Tietävätkö äiti ja isä mangasta

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

tietävätkö vanhemmat mangasta/animesta

Tietävät enemmän kuin minä
10
1%
Eivät tiedä edes mitä sana anime tarkoittaa
180
17%
Tietävät hiukan siitä
754
69%
En ole tullut kysyneeksi...
141
13%

Ääniä yhteensä: 1085

Akita Inu

Re: Tietävätkö äiti ja isä mangasta

ViestiKirjoittaja Akita Inu » Ma Joulu 22, 2008 22:23

Tietävät kyllä, että mangaa luetaan ns. väärinpäin, tai ainakin iskä tietää, äiti nyt ei ole koskaan viitsinyt vilkaistakaan niitä pokkareita. Paitsi ehkä silloin, kun ovat joululahjaksi jotain ostaneet (ensin on tosin pitänyt tarkkaan kirjoittaa paperille mikä pokkari pitää ostaa). Iskä taitaa olla enemmän perillä, tai ainakin hän sanoo sen ääneen, eli sekoittaa animen ja mangan. Jos luen mangaa, hän sanoo sitä animeksi ja toisinpäin. Inuyashan ainakin tietää, kun on joutunut pari pokkaria ostamaankin x> mutta lausuminen onkin sitten jotain omalaatuista... Voisinpa siis väittää etteivät he tiedä oikein mitään, eivät varsinkaan mitään termejä kuten shounen-ai yms. Riittää että he tietävät sen olevan jotain japanilaista, sarjakuvaa ja piirrettyjä. Eivät ole edes erityisen kiinnostuneita, en voisi kuvitellakaan kummankaan heistä lukevan jotain pokkaria tai katsovan sarjaa, ei edes elokuvaa. Sanat ovat kuitenkin molemmille tuttuja, mutta siihenpä ne tiedot aika lailla jäävätkin. Kieltämättä olisi ehkä elämä helpompaa jos jompikumpi olisi kiinnostunut, niin ei tarvitsisi yrittää itse kaikkea kustantaa :D

Ayu

ViestiKirjoittaja Ayu » Ti Joulu 23, 2008 11:39

No siis, kyllä he jollain tavalla tajuavat mutta, tässä nyt pari esimerkkiä;
''Taasko sä ostat tota mankaa, eiku maknaa, eiku mikä se nyt on...''
''Niin mikä se anine olikaan?''
''Onpas söpöjä! Mitä nuo ovat?''
Käy ilmi, että he pitävät ''harrastuksestani'', mutta eivät edes tiedä miten manga ja anime kirjoitetaan/lausutaan. Äitini suorastaan rakastaa ''Pikatzua''. Jos lehdessä on jokin juttu animesta tai mangasta, niin he kutsuvat minut oitis sinne lukemaan.

Sitä he kylläkin miettivät, miksi tuhlaan rahani mankaan. (Köh)
~ Nyah!

Paha sotaherra
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paha sotaherra » Ti Joulu 23, 2008 11:54

Hmm. Iskä ei ole asiasta niin perillä kuin äiti, mutta kyllä molemmat tietävät jonkun verran. Iskä tietää lähinnä Pokémonin. Äiti tietää monta sarjaa jota seuraan, parhaiten varmaan One Piecen. Kerran hän jopa osti minulle uusimman, juuri ilmestyneen osan, jonka tulosta en ollut vielä kuullut. Äiti tietää myös joitakin hahmoja One Piecestä, Sanjin nyt ainakin (ja ihmekös tuo, kun fanitan Sanjia enemmän kuin laki sallii), ja Pelin ja Vivin myös.
Äiti tietää myös Death Noten, mutta ainoa hahmo jonka hän siitä tunnistaa on Light. Syynä se, että ostin Tsukiconista ison Light-pehmon ja jouduin raahaamaan sitä koko päivän mukanani, koska se ei mahtunut laukkuun. Sanoin sitten siskolleni, että Light on murhaaja, ja ilmeisesti äitikin kuuli sen. Kun äidin ystävä tuli käymään, äiti sanoi minulle: "No, näytäpä nyt sitä sarjamurhaajapehmoa." X3
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Taiki

ViestiKirjoittaja Taiki » Pe Joulu 26, 2008 19:43

Tokihan vanhempani tietävät kaiken oleellisen, ei sillä että heidän oikeastaan tarvitsisi tietää yhtikäs mitään. En nyt kamalasti törmäile vanhempiinkaan ihmisiin, joille tarvitsisi selitellä käsitteitä anime tai manga. Äiti osaa vähän otakujapaniakin, heh.
Motto tonde miso?

Kameko

ViestiKirjoittaja Kameko » Ti Tammi 06, 2009 00:22

Laitoin vaihtoehdon tietävät hiukan. Isä on ollut Miyazakin "fani" 80-luvulta ja metsästänyt niitä leffoja silloin ties mistä, mutta eipä muuten juuri ole animesta tai mangasta innostunut. Animea kohtaan kumpikin vanhempi on terveen utelias ja jos vaikka esittelen jotain uutta sarjaa (harvoin) niin saattavat innostua katsomaan ainakin yhden jakson (, jonka jälkeen totetavat "roskaa" :lol: ), mangasta eivät oikein välitä.
"This duel is one-on-one. No aiding hands."
"Yes. That's why it was mouth only."

starshapedfruit
Viesti:

ViestiKirjoittaja starshapedfruit » Ti Maalis 10, 2009 23:46

Kyllä tietävät :D Aluksi taisivat olla vähän ihmeissään, mutta nykyään kohauttavat olkapäitä ja ovat tokaisseet, että hienoa, että sinulla on tuommoinen harrastus. Äiti huomauttelee jopa, jos tv:stä tulee joku japaniin liittyvä juttu tai lehdestä löytyy joku artikkeli tms.
Isälle olen jopa tuputtanut Death Notea mangana ja näyttää pitävän ko. sarjasta, koska luki kaikki 8 osaa mitä mulla on. Osti jopa 9. osan ihan itse. Yritin saada sen katsoo sen animenkin, mut sit kun kysyin, et oliko hyvä, niin siinä se nukkui istualteen pää vinossa. Että se siitä sitten xD
Ovat jopa pyytäneet näyttämään tekemiäni anime musiikkivideoitanikin sukulaisille/ystäville. Ja ihan niitä yaoi/shonen-ai slideshoweja myös :'D On siinä ollu sitten jonkin verran selittämistä. :D
Mutta ihan kivasti noi suhtautuu~

Tisku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tisku » Ke Maalis 11, 2009 15:25

Tietävät hiukan. Siis ehkä taitavat käsitteet tuntea mutta eivät kai sen enempää. (Olipa kerran huvittavaa kun äiti sattu olemaan mukana kun olin kaverille synttärilahjaksi mangaa ostamassa Fantasiapeleissä ja sille sitten tökkään mangan käteen ja sanon että "Tämä.". Hän sitten sitä alkaa sellailla ja sanon että lukee sitä väärinpäin. Hän ihmettelee että miten niin ja pääsen selittämään että miten mangaa luetaan ja tämä on ihan ihmeissään. X'D) Äiti kyllä on todella tietoinen tästä piirrustustyylistä. Ja aina tulevat sanomaan jos TV:stä sattuu tulemaan joku japanilainen animaatioelokuva/jotain animesta/mangasta/japanista etc. 8''D Äiti on kyllä tykästynyt noihin Ghiblin elokuviin ja niitä tykkää aina kattella kun TV:stä tulee. Eli tietävät mitä harrastan.

Jagdpanther
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jagdpanther » Ke Maalis 11, 2009 20:41

Arvatkaas kaksi kertaa tietävätkö vanhempani edes mitä on anime? Ovat sen verran vanhanaikaisia etteivät edes tiedä sanaa anime. :D
Nähdyt sarjat

フィンランド人 悪魔

Monako

ViestiKirjoittaja Monako » Ma Maalis 16, 2009 22:09

Isä on enemmän perillä asiasta kuin äiti. Isän olen jopa saanut kiinnostumaan death notesta :D
Äiti sen sijaan... Se on sille jotain japanilaista aku ankaa johon ei koskisi pitkällä tikullakaa...
Käsitys hieman kuitenkin muuttui kun äitini lukemaan death noten :D
Ei kummallakaan mitään harrastustani vastaan ole, äiti jopa suostuu hyvinkin usein
ostamaan minulle mangaa. :D
Älä anna vastoinkäymisten masentaa sinua enempää! Elämä on jo tarpeeksi masentavaa!

Demmi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Demmi » Su Maalis 22, 2009 20:32

Keh... vanhempani kyllä tietävät ainakin jotakin mangasta, ainakin äiti, jolle olen iloisesti selitellyt joskus esim. Gravitationin juonta. Vanhempani sanovat mangoja "kirjoiksi" ja valittavat aina, kun haaskaan kaikki rahani siihen. Äitini tunnistaa Inuyashan (kutsumatapa tosin "Inuyasua"), luultavimmin Naruton (koska olen palkannut hänet ostamaan Naruto-DVD-bokseja Anttilasta pariin otteeseen) sekä useampia Pokémoneja, koska minä ja siskoni intoilimme Pokémoneista kovastikin pienempinä ja minulla tämä on jatkunut vähän pidemmälle mm. korttipelin muodossa. Lyhyesti: pääosin porukkani tunnistavat animen ja mangan. Äiti aina jaksaa vieläpä ilmoittaa, kun jossain lehdessä/uutisissa on ollut juttua aiheesta.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

kaitouhaosama
Viesti:

ViestiKirjoittaja kaitouhaosama » Ke Maalis 25, 2009 22:10

Mun äiti tietää sen vuoksi, kun mun kaveri kyllästyy mun vaahtoomiseen äiti joutuu kuuntelemaan mun kälkätystä... Äiti tietää mun lempi sarjat ja lempi henkilöt se on jo aika hyvin. :D Se osaa joka kuukausi ostaa ne kaikki mun kolmen lempisarjan uuden pokkarin. Se reppana joutuu jopa kattoo mun kanssa kaikkia mun anime leffoja :D
''Show me Something Interesting'' Sai

Deppari

ViestiKirjoittaja Deppari » Pe Heinä 10, 2009 18:11

Vanhempani olivat ihan ulapalla :shock: , kun ensimmäistä kertaa kysyin.

Vanhempani siis hyväksyvät sen, että harrastan japanilaisen kulttuurin fanittamista, heillä ei ole mitään sitä vastaan, mutta koko mangasta he eivät tiedä mitään.
Hyviä puoliahan löytyy, vanhemmat on helppo ruinata viemään johonkin coniin, ja rahaakin animanga aiheisiin ostoksiin on helpompi pyytää.
Tuohon liittyen itselläni on urheiluhullu isoveli, joka saa rahaa ja kyytejä omiin harrastuksiinsa, reiluina ihmisinä vanhempani tekevät niin myös minulle.
Otakujen sanakirjaa voi käyttää pelkäämättä, että joku ymmärtää.
Ja yaoista voi myös puhua. :twisted:

Huonona puolena vanhemmat eivät hyväksy sitä, että homoeroottisia kuvia ilmestyy talon seinille. :lol:
I'll teach you, what art is....
Art is a... explosive beauty!

- Deidara

Liian kulunutta, näin se menee:

Meikäläinen opettaa teikäläiselle mitä taide on....
Ja on muuten pinkkiä kaunetta!

- Deppari

Deppari

ViestiKirjoittaja Deppari » Pe Heinä 10, 2009 18:12

Vanhempani olivat ihan ulapalla :shock: , kun ensimmäistä kertaa kysyin.

Vanhempani siis hyväksyvät sen, että harrastan japanilaisen kulttuurin fanittamista, heillä ei ole mitään sitä vastaan, mutta koko mangasta he eivät tiedä mitään.
Hyviä puoliahan löytyy, vanhemmat on helppo ruinata viemään johonkin coniin, ja rahaakin animanga aiheisiin ostoksiin on helpompi pyytää.
Tuohon liittyen itselläni on urheiluhullu isoveli, joka saa rahaa ja kyytejä omiin harrastuksiinsa, reiluina ihmisinä vanhempani tekevät niin myös minulle.
Otakujen sanakirjaa voi käyttää pelkäämättä, että joku ymmärtää.
Ja yaoista voi myös puhua. :twisted:

Huonona puolena vanhemmat eivät hyväksi sitä, että homoeroottisia kuvia ilmestyy talon seinille.
I'll teach you, what art is....
Art is a... explosive beauty!

- Deidara

Liian kulunutta, näin se menee:

Meikäläinen opettaa teikäläiselle mitä taide on....
Ja on muuten pinkkiä kaunetta!

- Deppari

Ruu

ViestiKirjoittaja Ruu » Ke Marras 11, 2009 15:02

Joskus kauan sitten telkkarista tuli Appleseed ja isä oli että hei, nyt tulee joku animeleffa telkkarista ja haluanko minä että se nauhoitetaan. Olin ihan että mitä ihmettä, sillä en ollut puhunut kuitenkaan mistään animeleffoista yms isälleni - vaikka luultavasti tämä oli huomannut kuinka tuijottelin animesarjoja yms. Joten olin positiivisesti yllättynyt, ihan siitäkin että tämä suostui nauhoittamaan sen minulle ilman että itse tarvitsi pihahtaa pienintäkään sanaa.

Äiti taas taitaa tietää vähän enemmän, kun osti joululahjaksi Tarot Cafe-manwhan ja joskus Ragnarökin ihan muuten vain (perusteluina että kannessa oli kivan näköinen kissa). Enhän minä noita ollut ollenkaan lukenut, tai edes kovinkaan kiinnostunut, mutta arvostin todella noita kirjoja jotka sain, koska se oli kuitenkin myös osoitus siitä ettei se heitä haittaa että olen kiinnostunut mangasta ja animesta.
Myös Totoron sain porukoilta synttärilahjaksi. Itse asiassa äitinikin tykkää katsoa Ghiblin elokuvia, mutta onko se nyt mikään ihme.

Porukat myös tietävät että luen vain englanniksi ja siinä he ovat olleet että se on vain hyvä, että pitää jollain tapaa englannin kielitaitoa yllä.

Vähän aikaa sitten kun kerroin äidilleni että myin yhden mangapokkarin pois niin tämä oli jo "mitä, etkö sä enää pidäkään niistä!", niin jouduin siinä sitten selittelemään että "eiei, kyllä pidän mutta myin vain sellaisen jota itse en enää lue". ^^
"And since I am dead, I can take off my head to recite Shakespearean quotations."

Metalun

ViestiKirjoittaja Metalun » Su Marras 22, 2009 15:16

Huonona puolena vanhemmat eivät hyväksi sitä, että homoeroottisia kuvia ilmestyy talon seinille.

Kyllä tietävät. Äitini enemmän kuin isäni, äitihän se aina kaikkiin pikkupuoteihin minua kuskaa. Äitini ja isäni tietävät myös yaoi harrastuksestani, eivätkä ota siihen niin kantaa.
Äitini ja minä olemme kumma kyllä Homo Friikkejä molemmat, äidin kanssa tulee niitä homoiluja katteltua. Esim. Queer as folk.
Kerrampa yllätin äitini katsomassa koneella Yaoi elokuvaa ja silloin kyllä vähän hetkautti mutta, uskon että, olen silti ylpeydellä meidän perheen Homo Fani yms. On hyvä että, vanhemmat tietää mistä puhut ja ei ole noloa harrastaa Yaoi, yuria, niinkuin olen joidenkin puheista päätellyt. Onhan se kivempi itse kertoa vanhemmille kuin että, kaveri möläyttää tai vanhemmat huomaavat millä sivuilla on saattettu käydä :roll:
Äitini tietänee kyllä millainen on kome japanilainen mies ja ilmoittaa aina minulle '' TÄÄL ON NYT KOMEE MIES TUU KATTOMAAN '' ja myös ilmoittelee Anime sarjoista jota telkusta tulee : D Äitini jopa kerran kysyi saisiko lukea yaoi:ni sillon kuului huuto '' SIE ET NIIHIN PITKÄL TIKULKAAN KOSKE, NE ON MULLE MUN ELÄMÄ ''. ehkä meni vähän yli :? mutta sen jälkeen äiti ei oo enää uskaltanu kysyä.

Ja tohon lainaukseen, seinäni on täynä homoeroottisia kuvia =) ja olen iloinen siitä ettei vanhempani sano minulle siitä mitään, onneksi vanhempani ovat eronneet ja asun enimmäkseen äidillä, koska isäni ei oikein pidä homoilustani =D

Manga ei ole niin paha ettei siitä vanhemmille voi kertoa. :!:
Yaoi is life~ NOT A BIG DEAL !

-------------------------------
Ash sanoo näin =)'' Miksi äitini ei nimennyt minua vaikka Pekaksi '' ?

Pókemon movie 2 <3

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”