Tietävätkö äiti ja isä mangasta

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

tietävätkö vanhemmat mangasta/animesta

Tietävät enemmän kuin minä
10
1%
Eivät tiedä edes mitä sana anime tarkoittaa
180
17%
Tietävät hiukan siitä
754
69%
En ole tullut kysyneeksi...
141
13%

Ääniä yhteensä: 1085

NuttyNuti
Viesti:

Re: Tietävätkö äiti ja isä mangasta

ViestiKirjoittaja NuttyNuti » Su Marras 22, 2009 15:52

Minun äitini ja isäni tietävät mangasta jotain mutteivät paljon. Isä on kiinnostunempi aiheesta kuin äiti: hän kyselee aidosti kiinnostuneena, kun luen jotain uutta sarjaa, ja olen jopa saanut hänet lukemaan Fullmetal Alchemistia ja Death Notea. Hän piti molemmista sarjoista (Death Notessa sarjan alusta), vaikka vankkana luterilaisena häntä kyllä ihmetytti aluksi sarjassa käytetyt kristilliset symbolit (selitin mututuntumalla hänelle, että japanilaiset käyttävät kristillisiä symboleita lähinnä goottityyliä kuvatakseen, en tiedä tosiasiassa väitteen täsmällistä todenperäisyyttä). Isä on jopa ostanut minulle joululahjaksi mangan piirtämiseen tarvittavia tarvikkeita.

Äiti taas ei ole pahemmin kiinnostunut mangasta. "No onpas söpöä", se on hänen kommenttinsa useimpiin lukemiini mangataistoihin. Huomatkaa sarkasmi. Hän ei kuitenkaan ns. "halveksi" mangaa mutta vierastaa sitä ja sen kuvakieltä, luultavasti siksi koska se ei ole hänelle tuttua. Äiti ei muutenkaan ole kovin sarjakuvaihminen. Animeissa äiti näkee kyllä sen hyvin puolen, että netistä katsottuna siitä oppii hyvin englantia (tekstinä tai puheena). En tiedä tarkalleen, mitä äiti tietää mangasta, mutta uskon hänen tiedossaan olevan jo, että isot silmät ovat ihan tavallisia mangassa ja että mangaa luetaan väärään suuntaan.

Mainitsenpa tässä vielä samassa hötäkässä veljeni... isoveljeni, jota ei muutenkaan lukeminen tai englannin tankkaaminen juuri kiinnosta, ei ole kiinnostunut mangasta. Muksuna hän (kuten me nuoremmatkin sisarukset) oli kyllä Pokémon- ja Digimon-fani, ja Muumien vannoutunut fani hän on yhä :D Mutta muuten manga ei nappaa häneen. Animeakaan hän ei suostu katsomaan, koska hän ei osaa englantia hyvin eikä saa siis tarinasta kyllin hyvin selvää. Isoveikka ei tunnut tietävän mangasta mitään muuta kuin sen, miltä se suunnilleen näyttää, mistä maasta se tulee ja että sitä luetaan väärään suuntaan (hänen lempinimensä mangapokkareille: "Väärinpäinkirjoja!")

Pikkuveljeni on kiinnostuneempi asiasta, vaikka minä kyllä olen kirkkaasti perheen vannoutunein otaku :D Hän lukee todella mielellään Fullmetal Alchemistia, ja jossain kohtaa hän katseli enkuksi subattua Narutoa harjoitellakseen englantia. Kummassakaan sarjassa hän ei ole pitkällä, eikä hän tietääkseni ole juuri muihin sarjoihin tutustunut. Narutonkin vahtaamisen hän on lopettanut.

Okei, tässä tuli ehkä osin asiaa perheen kiinnostuksesta aiheeseen, mutta kai se osin kertoo tiedoistakin?
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

saino

ViestiKirjoittaja saino » Ti Marras 24, 2009 18:38

...Äiti ei erota mangaa ja animea toisistaan eika conia ja cossausta (tai gossausta :lol: ). Eikä jaksa ymmärtää fandomia eikä koneella istumista asiaan liittyen. Cosplay saa ymmärrystä lähinnä pukuompelun takia. Coneissa ei saa yöpyä yms yms.

Isä nyt tietää vähän enemmän, ja on joskus katsonut puoli jaksoa/leffaa mun kanssa ('koska pitää olla selvillä mitä lapset puuhaa'). Saattaa tulla cosplaygaalaan mun kanssa cossaamaan (älkää tukehtuko nauruun... x____x) :P

Systerin kanssa ei ole kauheasti juteltu, mutta hän tuntee animegenren ihmisiä eikä ihmettele touhua juurikaan. Ja siskon poikakaverihan on tunnetusti syypää kaikkeen että aloin katsoa animea, cossata, käydä coneissa kunnolla, pelata gota, yms yms...
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

LordiDraken

ViestiKirjoittaja LordiDraken » Ke Marras 25, 2009 10:23

Äiti ei tiedä mistään mitään, turha edes yrittäää sivistää. Mutta isä on sitten ihan toista maata. Isä on pitkän linjan elokuvaharrastaja, ja tietää paljon japanilaisesta elokuvakulttuurista. Enemmän kuin minä. Erityisesti cossausta isä ei oikeen tajua, mutta antaa tehdä ja tukee kuitenkin. Silti, tietää isukki animeleffoista todella paljon.

Netsu

ViestiKirjoittaja Netsu » To Marras 26, 2009 13:09

Kumpikaan minun vahemmistani ei ymmärrä mangasta, animesta tai cosplaysta yhtään mitään. Mutta silti äiti auttaa pukujeni ompelussa ja iskä vie aina coneihin/tapahtumiin. Sisko tosin lukee jo mangaa, vaikka on neljä, tai no katselee kuvia. Kerran äiti luki kaikki narutoni, mutta... siitä tuli kauhea katastrofi, sillä äitillä meni siihen kuukausi. Hän sekosi kokoajan.
Sano minulle moi! Moi, Moi!
CosplayGaala 2010: Len Kagamine

RecluseGAY
Viesti:

ViestiKirjoittaja RecluseGAY » La Marras 28, 2009 15:28

No eivät juuri. Heitä ei edes harrastukseni kiinosta (toisinaan). Enkä uskoisikaan heidän ymmärtävän.
galleria & netlog : RecluseGAY
Lafiff & Last.fm : Pervo-erakko

Stalkitkaa! 8)

Hansku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hansku » Ti Tammi 26, 2010 11:32

mangasta ne on ihan kujalla, animesta ne tietää jotain (on se hauskaa katteltavaa kun 42v isäni huutelee joka väliin jotain Itachia XD) ja sit cosplaystä ne tietää varmaan kaikista eniten. (iskältä ilmaiskamaa cosseihin, wuhuu)

Äitikin tos taannoin kyseli että mitä luen netistä, ja sanoin vaan et juttuja, ja sit se kysy et mistä aiheista. Siin meni kyl sormi suuhun kun edessä on K-18 smutti yaoi ficci auki. (Tosin enkuks, ja thank god äiti ei tajuu enkkua. phew.) tokaisin siihen vaan että vähän kaikista aiheista >D

-Kairi-
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Kairi- » Pe Tammi 29, 2010 15:06

No kyllähän ne tietää siitä ku innoissaan tullee aina jotakii seliteltyä ;P ja muutenkin juuh mut ei ne tiiä khyl niistä kauheesti mittään.. Ehk vaa et se on japanilaista sarjakuvaa ja joistain sarjoista selitän jtn juttuja xDDD joo huono selitys mulla taas xP
Kagome: "Inuyasha, sit boy!"

Kioko_

ViestiKirjoittaja Kioko_ » Pe Tammi 29, 2010 16:47

Nykyään ne tietää aika paljon muttei sen enempää puutu harrastukseen(onhan sitä nyt tässä 14vee lähtien harrasteltu)....
huomauttelevat vaan et "sä oot jo 20 ja vieläki jatkuu" tai "sä oot koko ajan niillä hömppäsivuilla". Nykyään on jäänyt harrastus vähän vähemmälle mut ne sattuu vaan aina ilmaantumaan mun huoneeseen just sillon kun olen aukaissut jonkun animesivun x,D Tosin kun vanhemmat kerran tietää niin välil tulee sanomaan et "tv:stä tulis tänää ohjelma jossa on japaniaiheista juttua" : DD

Minävain8

ViestiKirjoittaja Minävain8 » Ti Helmi 02, 2010 19:24

Isä ei tiedä hölkäsen pöläystä mangasta,ei edes tiedä,mitä se tarkoittaa,mutta äiti tietää sen verran mitä oon tullu kertoneeks ja on lukenut jostain.Äitiä ei muutenkaa kiinnosta tää ja nimittää muutenki mun japani-harrastusta turhaksi puuhaksi ja,että voisin lopettaa sen.Ihan kuin mä tän voisin lopettaa.Jatkan niin kauan kuin kiinnostaa...
Minä se vain olen...

Peruna
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peruna » Ke Helmi 03, 2010 00:07

viime vikolla kerroin nii en saanu ola tieto koneela viikoon ku ne suuttu :lol: mut ei haitaaa ku nyt saa taas ola
MÖRKÖ <-ÄLÄ GLIGGAA

Dragon-93

ViestiKirjoittaja Dragon-93 » Ke Helmi 03, 2010 15:20

ai tietääkö mun vanhemmat mangasta ja animesta??? :shock:
no ei, nehän ei tiedä mistään mitään... :lol:

vaikka on tässä jo aika monta vuotta harrastettu :P
humans are weak... always fearing pain...

Haider

ViestiKirjoittaja Haider » Ke Helmi 10, 2010 00:41

Pakko tulla tänne huomauttamaan, kuinka huvituin topicin nimen muotoilusta, ensimmäiset mielikuvat kun olivat pelokkaista kaappiotakuista, jotka kätkevät animehahmoihin kohdistuvaa seksuaalisuuttaan ahdasmielisiltä vanhemmiltaan.

Mutta itse topicista: on niille sana "anime" tuttu puheista vuosien varrelta, mutta kaikki sen pidemmälle menevä onkin sitten hepreaa. Ei ole ilmiö tuttu.
[01:22] <@Tounis> sä et ookkaa oikee ihminen

[17:32] <Hoothoot> En unohda koskaan.

Neponen

ViestiKirjoittaja Neponen » Ma Helmi 22, 2010 20:56

Tottahan toki. Isä vain aina kävelee ohi ja letkauttaa muutaman hassun kommentin, kun katselen. Kajarit vaan päällä eikä mitään mukinaa. Äidistä en kyllä tosin ole 100% varma, mutta kai tälläkin jonkinlainen idea on asiasta.

Weetu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Weetu » To Maalis 04, 2010 19:28

Kyllähön nuo tietävät jotain. Eipä niitä kamalasti kiinosta tämä aihepiiri. Jotain tiettyjä sarjoja tietävät, kun ovat silloin tälläin ostaneet jonkun manga pokkarin minulle tai jotain~

Fuuka

ViestiKirjoittaja Fuuka » Ke Maalis 10, 2010 10:52

Tietävät ihan vähän.. tai no, lähinnä äiti tietää. Ja sekin johtuu vain siitä pikku seikasta, että mä oon varsin epätoivoisesti koittanut niitä valistaa. Tokihan ton mun tällä hetkellä kolmen hyyllyn verran tilaa vievän mangakokoelmani huomaa, ja äiti on joskus seisonut mun selän takana vähän aikaa kun olen animea katsonut. Mutta periaatteessa ne eivät sen kummemmin asiasta tiedä (aikamoinen yllätys lienee tosin että äiti tietää kuka on Edward Elric.) Ja sekin johtuu vaan mun ahkerasta hehkutuksestani.
the truth is out there~

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”