaa jostain piti karsia ja mangat sai jäädä. Sekä suomeksi että muilla kielillä. Nyt olen yrittänyt (kaikkien näiden vuosien jälkeen) saada raivatuksi edes hieman tilaa tälle harrastukselle ja alkaa tutkailemaan mitä uusia tuulia täällä oikein puhalteleekaan. Mutta ennen tosiaan hyllyissä komeili suomeksi käännetyt Inuyashat, Ranmat, Oh! My Goddessit.
Omnem crede diem tibi diluxisse supremum.

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”