Luetko kirjoja?

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Luetko Kirjoja

Kyllä, paljon
28
34%
Kyllä, jonkin verran
28
34%
Satunnaisesti
19
23%
Vain pakolla
5
6%
En koskaan
2
2%

Ääniä yhteensä: 82

Convallaria

Luetko kirjoja?

ViestiKirjoittaja Convallaria » Pe Marras 30, 2012 22:27

Tällästä kyselyä en vielä löytäny, mitä ny jaksoin pikasesti selata läpi. Jos löydätte toisen, olen syvästi pahoillani ja menen nurkkaan häpeämään.

Mutta kuitenkin, kysymyksenä siis, luetko ? Enkä nyt siis tarkoita tyyliin Aku Ankkaa tai muita sarjakuvia kuin mangaa, vaan ihan kirjoja. Sellaisia missä on tekstiä ja ehkä muutama kuva siellä täällä jos oikein panostetaan, ya' know?

Ja jos vielä viitsisitte olla laittamatta viestejä tyyliin "Ei, luen vain sarjakuvia" vaan olisi kiva jos vielä kirjoittaisit jonkun syyn/miksi-ikinä-haluatkaan-sitä-kutsua tai jos luet kirjoja, niin mitä kirjoja? Kuinka paljon? jne. Kylle te nyt tajuutte, ootte varmaan tarpeeksi älykkäitä siihen. =) (Ihan kuin epäilisin)

Itse luen tosi paljon kirjoja, melkein samassa mittakaavassa kuin mangaa. (Vaikka manga on jostain kumman syystä nopeampaa lukea kuin sellanen tiiliskivi) Jokatapauksessa, lukuvauhtini on... aikas nopea (äikänopellakin on ihmettelemistä ku kurssissa aina eka tunti luetaan sen kurssin kirjaa ja mä aina saman tunnin lopussa pyydän jo ohjeita siihen työhön mitä siit kirjasta pitää tehä). Kirjoja siis menee satamäärin vuodessa, ja kirjaston fantasiatarjonta alkaa olla ehtymään päin. Siistä olen siirtynyt jo englannin kieliseen valikoimaan.

Ja kuten arvasittekin varmaan, luen lähinnä fantasiaa tai scifiä. En oikeastaan mitään muuta. Joskus jonkinnäköinen humoristinen tai sitten klassikot (niitäkin oikeestaan vaan sotaromaaneja, esim. "Tuntematon Sotilas", "Täällä pohjantähden alla" ja "Länsirintamalta ei mitään uutta" Mutta on näitä Waltarinkin kirjoja tullut luettua)

Hmm... Suosikkikirjailijoita vielä. (Jos jotakuta kiinnostaa) Itseasiassa vielä tähän väliin mainitsen, etten yleensä ole kovin massakirjojen perään. On toki tullut kaikenmaailman Harry Potterit ja Nälkäpelit tullut luettua, mutta ei, ne eivät kuulu suosikkivalikoimaani (Twilighteista puhumattakaan. Sanotaan suoraan että kuulun siihen kerhoon joka pitää pyhäin häväistyksenä Twilightin kutsumista fantasiakirjoiksi) Kuitenkin Taru Sormusten Herrasta ja Hobitti ovat aina olleet lähinnä sydäntäni (johtuen luultavasti siitä, että ne olivat ensimmäiset fantasiakirjat joita luin kun opin lukemaan) Myös David Eddigs (Esim. Belgarionin tarut -sarja), Margaret Weiss (Esim. Suurin osa Dragonlanceista, ainakin osaksi), R. A. Salvatore (Esim. Forgotten Realms -sarja, mutta myös Tähtien Sota kirjoja), C. S. Lewis (Esim. Narnia) ja Christopher Paolini (Perillinen) ovat tehneet minuun vaikutuksen. Tietty myös kymmeniä ja taas kymmeniä pienempiä kirjoittajia joitten kirjoja olen suorastaan rakastanut, kuten nyt vaikka Stuart Hill (Jäämaa-sarja) ja Cassandra Clare (Varjojen Kaupungit -sarja)

Joten antaas tulla, omia tarinoita/mielipiteitä asiasta?

k0rppi

Re: Luetko kirjoja?

ViestiKirjoittaja k0rppi » La Joulu 01, 2012 02:21

Tuleehan niitä luettua. Stephen Kingin teokset ovat aina olleet lähellä sydäntä (näistä parhaimpina Vihreä Maili ja Kuvun alla), samoin Agatha Christien (Hercule Poirot FTW). Aika paljon tullut luettua fantasiaakin, merkittävimpinä varmaan nuo Tolkienin TSH ja Hobitti, jotka on tullut luettua läpi useaan otteeseen. Pakko myöskin mainita Leonard Mearesin aka Marshall Groverin Bill&Ben-kirjat, jotka ovat useasti osoittautuneet mitä mainioimmaksi ajantappokeinoksi.

JohGaga
Viesti:

ViestiKirjoittaja JohGaga » La Joulu 01, 2012 04:52

Harmittaa kuinka lukion aikana lukemiseni väheni paljon, sillä ala-asteella ja yhteiskoulussa luin todella paljon. Aika ei vaan riittänyt ja nyt yliopistossa aikaa on vielä vähemmän :/
Yritän kyllä lukea niin paljon kun mahdollista, suurimmaksi osaksi luen tosiaan fantasiaa, mutta ehkä hienoimpia rikosromaaneja ovat Lee Childin Jack Reacher -kirjat :3

Gintoki

ViestiKirjoittaja Gintoki » La Joulu 01, 2012 14:53

Jup. Luen ja aika paljon luenkin. Nykyään vähemmän kun aikanaan. Stephen Kingiltä melkeen kaikki luettu Musta Torni-saagaa lukuunottamatta. Tietenkin kaveriksi Potteit, Eddingsin Belgarioinin- ja Mallorean tarut. James Clavellin Aasia-saaga, jota suosittelen lämpimästi. Shogun ja Gaijin sijottuvat 1500-luvun lopun ja 1860-luvun alun Japaniin. Nuorena luin sit kaikkee skeidaa, kuten Bertin päiväkirjat ja Artemis Fowlit.

Tällä hetkellä luen kirjastoalan koulussani lukupiiriä varten Umberto econ Ruusun nimeä, joka tökkii ihan sikana. Sen jälkeen pääsee alottamaan Eiji Yoshikawan Musashia, johon myös Takehiko Inouen Vagabond-manga perustuu. Suomeks yli 1000 sivunen tiiliskivi. Ihme, et 80-luvun käännöksessä nimet on säilytetty siinä fiksummassa muodossaan(Takezo on Takezo, eikä Taketso).
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

Bijou

ViestiKirjoittaja Bijou » Su Joulu 02, 2012 02:03

Aiemmin enemmän, mutta nyt muut asiat vievät aikaa pois kunnon paksuilta romaaneilta. Lempigenreni on historiallinen sekä fantasia. Lempisarjani Otorin Klaanin tarinat yhdistävät näitä kumpaakin, mikäs sen parempaa! Muutenkin suosittelen kyseistä kirjasarjaa jokaiselle Japanin historian ystävälle. Muita erittäin mahtavia kirjoja ovat Pieni Suklaapuoti ja The Pale Horseman (en muista nyt suomennoksen nimeä).

illusiα
Viesti:

ViestiKirjoittaja illusiα » Su Joulu 02, 2012 20:40

En paljoakaan - jos, niin enimmäkseen tietokirjoja. Sellaisia aivan sattumanvaraisia, kunhan otan hyllystä ja luen. Myös kaikenlaiset sanakirjat on kivoja. :3 ( voiko niitä laskea... luettaviksi kirjoiksi, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan? ) Joitakin Helena Meripaasin kirjoja tulee luettua. Okei, juu, monelle tulee varmaan mieleen ne noin 10-vuotiaille suunnatut koira-ja hevoskirjat. En siis tarkoita niitä, vaan esimerkiksi sellaista Kisse-sarjaa. Kyllähän siinäkin niitä koiria vähän enemmän kuin maininnan tasolla vilahtaa, mutta ihan kiinnostavaa höttöä tämän ikäiselle. (...) Käsittelee masennusta, pääsykokeita, yksinäisyyttä ja muuta mukavaa, hii. c:
"He's saying 'I'll eat more high class cotton, I don't want to get a cold'."
――Cotton!?
"Meto only eats cotton. He's a doll."

Tristanix

ViestiKirjoittaja Tristanix » La Helmi 09, 2013 16:28

Kyllä, luen paljon. Pääasiassa tulee luettua fantasiaa, joskus hyvin harvoin sci-fiä. Kirjoja on tullut luettua melko säännöllisesti jo ala-asteelta asti. Suurimmat sarjat, joita olen lukenut ovat Dragonlance ja Forgotten Realms. Niitä ei ole kyllä tullut luettua nyt vähään aikaan. Forgottenista olen lukenut lähinnä R.A. Salvatoren kirjat, pitäisi niihin muihinkin tutustua jossain vaiheessa.

Tällä hetkellä luettavana on Michelle Paverin Muinainen Pimeys -sarja. Yhteensä kuusi kirjaa, joista kolme on nyt luettu. Näitä ennen luin Brandon Mullin Myyttihovi-sarjan viimeisen kirjan Demonivankilan avaimet. Suomalaista fantasiaa on tullut luettua paljon vähemmän, kuin ulkomaista. Tämön sarjan jälkeen katsastankin Tuulia Ahon Kuinkansulan ja sen kaksi jatko-osaa. Tällä hetkellä minulla on lainassa 17 kirjaa, joista neljä on luettu.
Embrace your dreams, and... whatever happens, protect your honor... as SOLDIER!

Lunalina

ViestiKirjoittaja Lunalina » Ke Helmi 13, 2013 00:06

Luen jonkin verran. Varsinainen kirjagenreni on fantasiakirjallisuus. Kai haluan tylsästä elämästä vaihtelua ja uppoan fantasiamaailmoihin 8)
Olen lukenut kirjasarjoista Phillip Pullmanin Universumin Tomu-trilogian, Narnian tarinat-sarjan kaikki kirjat, kaksi Ilkka Auerin kirjaa, jotka liityvät toisiinsa (Sysilouhien sukua ja Varjoissa vaeltaja), Lohikäärmeratsastajan ja Etsivätoimisto Puolikuun.
Tällä hetkellä luen Jäämaan huutoa, joka olisi aikeissa saada valmiiksi vuoden loppuun mennessä.
"The past won't be changed, but we can change the future!"
-Karin, Kamichama Karin Chu

"Bring it on, shorty!"
-Spyro, Spyro 2: Gateway to Glimmer

maitovalas

ViestiKirjoittaja maitovalas » La Helmi 16, 2013 15:01

Joo luen! Tosin nykyään ihan hävettävän vähän, jotenkin tää internetti vie nykyään kaiken elämän ja kirjoitankin enemmän kuin luen ja yhhyh. Kuitenkin, tulee sitä lukemista harrastettua vaikka vaan sitten matikantunneilla. Ja luen kirjoja tosiaan ihan siksi, että... no en tiedä oikeastaan! Lukeminen on kivaa missä muodossa tahansa, kirjoissa on se oma tunnelmansa, hyvä kirja vie mukanaan ja lukeminen auttaa kehittymään myös kirjoittajana. Mutta se pääsyy on kai se että mä nyt vaan tykkään lukea. Oon lukenut viisvuotiaasta saakka kirjoja, enkä vaan jotenkin pääse siitä enää irti. Vaikka nykyään luen enemmän sarjakuvia ja blogeja, silti olo tuntuu orvolta jos en aina välillä avaa jotain kirjaakin. :---D

Itse tykkään lukea vähän kaikkea, nyt hyllyssä on tosin odottamassa lähinnä venäläisiä klassikoita. Dostojevskin Muistelmia kuolleesta talosta on ollut kesken ties miten pitkään (vaikka se on hyvä!!) ja Idioottia oon yrittänyt lukea syyskuusta asti... (sekin on hyvä!! vaikka aika raskas, huhhuh sitä kuvailua) Mutta joo, eniten ehkä tykkään tuon tyyppisistä kirjoista. Vakavista ja sellai. Suosikkikirjani forevaa on Rikos ja rangaistus, joskin listalle pääsee myös Potterit (koska lapsuus) ja Lemony Snicketin Surkeiden sattumusten sarja (koska se on ihanan pöhkö!). Ja oon nyt kans ihan hulluna Edgar Allan Poeen, yöpöydällä on siltä novellikokoelma ja ne muutamat mitä oon lukenut on aivan mahtavia! Joo.

momelus

ViestiKirjoittaja momelus » Su Helmi 17, 2013 23:03

Tulee luettua aivan pirusti, pääasiassa fantasiakirjallisuutta kuten lähes kaikki edellisetkin. Koska realismi on so last season... Ei vaan, se nyt vaan ei oikeastaan iske. Pitää olla jaloa maailmanpelastusmeininkiä, että meikäläinen jaksaa keskittyä. Potterit, Tolkienit ja Eragonit on luettu, Artemis Fowlit sitä viimeistä lukuunottamatta, ja lähes kaikki Dragonlancet(joista joku jo mainitsi, hei ja onnea hyvästä kirjamausta!). Viimeisiä osia mistään on niin hirveää lukea, koska sitten se on ohi. Finito. Ei enää mitään uutta ja hienoa.

Runojen lukemisesta pidän myös. Tommy Tabermann on ihan ykkönen. Shakespearen näytelmiäkin tulee silloin tällöin luettua - korkeakulttuuria, huu. Scifi menee silloin tällöin, tietokirjat mielenkiintoisista aiheista on mannaa. Salaliittoteoriat on ihan huippuja, jos jollain on suositella muitakin kuin Dan Brownin peruskamat, saa hihkaista!

Lukeminen on jees. Siihen minä kanavoin energiani ja eskapismipyrkimykset aikanaan ennen animutouhuun tutustumista, ja siinä se kyljessä roikkuu vieläkin. Lukekaa, ihmiset. Se avartaa maailmaa.

Shine

ViestiKirjoittaja Shine » Su Helmi 17, 2013 23:16

Luen ainoastaan Darren Shanin kirjoja. Omistan tällä hetkellä kaikki sarjat englanniksi (eli Darren Shan saga, Larten Crepsley saga, Demonata saga, ja mitä Zom-B:stä on ilmestynyt).
Mitkään muut kirjailijat eivät ole saanneet samaa "kontaktia" minuun, kuten Darren Shan.

PS. Darren Shanin leffa on kauhea, kaikki tietävät sen. Tunkea nyt 12 kirjaa yhteen leffaan ja lopputulos olisi muka hyvä? Kiitos leffan, fandom on hyvin pieni.

Chibi-chan
Viesti:

ViestiKirjoittaja Chibi-chan » La Maalis 02, 2013 18:54

Kyllä. Eniten luen fantasiakirjoja koska ne ovat mukaansa tempaavia ja jännittäviä, kirjat mitä fantasia puolelta on luettu ovat: Flavia Bujor; Ennuskivien mahti, Diana Wynne Jones; Liikkuva Linna, Cassandra Clare; Luukaupunki ja pari muutakin. Hiljalleen olen alkanut lukemaan rikosjännäreitä, suosin Leena Lehtolaisen Maria Kallio-sarjaa se on täysin mukaansa vievää. Luen kirjoja silloin tällöin kun vain mieli tekee, kesällä niitä tulee luettua vähän enemmän.
" Kun haluat jotain, koko maailmankaikkeus auttaa sinua saavuttamaan sen."
-Paulo Coelho-
Desucon 2015, cossit, Kagome Higurashi ( Inuyasha), Kikyo ( Inuyasha), Sofia ( oma hahmo)
Tracon X 2015, cossi Sailor Mars ( Sailor Moon)

Shenden
Viesti:

ViestiKirjoittaja Shenden » La Maalis 02, 2013 19:29

Luen kyllä, mutta en niin paljon mitä joskus vuosia sitten. Yleensä luen pari kirjaa kuukaudessa, yleensäkin niin että ennen nukkumaan menoa tartun kirjaseen. Ja sitten valvon liian pitkään :D
Fantasiaa tulee kulutettua ahkerasti. Oon yrittänyt lukea kans jotain suomalaisia kirjoja, Seita Parkkolan kirjat ovat suosikkejani. Nyt on luvussa Seitan "Karikko."

Luen satunnaisesti myös satuja, kansantaruja/satuja sekä runoja. Eurooppalaisia sarjakuvia
tai scifiä tulee vähemmän luettua.

Pitäs joskus lukea läpi kaikki mitä omasta hyllystä löytyy, sekin on yhen sortin kirjasto jo. :'D
Jos ois rahaa ostasin lisää, ainakin taide ja -valokuvakirjoja~

Obana

ViestiKirjoittaja Obana » Ti Marras 19, 2013 18:49

Itseäni ihan hävettää kuinka vähän tulee nykyisin luettua kaunokirjallisuutta. Toki olen lukenut useita klassikoita kuten Harry Potterit ja Tolkienin Hobitin, Sormusten herrat ja Silmarilionin. Myös Väinö Linnan Koskelan suvun ympärille tehty Pohjantähti-trilogia ja Tuntematon sotilas on tullut luettua läpi. Koulussa on tullut luettua useita klassikoita (10 pientä neekeripoikaa, Lolita, Lady Chatterleyn rakastaja, Länsirintamalta ei mitään uutta...). Lisäksi Hiljaa virtaa Don-trilogian eka kirja on tullut luettua lävitse vapaaehtoisesti. Jurassic Park-romaani on tullut myös luettua lävitse.

Kaunokirjallisuuden lisäksi kulutan paljonkin tietokirjallisuutta aiheina Japani, II maailmansota, kristinusko, historia yms. Da Vinci-koodin luettuani olen lukenut lävitse ainakin kolme Jeesusta käsittelevää tietokirjaa.

いい人

ViestiKirjoittaja いい人 » To Marras 21, 2013 18:16

Tietokirjallisuutta luen melko usein, mutta kaunokirjallisuutta en lue juuri ollenkaan. Kaunokirjallisuuden kulutukseni on hieman kasvanut viime aikoina, koska olen löytänyt muutaman mielenkiintoiselta vaikuttavan kirjan. Sain pari päivää sitten Negative Happy Chainsaw Edgen luettua. Seuraavaksi olisi tarkoitus lukea Welcome to NHK. Olen jo miettinyt muutaman uuden kirjan hankkimista, mutta toistaiseksi olen päättänyt jättää niiden hankkimisen myöhemmälle.

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”