Conijärjestäjän näkökulmasta ja kun on juuri tuo iso itse järjestetty coni takana (ja alkaa vähitellen palailla elävien kirjoihin) voisin väittää, että ohjelmaton coni voi olla oikeasti sellainen, johon ei tiloja niin helposti saa. Yksi iso osa siitä, miksi tuollainen mahtava tila, jossa oli jopa käytävillä ilmastointi (vaikkakin väkimäärän takia ehkä paikoitellen hieman ylikuormittettu), oli se että meillä oli oikeasti sitä "vakavaakin" ohjelmaa ja kunniavieraita, jotka esimerkiksi lisäsivät median kiinnostusta ja saivat niin tilan vuokraajat kuin mediankin ottamaan tapahtuman vakavasti sen sijaan, että olisivat uutisoineet puiston olevan täynnä hörhöjä, jotka varmasti vaikuttavat vain negatiivisesti nuoriin ja noin. Uskon vahvasti, että kunniavieraiden saaminen paikalle coniin, jossa ei ole mitään ohjelmaa, on käytännössä kohtuullisen mahdotonta. En epäile, etteikö sellaisiakin vieraita löydy, mutta tietääkseni Animeconin kunniavieraata pitivät nimenomaan siit "kuivasta" ohjelmasta.
Tasapuolisuuden nimissä yritimme järjestää myös Animeconiin niin sitä kuivaa kuin sitä kosteaakin..eikunsiis hölmöäkin ohjelmaa. Mm. FF-fightit, Cosplayt, AMV, Deittiohjelma edustivat sitä hassuttelua ja toisaalta paneelikeskustelut ja esitelmät sitten sitä "kuivaa" puolta. Samoin on aina ollut myös Finnconin puolella, vaikka nuo "hassutteluohjelmat" eivät olekaan koskaan olleet ihan samalla tavalla suosittuja kuin vaikkapa Cosplay eikä varsinkaan ulkoisesti niin näkyviä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että molempien conien puolella on väkeä, jota kiinnostaa vakavahenkinen ohjelma ja on väkeä, jota kiinnostaa se hassuttelu ja on väkeä, jota kiinnostaa molemmat. Ja myös niin, että ne, joita kiinnostaa ensin vain hassutteluohjelmat, saattaa kiinnostua vakavahenkisemmistäkin jutuista, kun se oikea aihe sattuu eteen. Itse olen nuorempana pitänyt Finnconeissa niistä enemmän kevyemmistä ohjelmista ja sittemmin alkanut pitää enemmän niistä oikeasti kriittisistä paneeleista ja noin. Mielestäni ohjelman vakavahenkisyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ohjelman pitäisi olla kuiva. Esim. Muumi-paneelissa keskusteltiin sosiaalisesta perheestä ja ties mistä vakavahenkisesti, mutta ei ryppyotsaisesti kuitenkaan

Tämän vuoden conista en myöskään tekisi kovin karkeaa jakoa Finnconin ja Animeconin ohjelman välille, koska meillä oli useitakin ohjelmanumeroita, jotka liittyivät molempiin. Esimerkkinä vaikkapa Eeppinen Tampere vastaan Turku -paneeli, jossa oli kuitenkin molempia kaupunkeja edustamassa sekä scifisti että animisti. Samoin Cheryl Morganin Masquerades-ohjelma käsitteli sekä naamiaisia, että cosplayta, joista molemmista Cheryl tietää todella paljon, vaikka scifisti periaatteessa onkin. Samoin coniteasta hirmu iso osa ei oikein edustanut kumpaakaan puolta vaan kiinnostuksenkohteet olivat sekä scifin että animen ja mangan puolella, minä itse mukaanlukien. Ehkä juuri siksi en haluaisi, että tapahtumia erotetaan toisistaan.
Jos Animecon ja Finncon pidettäisiin erikseen, jatkaisin käymistä Finnconissa, Animeconista en ole niin varma, varsinkaan jos se olisi maksullinen. Huonoin ratkaisu noiden erottamisen kohdalla olisi järjestää ne samaan aikaan samassa kaupungissa mutta selkeästi eri paikoissa. Yhdessä järjestämisessä on voimaa, kuten tämän vuoden coni taas osoitti. Asiat eivät välttämättä näy ulospäin mutta asioiden tekeminen vain kerran kahden kerran sijaan helpottaa paljon. Samoin kontaktien hyödyntäminen auttoi molempia coneja huomattavasti. Finnconin järjestäminen pelkästään olisi helppoa ja mahdollista, sehän olisi vain paluu aikaan ennen Animeconia. Animeconin järjestäminen ilman Finnconia olisikin sitten toinen asia. Animecon on kasvanut vuosien varrella räjähdysmäisesti eikä loppua näy. Vaikka conia on järjestetty useammassa kaupungissa, tuon kokoisen conin järjestämisestä on kokemusta käytännössä vain todella pienellä porukalla ja niin pienellä porukalla ei tuollaista conia pysty kunnolla järjestämään. Ongelma tuntuu myös olevan se, että Suomessa sikiää coneja kuin sieniä sateella, mutta monikaan ei tunnu olevan halukas tulemaan mukaan järjestämään Animeconia. Scifisteillä on helpompaa, koska Suomessa on käytännössä vain yksi coni eikä enempää ole suunnitteilla. Tässäkin tilanteessa tietojen ja voimien yhdistäminen palvelee molempia coneja.
Itse en henkilökohtaisessti usko conikävijöiden eroavan toisistaan suuresti. Ropecon on pysynyt kohtuullisen samanlaisena vuosien varrella, vaikka cosplay ja anime ovat tulleet osaksi conia. Itse muistan käyneeni teini-ikäisenä (joskus 90-luvulla) Ropeconissa kavereideni kanssa. Sen jälkeen oli monen vuoden tauko ja kun muutama vuosi sitten olin taas conissa, mielestäni kaikki oli ennallaan. Ainoa muutos tuntui olevan se, että minusta tuntui conikävijöiden keski-iän laskeneen, kunnes tajusin että itse olin vain vanhentunut. Edellisen kerran conissa ollessani olin itse vain niin paljon lähempänä tuota keski-ikää

Kaiken kaikkiaan ohjelmaton miitti voisi toimia, mutta se vaatisi nimenomaan ulkotilan (sisätiloissa esim letkajenkan vetäminen voi oikeasti olla todella vaarallista, siksi mm. elefanttimarssi oli pakko keskeyttää sisätiloissa). Myyjien saaminen ulkotilaan voi olla mahdollista, siinä missä johonkin markkinoillekin, mutta telttojen hommaaminen vaatisi suhteita tai paljon rahaa. Myös järjestyshäiriöt ulkoilmatapahtumassa ovat erilaisia ja poliisin vaatimus järjestyksenvalvojien suhteen voi olla kovempi. Samoin isolle miitille tarvitaan maanomistajan lupa, vaikka kyseessä olisikin ns. julkinen paikka ja sen saaminen tuollaiselle voisi olla myös hankalaa. Olisi tosi siistiä, jos conin järjestäminen olisi niin helppoa, että kunhan varataan paikak ja odotetaan väen tulevan paikalle, mutta kirjallisten lupien ynnä muiden sopimusten tekeminen ei ole ihan niin yksinkertaista ja vaatii paljon työtä conitealta. Nämä ovat asioita, jotka eivät tavalliselle conikävijälle näy eikä niitä välttämättä tule ajatelleeksi ennen kuin on oikeasti itse hoitamassa niitä. Ilman ohjelmaakin conin järjestämisessä olisi paljon hommaa, ohjelman järjestäminen ei kuitenkaan ole se suurin homma ja jos tuon kaiken muun tekee niin eiköhän se siinä samalla mene ja aina on väkeä katsomassa kuitenkin